» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » بازدید از کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار؛ مریخ در چند قدمی شما!
کوه های مریخی چابهار
چابهار

بازدید از کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار؛ مریخ در چند قدمی شما!

۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۰4,232

اگر از علاقه‌مندان مشاهده‌ی سیارات منظومه‌ی شمسی به غیر از زمین هستید، فرصت بازدید از کوه‌ های مریخی چابهار یا کوه های مینیاتوری را از دست ندهید. این کوه‌ها از جاهای دیدنی چابهار هستند که ظاهر متفاوت و جذابشان به ناهمواری‌های مریخ شباهت دارد. اگر دوست دارید بدانید این کوه‌ها چگونه به وجود آمده‌اند و فوت و فن سفر به این منطقه چیست، در ادامه این مقاله با اقامت ۲۴ همراه باشید.

فهرست این مطلب

کوه های مریخی چابهار کجاست؟

کوه‌ های مریخی چابهار که به نام کوه های مینیاتوری هم شناخته می‌شوند، در واقع رشته کوه‌هایی هستند که از غرب چابهار آغاز شده و ده‌ها کیلومتر به سمت شرق تا پاکستان کشیده شده‌اند. اگر می‌خواهید این کوه‌ها را ببینید باید به ۵۰ کیلومتری چابهار بروید.

آدرس: سیستان و بلوچستان، چابهار، ۵۰کیلومتری چابهار، جاده چابهار به گواتر

علت نام گذاری کوه های مینیاتوری یا مریخی

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چرا کوه‌های مینیاتوری را مریخی صدا می‌زنند. دراین‌باره باید بگوییم که فرسایش و نوعی از رسوبات کوه‌های مینیاتوری، ظاهری ناهموار شبیه به مریخ را به این کوه‌ها داده‌اند به همین دلیل به نام مریخی معروف شده‌اند. کوه‌ های مینیاتوری چابهار هیچ‌گونه پوشش گیاهی ندارند و این یکی دیگر از تشابهات این منطقه با سیاره‌ی مریخ است. دلیل نام‌گذاری کوه‌های مریخی چابهار به نام مینیاتوری هم به این خاطر است که شیارهای ظریف و یک‌دستی روی این کوه‌ها دیده می‌شود.

تاریخچه و سیر تکامل کوه های مریخی چابهار

تاریخچه کوه های مینیاتوری چابهار

گفته شده کوه های مریخی چابهار قدمتی طولانی یعنی به اندازه پنج میلیون سال عمر دارند. این کوه‌ها در سال‌های طولانی بر اثر انباشت رسوبات ساخته شده‌اند. خاک رس، ماسه و بقایای اجساد ماهیان و سخت پوستان مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی این رسوب‌ها هستند. محققان بر این باورند که کوه‌ های مریخی چابهار برای مدتی زیر خاک مدفون بوده‌اند. در طی گذر زمان بارش‌های موسمی و وزش باد باعث ایجاد اصطکاک شده‌اند و نتیجه‌ی این اصطکاک نمایان شدن کوه‌های زیبای مینیاتوری است. در حال حاضر باران‌های موسمی نیز اثر اصطکاکی خود را روی این کوه‌ها ادامه می‌دهند. باران های این منطقه به صورت قطعات درشت و به شکل رگباری با بدنه‌ی کوه‌ها برخورد می‌کنند. در اثر این برخورد، بدنه‌ی کوه‌ها شکسته شده و صیقل پیدا می‌کند. نتیجه‌‌ی این فرآیند به وجود آمدن طرح‌های مینیاتوری و منحصر به‌ فرد روی بدنه‌ی کوه‌های این منطقه است.

چطور به کوه های مینیاتوری چابهار برسیم؟

بهترین مسیر برای رسیدن به کوه‌ های مینیاتوری چابهار رفتن به جاده‌ی چابهار ـ گواتر است. پس از طی کردن  حدود ۵۰ کیلومتر در جاده، کوه‌های مریخی نمایان می‌شوند. با استفاده از وسایل نقلیه مانند مینی‌بوس و خودرو‌های سواری می‌توانید به این کوه‌ها برسید.

