» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » تالاب لیپار دریاچه صورتی چابهار؛ محل تلاقی رودخانه و دریا
پرندگان تالاب لیپار چابهار
چابهار

تالاب لیپار دریاچه صورتی چابهار؛ محل تلاقی رودخانه و دریا

۱۹ مهر ۱۴۰۲ 8۸2,011

چابهار از آن مقاصد گردشگری جذاب است که احتمالا نامش را برای یک‌بار هم که شده، شنیده‌اید. تالاب لیپار چابهار همان طور که از اسمش پیداست در لیست یکی از جاهای دیدنی چابهار قرار می‌گیرد. رنگ صورتی تالاب لیپار، گردشگران را مشتاق می‌کند تا در بین برنامه های خود در تور چابهار به سمت این تالاب سفر کنند و زیبایی‌هایش را با چشمان خودشان ببینند. اگر می‌خواهید به عنوان یک گردشگر حرفه‌ای به تالاب صورتی چابهار پا بگذارید، باید بدانید که رود‌خانه‌های تغذیه کننده‌ی این تالاب دارای رنگ عادی و طبیعی هستند و علت رنگ خاص آن را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. برای کشف رمز و راز رنگ جذاب تالاب لیپار و مطلع‌شدن از شرایط سفر به این تالاب در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

تالاب لیپار چابهار کجاست؟

روستای لیپار یکی از روستا‌های بخش مرکزی چابهار است. همانطور که از نام تالاب برمی‌آید، تالاب لیپار در کنار این روستا قرار دارد. این تالاب که از آن به عنوان عروس چابهار نیز یاد می‌شود در جاده‌ی چابهار به گواتر قرار دارد. این جاده‌ی ساحلی و زیبا در قسمت شرقی چابهار ساخته شده است.

آدرس: چابهار، جاده‌ی چابهار به گواتر، روستای لیپار، تالاب لیپار چابهار

چگونه به تالاب لیپار چابهار برویم؟

پس از رسیدن به چابهار اولین قدم برای رسیدن به این جاذبه طبیعی منحصر به‌فرد، رانندگی به سمت شرق چابهار است. مسیر زمینی روستای رمین جاده‌ی مطمئنی برای راه یافتن به تالاب لیپار چابهار است. برای رسیدن به این روستا باید راهی جاده‌ی چابهار به سمت گواتر شوید. تالاب لیپار یا دریاچه‌ی صورتی چابهار در بیست کیلومتری این جاده واقع شده است.

اطلاعات بازدید از تالاب صورتی چابهار

برای بازدید از تالاب لیپار چابهار اطلاعات زیر را به خاطر بسپارید تا سفری بی‌دغدغه‌ را تجربه کنید.

  • بازدید از تالاب لیپار بدون محدودیت زمانی به صورت ۲۴ ساعته امکان پذیر است.
  •  برای بازدید از این تالاب نیازی نیست بلیط تهیه کنید و رایگان است.
  • تالاب لیپار چابهار زیباست و ارزشمند بنابراین هنگام بازدید از این دریاچه مراقب باشید آب آن آلوده نشود و موجودات زنده ساکن در اطرافش آسیب نبینند. برای مثال در هنگام سفر در فصل تولید مثل لاک‌پشت‌های ساکن در تالاب باید از ایجاد استرس‌های محیطی برای آن‌ها جلوگیری کرد.
  • از بازارهای محلی و دست‌فروش‌های نزدیک تالاب لیپار می‌توانید انواع بدلیجات سوزن‌دوزی را بخرید تا هم سوغات این منطقه را به یادگار ببرید و هم به رونق کسب‌وکارهای بومی چابهار کمک کرده باشید.
  • اقامت در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اطراف تالاب لیپار چابهار یکی از راه‌های کمک به تامین معیشت ساکنان این تالاب است.

