بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کاشان » جاهای دیدنی کاشان » تپه سیلک کاشان، بازمانده ای هشت هزار ساله از اولین تمدن شهرنشینی
Kashan Sialk Hills
جاهای دیدنی کاشان

تپه سیلک کاشان، بازمانده ای هشت هزار ساله از اولین تمدن شهرنشینی

۲۵ تیر ۱۴۰۱ 15۰2,021

تپه سیلک کاشان منطقه ای باستانی است که قدمت آن به هشت هزار سال قبل باز می گردد و به عنوان یکی از تمدن های کهن شناخته شده در جهان به شمار می رود. این تپه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده جزو جاهای دیدنی کاشان است. در این منطقه آثار شگفت انگیز و نشانه های منحصربفردی از زندگی در گذشته های بسیار دور بدست آمده که مربوط به دوره های مختلف تمدن بشری می باشند. اگر شما هم قصد آشنایی بیشتر با تپه سیلک کاشان را دارید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید.

معرفی تپه سیلک کاشان

تپه سیلک منطقه ای باستانی در جنوب غربی شهر کاشان است که نخستین تمدن در بخش مرکزی ایران با قدمت هشت هزار سال می باشد. در این تپه ویرانه های قدیمی ترین زیگورات ایران باستان وجود دارد که از بخش های مختلفی مانند خانه های مسکونی، محل عبادت، کوره ذوب فلزات، کارگاه های مختلف و … تشکیل شده است. کشف آثار مختلف در این تپه نشان دهنده نحوه زندگی مردم در هزاران سال قبل و پیشرفت تمدن می باشد که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. این محوطه شامل دو تپه شمالی و جنوبی با مساحت های پنج و هشت هکتار و ۲ گورستان در فاصله ۶۰۰ متری از یکدیگر است.

تاریخچه تپه سیلک کاشان

قدمت تپه سیلک به هشت هزار سال قبل و زمان شکل گیری اولین تمدن ایران باز می گردد. این منطقه تحولات زندگی بشر طی دوره های عصر نو سنگی، عصر مس، عصر سنگ، شهر نشینی، عصر آهن و دوره مادها را به نمایش گذاشته است.

به خاطر تغییرات آب و هوایی در هزاران سال قبل بخشهای مرکزی ایران با به وجود آمدن چمنزارها و دشت های سرسبز و رودخانه ها و زمین های حاصلخیز برای زندگی مناسب شد. در نتیجه مردم غارنشین تصمیم گرفتند در این منطقه به زندگی ادامه دهند و بدین ترتیب کهن ترین تمدن ایران در سیلک شکل گرفت.

تپه های باستانی سیلک

ماجرای کشف تپه سیلک کاشان

این تپه تاریخی و بسیار ارزشمند کاملا به صورت تصادفی کشف شده است. در سال ۱۳۱۰ شمسی در اثر بارش های فراوان و جاری شدن سیل تعدادی از گورها، ابزار آلات و اشیا باستانی از دل زمین بیرون آمدند. با پیدا شدن عتیقه ها افراد سودجو از فرصت سو استفاده نموده و برا یافتن آثار بیشتر در این منطقه جست و جوهای مختلفی انجام دادند. اشیا و وسایل بسیاری از تپه سیلک کشف و به دلالان و قاچاقچیان عتیقه فروخته شده و از کشور خارج گردیدند.

انتقال عتیقه ها به کشورهای غربی توجه باستانشناسی فرانسوی به نام رومن گیرشمن را جلب نمود و او برای کاوش های گسترده و شناسایی تپه سیلک راهی ایران شد. وی به همراه آنده گدار مدیر وقت موزه ملی ایران جستجوهای گسترده ای در منطقه انجام داد و نتایج مختلفی نیز به دست آورد. پس از انقلاب و در سال ۱۳۸۰ دکتر شهمیرزادی به همراه تیم حرفه ای خود شروع به عملیات کاوش باستانشناسی در این محوطه کرد و تا سال ۱۳۸۵ به آثار و نشانه های بسیاری دست یافت. او نتایج کاوش های خود را در چهار جلد با عنوان های زیر منتشر نمود:

  • زیگورات سیلک
  • سفالگران سیلک
  • نقره کاران سیلک
  • شکارچیان سیلک

کشفیات تپه سیلک

کشفیات تپه سیلک کاشان

از مهمترین کشفیات این محوطه باستانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیایشگاه یا همان زیگورات
  • اسکلت چند انسان
  • ظروف سفالی مانند دیگ، کاسه، کوزه، جام، پیاله و …
  • سفال های خرد شده
  • کوره ذوب فلز
  • ابزارهای کار فلزی مانند داس
  • دوک های بافندگی و ریسندگی
  • بقایای خانه های مسکونی
  • ابزارهای سنگی شکار
  • سنگ ساب جهت آسیاب دانه های گندم و جو
  • خشت دست ساز
  • مجسمه ها و پیکرک های گلی
  • ژتون ها یا کالاشمارها
  • لوح های گلی
  • مهر استوانه ای
  • اشیا تزئینی مانند مهره های گردنبند، بازوبند، دستبند مفرغی، سنجاق و …

دسترسی به تپه سیلک کاشان

تپه باستانی سیلک در جنوب غربی شهر کاشان و در سمت راست مسیر کاشان به فین در خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم واقع شده ست. برای دسترسی به آن می توانید پس از ورود به کاشان از تاکسی های درون شهری، تاکسی های اینترنتی و یا وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید.

محوطه تاریخی سیلک

شماره تماس و اطلاعات بازدید تپه سیلک کاشان

امکان بازدید از این محوطه باستانی همه روزه به جز روزهای تعطیل رسمی یا مناسبت های شهادت از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ در نیمه اول سال و از ساعت ۶ الی ۱۶:۳۰ در نیمه دوم سال وجود دارد. قیمت بلیط برای گردشگران داخلی نفری ۴ هزار تومان و برای گردشگران خارجی نفری ۵۰ هزار تومان می باشد.

شماره تماس تپه سیلک کاشان: ۰۳۱۵۵۲۲۳۷۷۷

جاهای دیدنی نزدیک

کاشان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران به شمار می رود که دارای جاذبه های گردشگری متعدد و شگفت انگیزی است. اگر قصد دارید علاوه بر بازدید از تپه باستانی سیلک از دیگر جاهای دیدنی کاشان که در نزدیکی این محوطه تاریخی قرار دارند نیز بازدید کنید می توانید به سراغ باغ فین و حمام فین، حمام تاریخی سلطان امیر احمد، خانه تاریخی عباسیان، خانه تاریخی طباطبایی ها، خانه تاریخی بروجردی ها، خانه تاریخی تاج، آرامگاه محتشم کاشانی، مسجد جامع کاشان، مسجد میرعماد، بام شهر، مجموعه قلعه جلالی، مدرسه آقا بزرگ و تیمچه امین الدوله بروید.

هتل های نزدیک

از آنجایی که کاشان به عنوان یکی از مقاصد محبوب سفر در ایران شناخته می شود و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می کنند، هتل های متنوع و متعددی در کاشان ساخته شده است. اگر قصد دارید برای دسترسی راحت به تپه سیلک کاشان در نزدیکی این مجموعه باستانی در هتل های کاشان اقامت داشته باشید بهترین گزینه ها هتل گیواک، هتل سرای سوریجان، هتل نگارستان، هتل امیرکبیر و هتل سرای امیر هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×