بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » سواحل مکران چابهار؛ جاهای دیدنی و توصیه‌های سفر
سواحل مکران
چابهار

سواحل مکران چابهار؛ جاهای دیدنی و توصیه‌های سفر

۲۵ مهر ۱۴۰۲ 17۰4,282

سواحل مکران آن‌قدر از زیبایی و شگفتی پر شده که رسیدن به این سواحل، ارزش طی کردن هر مسافت طولانی را دارد. در اطراف سواحل توریستی مکران که از زیباتری جاهای دیدنی چابهار به شمار می رود، انواع ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای و مرجانی را می‌بینید. در این سواحل شاهد تضادهای زیبای طبیعت یعنی به هم رسیدن بیابان و دریا هستید. اگر می‌خواهید بدانید با سفر به یکی از زیباترین سواحل ایرانی چه صحنه‌های حیرت‌انگیزی در انتظار شماست و از چه جاذبه‌های طبیعی می‌توان دیدن کرد، در این مقاله اقامت۲۴ همراه ما شوید.

نگاهی بر ویژگی‌ها و زیبایی‌های سواحل مکران

رفتن به سواحل مکران فرصتی است تا بندری اقیانوسی را در سرزمینی نسبتا گرم و خشک ببینید. این سواحل کم نظیر در جنوب شرقی ایران قرار گرفته‌اند. سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی مکران زیبایی خارق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارند که علاوه بر زیبایی فضای مناسبی هم برای آب‌تنی هستند. از آنجا که سواحل مکران به اقیانوس متصل‌اند، کشتی‌های گردشگری مختلفی از تمام نقاط جهان به سمت این سواحل راهی می‌شوند و به بندرهای این سواحل کاربرد تجاری داده‌اند. سواحل توریستی مکران ارزش تاریخی هم دارد به طوری که مورخ یونانی در اولین کتاب تاریخی دنیا (هرودوت) از این سواحل به عنوان یکی از استان‌های ایران یاد کرده است. بعضی از افراد ریشه کلمه مکران را بابلی و سومری می‌دانند و می‌گویند از ریشه کلمه مگان به معنای کرانه گرفته شده است. بعضی دیگر اعتقاد دارند ریشه کلمه مکران به مگا برمی‌گردد و به معنی قایق‌ران است.

سواحل مکران کجاست؟

سواحل توریستی مکران در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان دیده می‌شوند و در طول خط ساحلی دریای عمان قرار گرفته‌اند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم این سواحل در استان سیستان و بلوچستان و چابهار قرار دارند.

آدرس: سیستان و بلوچستان، چابهار، در محدوده دریای عمان

مسیر دسترسی به سواحل مکران 

برای رفتن به سواحل مکران اول باید به سمت سیستان و بلوچستان و چابهار حرکت کنید. اگر مبدا شما تهران است مسیر رسیدن به این سواحل حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد و حدود ۱۸۰۰ کیلومتر راه پیش روی شماست. 

فصل سفر به سواحل مکران

از آنجا که سواحل توریستی مکران در جنوب کشور قرار گرفته‌اند بهتر است در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار به این منطقه سفر کنید که هوا معتدل و خنک باشد. 

سفری بی‌دغدغه به سواحل مکران با تور چابهار

سفر به سواحل توریستی مکران ممکن است ذهن شما را برای مسائلی مثل پیداکردن هتل مناسب و تهیه بلیط درگیر کند. مادامی که این جنس دغدغه‌های شما با خیال راحت رفع نشود، تجربه سفری لذت‌بخش عملا ممکن نیست. برای رفع این نگرانی پیشنهاد ما این است که به روش‌های آسان سفر مثل سفر با تور فکر کنید. انتخاب یک تور چابهار مناسب به شما کمک می‌کند تا تمام مراحل سفر مانند تهیه بلیط، رزرو هتل و گشت‌وگذار در دیدنی‌های اطراف سواحل مکران را با آرامش خاطر طی کنید و مطمئن باشید سفری لذت‌بخش و بی‌دغدغه در انتظار شماست.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های نزدیک سواحل مکران

با سفر به سواحل توریستی مکران این فرصت را پیدا می‌کنید که دیدنی‌های شگفت‌انگیزی مثل محیط‌زیست لاک‌پشت‌ها، ساحل نورانی و صخره‌ای در نزدیکی این سواحل را هم ببینید. در این قسمت با این دیدنی‌های اطراف سواحل مکران آشنا می‌شوید.