بهترین فصل بازدید از تالاب لیپار

بهترین زمان برای سفر به مناطق جنوبی فصل‌های سرد سال هستند. تالاب لیپار چابهار به دلیل قرار گرفتن در استانی جنوبی از این قاعده مستثنی نیست. پاییز و زمستان بهترین فصول برای سفر به چابهار از نظر لذت‌‌بردن از آب‌و‌هوای خنک و معتدل هستند. نکته‌ی قابل توجه دیگری که درباره‌ی زمان بازدید از این تالاب وجود دارد، مربوط به ظاهر تالاب است. تالاب صورتی لیپار در فصول گرم سال صورتی‌تر و جذاب‌تری می‌‌شود. دلیل اصلی صورتی‌رنگ بودن این تالاب، فعالیت موجوداتی به نام پلانکتون است. این فعالیت‌ها در تابستان به اوج خود می‌رسند. با شروع نیمه‌ی دوم خرداد ماه، دمای هوا در چابهار به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد و باعث پدیده‌ی به نام شکوفایی پلانکتونی می‌شود. در نتیجه‌ی این پدیده رنگ تالاب بسیار خاص‌تر خواهد شد. با وجود این توضیحات به نظر می‌رسد زمانی که بتوان از زیبایی‌های دریاچه‌ی صورتی لیپار در هوایی مطلوب لذت برد، اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار خواهد بود.

علت نام‌گذاری تالاب لیپار چیست؟

خور گواتر تامین کننده‌ی اصلی آب تالاب صورتی چابهار است. آب‌های سطحی این خور به همراه آب‌های بارانی به طرف تالاب لیپار رهسپار می‌شوند. لیپار در زبان بومیان این منطقه به معنی مکانی است که رود و دریا به یکدیگر می‌رسند و  تالاب لیپار چابهار  هم محلی است که رود در نهایت به دریا می‌رسد. با این ریشه‌یابی‌ها، به نظر می‌رسد علت نام‌گذاری این تالاب برایتان کاملا واضح شده باشد. 

اهمیت بازدید از تالاب صورتی چابهار

تالاب صورتی چابهار؛ تالابی بکر و دیدنی

شرایط اقلیمی ایران باعث شده تا به عنوان کشوری چهار فصل شناخته شود، بنابراین حیف است از جاذبه‌های گردشگری طبیعی کشورمان مثل همین تالاب لیپار چابهار غافل ماند. در نظر داشته باشید که بازدید از این تالاب صورتی جذاب در تمام روز‌های سال امکان پذیر نیست چراکه در بعضی از فصل‌ها آب موجود در تالاب به دلیل شرایط جوی به شدت کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از دلایل مهم بازدید از تالاب لیپار چابهار احتمال خشک شدن دائمی این تالاب است. خشکسالی‌های چند سال اخیر ایران باعث کم‌آبی این تالاب شده و هر زمان ممکن است وسعت این تالاب کاهش پیدا کند. به علاوه اگر شما بین ماه‌های خرداد تا شهریور به تالاب لیپار چابهار سفر کنید فرصت تماشای دریاچه‌ای را پیدا می‌کنید که رنگ و لعابی زیبا و چشم‌نواز دارد.

گونه‌های جانوری و گیاهی ساکن در تالاب لیپار

دیدن دنیای گیاهان و جانوران ساکن در اطراف تالاب لیپار جذابیت‌های مخصوص به خودش را دارد البته اگر به این دنیا علاقه‌مند باشید.

پوشش گیاهی تالاب لیپار

پنبه‌ی وحشی یکی از مهم‌ترین پوشش‌های گیاهی این تالاب است. جالب است بدانید که این پوشش گیاهی علاوه بر زیبا کردن محیط اطراف، به معیشت مردم بومی اطراف تالاب هم کمک می‌کند. ساکنان اطراف تالاب لیپار چابهار نیز با استفاده از پنبه‌های وحشی روییده در اطراف تالاب، تشک و لحاف درست می‌کنند. این تولیدات هم مصرف شخصی دارند و هم به عنوان صنایع دستی به مسافران فروخته می‌شوند.

به علت شرایط آب‌و‌هوایی تالاب، پوشش گیاهی اطراف آن بیشتر شامل بوته‌ها و درختچه‌های کوچک می‌شود. از انواع این بوته‌ها و درختچه‌ها می‌توان به بلوط، حرا، نی، چش، گز و کهور اشاره کرد. شگفت‌انگیز است که قسمتی از این پوشش گیاهی در فصول پرآب تالاب به زیر آب فرو می‌روند و بعد با رسیدن فصل گرما و کم شدن آب رودخانه، دوباره بیرون از آب قابل مشاهده هستند.

