کویر مرنجاب
کاشان

کویر مرنجاب

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ 12۲1,869

کویر مرنجاب یکی از معروف ترین و زیباترین کویرهای ایران و از جمله پرطرفدارترین جاهای دیدنی کاشان از نوع جاذبه طبیعی می باشد که در چند سال اخیر میزبان گردشگران بسیاری بوده است. این کویر بخاطر داشتن جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و فاصله کم با تهران، شرایط ایده آلی برای سفرهای کوتاه مدت داشته و هر روز به طرفداران آن افزوده میشود. کویر مرنجاب یکی از اصلی ترین کویرهای مرکزی کشورمان به شمار میرود و مکانی عالی برای رصد ستارگان و عکاسی در شب می باشد.


برای تجربه سفری کوتاه به کویر مرنجاب در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط: “بهترین کویرهای ایران برای کویر نوردی

مقاله مرتبط: “توصیه های کویرنوردی به سبک حرفه ای ها

کویر مرنجاب

معرفی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل مجموعه ای از تپه های شنی، کاروانسرای تاریخی، گونه های متنوع جانداران و سایر جاذبه های طبیعی می باشد که فرصتی عالی برای کویرنوردی به شمار می رود. این کویر بخاطر داشتن موقعیت جغرافیایی بسیار منحصر به فرد و احاطه شدن با کویر و دریاچه های مشهور و همچنین فاصله کم با شهرهایی مانند تهران و کاشان یکی از اصلی ترین قطب های کویرنوردی ایران می باشد.
همان طور که اشاره کردیم این کویر موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد، به طوریکه با رفتن به شمال آن می توانید دریاچه ی زیبای نمک آران و بیدگل را مشاهده کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. اگر به سمت شرق آن حرکت کنید، پارک ملی کویر و کویر بند ریگ با جاذبه های خارق العاده چشم نوازی می کند. در غرب مرنجاب کویر مسیله و در نهایت در جنوب آن شهرستان تاریخی آران و بیدگل قرار گرفته اند.
داستان های زیادی درباره ی کویر مرنجاب وجود دارد؛ از نام گذاری آن توسط شاه عباس صفوی گرفته تا حفر چاه توسط امام رضا (ع) و رسیدن به آب شیرین در آن همگی اهمیت بالای این کویر را نشان می دهند. طبق داستان های نقل شده از گذشته تا امروز، شاه عباس صفوی بخاطر شرایط سخت و طاقت فرسای حفر چاه آب در این منطقه، نام مرنجاب یا مرد رنج آب را برای آن انتخاب کرده است! البته سند معتبر و محکمی برای این حرف وجود ندارد…

جاذبه های کویر مرنجاب

یکی از اصلی ترین دلایلی که مرنجاب تا این اندازه مورد توجه عاشقان کویر، زمین شناسان و باستان شناسان قرار گرفته است، وجود جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بنای تاریخی بسیار زیبا و با شکوه در دل آن می باشد. از معروف ترین جاذبه های نهفته در این کویر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کویر مرنجاب

دریاچه نمک آران و بیدگل

اگر کمی درباره کویرهای مرکزی ایران جستجو کنید، قطعا تصاویری را خواهید دید که در آن منطقه ای وسیع و پوشیده از اشکال هندسی بسیار جالب به چشم میخورد. این تصاویر متعلق به دریاچه نمک یا دریاچه نمک مسیله می باشد که بعد از تبخیر آب در این منطقه پدیدار میشوند. این دریاچه در شمال کویر مرنجاب واقع شده و رود شور از جمله منابع تامین آب در آن به شمار می رود.
البته لازم به ذکر است که در چند سال اخیر که کویرنوردی رونق زیادی پیدا کرده است، عبور ماشین های دو دیفرانسیل و آفرود سواری در منطقه باعث شده اند تا این نظم اشکال هندسی خدشه دار شود.

تپه های شنی

برای لذت بردن و درک آرامش نهفته در کویری مانند مرنجاب، نمی توان از قدم گذاشتن با پاهای برنه بر روی ماسه های روان در تپه های کوچک و بزرگ چشم پوشی کرد. نرمی شن های این تپه و به جای ماندن رد پا در مدت زمان کوتاه بر روی آنها فرصتی عالی برای عکاسی شده اند و این یکی از خوبی های کویرنوردی در کویر مرنجاب می باشد.

کاروانسرای شاه عباسی

شاه عباس صفوی از جمله شاهان مقتدر ایران بود که دستور ساخت ۹۹۹ کاروانسرا در شهرهای مختلف ایران را صادر کرد و یکی از بهترین نمونه های آن را می توان در کویر مرنجاب دید. برخلاف سالهای نه چندان دور که از این کاروانسرا به عنوان محل نگهداری دام استفاده میشد، در حال حاضر تمام ۲۹ اتاق مجموعه به اقامتگاه هایی سنتی و زیبا تبدیل شده اند.
نوع معماری به کار رفته در کاروانسرا و استقامت و محکمی بنا از جمله ویژگی های این اقامتگاه به شمار می رود و تاریخ و طبیعت را به خوبی به هم گره زده است. وجود این اقامتگاه در یکی از پرطرفدارترین کویرهای ایران کاملا ضروری می باشد و محلی مناسب برای استراحت گردشگران شده است.

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان برخلاف نامش کاملا ثابت بوده و تحرک ندارد. این منطقه بخاطر احاطه شدن با آب باران در فصل های پربارش به عنوان جزیره شناخته شده است و بعد از تبخیر آب منطقه ای سرشار از نمک گرداگرد آن را فرا میگیرد. جالب است بدانید که خطای دید و سراب در منطقه باعث میشود تا احساس کنید که جزیره کاملا متحرک و سرگردان است!

