» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » گل افشان چابهار؛ کوهی با خواص درمانی!
گل افشان چابهار با خاصیت درمانی
چابهار

گل افشان چابهار؛ کوهی با خواص درمانی!

۲۲ آبان ۱۴۰۲ 7۰1,524

بندر زیبا و توریستی چابهار به داشتن جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد و تماشایی معروف است. یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی خاص و شگفت‌انگیز که در کمتر جایی از جهان ایجاد می‌شود، گل افشان چابهار است که از جالب‌ترین جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود و هر گردشگری را به وجد می‌آورد. گل افشان‌های چابهار از نظر ظاهری شبیه به چشمه هستند، با این تفاوت که به جای آب، گل و لای از آن خارج می‌شود. بسیاری بر این باور هستند که گل و لای بیرون آمده از این پدیده طبیعی بی‌نظیر، خواص درمانی زیادی دارد. توصیه می‌شود در سفر به شهر توریستی و زیبای چابهار، از این جاذبه گردشگری خاص و متفاوت دیدن کنید. همچنین برای آشنایی بیشتر با گل افشان‌های حیرت‌انگیز چابهار با این مطلب همراه باشید.

گل افشان چابهار کجاست؟

گل افشان، در بندر تنگ، شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این جاذبه طبیعی و گردشگری بی‌نظیر با کوه‌های گل افشان ۱۰۰ متری یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی چابهار محسوب می‌شود. در نزدیکی کنارک و در بندر تنگ می‌توانید تماشای بی‌نظیرترین شگفتی طبیعت را تجربه کنید.

آدرس: صد کیلومتری غرب چابهار، بندر تنگ، بعد از روستای کهیر، نرسیده به روستای زر آباد

چگونه به گل افشان چابهار برویم؟

در صورتی که وسیله نقلیه شخصی ندارید، می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی برای بازدید از گل افشان‌های شهر چابهار اقدام کنید. همچنین اکثر تورهای گردشگری چابهار، خدمات گشت‌وگذار در بین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این بندر زیبا را به مسافران خود ارائه می‌دهند.

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند با خودروی شخصی به دیدن این منطقه گردشگری بروند، این مسیر پیش‌روی آن‌ها قرار دارد:

  • ابتدا از بندر کنارک به سمت جاده‌ای بروید که به بندر عباس ختم می‌شود.
  • پس از ۵۰ کیلومتر رانندگی و با گذشتن از روستای کهیر، تابلوی بندر تنگ را مشاهده خواهید کرد.
  • مسیر فرعی که به روستای تنگ می‌رود را طی کنید.
  • پس از چند دقیقه رانندگی، تابلوی کوه‌های گل افشان را خواهید دید.

بهترین فصل بازدید از گل افشان چابهار

بازدید از گل افشان چابهار

گل افشان‌هایی که در بندر چابهار قرار دارد، در فصل‌های پربارش سال، فعالیت بیشتری داشته و حباب‌های گلی بسیار زیادی از آن خارج می‌شود. بنابراین بهترین فصل بازدید از این جاذبه گردشگری، بهار و پاییز است. بر اساس نظر کارشناسان و زمین‌شناسان، فعالیت گل افشان‌های چابهار از اوایل آبان ماه تا ۱۰ اردیبهشت، در بیشترین میزان است.

ویژگی های طبیعی برجسته گل افشان های چابهار

این پدیده طبیعی شامل سه تپه کوچک است که فقط یکی از آن‌ها فعال است. بر روی تپه‌ها، دهانه‌هایی را مشاهده می‌کنید که قطر هر کدام از آن‌ها، چند سانتی‌متر است. از دهانه تپه‌ها، گل‌های خاکستری رنگی بیرون می‌آید که به سمت دامنه کوه، حرکت می‌کنند. نکته جالب این است که با خارج شدن گل‌ها، صدایی شبیه به شلیک تفنگ به گوش می‌رسد. شگفتی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد گل افشان‌های چابهار آن را به دومین ژئوپارک خاورمیانه، تبدیل کرده است. 

دلیل پیدایش این کوه‌ها و پدیده‌های زمین‌شناسی، فعالیت درونی زمین است که در نتیجه آن شاهد گل افشان‌های بسیار زیبا هستیم. جالب است بدانید که در اطراف این منطقه، فقط کویر و خاک وجود دارد، چراکه هیچ گیاهی در این تپه‌ها، رشد نمی‌کند. همچنین گل و لای خارج شده از گل افشان‌های چابهار، برای سفالگری بسیار مناسب هستند. زیرا ویژگی‌های این گل‌ها از جمله پودری و چسبناک بودن و نداشتن دانه‌های درشت، همان چیزی است که برای کوزه‌گری به آن نیاز است. اگر در سفر به چابهار زیبا و شگفت‌انگیز، از گل افشان‌ها دیدن کردید، حتما گل و لای آن را روی پوست خود لمس کنید.

