» جهانگردی » استانبول » مسجد فاتح استانبول با معماری ترکی اسلامی و بی نظیر
معرفی جامع مسجد فاتح استانبول با معماری شاهانه و بی نظیر
استانبول

مسجد فاتح استانبول با معماری ترکی اسلامی و بی نظیر

۳ خرداد ۱۴۰۱ 14۰1,731

مسجد فاتح شهر استانبول از دلایل بارز این است که این شهر را به نوعی پایتخت تمدن و فرهنگ کشور ترکیه محسوب می کنند که پر از جاذبه های گردشگری و تاریخی مختلف است. مساجد قدیمی که در این شهر قرار دارند، از ترکیب معماری های کلاسیک و اسلامی به وجود آمده اند و به نوبه خود شاهکارهای منحصر به فرد محسوب می شوند. یکی از همین مسجدها که دقیقا در قلب مرکز تاریخی شهر واقع شده است، مسجد فاتح استانبول است که معماری باشکوهی دارد. مسجد فاتح استانبول یکی از باقدمت ترین مساجد در استانبول است که در زمان پادشاهی اولین سلطان عثمانی ساخته شده است. گنبدهای زیبا با تعداد زیاد در کنار مناره های بلند و طراحی فضای داخلی با بیشترین دقت و خلاقیت، باعث شده است تا تعداد زیادی از مسافران در کنار دیدن جاهای دیدنی استانبول به بازدید از این مسجد بروند. در ادامه از این مقاله اقامت ۲۴ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مسجد فاتح استانبول و نحوه دسترسی به آن در اختیارتان بگذاریم.

مرور تاریخچه ای بر ساخت مسجد فاتح استانبول

اولین پادشاه سلسله عثمانی ها، سلطان محمد فاتح نام داشت که موفق شده بود شهر بزرگ و کلیدی قسطنطنیه را فتح کند و روز به روز به گسترش مرزهای تحت سلطه خودش اضافه می کرد. سلطان فاتح هم مانند پادشاهان بعد از خودش، از همان ابتدا قصد داشت تا قدرت و شکوه خودش و حکومتش را به رومیان و اروپاییان نشان دهد.

در آن زمان ها معماری بناهای باشکوه اصلی ترین نماد و نشانه داشتن حکومت قدرتمند و نامدار شدن پادشاهان بود. سلطان فاتح دستور داد تا بناهای باشکوه زیادی از جمله چند مسجد بزرگ با معماری اسلامی ساخته شود. محل کلیسای حواریون اولین جایی بود که سلطان فاتح دستور به ساخت یک مسجد باشکوه را در آن داد؛ همان کلیسایی که در زمان امپراتوری روم شرقی به کلی ویران شده بود و سلطان فاتح میخواست با این کار به نوعی از رومیان زهرچشم بگیرد و قدرت معماری اسلامی را به آنان نشان دهد. اینگونه بود که  مسجد محمد فاتح استانبول در استانبول توسط یکی از معماران ماهر و مشهور آن زمان یعنی سینان الدین یوسف بنا شد.

مرور تاریخچه ای بر ساخت مسجد فاتح استانبول

معماری شاهکار مسجد فاتح استانبول

همانطور که اشاره کردیم، مسجد سلطان فاتح استانبول در محل کلیسای حواریون که با معماری بیزانس ساخته شده بود، واقع شده است. هنوز هم شما می توانید در محوطه داخلی مسجد فاتح، بقایای کلیسا را مشاهده کنید. مانند کلیسای حواریون، بسیاری از کاخ ها و مساجد در شهر استانبول هم مبتنی بر معماری بیزانس و رومیان شرقی ساخته شده اند. اما جالب است که سینان الدین یوسف، برای ساخت مسجد فاتح که در محل کلیسا قرار دارد، از معماری اصیل ترک و اسلامی بهره برده است. همین موضوع در کنار شکوه و عظمت مسجد فاتح استانبول باعث شده است تا مردم محلی این مسجد را هم رده با مسجد ایاصوفیه هم بدانند.