ساحل درک

ساحل درک؛ از دیدنی‌های اطراف سواحل مکران

ساحل درک جایی است که به شکل حیرت‌انگیزی تلاقی آب دریا و خشکی کویر را نشان می‌دهد. این ساحل در نزدیکی تنگه‌ی هرمز قرار گرفته  و آخرین ساحل چابهار در خط ساحلی مکران است. در این نقطه‌ی جغرافیایی دریای عمان وارد آب‌های اقیانوس هند می‌شود. شگفتی و زیبایی ساحل درک در این است که هر سه نوع ساحل مرجانی، شنی و صخره‌ای را در دل خود دارد. ساحل درک بر‌خلاف بعضی از ساحل‌ها امکانات رفاهی مانند آلاچیق و رستوران را ندارد. برای اقامت در این منطقه و استفاده از امکانات گردشگری آن باید خود را به روستای درک برسانید و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستا ساکن شوید. 

ساحل لاک‌پشت‌ ها

سواحل لاک‌ پشت ها؛ جای دیدنی در نزدیکی سواحل مکران

ساحل لاک‌پشت‌ ها مانند ساحل درک امکانات رفاهی خاصی ندارد به همین خاطر باید به بازدید کوتاه‌مدتی از این ساحل بسنده کرد. اگر خوش‌شانس باشید و سفر شما به این منطقه با بیرون آمدن بچه لاک‌پشت‌ها از تخم هم‌زمان باشد، شاهد حرکت سریع این جانوران به سمت دریا خواهید بود. در بازدید از ساحل لاک‌پشت‌ ها حواستان باشد که این ساحل در درجه اول زیستگاه  لاک‌پشت‌هاست بنابراین تمام تلاشتان را بکنید تا هیچ‌گونه صدا و تنشی به محیط زندگی این موجودات وارد نشود.

ساحل صخره‌ ای چابهار

به ساحل صخره ای چابهار که رفتید گوش‌هایتان را تیز کنید تا برخورد موج با صخره‌های ساحل را بشنوید. همان‌طور که از نام ساحل صخره ای چابهار بر‌می‌آید، این ساحل بافت صخره‌ای دارد. در این ساحل نه خبری از فعالیت‌های تجاری است و نه می‌توان در آن آب‌تنی کرد؛ فقط باید صحنه زیبای برخورد موج و صخره‌ها را تماشا کنید، بشنوید و لذت ببرید.

ساحل صخره‌ای بریس

بریس ساحل صخره‌ای دیگری است که در نزدیکی مکران قرار دارد. این ساحل شما را با موج‌های خروشان و حالت اقیانوسی هیجان‌زده می‌کند. گاهی موج‌های این ساحل پرجوش و خروش می‌شوند و ارتفاعشان به ۱۵ متر هم می‌رسد. ساحل بریس در شرق بندر چابهار قرار گرفته و راه دسترسی به آن روستای رمین است.

ساحل شب‌تاب بندر تنگ

شب‌تاب؛ ساحلی با امواج نورانی در حوالی سواحل توریستی مکران

حتی تصورش هم هیجان‌انگیز است این که فکر کنید ساحلی در تاریکی شب با امواج نوری آبی‌رنگش می‌درخشد. چنین صحنه بی نظیری در ساحل شب تاب بندر تنگ اتفاق می‌افتد. نورهای آبی این ساحل از حضور فیتوپلانکتون‌هایی خبر می‌دهند که سوار بر امواج به ساحل می‌آیند. هر زمان تلالوی نور آبی ساحل بندر تنگ را دیدید فورا آن را رصد کنید چون این صحنه به دلیل عمر کوتاه فیتوپلانکتون‌ها خیلی زود محو می‌شود. ساحل شب‌تاب بندر تنگ در روستای بندر تنگ و شهرستان کنارک قرار گرفته است.