بهترین زمان سفر به کوه‌ های مینیاتوری چابهار

فصل تابستان و ماه‌های گرم سال بهتر است به منطقه کوه های مریخی چابهار سفر نکنید، چراکه با هوای گرم و خشک و گرد و خاک فراوان مواجه می‌شوید. روزهای اول بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از این کوه‌ها است تا خنکی هوا را حس کنید. یادتان باشد تمام ساعات شبانه‌روز به دلیل گرمای هوا و تابش مستقیم نور خورشید، برای بازدید از این کوه‌ها مناسب نیستند و بهتر است اول صبح یا هنگام عصر به تماشای کوه‌ها بروید.

تفریحات کوه های مینیاتوری چابهار

پیاده‌روی در کوه های مریخی چابهار

چه اهل فعالیت‌های ورزشی در طبیعت باشید و چه دوستدار به تماشا نشستن آسمان، در هر صورت به شما در سفر به کوه‌ های مریخی چابهار خوش می‌گذرد. در بازدید از این کوه‌ها می‌توانید تفریحات زیر را تجربه کنید.

پیاده‌روی

با پیاده‌روی در دل کوه‌های مریخی فرصت تماشای تمام و کمال زیبایی‌ها و نقش و نگار‌های موجود در این کوه‌ها را پیدا می‌کنید. در مسیر پیاده‌رویتان امکان دارد شاهد حرکت گروه‌های چند نفره‌ای باشید که در حال راه‌پیمایی در دل کوه هستند. 

صخره‌نوردی

با سفر به کوه های مریخی چابهار می‌توانید تفریح جذاب صخره‌نوردی را تجربه کنید البته به شرط آنکه به حد کافی در این رشته ورزشی ماهر باشید و تجهیزات کامل  صخره‌نوردی هم همراهتان باشد.

تماشای ستارگان

آسمان صاف اطراف کوه‌‌ های مریخی چابهار فرصتی استثنایی را برای علاقه‌مندان به نجوم و ستارگان به‌وجود آورده است. رصد ستارگان به اندازه‌ای در این منطقه محبوبیت دارد که سکوهای مخصوص این کار را برای رفاه حال علاقه‌مندان ساخته‌اند. در آسمان حوالی کوه های مینیاتوری چابهار می‌توانید به صورت هم‌زمان ۱۴ صور فلکی را رصد کنید.

ثبت لحظه‌های زیبای طبیعت

 عکاسی کردن از طبیعت زیبای کوه های مریخی چابهار، تفریحی است که در حین و بعد از سفرتان از آن لذت خواهید برد. در آلبوم تصاویر هر کسی عکس با کوه مریخی پیدا نمی‌شود! این فرصت را غنیمت بشمارید و با دوربین عکاسی یا گوشی موبایل حرفه‌ای چند عکس زیبا از این کوه‌ها بگیرید. 

امکانات رفاهی کوه های مریخی چابهار

برای رفتن به کوه های مریخی چابهار از نظر امکانات رفاهی لازم نیست نگران باشید. استقبال زیاد گردشگران از کوه‌های مینیاتوری باعث به وجود آمدن امکانات متعددی در این بخش شده است. مجتمع گردشگری بزرگی بین کوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان به اندازه هفت هکتار به چشم می‌خورد که امکانات رفاهی زیر را دارد:

  •  فضای سبز
  •  شش سوئیت
  • آلاچیق
  • سرویس بهداشتی
  • دو سالن برای اردوهای دانش‌آموزی
  • سکویی مخصوص رصد ستارگان

جاهای دیدنی نزدیک به کوه‌های مریخی

غار تیس از جاهای دیدنی نزدیک به کوه‌ های مریخی چابهار
غارهای سه‌گانه تیس

سفر شما در بازدید از کوه‌های مریخی زمانی پربارتر می‌شود که به جاهای دیدنی نزدیک به این کوه‌ها هم سری بزنید. معروف‌ترین جاهای دیدنی در نزدیکی کوه های مریخی چابهار در لیست زیر آورده شده است:

  • بندر گواتر

گواتر بندری زیبا و خاص است که در سیستان و بلوچستان و هم‌مرز با پاکستان قرار دارد. این بندر در روزهای اول پاییز میزبان حدود ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر می‌شود. یکی از صحنه‌های طبیعی دیدنی در بندر گواتر، برخورد امواج دریا با صخره است که ارتفاعشان به ۵ متر هم می‌رسد. فصل زمستان و بهار بهترین زمان برای سفر به بندر گواتر است تا هوایی معتدل را حس کنید.