خواص گل‌ افشان های چابهار

خواص درمانی کوه گل افشان چابهار

همان‌طور که اشاره شد، مردم محلی بر این باور هستند که گل و لای این گل افشان‌های زیبا و شگفت‌انگیز، خواص درمانی زیادی دارد. به همین دلیل شهروندان و گردشگران با غلتیدن در این گل‌ها، از خواص آن برای سلامتی استفاده می‌کنند. خاصیت درمانی کوه‌های گل افشان شامل موارد زیر است:

  • درمان درد ستون فقرات
  • درمان درد مفاصل
  • کاهش انقباض‌های عضلانی
  •  باز شدن عروق 
  • درمان بیماری‌های عصبی 

اطلاعات بازدید از گل افشان چابهار

اگر قصد دارید در سفر به شهر چابهار از کوه‌های گل افشان بازدید کنید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز به این منطقه زیبا با پدیده‌های طبیعی خاص و منحصربه‌فرد بروید. همچنین بازدید از این منطقه برای گردشگران و شهروندان، رایگان بوده و نیازی به صرف هزینه برای تهیه بلیط ندارد.

جاهای دیدنی نزدیک گل افشان چابهار

پس از گشت‌وگذار در بین عجیب‌ترین و خاص‌ترین جاذبه طبیعی چابهار، می‌توانید از جاهای دیدنی اطراف گل افشان، دیدن کنید. به این شکل می‌توانید با صرفه‌جویی در زمان رفت‌وآمد، از مکان‌های گردشگری بیشتری در طول سفر به این شهر توریستی و زیبا، بازدید کنید. برخی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی نزدیک به گل افشان‌های چابهار عبارت است از:

هتل های اطراف گل افشان چابهار

گل افشان چابهار برای بازدید نهایتا به نصف روز زمان نیاز دارد و برای اقامت اطراف آن، باید در خود چابهار ساکن شوید. بنابراین در صورتی که می‌خواهید از این جاذبه دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه هتل های چابهار بروید و هتل دلخواه خود را انتخاب کنید و به عنوان یک گشت نیم‌روزی به سراغ این جاذبه بروید.

تور چابهار برای بازدید از گل افشان

بسیاری از افراد وقتی با گل افشان آشنا می‌شوند، علی‌الخصوص به خاطر خواص درمانی‌اش می‌خواهند از این جاذبه دیدن کنند. اما در سفر با تور همیشه زمان و اولویت‌بندی جاهای دیدنی بسیار مهم است و گاهی ممکن است فرصت نشود از تمام جاذبه‌ها دیدن کرد. با رزرو تور چابهار از اقامت۲۴ این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود؛ چرا که در تمام تورهای اقامت۲۴ این شما هستید که مدت زمان سفر را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید و هر هتلی که مایل باشید را رزرو می‌کنید. به این ترتیب می‌توانید با احتساب زمانی برای بازدید از گل افشان، سفر خود را برنامه‌ریزی کنید و تور چابهار را با تعداد روز دلخواه رزرو کنید.

سخن پایانی

شهر توریستی و گردشگری چابهار، به داشتن جاذبه‌های دیدنی و طبیعی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد معروف است. یکی از جذاب‌ترین و متفاوت ترین جاهای دیدنی این شهر که نمونه آن در کمتر کشوری یافت می‌شود، گل افشان چابهار نام دارد. این پدیده زمین‌شناسی علاوه بر زیبایی‌های حیرت‌انگیز، خواص درمانی زیادی دارد. اگر قصد سفر به چابهار را دارید، حتما از گل افشان‌های این شهر بازدید کنید تا به این شکل سفری به یادماندنی، متفاوت و خاطره‌انگیز را تجربه کنید. با توجه به استقبال زیاد گردشگران از بازدید از این شگفتی طبیعت، در این مطلب به معرفی کوه‌های گل افشان بندر چابهار پرداختیم.

گل افشان بندر چابهار کجاست؟

این جاذبه گردشگری زیبا در بندر تنگ، شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

بهترین فصل بازدید از گل افشان‌های چابهار کدام فصل است؟

از آنجایی که بیشترین فعالیت این پدیده‌های زمین‌شناسی در فصل‌های پربارش است، بهتر است بهار و پاییز را برای تماشای جذابیت‌های گل افشان‌های چابهار انتخاب کنید.

آیا گل افشان‌های چابهار خواص درمانی دارد؟

بله. گل و لای خارج شده از تپه‌های گل افشان این منطقه برای درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها مانند بیماری عروقی و عصبی، دردهای مفاصل و ستون فقرات، موثر است.

اینجا میشه پیاده روی و گردش کرد؟ یا اینکه در گل فرو میریم؟

غیر از بالای تپه در قسمت میانی که گل تازه و رقیق وجود دارد در سایر قسمتها مشکلی برای گردش نیست.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×