» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » ساحل شب‌ تاب چابهار؛ ساحل نورانی و شب نمای خلیج فارس
ساحل شب تاب چابهار
چابهار

ساحل شب‌ تاب چابهار؛ ساحل نورانی و شب نمای خلیج فارس

۱۳ آبان ۱۴۰۲ 16۱1,793

چابهار در جنوب کشور گنجینه‌ی شگفتی‌های طبیعی در ایران است. ساحل شب‌ تاب چابهار که به آن ساحل نورانی یا شب نمای چابهار هم می‌گویند یکی از چشم‌نواز‌ترین سواحلی است که در سراسر دنیا وجود دارد. با تماشای عکس‌های این ساحل نورانی چابهار به نظر می‌رسد فانوس‌های آبی رنگ کوچکی در سراسر ساحل جای گذاری شده‌اند. البته این تصور رویایی درست نیست. این حجم از زیبایی و درخشندگی نمی‌تواند ساخت دست بشر باشد. اگر کنجکاو هستید یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار را بشناسید و برنامه دارید پیاده‌روی در این ساحل را تجربه کنید، در ادامه همراه اقامت ۲۴ باشید تا بیش از این شگفت‌زده  نشوید.

ساحل شب‌ تاب چابهار کجاست؟

چابهار از شهر‌های مهم استان سیستان و بلوچستان است. این شهر توریستی سواحل زیادی را در خود جای داده است. ساحل نورانی چابهار در محدوده‌‌ی شهرستان کنارک قرار دارد. روستای تنگ مکانی است که این ساحل کم‌نظیر را در خود جای داده است. ساحل تیس و ساحل بریس سواحلی هستند که در چند کیلومتری این مکان زیبا قرار دارند.

آدرس ساحل شب‌ تاب چابهار: سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تنگ

چگونه به ساحل ساحل شب‌ تاب چابهار بریم؟

پس از رسیدن به چابهار لازم است صد و بیست کیلومتر را با خودرو طی کرده تا به روستای تنگ برسید. روستای تنگ همان مکانی است که ساحل شب تاب را در دل خود جای داده است.

اطلاعات بازدید

برای بازدید از ساحل پلانکتون چابهار نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت و این بازدید کاملا رایگان است. امکان تردد به ساحل در همه‌ی ساعات شبانه روز وجود دارد. البته بهتر است برای تماشای نورافشانی پلانکتون‌ها هنگام شب به ساحل بروید.

بهترین فصل بازدید

خوشبختانه هم‌پوشانی خوبی در مورد زمان سفر به چابهار و زمان مناسب برای بازدید از این ساحل نورانی چابهار وجود دارد. فصول زمستان و پاییز برای بازدید از چابهار یک زمان طلایی به حساب می‌آیند. فیتوپلانکتون‌های درخشان نیز در همین فصل وارد این ساحل می‌شوند. بنابراین بهتر است فرصت تماشای این ساحل هم‌زمان با سرد شدن هوا را از دست ندهید.

ساعات طلایی بازدید از ساحل

اگر به قصد تماشای درخشش نقطه‌های آبی رنگ به ساحل می‌روید بهتر است ساعت مناسبی را برای بازدید خود انتخاب نمایید. اثر فعالیت‌های پلانکتونی در ساحل تنها در هنگام شب قابل مشاهده است. بهترین زمان قدم گذاشتن به ساحل شب‌ تاب چابهار برای تماشای این پدیده‌ی جذاب ساعات تاریک شب هستند. حدود دو ساعت پس از تاریکی هوا امکان مشاهده‌ی درخشش برجای مانده از آبزیان به حد مطلوبی می‌رسد. پیدا کردن تاریک‌ترین نقاط ساحل و قرار گرفتن در آن مکان‌ها در زمان مناسب یکی از ماندگار‌ترین صحنه‌های عمر هر فرد را رقم خواهد زد.

زیبایی های ساحل شب تاب در شب

نکات بازدید از ساحل شب‌ تاب چابهار

سفر به سواحل چابهار مانند ساحل نورانی چابهار، ساحل صخره‌ای چابهار و سایر ساحل‌ها و جاذ‌به‌های طبیعی در این منطقه نیاز به استفاده از خودرو‌های خاصی دارد. قبل از سفر به سمت جاذبه‌های توریستی درباره‌ی این موارد اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. بومیان منطقه راهنمایان خوبی جهت نشان دادن مناطق جذاب طبیعی هستند. برای حمل‌و‌نقل نیز می‌توانید روی خدمات این افراد حساب کنید.

خاص بودن طبیعت چابهار برای گردشگران باعث دردسر‌هایی برای ساکنین این منطقه و محیط زیست آن شده‌است. برخی گردشگران در اقدامی اشتباه مقداری از شن‌های درخشان ساحل پلانکتونی را به همراه خود می‌آورند. غافل از اینکه این درخشش ابدی نیست. فیتوپلانکتون‌ها مدت کوتاهی بعد از جدایی از آب حیات خود را از دست می‌دهند. اقدامات اینچنینی نه تنها اثر مثبتی برای بازدیدکنندگان به همراه ندارد بلکه در طولانی مدت محیط زیست چابهار را با معضلات بزرگی روبه‌رو می‌کند.