  • تالاب لیپار

لیپار تالابی زیبا و خوش‌رنگ در چابهار است که شامل رودهایی کوچک می‌شود. آنچه برای گردشگران این منطقه جذاب به نظر می‌آید، رنگ صورتی ملیح این تالاب است. این رنگ صورتی از فعالیت‌های موجوداتی به نام پلانکتون‌ها نشات می‌گیرد و در مواقعی از سال مانند اواسط خرداد تا شهریور بیشتر به چشم می‌آید. در اطراف تالاب لیپار درختچه‌های حرا، گز و چش (صمغ عربی) روییده‌اند. برای دسترسی به تالاب لیپار باید از سمت روستای رمین که در ۱۵ کیلومتری چابهار قرار گرفته، وارد شوید و به سمت جاده ساحلی چابهارـگواتر حرکت کنید.

  • روستای تیس

اگر می‌خواهید در چابهار به روستایی با قدمتی طولانی و دیدنی‌های متنوع بروید، روستای تیس همان مکانی است که به دنبالش هستید. این روستا در زمان قدیم کاربردی به عنوان بندر را داشته اما در حال حاضر روستایی ساحلی است. روستای تیس در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار قرار گرفته و به اندازه ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. از روستای تیس می‌توانید صنایع دستی محلی مانند انواع محصولات سوزن‌دوزی و ادویه‌های محلی را به عنوان سوغات بخرید.

  • غارهای سه‌گانه تیس

غارهای سه‌گانه تیس مجموعه‌ای از غارهای طبیعی و مصنوعی هستند که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی چابهار و ضلع شرقی منطقه آزاد تجاری قرار گرفته‌اند. غار اول این مجموعه طبیعی است و به شکل نیم‌دایره با مقبره‌ای گچی دیده می‌شود. غار دوم و مصنوعی تیس در چند قدمی غار اول قرار گرفته و اثر تراش‌کاری روی آن مشهود است. در سمت چپ و ۵۰ متری غار اول، غار مصنوعی سوم را با دهانه‌ای به طول قوس ۲۰ متر، یک حفره و تالار می‌بینید.

  • مسجد جامع تیس

اگر شما به مکان‌های تاریخی و مذهبی علاقه دارید، قطعا دیدن مسجد جامع تیس برایتان جذاب خواهد بود. معماری این مسجد با مناره‌ها و گنبد رنگی و تزئیناتی از جنس شیشه، خاص به نظر می‌آید. مسجد جامع تیس به دلیل داشتن تنها یک مناره، مسجد تک‌مناره‌ای نامیده می‌شود و بیشتر از هزار سال قدمت دارد.

رستوران‌های نزدیک به کوه‌های مینیاتوری چابهار

پیاده‌روی در کوه‌های مریخی ممکن است انرژی زیادی را از شما بگیرد. استراحت کوتاه مدت در یک رستوران و صرف غذا به تجدید قوای شما برای ادامه‌ی گشت‌زنی کمک می‌کند. در قسمت زیر لیست رستوران‌ های چابهار در این محدوده را مشاهده می‌کنید:

  • رستوران جواهر 
  • رستوران شاپور
  • رستوران لانج
  • رستوران سبز
  • رستوران حاج امان
  • فست‌فود ایرانویچ

هتل‌های اطراف کوه های مریخی چابهار

اگر می‌خواهید در سفر به کوه‌های مریخی کمی بیشتر گشت‌وگذار کنید باید دنبال جایی راحت برای اقامتتان باشید. برای داشتن چنین اقامتی بهترین راه، انتخاب هتل های چابهار است که معروف‌ترین آن‌ها در قسمت زیر معرفی شده‌اند:

  • هتل پنج‌ ستاره لیپار
  • هتل چهار ستاره لاله
  • هتل چهار ستاره فردوس
  • هتل چهار ستاره شاهان
  • هتل سه ستاره آذین
  • هتل دو ستاره سپیده
  • هتل آپارتمان رز مکران
  • هتل آپارتمان گراناز
  • هتل آپارتمان شوهاز

توصیه‌های مفید برای سفر به کوه‌ های مریخی چابهار

همیشه در بازدید از جاذبه‌های دیدنی یکسری توصیه‌هایی وجود دارند تا با آن جا آشنایی بیشتری پیدا کنید و چالش‌های آن را بهتر بشناسید. در ادامه چند توصیه مهم را یادداشت کرده‌ایم که خوب است قبل از بازدید، از آن‌ها مطلع شوید.

