بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » کلیسای چورا استانبول؛ حکایت کننده نقاشی های مرموز زندگی حضرت مسیح و مریم
Kariye Mosque in Istanbul Visiting watercolor paintings and fascinating mosaics
استانبول

کلیسای چورا استانبول؛ حکایت کننده نقاشی های مرموز زندگی حضرت مسیح و مریم

۱۲ تیر ۱۴۰۱ 9۰1,585

اگر بخواهیم چند شهر تاریخی در دنیا با جاذبه های تاریخی دیدنی مثال بزنیم، استانبول قطعا یکی از آن هاست. کلیسای چورا استانبول یکی از جذاب ترین و تاریخی ترین کلیساهای ترکیه است که مسافران زیادی هم از آن بازدید می کنند. در کنار سایر جاهای دیدنی تاریخی استانبول متعلق به دوران بیزانس، آثار کلیسای چورا یا موزه کاریه هم رنگ و لعاب مذهبی دوران بیزانس را به خود گرفته است.

اگر عاشق جاهای دیدنی و تاریخی ترکیه هستید، حتما باید از کلیسای چورا بازدید کنید؛ دیدن نقاشی های زیبا و موزاییک کاری های هنرمندانه شما را حیرت زده خواهد کرد. در اطراف بنای اصلی این کلیسا، چندین خانه چوبی باصفا هم وجود دارند که می توانید با نوشیدن یک فنجان چای و قهوه از فضای دنج آن لذت ببرید؛ اگر می خواهید بیشتر درباره کلیسای چورا استانبول و آثار درون آن بدانید، در ادامه این نوشته از اقامت ۲۴ را همراهی کنید.

تاریخچه کلیسای باستانی چورا و بازسازی آن در طول تاریخ

همانطور که اشاره کردیم، آثار کلیسای چورا متعلق به دوران بیزانس باستانی است. نام چورا در اصل به زبان یونانی است و ساخت کلیسای چورا به قرن ۴ میلادی بر می گردد که در ابتدا در محدوده شهر قسطنطنیه قرار داشت. برخی از نشانه های سبک معماری یونانی هم در بنای اصلی کلیسای چورا استانبول مخصوصا در مصالح آن به چشم می خورد.

بیشتر تاریخ شناسان بر این باور هستند که در زمانهای دور از کلیسای چورا به عنوان عبادتگاه استفاده می شده است؛ افرادی که قصد سفر از استانبول را داشتند، مدتی از وقتشان را در این کلیسا به نیایش و عبادت می پرداختند. متاسفانه بنای کلیسای چورا چندین بار در طول تاریخ با آسیب جدی مواجه شده است و درصد زیادی از آن تخریب شده است.

اولین زلزله مخرب در قرن ۱۰ میلادی به وقوع پیوست و در نتیجه آن، بنای کلیسا سال های متوالی زیادی به صورت متروکه باقی ماند. البته بعدها یک بانوی درباری پرنفوذ دستور بازسازی این بنا را صادر کرد. در قرن ۱۱ و ۱۲ هم همین زلزله ها و بازسازی ها دوباره تکرار شد. از زمانی که امپراتوری باشکوه عثمانی شهر استانبول را فتح کردند، کاربری کلیسای چورا به یک مسجد باشکوه تغییر کرد. بعد از سقوط عثمانی ها هم تصمیم باستان شناسان بر این شد که آثار نقاشی های باارزش را در این کلیسا با کاربری موزه نگهداری کنند؛ از آن زمان تا حالا، کلیسای چورا به عنوان موزه کاریه در معرض بازدید عموم قرار دارد.

