بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » قلعه یدیکوله استانبول؛ ۷ برج افسانه ای با اطلاعات بازدید
قلعه یدیکوله استانبول
استانبول

قلعه یدیکوله استانبول؛ ۷ برج افسانه ای با اطلاعات بازدید

۳۰ آبان ۱۴۰۱ 19۰1,817

قلعه هفت برج یا قلعه یدیکوله یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع بازدید از بهترین جاهای دیدنی استانبول است. هفت برج دیوارهای این قلعه نام یدیکوله را به آن داده‌اند. سه برج این قلعه در زمان محمد فاتح و چهار برج دیگر در دوره بیزانس‌ها ساخته شده‌اند. این برج‌ها نشان‌دهنده قدمت این قلعه هستند و هرکدام از آن‌ها تاریخی غنی و داستان‌هایی در دل خود نهفته‌اند. قلعه یدیکوله یکی از قلعه‌های تاریخی شهر است که هم در زمان امپراطوری روم و هم در دوران حکومت عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دیوارهای این قلعه نیز ۲۲ کیلومتر طول دارند. البته جاذبه‌های قلعه یدیکوله فقط به تاریخ آن ختم نمی‌شوند. در ماه‌های گرم سال در حیاط داخلی قلعه تئاترها، کنسرت‌ها و فستیوال‌های فرهنگی گوناگونی برگزار می‌شوند. توصیه می‌کنیم اگر آماده ماجراجویی در استانبول هستید، سری به قلعه یدیکوله نیز بزنید.

تاریخچه قلعه یدیکوله استانبول

این که امروزه با نام یدیکوله شناخته می شود، در دوره بیزانس «هپتاپیرگیون» نامیده می‌شده است. پایه‌ های قلعه یدیکوله برای اولین بار در دوره امپراتوری روم شرقی گذاشته شد. در دوره تئودویوس دوم (۴۰۸ ـ ۴۵۰) ابتدا دیوار های شهر ساخته شدند که بیشتر آنها امروزه نیز وجود دارند. همراه با افزایش حملات در دوره بیزانس، معماری دیوار ها تغییر کرد و شکل دفاعی و سه مرحله‌ ای گرفت که در نتیجه آن، یک سطح به دیوار ها اضافه شد و سطح دوم با خندقی در جلوی آن قرار گرفت. ساخت دیوار های قلعه یدیکوله استانبول با هدف جلوگیری از حملات بود؛ اما حدود منطقه‌ ای که ما یدیکوله می‌ نامیم نیز با ساخت این دیوار مشخص شد.

قلعه یدیکوله که به سیاه‌چاله‌های خود و افسانه‌ هایش از قرن‌های گذشته شهرت دارد، در سال ۴۱۳ ساخته شده است. این قلعه که بخشی از دیوار ها است نیز به دستور امپراطور روم شرقی تئودوسیوس دوم طراحی شده است؛ فردی که برای معماری ارزش زیادی قائل بود.با گذشت زمان دروازه‌ های باشکوهی به دیوارهای قلعه اضافه شد که از معروف‌ ترین این دروازه‌ ها دروازه طلایی است که طاق پیروزی نیز نامیده می‌ شود. دروازه طلایی پس از اتمام ساخت‌ و ساز قلعه در سال ۴۳۹، برای ورود به شهر پس از جنگ‌ ها ساخته شد.

قلعه یدیکوله استانبول

دروازه طلایی مهم‌ ترین دروازه ورودی دوران امپراتوری بیزانس بود که شاهان در بازگشت از لشکرکشی‌ ها با تشریفات از این دروازه وارد شهر می‌ شدند. علت شهرت این دروازه به دروازه طلایی، به خاطر بال‌ های طلاکاری شده روی در های آن است که پس از پیروزی یکی از امپراطوران بیزانسی در سال ۴۲۵ ساخته شد. وقتی شهر توسط اعراب مورد محاصره قرار گرفت، شکاف‌ ها پر و دروازه‌ ها محدود تر شدند؛ اما تا پیش از جنگ‌ها صلیبی هنوز دروازه‌ ها مستحکم بودند.

