» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » کاشان » عید نوروز در کاشان؛ بسته پیشنهادی جامع برای سفری تاریخی
عید نوروز در کاشان با بسته پیشنهادی سفر
کاشان

عید نوروز در کاشان؛ بسته پیشنهادی جامع برای سفری تاریخی

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ 5۱539

کاشان برای ما یادآور گلاب، خانه‌های تاریخی، سهراب سپهری و البته فرش است. تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است تا به این شهر سری بزنیم و قصه‌های گذشته در دل هر عمارت را مرور کنیم. جاهای دیدنی کاشان کم نیستند، با این حال در بسته نوروزگردی سعی کردیم بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم تا سفری به یاد ماندنی داشته باشید. در ادامه با حال و هوای عید نوروز در کاشان بیشتر آشنا خواهید شد.

به کدام مکان‌های تاریخی کاشان سر بزنیم؟

این شهر گنجینه‌ای پر‌بار از تمدن‌های انسانی است که ساعت‌ها شما را درگیر خود می‌کند. کاشان قدمتی چند هزار ساله دارد و بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی را در خود جای داده است.

در ادامه با چند مکان تاریخی این شهر که نباید دیدن آنها را از دست داد، بیشتر آشنا می‌شویم. بناهایی که بازدید از آنها، هزینه چندانی ندارد و یک سفر کاملاً اقتصادی را برایتان رقم خواهند زد.

باغ فین

بدون‌شک باغ فین یکی از مشهور‌ترین باغ‌های ایرانی است که در کاشان قرار دارد. این باغ محل استراحت پادشاهان و حاکمان مختلفی بوده که در طی سال‌های طولانی حفظ شده است.

باغ فین کاشان

زیبایی این بنا و اتفاقاتی که در باغ فین افتاده است، دست‌به‌دست یک‌دیگر داده‌اند تا شهرت این مکان چندین برابر شود.

از عناصر دیدنی این باغ می‌توان به درخت‌های کهنسال، جوی‌های آب، معماری ایرانی و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن اشاره کرد که می‌توانید در محوطه آن بنشینید و ساعت‌ها لذت ببرید.

در باغ فین دو حمام با نام‌های «سلطنتی» و «صفوی» وجود دارند. امیرکبیر، صدراعظم معروف ایران در حمام صفوی به قتل رسید که در این بنا مجسمه‌هایی درباره این اتفاق قرار داده شده است.

آدرس: شش کیلومتری جنوب کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر. علاوه بر خودروی شخصی، از طریق وسایل نقلیه عمومی مثل مینی‌بوس، می‌توانید از مرکز شهر کاشان سری به باغ فین بزنید.

ساعت بازدید: در نیمه دوم سال از ۹ تا ۱۶:۳۰ (احتمال تمدید زمان فعالیت به علت تعطیلات نوروز وجود دارد)

خانه طباطبایی‌ها؛ عروس بناهای تاریخی ایران

یکی از جذابیت‌های شهر کاشان، خانه طباطبایی‌ها است. این خانه از بنا‌های بسیار قدیمی است که به‌عنوان عروس بنا‌های تاریخی ایران هم شناخته می‌شود.

در نوروز 1403 سری به خانه طباطبایی ها بزنید

خانه طباطبایی‌ها بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و طی یک دوره ده ساله ساخته شده است. تمام بخش‌های این بنا براساس فرهنگ و اقلیم منطقه طراحی شده‌اند، نتیجه این طراحی‌ها هم تزئینات مجلل و حیرت‌انگیزی است که هوش از سر آدمی می‌برد.

سنگ بنای این خانه را «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی» گذاشته است که فامیل او برای چنین عمارت شکوهمندی انتخاب می‌شود.

 آدرس: این خانه در خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد قرار دارد. برای مراجعه به آن می‌توانید تاکسی بگیرید و البته کمی هم باید پیاده روی کنید.

ساعت بازدید: در نیمه دوم سال از ۹ تا ۱۶:۳۰ (احتمال تمدید زمان فعالیت به علت تعطیلات نوروز وجود دارد)

بازارگردی در کاشان

خرید از عواملی است که می‌تواند کیفیت سفر را تا حد زیادی افزایش دهد. بسیاری از افراد علاقه دارند تا برای عزیزان خود سوغاتی تهیه کنند. همچنین برخی از افراد تمایل دارند تا از کالا‌های بومی این منطقه بازدید و خرید کنند. 

کاشان هنر‌های دستی خارق‌العاده‌ای دارد که بسیار کاربردی هستند. از همین رو با بازار این شهر بیشتر آشنا می‌شویم.