علت نام‌گذاری ساحل نورانی چابهار

با اینکه این ساحل زیبا پدیده‌ای جدید برای گردشگران غیر بومی به شمار می‌آید، ساکنان اطراف ساحل آشنای قدیمی این تابش‌های آبی رنگ هستند. آب‌تنی کردن در ساحل شب‌ تاب چابهار و بازگشتن به خانه با لیاس‌های آبی درخشان از خاطرات مشترک همه‌ی بومیان این منطقه است. آبزیان موجود در این ساحل سوار امواج می‌شوند و در هر بار رفت‌و‌آمد به ساحل مقداری از نور آبی رنگ درخشان خود را در ساحل به یادگاری می‌گذارند. به همین دلیل این ساحل چابهار را ساحل نورانی یا شب تاب چابهار نام گذاری کرده‌اند.

معرفی آبزیان درخشان ساحل شب‌ تاب چابهار

نوع خاصی از پلانکتون‌ها مسئول آفرینش این ساحل نورانی هستند. به همین دلیل این مکان به عنوان ساحل پلانکتونی نیز شناخته می‌شود. گروهی از فیتوپلانکتون‌ها در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان در این منطقه جا خوش می‌کنند. در نتیجه فعالیت‌های این آبزیان شاهد نقاط و خطوط آبی درخشان در ساحل دریا هستیم. البته عمر این فیتوپلانکتون‌ها کوتاه است. اندک زمانی پس از خروج از آب حیات پلانکتون‌ها به انتها می‌رسد. همین فاصله‌ی کوتاه بین مرگ و زندگی آبزیان یاد شده یکی از اعجاب‌آور‌ترین جاذبه‌های طبیعی را می‌سازد.

پلانکتون ها و ظاهر آبی رنگ ساحل

تفریحات ساحل شب تاب

تماشای درخشش ساحل شب‌ تاب چابهار تنها مزیت سفر به این منطقه‌ی ساحلی نیست. موارد زیر بخشی از رایج‌ترین تفریحات یازدیدکنندگان از این منطقه است:

  • پیاده روی در ساحل

قدم زدن به موازات خط ساحلی درخشان این منطقه یکی از لذت بخش‌ترین فعالیت‌ها برای گردشگران است. زیبایی چشم نواز ساحل شب‌ تاب چابهار بازدیدکنندگان را مجاب می‌کند که شب‌ها برای تماشای درخشش ساحل از محل سکونت خود بیرون بزنند.  طراحی‌های خلاقانه و یا برجا گذاشتن ردپای آبی درخشان از سرگرمی‌های مورد استقبال توریست‌ها است.

  • عکاسی از سوژه‌های طبیعی و غیر طبیعی

عکاسی در این فضای تکرار نشدنی یکی از فعالیت‌های عکاسان در سفر به این منطقه است. به همه‌ی سوژه‌های عکاسی در طبیعت درخشش‌های آبی رنگ در ساحل را نیز اضافه کنید. این مجموعه‌ی پر از سوژه یک گنجینه‌ی نفیس برای عکاسان است. علاوه‌بر‌این گرفتن تصاویر شخصی جهت یادگاری نیز بین بازدیدکنندگان از ساحل پلانکتونی رواج دارد.

  • تماشای ستارگان

هوای پاکیزه و آسمان بدون آلودگی سواحل چابهار امکان تماشای ستارگان را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. هنگام بازدید از ساحل شب‌ تاب چابهار می‌توانید از تماشای ستارگان آسمان و ستارگان آبی ساحلی به شکل همزمان لذت ببرید.

سواحل مشابه ساحل شب‌ تاب چابهار

ساحل نورانی چابهار تنها نمونه‌ی موجود از این ساحل در دنیا نیست. اما در ایران تنها همین یک ساحل آبی و درخشان را در دسترس داریم. سواحل مشابه در سوئد، هاوایی، پورتوریکو، مالدیو و کامبوج به چشم می‌خورند. چالش‌ها و موانع موجود در سفر به هرکدام از این مقاصد بار دیگر اهمیت بهره‌برداری مناسب از این ساحل نورانی چابهار را نمایان می‌سازد.

جاذبه های ساحل پلانکتونی چابهار

با علم به اینکه درخشش فصلی پلانکتون‌ها جذاب‌ترین قسمت از این ساحل است، نباید از دیگر جاذبه‌های این ساحل جنوبی غافل بود. کوسه‌ها، انواع ماهی ها، دلفین‌ها، مرجان‌های دریایی و صدف ها از دیگر جذابیت‌های موجود در این ساحل هستند. در نظر داشته باشید که به همان اندازه که تماشای این جاذبه‌ها دلنشین است می‌توند خطر‌آفرین نیز باشد.