مثل بیشتر مساجد استانبول، مسجد فاتح استانبول هم دارای پنجره‌هایی با شیشه ‌های رنگی و سقفی بلند و منقش به نقوش زیبای اسلامی است. وجود لوسترهای نورانی و بزرگ آویخته شده از سقف فضای داخلی این مسجد بر جذابیت های آن اضافه کرده است. فضای بیرونی مسجد فاتح هم دارای یک حیاط بسیار زیبا و وسیع است که مراسم های مهمی در آن برگزار می شود. آرامگاه سلطان محمد فاتح و همسرش گل بهار هم در قبرستانی پشت مسجد فاتح استانبول قرار دارد.

مرمت و بازسازی مسجد سلطان فاتح

متاسفانه در طول سالیان دراز، وجود بلایای طبیعی بنای باشکوه مسجد فاتح استانبول را تحت تاثیر قرار داده است. در سال ۱۷۶۶ میلادی، ساختمان مسجد فاتح بر اثر زلزله ‌ای مهیب تقریبا ویران شد و پس از مدتی مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. پس از چند سال آتش سوزی گسترده ای در این محل رخ داد که خسارات زیادی را به ساختمان مسجد وارد کرد. متاسفانه این بار بنای مسجد بدون بازسازی سال ها به صورت نیمه کاره و تخریب شده رها شده بود.

سرانجام سلطان عبدالحمید که او هم از پادشاهان قدرتمند عثمانی بود، دستور داد تا بنای مسجد دوباره مرمت شود. بنا و معماری کنونی مسجد سلطان فاتح استانبول مربوط به همان دوران یعنی قرن ۱۸ میلادی به حساب می آید. البته خوشبختانه تا به امروز هیچ کدام از مناره های اصلی و دروازه مسجد فاتح دچار آسیب جدی نشده اند.

مرمت و بازسازی مسجد سلطان فاتح

حقایق جالب مسجد فاتح استانبول

جالب است بدانید که بخش اعظمی از مسجد مربوط به مرمت و طراحی مجددی است که در قرن ۱۸ روی این بنا صورت گرفت. تنها بخش ‌هایی مانند دروازه خروجی مسجد، قسمت ‌هایی از حیاط و آرامگاه سلطان محمد دوم و همسرش، از جمله قسمت ‌هایی هستند که قدمت آن ‌ها به قرن ۱۵ باز می‌ گردد و ما بقی اجزا مربوط به قران ۱۸ هستند.

نکته جالب دیگری که راجع به این بنا وجود دارد، وسعت حیاط آن است. حیاط این مسجد بسیار عظیم است، به طوری که در کشور به عنوان یکی از بزرگ ترین حیاط‌ ها محسوب می ‌شود. به همین دلیل اغلب مراسم ‌هایی که مربوط به تدفین افراد مهم در استانبول است همواره در حیاط عظیم این مسجد برپا می ‌گردد.

البته لازم است بدانید که در حیاط بزرگ این بنا تنها مراسمات مذهبی استانبول برگزار نمی ‌شود و مراسمات دیگری چون برپایی بازار بزرگ چهارشنبه نیز در آن برپا می ‌گردد. این بازار در استانبول با نام فاتح پازیری شناخته می ‌شود که در میان مردمان محلی و هم چنین گردشگران بسیار مشهور بوده و افراد بسیاری از سراسر دنیا برای بازدید از این بازار به مسجد فاتح می ‌آیند.

یک افسانه نیز درباره این مسجد وجود دارد و آن هم این است که هنگامی که مسجد بنا شد، علی رغم آن که دستور ساخت آن بر بالای تپه داده شده بود، بازهم ارتفاع آن به ارتفاع کلیسای رسولان نرسید. به همین دلیل طبق دستور، دستان معماری که این بنا را احداث کرده بود قطع کردند.

نحوه دسترسی و ساعات بازدید از مسجد فاتح استانبول

میدان فوزی پاشا یکی از میدان های اصلی و مهم در شهر استانبول است که در بافت مرکزی و تاریخی این شهر توریستی واقع شده است و مسجد فاتح هم دقیقا در نزدیکی این میدان قرار دارد. شما می توانید با سوار شدن به متروبوس در مرکز شهر استانبول یعنی میدان تکسیم یا منطقه امینونو، خودتان را به راحتی به مسجد فاتح استانبول برسانید و در ایستگاه فاتح جملی که دقیقا در کنار مسجد است، پیاده شوید.