تپه‌های گل‌افشان

تپه‌های گل‌افشان از جاذبه‌های خاص در ۱۰۰ کیلومتری چابهار و سواحل دریای عمان هستند که بازدید از آن‌ها شما را با یک پدیده طبیعی کم‌نظیر روبه‌رو می‌کند. نام گل‌افشان به این موضوع اشاره دارد که از دهانه تپه‌ها گل‌هایی خاکستری‌رنگ بیرون می‌ریزد و روانه دامنه‌های کوه می‌شود. بیرون ریختن این گل‌ها با صدای بلند شبیه به شلیک تفنگ همراه است.

 تالاب لیپار

تالاب لیپار از جاهای دیدنی در نزدیکی مکران است که در ۲۰ کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر قرار دارد. از اواسط خرداد تا شهریور زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است چراکه این تالاب به دلیل فعالیت پلانکتون‌ها رنگ صورتی ملایمی به خودش می‌گیرد. نزدیکی تالاب لیپار زیستگاه انواع گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی مثل پرندگان، درختچه‌های گز و حرا است.

 گورستان جن تیس

گورستان جن تیس با سنگ قبرهایی غول‌پیکر در چابهار و ۳۰۰ متری روستای قدیمی تیس قرار گرفته است. جالب است با اینکه سال‌های طولانی از قدمت این گورستان می‌گذرد اما هم‌چنان سنگ قبرهایش پابرجا هستند. گورستان جن تیس به دلیل ارزش تاریخی که داشته به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 غارهای بان مسیتی 

غارهای بان مسیتی یا سه‌گانه تیس به مجموعه‌ای از غارها در ۵ کیلومتری روستای تیس چابهار گفته می‌شود.  این مجموعه غارها شامل ۱غار طبیعی و ۲ غار مصنوعی می‌شوند. غار اول که طبیعی است هیچ نوشته و خط و لوحی ندارد. درون این غار آرامگاهی به شکل دو سطح افقی با دیوارهای گچی دیده می‌شود. غار دوم بان مسیتی با غار اول در حد هفت قدم فاصله دارد و همان‌طور که گفتیم مصنوعی است. روی دیواره‌های این غار دوم تراش‌کاری را می‌بینید. غار سوم بان مسیتی را در ۵۰ متری غار اول می‌توانید پیدا کنید. این غار دست‌‌ساز و مصنوعی یک حفره و تالار بزرگ دارد و روی دیواره‌هایش جملات رنگی حک شده است.

 کوه های مریخی

کوه‌هایی شبیه به مریخ در نزدیکی سواحل مکران

۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بعد از چابهار را که طی کنید به کوه‌هایی می‌رسید که ظاهری شبیه به مریخ دارند. بله درست خواندید، مریخ! فرسایش و نوعی رسوب، ناهمواری‌هایی را روی این کوه‌ها به وجود آورده که به سیاره مریخ شباهت دارد و باعث شده که به آنها کوه های مریخی در چابهار گفته شود. رسوبات این کوه‌ها شامل ماسه، رس و بقایای بدن موجودات دریایی می‌شود.

رستوران‌های نزدیک به سواحل توریستی مکران

لذت‌بردن از زیبایی‌های سواحل توریستی مکران با خوردن غذایی لذیذ کامل‌تر می‌شود. در نزدیکی این سواحل، معروف‌ترین رستوران‌های چابهار زیر با ارائه انواع غذاهای محلی و ایرانی از شما در چابهار پذیرایی می‌کنند:

  • رستوران شیش‌محل
  • رستوران شاپور
  • رستوران مکران
  • رستوران بلوچ
  • رستوران دریا
  • رستوران بام چابهار

هتل های نزدیک به سواحل مکران

قطعا بازدید چندساعته از سواحل توریستی مکران برای دیدن آن همه زیبایی کافی نیست و بهتر است در سفر به این منطقه اقامتی چند روزه را برای خودتان تدارک ببینید. هتل های چابهار اقامتی راحت و بی‌دردسر را برای شما فراهم می‌کنند. معروف‌ترین این هتل‌ها در قسمت زیر آورده شده تا بسته به سلیقه و بودجه خود یکی را انتخاب کنید.  