جانوران تالاب لیپار چابهار

موجودات زنده در تالاب صورتی چابهار

تالاب صورتی چابهار گاهی میزبان پرندگان بومی و کم‌یاب می‌شود. پرندگان بومی این منطقه شامل اردک مرمری، فلامینگو‌های صورتی و سفید، عقاب‌ها و مرغان ماهی‌خوار هستند. متاسفانه اردک مرمری از گونه‌های در حال انقراض ساکن تالاب است. با اینکه آب این تالاب به شدت شور است ولی هم‌چنان شرایط حیات در آن برای موجودات زنده ادامه دارد. علاوه بر پلانکتون‌ها که قبل‌تر به ‌آن‌ها اشاره کردیم، آبزیان دیگری مانند گونه‌هایی از ماهی‌ها، سخت‌پوستان و نرم‌تنان در این تالاب مشاهده شده‌اند.

جاذبه‌‌های گرشگری تالاب لیپار

تماشای زیبایی تالاب لیپار چابهار تنها مزیت سفر به این نقطه از ایران نخواهد بود. جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی زیر در اطراف این تالاب وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم.

  • بازارچه‌های محلی فروش سوغات
  • پوشش گیاهی
  • بازدید از کپرها
  • پرنده‌نگری

 خوش‌بختانه طبیعت و پوشش گیاهی اطراف تالاب، بکر و زیبا باقی مانده‌ است. رویش درختچه‌های گز، کهور، نی، چش و بلوط در دشت‌های اطراف تالاب لیپار، زیبایی تالاب را چندین برابر کرده‌ است. 

بازارچه‌‌ی محلی فروش سوغات و صنایع دستی از جاذبه‌های غیر‌طبیعی ولی دوست داشتنی در اطراف تالاب لیپار چابهار هستند. بومیان و ساکنان تالاب هر روز صنایع دستی و هنرهای سوزن دوزی خود را برای ارائه به گردشگران به این بازار می‌‌آورند. بازدید از این بازار کمک بزرگی به آشنایی با فرهنگ بومیان می کند. 

کپر‌ها و اتاقک‌هایی اطراف تالاب صورتی لیپار وجود دارند که توسط بومیان احداث شده‌اند. در این اتاقک‌ها نیز صنایع دستی و هنر مردمان این منطقه ارائه می‌شود. خدمات تفریحی سرگرم کننده‌ی دیگری مانند طراحی با حنا روی بدن نیز از هنرهای بومیان در این اتاقک‌ها هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب صورتی چابهار

ساحل صخره‌ای از دیدنی‌های اطراف تالاب لیپار
ساحل صخره‌ای چابهار؛ یکی از دیدنی‌های تالاب لیپار

باتوجه به چالش‌ها و هزینه‌های موجود برای هر سفر بهتر است در هنگام بازدید از  یک منطقه بهترین استفاده را از موقعیت کرده و به جاهای دیدنی نزدیک به آن هم سر بزنید. در ادامه مکان‌های دیدنی نزدیک تالاب لیپار را مشاهده می‌کنید.

رستوران‌های نزدیک به تالاب لیپار چابهار 

اگر در سفر به تالاب لیپار چابهار دوست داشتید غذاهای محلی چابهاری و انواع غذاهای ایرانی لذیذ را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم به رستوران‌ های چابهار که در ادامه لیست شده‌اند بروید.

  • رستوران دریا
  • رستوران سبز
  • رستوران جواهر چابهار
  • رستوران ساحلی خلیج
  • رستوران آقا بزرگ
  • رستوران بلوچ

هتل های اطراف تالاب لیپار چابهار

زیبایی‌ها و جاهای دیدنی تالاب لیپار چابهار شما را وسوسه می‌کند تا چند شب را در این منطقه بمانید. گزینه راحت برای اقامت شما در نزدیکی تالاب لیپار، هتل های چابهار هستند. معروف‌ترین هتل‌ های چابهار را  در لیست زیر آورده‌ایم تا گزینه‌های مختلفی برای اقامتتان درنظر بگیرید.