آدرس مسجد فاتح استانبول: خیابان فوزی پاشا (fevzi paşa)، محله حتات نظیف (Hattat Nafiz)

شما می توانید به صورت رایگان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعد از شهر از مسجد سلطان فاتح استانبول بازدید کنید. پیشنهاد می کنیم روز چهارشنبه را برای رفتن به این مسجد انتخاب کنید. علاوه بر برگزاری مراسم های مذهبی مختلف در حیاط بیرونی این مسجد، هر چهارشنبه یک بازار بزرگ با نام فاتح پذیری در این محل برپا می شود که تعداد زیادی از مردم محلی از آن بازدید می کنند.

نکات بازدید از مسجد فاتح استانبول

  • هنگامی که زمان اقامه نماز در مسجد فرا می‌ رسد، امکان بازدید از این بنا وجود ندارد. بنابراین بهتر است در زمان اقامه نماز به مسجد مراجعه نکنید.
  • برای بازدید از این بنا نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ ای و خرید هیچگونه بلیطی نیست و امکان بازدید کاملا رایگان از این بنا وجود دارد.
  • پیشنهاد ما به شما این است که در روزهای جمعه به بازدید مسجد نروید. زیرا در این روز سیل عظیمی از جمعیت روانه مسجد می‌ شوند و عملا امکان دیدن مسجد به نحو احسنت وجود ندارد.
  • برای بازدید از مسجد از شما خواسته می‌ شود که مو، دست و پای خود را با کاور های مخصوصی که در اختیار شما قرار می‌ گیرد بپوشانید.

جاهای دیدنی نزدیک

خوشبختانه موقعیت جغرافیایی مسجد فاتح استانبول به نحوی است که شما می توانید در کنار بازدید از این مکان، از سایر جاذبه های استانبول هم بازدید کنید. موزه فاتح، آرامگاه سلطان فاتح و همسرش در پشت مسجد، موزه باستان شناسی استانبول، مسجد سلیمانیه، حمام سلیمانیه، مسجد زیرک، مسجد سلطان سلیم یاووز، برج بایزید، برج گالاتا، آب انبار باسیلیکا، بازار بزرگ استانبول، موزه کاریه استانبول، موزه پرا، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، بیشه زار مهرآباد، مسجد سلطان سلیم و موزه و کلیسای چورا از جمله مهمترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی شهر ترکیه هستند که می توانید بعد از دیدن مسجد فاتح، به سراغ این جاهای دیدنی هم بروید. چندین رستوران مجلل هم مانند رستوران فاتیح دوروم، رستوران صدف دونر و رستوران oz kilas kebab هم در نزدیکی شما قرار دارند که می توانید برای وعده های غذایی مختلف به آنها مراجعه کنید.

هتل های نزدیک

در منطقه شاخ طلایی استانبول که مسجد فاتح هم در آن منطقه قرار دارد، چندین هتل شیک و چند ستاره قرار دارد که می توانید برای نزدیک بودن به این جاذبه مذهبی و تاریخی، آن ها را برای استقرار انتخاب کنید. همچنین در اطراف این مسجد هم به دلیل وجود جاهای دیدنی بی شمار، چندین هتل هم قرار دارند. هتل ۳ ستاره Beer  استانبول، هتل ارسیس، هتل لوتوس، هتل کرنر، هتل رویال، هتل Nan، هتل Fatih، هتل Holiday in istanbul، هتل آبی تکسیم و هتل dosso dossi نزدیکترین هتل های استانبول به مسجد فاتح استانبول هستند.

سؤالات متداول

[toggle title=”مسجد فاتح استانبول کجاست؟” state=”close”]مسجد فاتح در خیابان فوزی پاشا، محله حتات نفیظ واقع شده است.[/toggle]

[toggle title=”چه روزها و ساعت هایی می توان از مسجد فاتح بازدید کرد؟” state=”close”]امکان بازدید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر امکان پذیر است.[/toggle]

[toggle title=”هزینه بلیط بازدید از مسجد فاتح استانبول چقدر است؟” state=”close”]هزینه بازدید رایگان است و نیاز به تهیه بلیط نیست اما نذورات و کمک های مردمی پذیرفته می شوند.[/toggle]

[toggle title=”چطور از میدان تکسیم خودمان را به مسجد فاتح برسانیم؟” state=”close”]از میدان تکسیم به کمک متربوس ها خودتان را به ایستگاه فاتح جملی برسانید. این ایستگاه دقیقا کنار مسجد فاتح است.[/toggle]

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×