پس از فتح استانبول و شکست امپراتوری بیزانس توسط امپراتوری عثمانی، فاتح سلطان محمد دیوار ها را مرمت کرد و کار بازسازی در پایتخت آغاز شد. افراد متخصص بسیار زیادی از سراسر امپراتوری آورده شدند. این افراد در خط ساحلی ساکن شدند که از سواحل شاخ طلایی تا توپکاپی و یدیکول امتداد دارد. در همین دوره در سال ۱۴۵۸ با استفاده از دو ستون دروازه طلایی، سه برج به مجموعه این استحکامات اضافه شدند. یدیکوله به قلعه داخلی تبدیل شد و به‌صورت سه برج و یک قلعه درونی پنج پر ستاره‌ای شکل درآمد که از دیوارهای شهر تشکیل شده بود.

قلعه یدیکوله استانبول

برج‌ های اطراف قاب پنج ضلعی ساختمان عبارت از برج عثمان جوان یا پیلون جنوبی یا همان برجی که سلطان عثمان دوم در آن به قتل رسید، برج اسلحه‌ خانه، برج سلطان احمد سوم یا همان برج پاستوراما، برج خزانه یا همان برج میلت، برج سیاه‌ چال یا همان برج کتیبه‌ ها، برج توپ یا همان برج دختران و برج پرچم هستند.

برج‌ های قلعه یدیکوله در دوره روم شرقی به‌عنوان رصدخانه، زندان و محل اعدام استفاده می‌ شدند؛ اما در دوره عثمانی علاوه بر زندان و محل اعدام به‌ عنوان خزانه، انبار مهمات و انبار غله نیز مورد استفاده قرار می‌ گرفتند. هدف از ساخت قلعه یدیکوله که توسط توپخانه محافظت می‌ شد نه صرفا دفاع از شهر، بلکه نگهداری از اسناد و اموال ارزشمند متعلق به دولت و استفاده از آن به‌ عنوان سیاه‌ چالی برای جنایت‌ کاران سیاسی زندانی بود.

قلعه یدیکوله محل بازداشت دولت‌ مردان عثمانی زندانی و سفرای کشور هایی بود که امپراتوری عثمانی در استانبول با آن جنگیده بودند. روایت شده است که این طیف از زندانیان می‌ توانستند آزادانه در داخل قلعه حرکت کنند و همچنین در خانه‌ های همسایگی آنجا بمانند.

چگونه به قلعه یدیکوله در استانبول برویم؟

قلعه یدیکوله در محله فاتح استانبول قرار دارد. این قلعه از سارایورنو تا باکر کوی گسترده شده است. قلعه یدیکوله در ۱۰ کیلومتری میدان تکسیم و در ۶ کیلومتری خلیج شاخه طلایی قرار دارد.

آدرس : استانبول، محله فاتح، میدان یدیکوله، قلعه یدیکوله

چطور خودمان را به قلعه یدیکوله برسانیم؟

یکی از روش های راحت برای رفتن به قلعه یدیکوله استفاده از اتوبوس است، برای این کار می توانید از میدان تکسیم سوار اتوبوس شده و از آنجا مستقیم به قلعه یدیکوله بروید.
روش دیگر استفاده از مترو است، برای رفتن به این قلعه باید خط متروی مرمره را سوار شوید و در ایستگاه کازلیچمه پیاده شوید و با کمی پیاده روی خود را به قلعه یدیکوله برسانید.

معماری قلعه یدیکوله استانبول

قلعه یدیکوله با مساحتی در حدود ۲۲ کیلومتر سال‌ها از شهر قسطنطنیه و امپراتوری بیزانس در زمان محاصره دشمنان محافظت کرده است. این قلعه در طول زمان بارها و بارها تخریب شده است و مورد بازسازی گرفته است؛ خصوصا با ساخته شدن توپ‌ خانه ها دیوار های این قلعه فرو ریخت و قسطنطنیه نیز سقوط کرد. قلعه یدیکوله حداقل دو بار در سال‌ های ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰ بازسازی شده است.

این قلعه یکی از نمونه‌ های کمیاب معماری متعلق به دوره‌ های بیزانس و عثمانی است؛ معماری که در نهایت سادگی استحکام قلعه و اهمیت شهر را نشان می‌ دهد. چهار برج از هفت برج قلعه یدیکوله به‌ عنوان بخشی از دیوار های تئودوسیوس دوم ساخته شدند و سه برج دیگر به دستور محمد فاتح درون دیوار ها قرار گرفتند.

