» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » چادگان، تاریخی طولانی در طبیعتی شگفت انگیز
دیدنی های چادگان
اصفهان

چادگان، تاریخی طولانی در طبیعتی شگفت انگیز

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ ۰2,278

چادگان یکی از زیباترین و توریستی ترین مناطق استان اصفهان است. جاهای دیدنی چادگان با توجه به قدمت این شهر، از جایگاه ویژه ای برخوردار  هستند. نام این شهر در گذشته پاراتاک بوده است که بعدها به چادگان تغییر کرد.

دیدنی های چادگان
دیدنی های چادگان

نام این شهر شامل دو بخش “چاد” و “گان” است. چاد واژه ای ترکی به معنای شکاف و دره است و گان هم پسوندی فارسی به معنای محلی آباد. وجه تسمیه این شهر به نام چادگان، قرار گرفتن بافت قدیم آن در میان دره ای کوچک در میان کوه های زاگرس است.

جاهای دیدنی چادگان
جاهای دیدنی چادگان

تاریخچه چادگان

پیشینه تاریخی چادگان دقیقا مشخص نیست. پیدایش شهر چادگان بیشتر به علت شرایط طبیعی مطلوب منطقه بوده است. وجود زاینده رود اصلی ترین عامل پیدایش این شهر بوده است. در این منطقه آثار بسیاری از بقایای شهری باستانی یافته شده است. با نگاهی به ستون‌های سنگی شکسته، آجر ها و بقایای ظروف سفالی و مفرغی، می توان به وجود تمدنی قدیمی در این منطقه پی برد.

در دوره صفویه با کوچاندن ترک زبانان به این ناحیه و موقعیت طبیعی ایده آل و مجاورت با زاینده رود، منطقه ای آباد و سرسبز بوده است. بر اساس متون قدیمی، آخرین پادشاه هخامنشی به منظور گردآوری سپاهش، به پاراتاک آمد و با عبور از مناطق دیگر به سمت همدان رفت.

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی چادگان

چادگان یکی جاهای دیدنی استان اصفهان و از توریستی ترین بخش های آن است که در حاشیه دریاچه سد زاینده رود با آب و هوایی خنک‌ تر از شهر اصفهان واقع شده است.

از تفریحات و جاهای دیدنی چادگان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازدید از دریاچه سد زاینده رود

تجربه قایق سواری و ماهیگیری، در دریاچه سد زاینده رود از جذاب ترین بخش های سفر به این منطقه است. انواع ماهی شامل قزل ‌آلای رنگین کمانی، کپور و زرد در این دریاچه قابل صید هستند.

جاهای دیدنی اطراف چادگان
جاهای دیدنی اطراف چادگان

دهکده ها و مناطق توریستی اطراف چادگان

دهکده توریستی زاینده رود در نزدیک چادگان، منطقه ای مناسب برای گردشگرانی است که قصد دارند از انواع تفریحات لذت ببرند. دهکده تفریحی زاینده رود از زیباترین تفرجگاه ‌های استان اصفهان است که در کنار سد چادگان با انواع امکانات تفریحی و مناظر طبیعی دلپذیر واقع شده است. در این مجموعه دارای امکانات رفاهی شامل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر است.

دوچرخه سواری دور دهکده، سوارکاری و یادگیری آن و گردش بر روی رودخانه با اتوبوس دریایی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که می توانید در این دهکده انجام دهید. علاوه بر این ها می توانید والیبال، بسکتبال و پینگ پنگ هم بازی کنید. جالب است بدانید که امکان شنا در استخر دهکده هم وجود دارد.

اما از جذابیت های دیگر این دهکده، تله ‌کابین آن است که می توانید در کابین های آن چادگان را از بالا ببینید. در میان این همه تفریحات جذاب، رستوران ها و کافه های متنوعی هم آماده پذیرایی از شما هستند.

دمنوش خانه دهکده با انواع شربت و دمنوش، رستوران های کوچک و بزرگ با غذاهای متنوع و محلی، از جاذبه های گشت و گذار در چادگان هستند.

از دیگر امکانات تفریحی این منطقه می توان به غواصی، پینت بال، شهر بازی و پارک بادی ،کارتینگ، پل معلق و غیره اشاره کرد.

مطلب مرتبط: گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

انالوجه

انالوجه نام روستایی از توابع چادگان است. نام این روستا در ابتدا ایلچه بوده و سپس به ایلانچه و آنالوچه و در نهایت به انالوجه تغییر نام پیدا کرد. مردم این روستا ترک زبان هستند.

خانه معظم‌الملک میر پنج

اصلی ‌ترین جاذبه تاریخی چادگان، خانه معظم الملک میر پنج است. این بنا با داشتن زیرزمین، تالارها و اتاق‌ های وسیع با دیوارهایی منقش و آیینه ‌کاری ‌های ظریف، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. تزئینات این خانه از تزئینات قرون گذشته اروپا تاثیر گرفته است. در مقابل عمارت هم حوض بزرگی قرار دارد که تصویر خانه و شیشه‌ های رنگینش را نشان می دهد.

مشهد کاوه

مشهد کاوه یکی دیگر از روستا های اطراف چادگان است. نام این دهستان در ابتدا کودلیه بوده و پس از قیام کاوه آهنگر با توجه به این که د آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش در این مکان قرار دارد، به این نام تغییر پیدا کرد.

موقعیت مطلوب و آب و هوای خوب، این روستا را به یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه تبدیل کرده است.

چادگان اصفهان
چادگان اصفهان

فصل مناسب سفر به چادگان

چادگان آب ‌وهوای معتدل مدیترانه‌ ای دارد. چادگان در اکثر مواقع سال نسبتا گرم است اما به واسطه دریاچه سد زاینده ‌رود، خنک تر می شود. با این که در اکثر مواقع سال می ‌توانید به این شهر سفر کنید اما پیشنهاد ما فصل بهار است. در فصل بهار آب دریاچه سد به بالا ترین سطح خود می رسد و می توانید از ورزش ‌های آبی لذت ببرید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×