  • هتل پنج‌ ستاره لیپار
  • هتل چهار ستاره لاله
  • هتل چهار ستاره فردوس
  • هتل چهار ستاره شاهان
  • هتل سه ستاره آذین
  • هتل دو ستاره سپیده
  • هتل آپارتمان رز مکران
  • هتل آپارتمان گراناز
  • هتل آپارتمان شوهاز

همزادهای تالاب صورتی چابهار در سایر نقاط کشور

تالاب صورتی فقط مخصوص منطقه چابهار نیست و شبیه این تالاب با همین رنگ و لعاب در نقاط دیگری از کشور وجود دارد. یکی از این تالاب‌ها مهارلو نام دارد که در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است. تالاب یا دریاچه مهارلو به خاطر رشد جلبک‌ها به رنگ صورتی درآمده است. تالاب صورتی دیگر کَنّیچال یا مرداب هسل است که در جنوب دو روستای طلاجو و سینوا و ۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس به چشم می‌خورد. اگر بخواهید رنگ صورتی و قرمز مرداب هسل را ببینید باید در فصل پاییز از آن دیدن کنید. به علاوه در استان گلستان و شهرستان گمیشان (Gomishan) هم تالابی صورتی قرار گرفته و نامش گلفشان نفتلیجه (Gelfeshan neftlijeh) است. رنگ صورتی این تالاب از وجود ماده معدنی ید در آن نشات می‌گیرد.

کلام آخر

حیرت‌انگیز است که شما تالابی را با رنگ صورتی ببینید. تالاب لیپار چابهار چنین تالابی است که در روستای لیپار و جاده چابهار به گواتر قرار گرفته است. در اطراف این تالاب آبزیان متنوع و درختچه‌ و پرندگان را می‌بینید. اگر می‌خواهید لذت سفر شما به تالاب صورتی چابهار بیشتر شود سری به کپرها، بازارچه‌های محلی و جاهای دیدنی اطرافش بزنید.

 سؤالات متداول

فاصله تالاب لیپار تا چابهار چقدر است؟

تالاب لیپار در ۲۰ کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر قرار دارد.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

این تالاب به دلیل وجود و فعالیت پلانکتون‌های گیاهی و متابولیسم‌های طبیعی آب، صورتی به نظر می‌رسد.

بهترین فصل سفر به تالاب لیپار چه موقعی است؟

اواسط زمستان تا بهار بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار است.

تفریحات دریاچه لیپار چیست؟

خرید از فروشگاه‌های محلی صنایع دستی، بازدید از کپر و اتاقک‌های اطراف تالاب و شترسواری در راستای خط ساحلی از تفریحات جذاب دریاچه صورتی لیپار است.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۸

  1. ثمرحق نظری

    من یک هفته است ازچابهاراومدم.والاه گوله همین حرفاروخوردم.وسط یه خشکسالی یه محوطه ی نمکی کوچک که یه صورتی خیلی ملایم ازش منعکس میشد دیدیم.والاه نه تالاب بود.نه دورش درخت وسبزه.یه سایه بون نبود،یه صندلی،یابومی هایی که قهوه یاخوراکی سرو کنند.تاگواتر ماهیچ چیز جالبی ندیدیم.بنظرم شهردارواستانداروفرمانداربه مردم وتوریستی کردن این شهرکم لطفی میکنن…میشه با۴تا آلاچیق ساختن وسرویس بهداشتی وفروختن ملزومات وخوراکی به توریستا راحت کسب درآمدکنند.یه فکری هم به فکربنزین تواین استان کنین.

  2. شهاب الدین رهنما

    برای کسی که مثل من عاشق نگاه کردن اردک و پرنده های وحشیه، بازدید از لیپار توی فصل سرد خیلی جذاب و خاصه.

  3. محمد قلی زاده

    حالا این دریاچه واگعیه یا کیکه؟ چطور میشه ی تالاب صورتی باشه؟

    • علیرضا قانع

      هم میشه گفت واگعیه هم میشه گفت کیکه :))

  4. سعید

    چه ماهی‌هایی تو این دریاچه زندگی می‌کنن؟

    • علیرضا قانع

      سلام سعید جان
      تقریبا ۸۵ گونه ماهی توی این دریاچه زندگی میکنن که معروف تریناش ماهی گاو زبان، میخ ماهی بزرگ، حواصیل خاکستری، خوتکا و تیهو هستن.

    • محمد قلی زاده

      فکر کنم ماهی هاشم صورتی هستن 🙂

      • ثمرحق نظری

        نه تالابه.ونه دریاچه..یه محوطه ی کوچیکه که نمکی هستش.والاه ماکه ماهی که هیچ ،هیچ موجوده زنده ای روندیدیم.ولی مردم مهربونی دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×