بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » بهشت گمشده شیراز؛ تنگه بستانک را بشناسید!
تنگ بستانک
شیراز

بهشت گمشده شیراز؛ تنگه بستانک را بشناسید!

۲۸ آبان ۱۴۰۱ 31۰3,099

بهشت گمشده شیراز یا تنگه بستانک، از جمله جاهای دیدنی شیراز است که در چهار کیلومتری شهرستان مرودشت واقع شده و از مقصدهای گردشگری جذاب برای تماشای طبیعت دوست داشتنی دیار شعر و ادب و فرهنگ ایران زمین است. در این گفتار اقامت ۲۴، با یکی از بهشت‌های گمشده ایران در استان فارس آشنا شده و عکس‌های تنگ بستانک مرودشت و آدرس تنگ بستانک و ظرفیت‌های طبیعی آن را بررسی کنیم. نظرات خود را در انتهای این گفتار با ما به اشتراک بگذارید.

تصویری از بهشت گمشیده شیراز تنگه بستانک

درباره طبیعت بهشت گمشده شیراز

تنگه بستانک مرودشت (Tang-e-Bostanak)، یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی استان فارس در شهر شیراز است. اگر کوله پشتی گرد هستید یا عاشق عکاسی در طبیعت زیبای ایران، تنگ بستانک شیراز را در نظر داشته باشید. علاقمندان به عکاسی در طبیعت، یکی از بهترین لوکیشن ها برای عکاسی را در بهشت گمشده شیراز در اختیار خواهند داشت.

پاییز تنگه بستانک مرودشت، شما را به ضیافت مناظر کارت پستالی می‌برد که چشم نواز است. مناظری که روایت کرشمه نقاش طبیعت بر بوم شیراز ایران زمین است و موقعیت های طبیعی باشکوهی را فرا روی طبیعت دوستان و گردشگران این خطه ایران، قرار می دهد. تنگه بستانک، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان فارس بوده و طبیعتی چشم نواز با مناظر خیره کننده را پیش روی دیده گان گردشگران به خصوص مشکل پسندها قرار می دهد.

اگر عازم استان فارس شدید پس از تماشای تخت جمشید و سعدیه و حافظیه و ارگ کریم خانی، به مرودشت بروید و با یکی از بهشت های ایران در جنوب کشور آشنا شوید. حتما شگفت زده خواهید شد. جایی که کمتر در اخبار و رسانه ها و مستندهای گردشگری، درباره آن شنیده ایم و خوانده ایم.

طبیعت دریاچه تنگه بستانک مرودشت شیراز در استان فارس

تنگ بستانک، هم در نیمه نخست سال و هم نیمه دوم سال، ظرفیت های فوق العاده ای برای گردشگری و کوله پشتی گردی و کمپینگ دارد. آب و هوایش در بهار و تابستان، خنک و دلپذیر بوده و این یک نکته مهم برای شیراز گردهای نیمه اول سال است که از هوای گرم شیراز، خسته می شوند.

با اینکه بهشت گمشده شیراز در بخش جنوبی کشور واقع شده است، اما یادآور مناطق سرسبز در استان های زیبای گیلان، مازندران و گلستان (نگارستان ایران) است. اگر در جست و جوی مناطق شمالی کشور در جنوب ایران هستید، جایی بهتر از بهشت گمشده مرودشت را پیدا نخواهید کرد.

این منطقه ییلاقی، تا ۵۰ سال پیش برای بسیاری از توریست های داخلی و خارجی، منطقه ای ناشناخته بود. اما امروزه با حضور شبکه های اجتماعی و فعالیت توریسم بلاگرها و اینفلوئنسرهای گردشگری، گردشگران زیادی با این منطقه زیبا آشنا شده و شاهد سرازیر شدن گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی به این منطقه هستیم. شالیزارهای کامفیروز که در عکس زیر مشاهده می کنید، یکی از لوکیشن های چشم نواز نیمه نخست سال در این سرزمین هزار رنگ استان فارس است.

شالیزراهای کامفیروز بهشت گمشده شیراز

چشم اندازهای طبیعی بهشت گمشده شیراز، واقعا منحصر به فرد و تحسین برانگیز است. در سال ۱۳۸۷ شمسی، تنگه بستانک مرودشت در فهرست مناطق حفاظت شده جنگلی ثبت شد. ۱۵ هزار هکتار بوده و انواع و اقسام پوشش گیاهی و جانوری دارد.
تنگه بستانک، بین دو کوه به ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۲۷۰۰ متر واقع شده و چون نور خورشید مستقیم به آن نمی تابد، منطقه ای تقریبا سرد در نیمه اول سال است.

بستر سنگی و درختان چنار و گردوی منطقه، عمده پوشش گیاهی متراکم منطقه را تشکیل می دهد. تنگه بستانک، کوهستانی و به همین خاطر در نیمه اول سال، اب و هوای خنکی دارد. پوشش جنگلی اش همان طور که گفتیم، یادآور مناطق شمالی کشور است. گویی در سوباتان (بهشت اردیبهشت ایران) یا مازیچال و فیلبند قدم می زنید.