آب‌های جنوبی کشور به اقیانوس متصل هستند. به همین دلیلی نمی‌توان به راحتی مانند آب‌های شمال کشور در آن‌ها آب‌تنی کرد. قبل از اقدام به سرگرمی‌ها آبی از راهنمایی‌های بومیان برای تفریحات کم‌خطر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ کدام از موجودات زنده و غیر زنده‌ی ساحلی را نباید برای یادگاری بردارید و باعث از بین رفتن نظم و تعادل محیط زیست منطقه بشوید.

نمایی از ساحل شب تاب در روشنایی روز

خطر از بین رفتن ساحل شب‌ تاب

متاسفانه برخی پژوهشگران خبر از کاهش تعداد پلانکتون‌های این ساحل داده‌اند. آلودگی های محیط زیستی و فعالیت‌های توریستی از مهم‌ترین دلایل به خطر افتادن حیات پلانکتون‌ها است. فیتوپلانکتون‌ها موجودات بسیار ریزی هستند که با چشم قابل رویت نیستند و به راحتی نیز از بدن و لباس‌ها جدا نمی‌شوند. در نظر داشته باشید که همین موجودات ریز میکروسکوپی جاذبه‌ی طبیعی با شکوهی را رقم می‌زنند. همین مساله کافی است تا در نگهداری آن‌ها در محیط زیست نهایت دقت را به عمل بیاوریم.

جاهای دیدنی نزدیک

روستای تنگ و ساحل پلانکتونی این روستا همسایگان جذابی دارند. پس از بازدید از ساحل شب‌ تاب چابهار رفتن به جاذبه‌های طبیعی اطراف برای ثبت خاطرات در این مکان‌ها پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد. در ادامه اسامی این اماکن را مشاهده می‌کنید.

رستوران‌های نزدیک

میل کردن یک وعده‌ی غذایی دلپذیر قبل از غروب آفتاب و آماده شدن برای پیاده روی در ساحل درخشان از واجبات سفر است. در ادامه لیست رستوران‌های منطقه را بررسی کرده و گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را از میان آن‌ها انتخاب نمایید.

  • رستوران زردین کهیر
  • رستوران ساحلی
  • رستوران دریا
  • باشگاه غذاخوری
  • رستوران کریم‌خان
  • رستوران تهرانی

اقامت در هتل های نزدیک ساحل شب تاب

اماکن متعددی برای اقامت گردشگران در اطراف این ساحل قرار دارد. هتل‌‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌های مناسب اقامت، رایج‌ترین اماکن برای گذراندن یک یا چند روز در اطراف این ساحل افسانه‌ای هستند. ما در اقامت ۲۴ این امکان را فراهم کرده‌ایم که بتوانید از بین هتل های چابهار هر کدام که مایل بودید با تخفیف همیشگی رزرو کنید. نزدیکی برخی از این هتل‌ها به ساحل شب‌ تاب چابهار دسترسی شما را راحت کرده تا بتوانید زمان بیشتری از آرامش ساحل لذت ببرید.

جمع بندی

بازدید از روستای تنگ، ساحل پلانکتونی و سایر جاذبه‌های منطقه نیازمند توجه ویژه به اکوسیستم منطقه است. بنابراین خواهشمندیم به همان اندازه که برای بازدید از زیبایی این منطقه و سایر موارد سفر به دقت برنامه ریزی می‌کنید، در نگهداری از محیط زیست ساحل شب‌ تاب چابهار نیز حساسیت و دقت بالایی داشته باشید. این ساحل جزو سرمایه‌های طبیعی اکوسیستم ماست و از بین رفتن آن صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. فراموش نکنید بهترین زمان بازدید نیمه دوم سال است پس کول بارتان را ببندید ما نیز از مرحله رزرو تور چابهار و انتخاب هتل مناسب برای اقامت در کنار شما هستیم. 

 سؤالات متداول

آدرس ساحل شب تاب چابهار کجاست؟

ساحل شب تاب یا نورانی چابهار در روستای تنگ و در محدوده شهرستان کنارک واقع شده است.

بهترین زمان برای بازدید از ساحل شب تاب چابهار چه موقعی است؟

فصل های پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید هستند.

دیدنی های ساحل شب تاب چابهار چیست؟

پیاده روی در ساحل، عکاسی در لوکیشن های ناب، تماشای ستارگان و گونه های جانوری جزو دیدنی های ساحل شب تاب هستند.

بهترین جاذبه های اطراف ساحل شب نمای چابهار کدامند؟

کوه های مینیاتوری، تالاب لیپار، جنگل حرا، تپه های گل فشان، رودخانه باهوکلات و جزیره شیطان جزو دیدنی های نزدیک این ساحل هستند.

۴.۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. ناشناس

    من عاشق چابهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×