بازار سنتی؛ سوغاتی‌ها را بار بزنید

ساختار تاریخی و جذاب به همراه کالاهای عرضه شده در بازار سنتی کاشان، این مکان را تبدیل به محلی دیدنی کرده است. همچون بازارهای قدیمی ایران، بازار کاشان مسقف است و مسیر اصلی آن بیش از سه کیلومتر طول دارد.

بازار سنتی شهر کاشان، مناسب برای خرید سوغاتی

در این بازار هر نوع کالایی به چشمتان می‌خورد، از شیرینی‌های خوشمزه گرفته تا طلاهای رنگارنگ، از فرش زیبای کاشان گرفته تا صنایع دستی چشم‌نواز، که می‌توانید هر آنچه که پسندیدید را بخرید.

 آدرس:  تقاطع خیابان بابا افضل و میدان کمال الملک

ساعت فعالیت: از ۹ صبح تا ۲۱ شب

کاشان مال؛ کام کودکان را در سفر شیرین کنیم

این مرکز تجاری تفریحی در دهه ۱۳۹۰ ساخته شده و هایپرمارکت، شهربازی کودکان، غرفه‌های فست‌فود و مغازه‌‌ها با کالاهای متنوع را در دل خود جای داده است.

کاشان مال

با توجه به اینکه بناهای تاریخی کاشان شاید برای کودکان چندان جذاب نباشد، مراجعه به شهربازی کاشان مال می‌تواند سفر را برای فرزند دلبندتان لذت‌بخش‌تر کند.

 آدرس:  بولوار امام رضا

ساعت فعالیت: ساعت کاری این مجمتع از ۱۰ صبح تا ۲۳ شب است. اما فودکورت از ۱۲ ظهر و شهربازی نیز از ساعت ۱۸ فعالیت خود را آغاز می‌کنند. 

کاشان، رستوران کجا بریم؟

رستوران‌گردی یکی از تفریحات غالب ما ایرانی‌هاست. سفر نیز فرصت مناسبی است تا با غذاهای شهرهای مختلف کشورمان بیشتر آشنا شویم.

با توجه به اینکه نوروز ۱۴۰۳ هم‌زمان با ماه رمضان است، بهتر است از ساعت فعالیت این مجموعه‌ها، پیش از مراجعه اطلاع کسب کنید.

رستوران تالار آینه

صرف غذا در یک محیط تاریخی، از آن دست تجربه‌های تکرار نشدنی است. بنابراین تالار آینه در هتل سرای عامری‌ها می‌تواند انتخاب خوبی برای مسافرین شهر کاشان باشد.

رستوران تالار آینه از جاهای دیدنی کاشان

غذای شما در اتاقی مزین به آینه کاری و کاغذدیواری زمان قاجار سرو می‌شود که نمایی به حیاط اندرونی این عمارت دارد.

«یتیمچه»، «گوشت و لوبیا»، «شفته سماق»، «آلو اسفناج» در کنار غذاهای محبوب هر ایرانی مثل «چلو کباب» و «جوجه کباب» در این رستوران سرو می‌شود.

امکان انتخاب پیش‌غذاهای جذاب سنتی مثل «ماست مرصع» یا نوشیدنی‌هایی مثل «خیار سکنجبین» وعده غذایی‌تان را دلچسب‌تر خواهد کرد.

برای صرف صبحانه یا لذت نوشیدن قهوه نیز می‌توانید از صبحانه خوری مظفری یا کافه آوگون در این مجموعه استفاده کنید.

آدرس: خیابان علوی، بن بست باستان هفتم

ساعت کاری: در روزهای عادی از ۱۲ تا ۲۳

شماره تماس: ۰۳۱۵۵۲۴۰۲۲۰

سفره‌خانه سنتی مظفری

این سفره‌خانه در نزدیکی خانه طباطبایی‌ها قرار دارد و از مزایای آن، سرو هم‌زمان غذاهای ایرانی، سنتی و فرنگی است. این امر حق انتخاب را به تمام اعضای خانواده می‌دهد تا ناهار یا شام را باب سلیقه خود میل کنند.

سفره خانه سنتی شهر کاشان

نظرات کاربران در پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا نیز نشان می‌دهد این مجموعه از کیفیت مناسبی برخوردار است. قیمت‌ها نیز تقریباً اقتصادی است.

از جمله غذاهای سنتی سروه شده در سفره‌خانه سنتی مظفری می‌توان به «شفته سماق» و «گوشت و لوبیا» اشاره کرد. پیتزا و انواع چلوکباب نیز در منو قرار دارد.