چاه دستکند

وجود آب شیرین در کویری که دریاچه های نمکی آن شهرت دارند یک غنیمت بسیار بزرگ و با ارزش می باشد. چاه دستکند یا دستکن بخاطر وجود لایه های ماسه ای در آن دارای آب کاملا شیرین بوده و یکی از منابع تامین کننده آب منطقه به شمار می رود. داستان هایی درباره این چاه وجود دارد که نقل میکنند امام رضا (ع) در مسیر رسیدن به مشهد این چاه را با دست حفر کرده اند. به همین خاطر بومیان منطقه برای چاه دستکند احترام زیادی قائل هستند.

کویر مرنجاب

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب

با قدم گذاشتن در بخش های مختلف کویر مرنجاب متوجه خواهید شد که در این منطقه چیزی به جز گز و طاق به چشم نمیخورد. برخلاف پوشش گیاهی کویر که تنوع زیادی در آن وجود ندارد، تنوع زیستی و جانوری در آن زیاد است. به طوریکه می توان در آسمان آن پرندگانی همچون عقاب، شاهین و تیهو را مشاهده کنید. بر روی زمین و در لابه لای بوته های طاق و گز و سایر بخش های کویر حیواناتی مانند شغال، کفتار، یوزپلنگ، روباه و بزمچه، گرگ، مارمولک و آفتاب پرست و مار و عقرب نیز زندگی می کنند.
بخاطر وجود جانوران وحشی و حشرات گزنده در کویر، به هیچ عنوان نباید بدون راهنما و افراد آشنا به منطقه سفر کرد. استفاده از کفش و پوشش مناسب برای جلوگیری از گزش توسط حشرات کویر یک امر ضروری می باشد.

تفریحات کویر مرنجاب

کویرنوردی از جمله تفریحاتی می باشد که نقش بسیار مهمی در رسیدن به آرامش دارد. قدم زدن بر روی تپه های شنی و لمس دانه های ریز شن و ماسه و گوش دادن به صدای طبیعت و سکوتی که همه جا را فرا گرفته است، از بهترین مزایای آن می باشد. در کنار قدم زدن و عکاسی می توانید در کویر مرنجاب شترسواری کنید یا برای رسیدن به اوج هیجان موتور سواری و آفرود را انتخاب کنید. البته اگر با ماشین های شخصی قصد گشت و گذار در کویر را دارید، باید مراقب باتلاق های آن باشید.
راه اندازی کمپ های شبانه و تماشای آسمان پر از ستاره کویر، عکاسی در شب و روز آن با سوژه های مختلف و رصد ستارگان از پشت بام کاروانسرا از دیگر تفریحات موجود در مرنجاب می باشد. اگر دوست دارید در طول سفر به این کویر در چادر بخوابید و ستارگان را تماشا کنید، بهتر است در اطراف کاروانسرا کمپ را راه اندازی کنید تا نکات امنیتی را رعایت کرده باشید.

کویر مرنجاب

بهترین زمان سفر به کویر

با توجه به اینکه این منطقه گرم و خشک می باشد و در اواخر بهار و تابستان به شدت با افزایش دما روبرو میشوند، در نتیجه باید در انتخاب زمان سفر به آنها دقت داشته باشید. اگر توجه کرده باشید، اغلب تورهای کویرنودی پاییز را برای سفر انتخاب می کنند و کویر مرنجاب نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. آب و هوای عالی در کنار شب های پر از ستاره و تپه هایی با ماسه های روان در تمام آبان تا دی ماه فرصتی عالی برای تجربه روزهای به یادماندنی در این کویر خواهند بود.

راه های دسترسی به کویر مرنجاب

با توجه به مبدا سفر راه های مختلفی برای ورود به کویر مرنجاب وجود دارد. به عنوان مثال می توان از جنوب شرقی کاشان و عبور از جاده خالدآباد وارد کویر شد. اما بهترین راه ورود از جاده اصلی آن که در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است می باشد. پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان از مسیرهای انحرافی وارد مرنجاب نشوید و حتما مسیرهای اصلی را انتخاب کنید.
وجود باتلاق و همچنین پیچیده بودن ساختار کلی کویر تا بحال باعث گم شدن افراد زیادی در آن شده و به همین خاطر است که سفر به آن باید گروهی باشد. یکی از بهترین راهکارهای ارائه شده برای سفر بدون دغدغه به مرنجاب، نصب آنتن های تلفن همراه در کویر بود که در سال ۹۸ انجام شد و تا حد زیادی می تواند خطر گم شدن را در آن کاهش دهد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. پگاه

    سلام.من دیشب از کویر مرنجاب برگشتم.اگه میخواهید بصورت تور و کمپ بروید بدونید که هوا در طول روز بسیاااااار گرم است.هفته های اول مهر اصلا مناسب رفتن به کویر نیست.در طول مسیر به کویر مرنجاب چند کاروانسرا هست که حداقل امکانات رو دارند.اتوبوسهایی که از آران بیدگل توریستها و تورها رو سوار میکنند بسیااار قدیمی و داغون هستند..در قسمتی که آفرود و موتورسواری و محل چادرزدن کمپها هست هیچ امکانات بهداشتی وجود ندارد.

  2. سنگ

    سلام
    من خیلی اتفاقی از گوگل اومدم
    ممنون از مطالب خوبتون واقعا
    با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×