چون میان رودخانه ای زلال با آبشارهای کوچک و بزرگ قرار دارد، محیط دلنشینی برای پیاده روی و کوله پشتی گردی شیرازگردها در نیمه نخست سال است. پاییزی تنگه بستانک را در عکس زیر مشاهده میکنید که طبیعتی بکر در این فصل باشکوه طبیعت دارد.

طبیعت پاییزی بهشت گمشده ایران

دیدنی ها و تفریحات بهشت گمشده شیراز، تنگه بستانک

از جمله تفریحاتی که در اطراف این بهشت رویایی شیراز در دسترس گردشگران قرار دارد، طبیعت پیرامونی تنگه است. چون مسیر دسترسی تنگه بستانک از کامفیروز و بیضا عبور می کند، می توانید کوچه باغ ها و مزارع و باغ ها و شالیزارهای فراموش نشدنی منطقه را تماشا کنید و از طبیعت منطقه لذت ببرید.

عکاسان و نقاشان و روستاگردها، از ظرفیت های ممتاز این مسیر دسترسی استفاده کنند. مثل جاده اسالم به خلخال، کلکسیونی از فرصت های بی بدیل گردشگری و فرهنگی و طبیعی پیش روی شما قرار دارد.

اگر از مسیر شیراز، عازم تنگه بستانک شوید، محو تماشای مناظر سرسبز هزار رنگ و خیره کننده دریاچه سد درودزن شده که قدیمی ترین سد خاکی خاورمیانه نیز به شمار می رود. جنگل های انبوه بلوط در مسیر و تماشای سنجاب های بازیگوش، حتما فضایی رویایی را برای شما رقم خواهد زد. موضوعی که برخی از گردشگران این منطقه در روایت های اینستاگرامی خود نیز به آن اشاره کردند.

طبیعت بکر تنگه بستانک در فصل بهار

یکی از ظرفیت های گردشگری بهشت گمشده شیراز، تنگ بستانک، دره گردی است. دره های ایران، دست کمی از جنگل ها و کوه ها و موزه ها و کاخ های ایران ندارد و بخشی از تاریخ طبیعی این مرز و بوم را روایت می‌کنند. دره تنگه بستانک، مملو از درختان چنار است. رسوباتی از جنس آهک، دیواره های دره را آراسته کرده و رودخانه ای هم از وسط آن عبور می کند.

رودخانه تنگه، از سد درودزن می‌ آید و در امتدادش، آبشارهای کوچک و کم ارتفاع هم دیده می شود. آبشار اصلی تنگ بستان به صورت دو پله ای است. بعد از آبشار با طی حدود ۲۷۰۰ متر، به مکانی خواهید رسید که به سرچشمه شهرت داشته و آب فراوانی هم دارد. با یک دو راهی روبرو خواهید شد که اگر به سمت راست بروید، باغ های سیب و گردو، میزبان شایسته ای برای شما خواهد بود.

آبشارهای تنگه بستانک در گرمای طاقت فرسای شیراز، فرصت خوبی برای آب تنی در یک استخر طبیعی با مناظر چشم نواز و خیر کننده است که یکی از ان ها را در عکس زیر مشاهده میکنید.

طبیعت بهاری تنگه بستانک

روستای جیدرزار، از مقصدهای روستاگردی شهرستان مرودشت و از جاهای دیدنی اطراف بهشت گمشده شیراز است. زیر یک طاق سنگی در فضایی غار مانند، حوضچه ای به عمق ۴ متر وجود دارد که به استخر ۹ متری معروف است و بازدید از آن را تنگه گردها توصیه می کنند.

از فراز طاق که عبور کنید، بستر خشک رسوبی و دیواره های سبز، لوکیشن خوبی برای عکاسی است. جنگل انبوه بلوط در انتهای تنگه بستانک واقع شده است. از دیگر ظرفیت های گردشگری و تفریحی بهشت گمشده شیراز، امکان کوهنوردی و صخره نوردی است. این تنگه، منطقه ای کوهستانی بوده و صخره های متعدد دارد. اگر عاشق کوهنوردی و صخره نوردی هستید، با تجهیزات کامل به این منطقه بروید. برای ثبت تصاویر عکاسی، بهتر است اصول عکاسی در روز و شب و محیط های مختلف را فرا بگیرید.

امکانات بهشت گمشده شیراز

تنگ بستانک، دارای پارکینگ است. سرویس بهداشتی در بخشی از مناطق تنگه در دسترس بوده و اگر قصد خرید مواد غذایی دارید، کیوسک هایی برای فروش مواد غذایی نیز وجود دارد. سکوهای سیمانی برای پیک نیک و کمپ نیز در دسترس گردشگران قرار دارد.
به همین این موارد، آلاچیق چوبی و سطل زباله را باید اضافه کرد. اگر به این منطقه رفتید، حفاظت از این میراث طبیعت شگفت انگیز را در اولویت قرار دهید.

پیک نیک در تنگه

در زمان کمپ و پیک نیک، حتما پاکیزگی محیط را در دستور کار قرار داده و از قطع کردن درختان به منظور فراهم کردن هیزم برای پخت و پز، خودداری کنید.