آدرس: خیابان علوی، مقابل خانه تاریخی طباطبایی‌ها

ساعت کاری: در روزهای عادی از ۱۲ تا ۲۳

شماره تماس: ۰۳۱۵۵۲۳۵۳۰۰

اطراف کاشان هم جای دیدنی دارد؟

کاشان علاوه بر اینکه خود شهری دیدنی است، مکان‌های تماشایی نیز در نزدیکی‌های خود دارد که با دو مورد از آنها آشنا می‌شویم.

آرامگاه سهراب سپهری

«سهراب سپهری»، نقاش و البته شاعری نام آشناست که در سال ۱۳۰۷ متولد شد. او در خانواده‌ای اهل فرهنگ و ادب چشم به جهان گشود و کودکی خود را در باغ اجدادی گذراند.

مزار سهراب سپهری

سهراب در سال ۱۳۵۵ اشعار خود را که در قالب شعر نو یا نیمایی بودند را در «هشت کتاب» گردآوری کرد. به قول سهراب: 

«زندگی نیست بجز نم نم باران بهار – زندگی نیست بجز دیدن یار – زندگی نیست به جز عشق – به جز حرف محبت به کسی – ورنه هر خار و خسی – زندگی کرده بسی – زندگی تجربه تلخ فراوان دارد – دو سه تا کوچه و پس کوچه – و اندازه یک عمر بیابان دارد – ما چه کردیم و چه خواهیم کرد – در این فرصت کم!؟»

او در سال ۱۳۵۹ به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. آرامگاه سهراب در روستای مشهد اردهال، میزبان علاقمندان به این شاعر و نقاش سرشناس است.

 آدرس: برای حضور بر سر مزار سهراب، باید از شهر کاشان خارج شوید و به روستای مشهد اردهال بروید. پیکر او در صحن امامزاده سلطان علی آرمیده است.

ساعت فعالیت: از ۷ صبح تا ۹ شب

آبشار نیاسر

یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر کاشان، آبشار نیاسر است. این آبشار در شهر تاریخی نیاسر واقع شده است.

آبشار نیاسر از دیدنی های کاشان

علاوه بر آبشار ۲۵ متری زیبا،  آثار باستانی همچون کاخ و گرمابه صفوی، برج دیدبانی و پناهگاه زیرزمینی در انتظارتان هستند. برای خرید گلاب ناب نیز می‌توانید از بازارهای نیاسر استفاده کنید.

آدرس: ۳۰ کیلومتری شمال غرب کاشان. برای مراجعه به این شهر باید از ماشین شخصی استفاده کنید.

ساعت فعالیت: بهتر است تا شب نشده است سری به این آبشار بزنید تا از مناظر طبیعی دل‌ربای آن بیشتر لذت ببرید.

در کاشان کجا اقامت کنیم؟

اگر کاشان را به عنوان مقصدی برای سفر نوروزی خود انتخاب کردید، می‌توانید از فهرست ده‌ها هتل کاشان در اقامت ۲۴ را مشاهده و همین الان رزرو کنید.

اکثر اقامتگاه‌های این شهر، معماری سنتی دارند. اگر بحث بودجه برایتان بسیار مهم است، هتل فانوس ویونا کاشان گزینه مناسبی برای شما است.

اگر قصد اقامت در نزدیکی بازار و خانه‌های سنتی مشهور این شهر دارید، هتل باباافضل کاشان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

جمع‌بندی

کاشان یکی از شهر‌های محبوب برای سفر است که می‌توانید از مسیرهای هوایی، زمینی یا ریلی به این شهر بروید. با سفر به این شهر می‌توانید درباره معماری و بنا‌های تاریخی ایران اطلاعات بسیار زیادی کسب کنید.

پیش‌بینی آب‌وهوای کاشان حکایت از این دارد که در نیمه اول تعطیلات نوروزی، مسافران با آسمانی نیمه ابری و دمایی بین ۱۵ تا ۳۰ درجه روبه رو خواهند بود. در نیمه دوم نیز احتمال بارش و سرد شدن هوا وجود دارد که کمینه و بیشنه دما بین ۱۰ تا ۲۰ درجه خواهد بود.

در این شهر تاریخی در ایام نوروز ۱۴۰۳، آفتاب ساعت ۶ صبح طلوع می‌کند و غروب نیز حوالی ساعت ۱۸ است. اگر سفری نوروزی به کاشان داشتید، ما و سایر مخاطبان را در بخش نظرات با تجربیات خود آشنا کنید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مجتبی

    قدیما کاشان فقط به درد بزرگسالا می خورد به خاطر جاذبه های تاریخی، اما الان با شهربازی کاشان هم میشه کودکان رو سرگرم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×