تاریخچه کلیسای باستانی چورا و بازسازی آن در طول تاریخ

موقعیت جغرافیایی کلیسای چورا استانبول

کلیسای چورا استانبول که با نام موزه کاریه هم شناخته می‌شود، در ۲.۵ کیلومتری بخش جنوبی خلیج شاخه طلایی، محله ادیرنه کاپی با آدرس شمال منطقه فاتح، خیابان کاریه جامی واقع شده است. یکی از مزایای موزه کاریه استانبول، موقعیت جغرافیایی خوب آن است که نسبت به مرکز شهر استانبول فاصله چندان زیادی ندارد؛ به طوری که این کلیسا از میدان تکسیم استانبول تنها یک ربع، با فرودگاه آتاتورک بیست دقیقه و با فرودگاه بزرگ استانبول نیم ساعت فاصله دارد. این ویژگی در کنار معماری بی نظیر و هنرمندانه این کلیسا، باعث شده است تا توریست‌ های زیادی در بازه های زمانی مختلف از آن بازدید کنند.

موقعیت جغرافیایی کلیسای چورا

آشنایی با معماری کلیسای چورا استانبول

در کنار مسجد ایاصوفیه، کلیسای چورا هم هر دو از جاهای دیدنی مشهور شهر استانبول هستند که مربوط به دوران بیزانس می شوند که به نوعی ادامه معماری رم باستان به حساب می آید. اگر با دقت بیشتری به دیواره های زیبای کلیسا نگاه کنید، نقاشی های رنگی دیواری و موزائیک کاری های ظریف را می بینید که بر جذابیت و شکوه این کلیسا افزوده اند.

درب ورودی اصلی کلیسای چورا استانبول در قسمت غربی بنا وجود دارد. در قسمت فوقانی این درب می توانید موزائیک کاری های بسیار زیبایی مرتبط با زندگی حضرت مسیح و مریم مشاهده کنید. بعد از ورود از درب اصلی، کافیست تا از فضای آستانه بیرونی یا هشتی بیرونی بگذرید تا قدم به سرای اصلی و هشتی داخلی گذاشته باشید.

از زمان ورود به سرای اصلی، تعداد زیادی از هنرها و نقاشی های زیبای قدیمی را در کنار موزاییک کاری های زیبا خواهید دید که شگفتی تان را به همراه خواهد داشت. از محوطه هشتی درونی، یک در کوچک شما را به قسمت کلیسای کوچک چورا می رساند که پیشنهاد می کنیم از آن قسمت هم بازدید کنید. کلیسای چورا استانبول و محوطه اطراف آن دارای ۶ گنبد مرتفع است که دو تا از آنها در بخش هشتی درونی، سه گنبد در سرای اصلی و یک گنبد هم در قسمت کلیاسی کوچک جا گرفته اند.

با قسمت های مختلف کلیسای چورا استانبول بیشتر آشنا شوید

در محوطه کلیسای چورا استانبول، بخش های مختلفی از قبیل سرای اصلی، هشتی های درونی و بیرونی، کلیسای کوچک و یک بنای دو طبقه وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

با قسمت های مختلف کلیسای چورا بیشتر آشنا شوید

  • هشتی های داخلی و بیرونی

همانطور که اشاره کردیم، هشتی به فضاهای آستانه درب اصلی گفته می شود؛ در واقع درب اصلی کلیسای چورا در قسمت غربی، بنای کلیسا را به دو قسمت هشتی خارجی و هشتی داخلی تقسیم بندی کرده است. قسمت هشتی خارجی یک راهروی ۲۳ متری را در برگرفته است که در تمامی قسمت های آن، موزاییک کاری های مرتبط با زندگی حضرت مسیح و حضرت یوسف را ملاحظه می کنید.

  • سرای اصلی

سرای اصلی کلیسا با مساحت ۱۵۰ مترمربع، جاییست که بعد از عبور از درب اصلی و هشتی داخلی وارد آن خواهید شد. بیشترین کاشی کاری و موزائیک کاری های جذاب کلیسای چورا استانبول در قسمت سرای اصلی وجود دارند. هم چنین کف این بخش و سقف آن از سنگ های مرمر با رنگ های زرد، آبی و سبز پوشانده شده است که جلوه زیبایی به سرای اصلی داده است. بیشترین موزائیک کاری های این بخش بسیار ساده و جذاب و مرتبط با تصویر حضرت مسیح و مریم هستند.