فصل سفر به بهشت گمشده شیراز

بهترین فصل سفر به تنگه بستانک، بهار و تابستان است. اما خب، کیست که پاییز هزار رنگ هزار نقش ایران را فراموش کند! مخصوصا در بهشت رویایی مرودشت که هر ورقش دفتری است و بخشی از شکوه طبیعت ایران زمین را به تصویر می کشد. البته زمستان شیراز کلا سرد است. حتما زمستان تنگ بستانک، سخت و دشوار است. اما به هر حال، شاهد عزیمت گردشگران از اواخر زمستان به این منطقه تا اواسط پاییز هستیم. بهترین زمان بازدید از بهشت گمشده شیراز، حتما بهار و تابستان است.

طبیعت پائیزی تنگه

از اردیبهشت تا اواسط شهریور، شمار گردشگران تنگه بستانک به اوج می رسد. چون منطقه کوهستانی است، در نیمه نخست بهار، همچنان شاهد هوای سرد منطقه هستیم. در شهریور، کم کم هوا رو به خنکی رفته و دمای هوا در اواخر پاییز به سمت منفی حرکت می کند. تنگ بستانک در زمستان، با هوای برفی و یخبندان روبرو است و سفر به این بهشت گمشده در ۳ ماهه پایانی سال توصیه نمیشود.

تنگه بستانک مرودشت کجاست؟

بهشت گمشده شیراز یا تنگ بستانک ، در شهرستان مرودشت قرار دارد. اگر ۴ کیلومتر از شهر کامفیروز دور شوید، تنگ بستانک، بهشت زیبای شیرازی ها در دسترس شما خواهد بود که جاذبه‌ای چشم نواز است.

برای عزیمت به تنگ بستانک، بایستی به کیلومتر چهار شهر کامفیروز بروید. از شهر شیراز که به سمت کامفیروز بروید، نرسیده به روستای مهنجان، بر اساس تابلوهای جاده، وارد خروجی تنگ بستانک خواهید شد. از روستای زیبای مهنجان واقع در دامنه کوه‌های شمال غربی دشت کامفیروز استان فارس، خط سبزی شروع شده و به طرف غرب و تنگه بستانک امتداد می‌یابد.

آدرس: شیراز، شهرستان مرودشت، ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز، ۴ کیلومتر بعد از شهرستان کامفیروز، تنگه بستانک

جاهای دیدنی نزدیک تنگ بستانک

در اطراف تنگه بستانک، مناطق دیدنی معروف شهر شیراز قرار دارند. نقش رستم در ۱۰۴ کیلومتری، کاخ پاسارگاد به فاصله ۲۰۹ کیلومتری، آرامگاه کمبوجیه در فاصله ۱۰۶ کیلومتری و نقش رجب نیز در ۱۱۶ کیلومتری تنگه بستانک قرار دارد. نقش رستم و نقش رجب در محوطه ای تاریخی در کوه های استان فارس واقع شده و کهن ترین بناها و آرامگاه ها و کتیبه های باستانی متعلق به عصر هخامنشیان را در خود جای داده اند. منطقه باستانی نقش رستم در ۱۰ کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد و مهم ترین جای دیدنی اطراف تنگه بستانک است.

نقش رجب هم که یکی از مکان های دیدنی نزدیک تنگه بستانک است، در ۱۳ کیلومتری شهر مرودشت و در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید و سمت راست جاده شاهی قرار دارد.

هتل های نزدیک تنگ بستانک

شما می توانید در سفر به این تنگه، از فرصت کمپینگ در فضای بزرگ و زیبای آن استفاده کنید. در فاصله ۱۳۴ کیلومتری آن، شهر شیراز است و کلکسیونی از هتل و هاستل و اقامتگاه های بوم گردی که توسط اقامت ۲۴ قابلیت رزرو دارند، در دسترس شما قرار دارد.

یکی از هتل های شیراز، هتل سپهری است که هتلی یک ستاره بوده و به منظور رزرو هتل های شیراز، از جمله هتل های نزدیک بهشت گمشده شیراز محسوب می شود. این هتل در سه راه نمازی، گذر سنگ سیاه روبروی بی بی دختران قرار دارد. برای اقامتی ارزان ، توصیه می شود.

هتل چمران شیراز، هتل پنج ستاره لوکس و مجللی است که در فهرست بهترین هتل های استان فارس نیز قرار دارد. لاکچری گردها برای اقامتی خوش و دلپذیر در زمان تنگه گردی، این هتل را در نظر داشته باشند که در بلوار چمران قرار دارد.

هتل بزرگ شیراز نیز هتلی پنج ستاره است که یکی از هتل های نزدیک تنگه بستانک است. این هتل نزدیک دروازه قرآن شیراز بوده و ده ها اتاق مجلل با دکوراسیونی شیک و خدمات هتلینگ عالی را به شیرازگردها، ارائه می کند.

هتل سرو شیراز از اقامتگاه های ارزان قیمت نزدیک تنگه بستانک در شهر شیراز است. این هتل در بلوار گلستان، خیابان استاد شهریار نبش کوی دهم واقع شده است.

۴.۲/۵ - (۴۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×