در فضای بیرونی برج‌ های قلعه یدیکوله بخش‌ هایی همچون حوض و آب‌ نمایی بزرگ، مسجدی ساده، استراحتگاهی برای سربازان، انبار باروت و مدرسه وجود دارد. در فضای داخلی هر برج نیز اتاق‌ های سنگی دیده می‌ شود که از طریق راهرو های پلکانی داخلی به هم مرتبط هستند؛ اما زمانی که از بالا به درون هر برج نگاه کنید تنها ستونی تو خالی و سنگی خواهید دید.

برج‌ های ساخته شده یدیکوله در دوره عثمانی با دیوار هایی به ضخامت پنج متر و استحکامات مثلثی یا نیم‌گرد به هم متصل شده بودند. قسمت‌ های بالایی برج بزرگ با مخروط‌ های هرمی بلند و دو بخشی پوشیده شده‌ اند. از این سه برج بزرگ، برج‌ های استوانه‌ ای شکل، میلت یا خزانه در شمال شرقی و برج توپ در جنوب شرقی هستند و برج منشوری شکل، برج سیاه‌ چال یا کتیبه‌ ها است.

برج های قلعه یدیکوله استانبول

در ادامه مطلب به معرفی برج های قلعه یدیکوله استانبول می پردازیم که چهار برج از این هفت برج توسط امپراتوران بیزانس ساخته شده است و سه تای آن در زمان سلطنت فاتح سلطان ساخته شده است.

برج بیزانس قلعه یدیکوله استانبول

برج بیزانس معروف به برج پاستوراما که در اصل چهار ضلعی بود در شمال برج‌ ها و در کنار ستون‌ های دروازه طلایی قرار داشت. این برج بر اثر زلزله آسیب دید. در سال ۱۷۲۴- ۱۷۲۵ این برج به‌صورت هشت ضلعی بازسازی شد. برج پاستوراما که ساخت آن در زمان سلطنت سلطان احمد سوم (۱۷۰۳-۱۷۳۰) آغاز شد، در زمان سلطان عثمان سوم (۱۷۵۲-۱۷۵۷) به پایان رسید. این برج بعد از آن با نام «برج سلطان احمد سوم» شهرت پیدا کرد.

برج عثمان جوان قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله استانبول

عثمان جوان که جوان ترین نام در میان سلاطین عثمانی بود در طبقه دوم این مکان کشته شد. از این رو این برج، برج عثمان جوان نام گرفته است.

برج اسلحه سازی قلعه یدیکوله

از آنجایی که این ساختمان زمانی به عنوان انبار مهمات استفاده می شد، نام برج اسلحه سازی را به خود گرفته است. و هزاران نفر از جمله دو زندانی دولتی در برج اسلحه سازی قلعه یدیکوله به قتل رسیده اند.

برج احمد قلعه یدیکوله استانبول

نام این برج از نام سلطان وقت آن زمان گرفته شده است که سهم زیادی در تعمیر برج احمد داشته است. اما این برج نتوانست در برابر زلزله مقاومت کند و اکنون از بین رفته است.

برج خزانه قلعه یدیکوله استانبول

برج خزانه در قلعه یدیکوله در زمان امپراتوری عثمانی در دوره‌ ای میزبان اولین گنجینه و اسناد ارزشمند این امپراتوری بوده است. در زمان سلطنت مورات سوم، خزانه دولتی به کاخ توپکاپی منتقل شد و یدیکوله تبدیل به زندان و سیاه‌ چال شد. در آن زمان نام برج خزانه به نام عمارت سوزان نیز شناخته می‌شد. دلیل معروف شدن آن به این نام، آسیب ناشی از آتش‌ سوزی عمارت سوزان در کنار برج بود؛ البته برج بعدها تعمیر شد.

برج توپ قلعه یدیکوله

این برج در آتش سوزی ها به شدت آسیب دیده است و اکنون اثار چندانی از آن موجود نیست همچنین از برج توپ در آن زمان به عنوان زندان نیز استفاده می شده است و زندانیان سیاسی در این برج اسارت می کشیده اند و یا حتی به قتل رسیده اند.