  • کلیسای کوچک چورا

اشاره کردیم که یک درب کوچک در قسمت شرقی سرای اصلی شما را به کلیسای کوچک چورا می رساند. خیره کننده ترین موزائیک کاری ها در کنار دو لوح زیبا از حضرت موسی در کلیسای کوچک چورا قرار دارد. موضوع نقاشی های جذاب این بخش هم زندگی و رستگاری حضرت مسیح در کنار مریم باکره است که مضامین مقدسی پشت آن نهفته شده است. بزرگترین گنبد کلیسای چورا استانبول هم در بخش مرکزی کلیسای کوچک جا گرفته است.

آثار داخل کلیسای چورا

حتما تا به حال متوجه شده اید که بیشترین آثار نقاشی و موزاییک کاری های کلیسای تاریخی چورا، زندگی حضرت مسیح را بازگو می کنند. در کنار مسیح و مریم، نقاشی های زیبایی از سنت پل، سنت پیتر، اجداد مسیح و تعداد زیادی از نقاشی های مرتبط دیگر هم که هر کدام به نوعی بیان بخشی از آیین مسیحیت هستند، در این کلیسا وجود دارند. در حقیقت چیزی که باعث شهرت کلیسای چورا استانبول شده است، حکایت های جالبی است که در نقاشی ها و موزائیک کاری های آن نهفته شده است. معماری دوره بیزانس به کمک طراحی این آثار آمده است تا جذابیت آثار این کلیسا را دوچندان کنند.

آثار داخل کلیسای چورا

ساعات بازدید و نحوه دسترسی به کلیسای دیدنی چورا

خوشبختانه کلیسای باستانی چورا در یکی از بهترین مناطق این شهر قرار دارد و چون بسیار معروف است، دسترسی به این کلیسا اصلا سخت نیست. راحت ترین راه این است که سوار خط T1 متروی استانبول شوید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید؛ سپس سوار خط T4  مترو شده و در نهایت در ایستگاه ادیرنه کاپی پیاده شوید. از این ایستگاه تا ورودی اصلی کلیسای چورا استانبول کمتر از ۱۰ دقیقه فاصله خواهید داشت.

شما می توانید در تمامی روزهای هفته به جز روز چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر از آثار موزه کاریه یا همان کلیسای چورا بازدید کرده و لذت ببرید. بهتر است حدودا دو ساعت از وقتتان را در سفر به استانبول به بازدید از کلیسای چورا استانبول اختصاص دهید.

جاهای دیدنی نزدیک

نزدیکی کلیسای چورا به مرکز شهر استانبول باعث شده است تا جاهای دیدنی زیادی در اطراف آن قرار بگیرد. کاخ موزه تکفور یا پورفیروژنیتوس استانبول، مسجد مهری ماه سلطان، مسجد فتحیه یا کاخ پاماکاریستوس استانبول، مسجد یاووز سلطان سلیم، مسجد اسماعیل آقا، مسجد گل یا گل سرخ استانبول، مسجد هورامی احمد پاشا، مسجد حندان آقا، برج گالاتا، موزه مادام توسو استانبول، مسجد سلیمانیه و حمام سلیمانیه، مسجد رستم پاشا، دیوارهای معروف تئودوسیان، موزه باستان شناسی استانبول، دروازه چاریسیوس (charisius kapici)، بیشه زار مهرآباد و میدان تکسیم نزدیکترین جاهای دیدنی به کلیسای چورا استانبول هستند.

هتل های نزدیک

با رزرو هتل های استانبول نزدیک به مرکز شهر می توانید اقامت راحتی را در سفرتان به این شهر تجربه کرده و از طرفی هم به کلیسای چورا استانبول و سایر جاهای دیدنی معروف این شهر نزدیک باشید. هتل آنمون گالاتا، هتل میلینیوم گلدن هورن استانبول، هتل پتریون، هتل دابل تری بای هیلتون توپکاپی استانبول، هتل فاتیح استانبول، هتل ترویا بالات استانبول، هتل تورون و هتل دیار چند هتل مجلل و نزدیک به کلیسای چورا هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×