» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » دریا بزرگ چابهار؛ زیباترین ساحل صخره‌ای ایران
ساحل دریا بزرگ چابهار؛ جذاب‌ترین ساحل صخره‌ای ایران
چابهار

دریا بزرگ چابهار؛ زیباترین ساحل صخره‌ای ایران

۲۴ آبان ۱۴۰۲ 3۰1,492

چابهار به‌عنوان یکی از شهرهای توریستی ایران، زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را در دل خود جای داده است. در این میان نمی‌توان از جذاب‌ترین و خاص‌ترین ساحل صخره‌ای ایران به نام دریا بزرگ چابهار غافل شد. این جاذبه یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی چابهار است که تصور اکثر افراد از سواحل را تغییر می‌دهد. همه فکر می‌کنند ساحل منطقه‌ای ماسه‌ای یا شنی در مجاورت دریا است که میزبان موج‌های دریا و گردشگرانی است که در آن، نظاره‌گر شگفتی و عظمت دریا هستند. این در حالی است که ساحل صخره‌ای دریا بزرگ با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، مناظر شگفت‌انگیزی از برخورد آب با صخره‌ها را به نمایش می‌گذارد. توصیه می‌شود در سفر به شهر چابهار، تماشای این ساحل بی‌نظیر و زیبایی‌های آن را از دست ندهید. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری حیرت‌انگیز در چابهار، با ادامه مطلب در اقامت ۲۴ همراه باشید.

دریا بزرگ چابهار کجاست؟

در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان چابهار، ساحل صخره‌ای وجود دارد که همچون دیواری طبیعی در برابر آب‌های دریای عمان قرار گرفته است. جالب است بدانید که آبی که به صخره‌های این ساحل برخورد می‌کند، در واقع آب اقیانوس است. به همین دلیل می‌توانید با رفتن به این مکان طبیعی و گردشگری بکر و شگفت‌انگیز، لحظات مفرح و متفاوتی را تجربه کنید.

چگونه به دریا بزرگ چابهار برویم؟

در صورتی که در سفر به چابهار قصد بازدید از ساحل صخره‌ای دریا بزرگ را دارید، باید این مسیرها را طی کنید:

  • ابتدا از بلوار امام خمینی و یا منطقه‌ای که ترمینال اتوبوس‌ها در آن است، خود را به میدان هیئت سه نفره برسانید.
  • در ادامه مسیر باید بلوار اقیانوس را به سمت جنوب طی کنید تا در نهایت به فلکه مادر برسید.
  • از فلکه مادر به سمت جنوب تغییر مسیر بدهید تا جایی که یک فلکه بزرگ را ببینید.
  • در اینجا باید به‌دنبال جای پارک برای وسیله نقلیه خود باشید و سپس با کمی قدم زدن به ساحل صخره‌ای و زیبای دریا بزرگ بروید.

در صورتی که بدون ماشین شخصی به چابهار سفر کرده‌اید، می‌توانید با تاکسی‌های درون شهری که در حال خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران هستند به تماشای این جاذبه طبیعی رویایی بروید.

بهترین فصل بازدید از دریای بزرگ چابهار

بازدید از ساحل دریا بزرگ چابهار

ساحل صخره‌ای دریا بزرگ در هر فصلی از سال، میزبان گردشگرانی است که می‌خواهند اوقات فراغت خود را در بهترین و زیباترین شهر ایران سپری کنند. اما اگر می‌خواهید علاوه‌بر گشت‌وگذار در این ساحل صخره‌ای، پدیده حیرت‌انگیز موج فشان را ببینید، باید سفر خود را برای فصل مونسون، برنامه‌ریزی کنید. شاید بپرسید که مونسون چیست؟ مونسون در واقع فصلی است که در آن شاهد وزش بادهای موسمی هستیم. این بادها، طول موج‌های بلندی ایجاد می‌کنند که در اثر برخورد با صخره‌ها، باعث تشکیل فواره‌های طبیعی و خلق صحنه‌های جذاب می‌شوند. برای سفر به چابهار و گشت‌وگذار در دریا بزرگ در فصل مونسون، باید نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول شهریور را در نظر داشته باشید. همچنین صبح زود به‌ویژه قبل از طلوع آفتاب، بهترین ساعات روز برای رفتن به ساحل دریا بزرگ محسوب می‌شود.