  • هتل پنج‌ ستاره لیپار
  • هتل چهار ستاره لاله
  • هتل چهار ستاره فردوس
  • هتل چهار ستاره شاهان
  • هتل سه ستاره آذین
  • هتل دو ستاره سپیده
  • هتل آپارتمان رز مکران
  • هتل آپارتمان گراناز
  • هتل آپارتمان شوهاز

توصیه‌های خواندنی در سفر به سواحل مکران 

اگر می‌خواهید سفر شما به سواحل توریستی مکران لذت‌بخش‌تر تجربه شود و در عین حال به محیط زیست این منطقه آسیبی نرسد، توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:

  • در سفر به سواحل مکران به تفاوت‌های فرهنگی احترام بگذارید چراکه به گونه‌ای این ارزش‌قائل شدن باعث حفظ فرهنگ‌های کهن سرزمینمان خواهد شد. 
  • اگر می‌خواهید به رونق و بقای سواحل مکران کمک کنید تا گردشگران بیشتری از آن لذت ببرند  سالم نگهداشتن و زباله نریختن در محیط زیست این منطقه بکر را فراموش نکنید. هم‌چنین اگر موجود زنده‌ای را در این منطقه دیدید مراقب باشید تا تنش و سروصدایی به محیط زیست آن وارد نشود.
  • در این سفر ماجراجویانه کفش پیاده‌روی راحت و لباس گرم و خوراکی‌ کافی همراه خود داشته باشید.
  • زیبایی‌های سواحل مکران را باید بارها و بارها بعد از سفر با خود مرور کرد. برای ثبت زیبایی‌ها در این منطقه دوربین و موبایل‌به‌دست باشید و صحنه‌ها را شکار کنید.
  • در قسمت‌هایی از سواحل مکران به شرط اجازه‌داشتن می‌توانید آب‌تنی کنید پس لباس مناسب این تفریح همراهتان باشد.

حرف آخر

سفر به سواحل توریستی مکران از آن مدل سفرهایی است که خاطرات شیرینش تا مدت‌ها در ذهن و قلبتان ماندگار می‌شود. در این منطقه سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی را می‌بینید و صدای برخورد امواج به صخره‌ها را می‌شنوید. تلاقی خشکی و دریا در این سواحل، تضادهای زیبای طبیعت را به شما گوشزد می‌کند.

اگر تجربه سفر به این منطقه را داشتید برای ما بنویسید چه تجربه‌هایی بیشتر از همه شما را به وجد آورده است. 

سوالات متداول

فاصله چابهار تا سواحل مکران چند کیلومتر است؟

سواحل توریستی مکران حدود ۱۷۰ کیلومتر تا چابهار فاصله دارند.

سواحل مکران کجا قرار دارند؟

سواحل مکران در جنوب شرقی کشورمان و در امتداد دریای عمان قرار دارد. بندر چابهار نیز در همین سواحل قرار گرفته‌اند.

سواحل مکران چه جاذبه های گردشگری دارند؟

در سفر به سواحل توریستی مکران می‌توانید از جاذبه‌هایی مثل سواحل درک، لاک‌پشت‌ها، بریس، شب‌تاب و تپه‌های گل افشان دیدن کنید. تالاب لیپار، گورستان جن تیس، کوه‌های مریخی و غار بان مسیتی از دیگر دیدنی‌های اطراف سواحل مکران هستند.

چه فصلی از سال را برای بازدید از سواحل مکران اختصاص بدهیم؟

پاییز و زمستان و اول بهار بهترین زمان برای بازدید از سواحل توریستی مکران از نظر آب و هوای معتدل هستند.

۳.۲/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×