  • در صورتی که قصد پیاده‌روی و پیمایش مسیر در منطقه‌ی کوه‌های مریخی چابهار را دارید، باید از کلاه و کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا تابش مستقیم خورشید به شما آسیبی نرساند.
  • اگر زمانی خواستید در نزدیکی کوه‌ های مریخی چابهار تجربه کمپینگ داشته باشید، حتما تجهیزات کافی مثل چادر و کیسه‌ی خواب همراهتان داشته باشید.
  • برای اقامت مقرون‌به‌صرفه در نزدیکی کوه‌های مریخی می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنید.

توصیه دیگر ما به شما عزیزان برای بازدید از جاذبه‌های چابهار مثل همین کوه های مریخی و اقامت راحت و بی دردسر، رزرو تور چابهار است تا بدون دغدغه و خیلی راحت سفر کنید. تورهای چابهار برای راحتی هر چه بیشتر شما هستند تا فقط فکرتان را روی تفریح و خوشگذرانی متمرکز کنید.

نمونه‌های مشابه با کوه های مریخی چابهار در ایران

کوه مینیاتوری نهبندان
کوه مینیاتوری نهبندان

جالب است بدانید که در سایر نقاط کشورمان هم کوه‌هایی مشابه همین کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار وجود دارد. پس اگر عاشق ظاهر مریخی و مینیاتوری این کوه ها شده‌اید، در سفر به شهرهای زیر بازدید از کوه های مریخی را از دست ندهید:

  • کوه‌های مریخی نهبندان

کوه‌های مریخی نهبندان در ۱۰ کیلومتری نهبندان و جنوب خراسان جنوبی قرار گرفته‌اند. منشا شکل‌گیری این کوه‌ها عوامل طبیعی مثل فرسایش بادی و آبی است.

  • کوه‌های مریخی هرمزگان

عواملی مثل وزش باد و باران در هرمزگان باعث شکل‌گیری کوه‌های مریخی شده‌اند. موقعیت مکانی این کوه‌ها در شمال شهرستان بندر لنگه و غرب استان هرمزگان است.

  • کوه‌های مریخی خوزستان

کوه‌های مریخی مشابه کوه‌های چابهار در جایی از خوزستان به نام دو کوهکن و رامهرمز قرار گرفته است.

  • تپه‌های مریخی دامغان

در روستاهای دامغان تپه‌هایی به رنگ سرخ قرار گرفته‌اند که ظاهرشان شبیه به مریخ است، به همین دلیل به این تپه‌ها مریخی می‌گویند.

سخن پایانی

سفر به کوه‌ های مریخی چابهار تجربه‌ی متفاوتی را برای شما خلق می‌کند؛ از این نظر که با کوهی شبیه به سیاره مریخ روبه‌رو می‌شوید. تماشای آسمان و رصد ستارگان، پیاده‌روی و صخره‌نوردی در اطراف این کوه‌ها از تفریحات جذاب در این منطقه خواهند بود. خوشبختانه در نزدیکی کوه‌های مریخی امکانات رفاهی مناسبی هم‌چون سرویس بهداشتی، آلاچیق و سوئیت ساخته شده است.

سوالات متداول

کوه های مریخی در کجا قرار دارند؟

حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر از چابهار به سمت بندر گواتر، در سمت چپ جاده، کوه های مریخی چابهار قرار دارند.

چرا به این کوه‌ها، کوه های مینیاتوری چابهار یا مریخی می گویند؟

رسوبات و فرسایش به این کوه‌ها ظاهری شبیه به ناهمواری‌های مریخ داده است، به همین دلیل آن‌ها را کوه های مریخی چابهار می‌نامند.

فاصله کوه‌های مریخی تا چابهار چقدر است؟

کوه‌های مریخی تا چابهار حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارند.

بهترین زمان بازدید از کوه های مریخی چابهار چه وقتی است؟

اول بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید از این کوه‌ها از نظر خوش‌آب‌وهوایی است.

۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×