نحوه شکل گیری ساحل صخره ای دریا بزرگ 

ساحل صخره‌ای دریا بزرگ در طول هزاران سال شکل گرفته است. صخره‌های موجود در این ساحل در اثر برخورد موج‌های دریا، شکل‌های متفاوت و جذابی به خود گرفته که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های ظاهری متفاوتی دارند.

از آنجایی که این ستون‌های طبیعی، شیب‌دار و زیبا، شگفتی بی‌نظیری به ساحل دریا بزرگ بخشیده‌اند، اکثر افراد بومی، این ساحل را با نام صخره عشق می‌شناسند. ساحلی که در آن صخره‌های زیبا، سخت و محکم هر لحظه در حال در آغوش کشیدن موج‌های بلند دریا است، برازنده نام صخره عشق است.

گونه های گیاهی و  جانوری ساحل صخره ای چابهار 

پوشش گیاهی دریا بزرگ

پوشش گیاهی غالب در این ساحل شامل خزه‌ها است که همچون فرشی زیبا، روی صخره‌ها را پوشانده است. این خزه‌ها جذابیت و جلوه صخره‌های ساحل دریا بزرگ چابهار را دوچندان کرده است. همچنین با گشت‌وگذار در این جاذبه طبیعی و گردشگری چابهار می‌توانید برخی گونه‌های جانوری خاص را نیز مشاهده کنید، از جمله:

  • مرغان دریایی
  • انواع ماهی‌های رنگارنگ
  • صدف
  •  حلزون
  • نهنگ‌ها
  • خرچنگ‌ها
  • لاک پشت‌ها 
  •  ستاره دریایی 

تفریحات ساحل دریا بزرگ چابهار

تماشای موج‌های اقیانوس که به صخره‌های بزرگ و کوچک برخورد می‌کنند، شگفت‌انگیزترین منظره‌ای است که در ساحل دریا بزرگ خواهید دید. همچنین با قدم زدم در این ساحل، می‌توانید انواع حیوانات دریایی مانند خرچنگ و لاک‌پشت را ببینید که در حال حرکت و زندگی در زیستگاه طبیعی خود هستند.

در بین تفریحات ساحل صخره‌ای چابهار، فکر شنا را از سر خود بیرون کنید، زیرا به‌دلیل فاصله زیاد صخره‌ها با سطح آب دریا، شنا در این منطقه ممنوع و بسیار خطرناک است. به‌جای آن می‌توانید از آب‌تنی در بین موج فشان‌های این ساحل، مفرح‌ترین و خوش‌ترین لحظات را تجربه کنید.

اگر جزو افرادی هستید که از خوردن غذاهای دریایی لذت می‌برید، خبر خوب این است که در رستوران‌های محلی و کوچک این ساحل می‌توانید لذیذترین غذاهای دریایی را که با آبزیان تازه تهیه شده است را میل کنید. همچنین برخی از افراد در گوشه کنار ساحل دریا بزرگ در حال کباب کردن ماهی‌های تازه و فروش آن هستند. ساندویچ کوسه، یکی از خاص‌ترین، متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذایی است که می‌توانید در این منطقه امتحان کنید.

خوراکی‌های ساحل صخره‌ای چابهار

لب ساحل دریا بزرگ گاری‌هایی قرار دارند که کیفیت غذاهای‌شان چیزی از بهترین رستوران‌های دریایی کم ندارد. حتی شاید وقتی آن‌ها را تست کنید، معترف شوید که از غذاهای رستوران هم بهتر است. در واقع همیشه این ساحل پر از گاری‌هایی با غذاهای خوشمزه است. از ماهی کبابی گرفته تا ساندویچ کوسه! از آنجایی که ادویه‌های چابهار شباهت زیادی به چاشنی‌ها و ادویه‌های هندی دارد، در این ساحل طعم‌هایی را تجربه می‌کنید که بی‌شک منحصربه‌فرد و خاص هستند. پس حتما به یاد داشته باشید که به سراغ این گاری‌ها بروید و از این تجربه لذیذ غافل نشوید.

موج افشان چیست؟

ترکیب امواج بزرگ ساحل دریا برگ چابهار با وزش باد‌های قوی پدیده‌ی موج افشان را می‌سازد. این پدیده‌ی طبیعی منظره‌ی جذابی در دریا بزرگ چابهار به وجود می‌آورد. جذابیت این منظره برای توریست‌ها و کودکان بسیار بیشتر از بومیانی است که به دیدن آن عادت دارند. طول این امواج بین سه تا بیست متر متغیر است. حجم آب موجود در ساحل و قدرت وزش باد پارامتر‌هایی هستند که اندازه موج افشان ساخته شده را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

امواج بیست متری موج افشان در همه‌ی اوقات قابل مشاهده نیستند. با وزش باد‌های موسمی و به اوج رسیدن آن‌ها در مرداد ماه شاهد موج افشان‌هایی با بیشترین ارتفاع ممکن خواهیم بود. ممکن است با توجه به اقلیم گرم جنوب سفر به این منطقه در مرداد ماه بسیار دور از ذهن باشد. در نظر داشته باشید نه تنها دمای هوا در این ساحل معمولا کمی کمتر از سایر نقاط چابهار است بلکه وزش باد‌های موسمی نیز باعث تعدیل آب‌و‌هوا در ماه‌های گرم سال خواهد شد.

اطلاعات بازدید از دریا بزرگ چابهار

برای بازدید از ساحل صخره‌ای چابهار می‌توانید هر زمان از شبانه‌روز را انتخاب کنید. اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، صبح زود و به‌ویژه در زمان طلوع آفتاب می‌توانید موج فشان‌های شگفت‌انگیز و زیبا و همچنین چشم‌انداز رویایی از دریا را مشاهده کنید. همچنین برای بازدید از این جاذبه دیدنی چابهار نیاز به تهیه بلیط و صرف هزینه نخواهید داشت.

جاهای دیدنی نزدیک ساحل دریا بزرگ چابهار

جزیره شیطان چابهار

پس از گشت‌وگذار و تفریح در ساحل صخره‌ای چابهار می‌توانید به دیدن جاذبه‌های گردشگری اطراف بروید تا به این شکل در زمان و هزینه خود در طول سفر، صرفه‌جویی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در هر روز از سفر خود، جاهای دیدنی بیشتری از چابهار را ببینید. برخی از جاهای دیدنی اطراف ساحل دریا بزرگ چابهار عبارت است از:

هتل های نزدیک دریا بزرگ چابهار

اگر می‌خواهید در سفر خود به چابهار نزدیک به ساحل دریا بزرگ باشید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه هتل های چابهار بروید و به دنبال هتل‌های زیر بگردید. البته این به معنای دور بودن ما‌بقی هتل‌ها از این ساحل نیست، بلکه هر کدام از هتل‌های این شهر را که بگیرید دسترسی به این ساحل برای‌تان راحت است.

  • هتل شوهاز چابهار
  • هتل سپیده چابهار

تور چابهار برای بازدید از ساحل دریا بزرگ

سفر با تور چابهار اقامت۲۴ به قصد دیدن زیباترین ساحل صخره‌ای ایران یعنی ساحل دریا بزرگ، مزیت بسیار بزرگی برای‌تان دارد. در این تور می‌توانید هر هتلی دلخواهی را برای اقامت انتخاب کنید و زمان رفت‌وبرگشت‌تان را نیز هر طور که مایل هستید تنظیم کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد در برنامه‌ریزی برای سفرتان به این شهر هوشمندانه‌‌تر عمل کنید.

سخن پایانی

اکثر گردشگرانی که قصد گذران اوقات فراغت در شهر چابهار را دارند، مجذوب شگفتی‌های طبیعی این بندر می‌شوند. در این میان ساحل دریا بزرگ چابهار که از خاص‌ترین و کمیاب‌ترین ساحل صخره‌ای در ایران محسوب می‌شود، مناظر رویایی و باورنکردنی را پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد که در کمتر ساحلی می‌توانید نظاره‌گر آن باشید. در سفر به شهر توریستی چابهار، به ساحل دریا بزرگ بروید و لحظات خاص و خاطره‌انگیزی را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید.

امکان شنا در ساحل دریا بزرگ یا صخره ای چابهار هست؟

شنا در این منطقه بسیار خطرناک و به همین دلیل ممنوع است.

عمق دریا بزرگ چابهار چقدر است؟

عمق این دریا ۳۳۹۸ متر است و در نزدیکی تنگه هرمز بسیار کاهش یافته و به ۷۳ متر می‌رسد.

چه جاذبه هایی در نزدیکی ساحل صخره ای چابهار هستند؟

کوه‌های مریخی، تالاب لیپار و ساختمان قدیمی تلگرافخانه از جاذبه‌های گردشگری چابهار است که در نزدیکی ساحل صخره‌ای قرار دارد.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×