برج پرچم قلعه

برج بالای دروازه ورودی، برج پرچم نامیده می‌ شود. در بالای این برج، اتاق‌ های نگهبانی در سمت راست و چپ دروازه قرار گرفته‌ اند. برج پرچم یکی از قوی‌ ترین برج‌ ها در میان هفت برج است و از آنجایی که پرچمی در بالای آن برافراشته بود مکانی بود که سربازان در آن نگهبانی می‌ دادند.

برج سیاه چال قلعه یدیکوله

برج سیاه‌ چال همان طور که از نام آن بر می‌ آید به‌عنوان سیاه‌ چال استفاده می‌ شده است. این برج به‌دلیل نوشته‌ های زندانیان اروپایی روی دیوار های آن به برج کتیبه‌ ها نیز شهرت دارد. بخش‌ هایی از برج سیاه‌چال از جنس چوب است؛ به همین دلیل این برج در آتش‌ سوزی آسیب دید. چاه معروف به سرپانتین یا همان چاه خونی نیز در همین برج قرار دارد.

افسانه های قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله استانبول

اکثر افسانه‌ ها و شایعات منتشر شده درباره یدیکوله به‌ دلیل برج مرمر است که امروزه هرگز به‌ شکل اصلی خود در گذشته نرسیده است. این برج که دقیقا در کنار دیوار های تئودوسیان ساخته شده، چهار طبقه داشته و معروف است در دوره بیزانس به‌عنوان برج اعدام و زندان استفاده می‌ شد.

مهم‌ ترین شخصیتی که در یدیکول زندانی شده و به‌ طرز وحشیانه‌ای توسط سربازان به قتل رسیده، سلطان عثمان دوم ملقب به عثمان جوان است. به غیر از او نام‌های مهم دیگری نیز در میان زندانیان همچون کاندارلی هلیل پاشا و پسرانش، امپراطور یونان ترابزون، دیوید کومنوس و پسرانش، آخرین خلیفه عباسی متوکل چهارم و خان کریمه مهمت گیرای به چشم می‌ خورند.

شایعات درباره برج یدیکوله به‌قدری زیاد است که سیاه‌ چاله‌ های یدیکول را با عنوان سیاه‌ چاله‌ های نفرین شده به یاد می‌آورند؛ این شایعات از شهری به شهری سرگردان شده و افسانه‌ های متعددی را پیرامون این قلعه شکل داده‌ اند. در میان افسانه‌ های باقی‌مانده از سیاه‌ چاله‌ های یدیکول، رایج‌ ترین آن‌ ها نفرت بت‌ پرستان است. بر اساس افسانه‌‌ ها اسیران زندانی در سیاه‌ چاله‌ ها بت‌ پرست بودند. در کشور‌های اروپایی بت‌پرستان شکنجه می‌شدند؛ چرا که تصور می‌ شد مبلغانی بلندپایه یا جاسوس باشند.

از میان آن‌ ها کسی که نمی‌ توانست شکنجه را تحمل کند، در هنگام مرگ کلماتی شبیه به دعا را با زبانی شبیه به لاتین باستان به زبان می‌ آورد. بعد‌ها این وقایع توسط نگهبانان شنیده شد و عده‌ ای از مردم گمان کردند که او نفرین می‌ کرده است؛ اما بت‌پرست در حال مرگ آرزو داشت که ارواح مردم شکنجه شده تا روزی که مسیح به این جهان می‌آید، در دیوار ها و زندان‌ ها محبوس باقی بمانند و این ارواح در روز آمدن مسیح آزاد شوند تا شهادت دهند. به همین دلیل شایعه شده است که گاهی از سیاه‌ چاله‌‎ های یدیکول فریاد ها و حتی کلماتی به زبانی شبیه لاتین شنیده می‌ شود.

اطلاعات بازدید

قلعه یدیکوله استانبول

قلعه یدیکوله همه روزه به‌ از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۵ بعدازظهر باز است.

هزینه ورودی قلعه یدیکوله استانبول ۱۰۰ لیر است.

شماره تماس: ۹۰۲۱۲۴۵۳۱۴۵۳+

جاهای دیدنی نزدیک

درست است که دیدن از قلعه یدیکوله استانبول به دلیل بزرگ بودن و داشتن بخش های تاریخی مختلف، نیمی از روز شما را به خود اختصاص می دهد ولی شما می توانید بعد از بازدید از این قلعه تاریخی از دیگر جاهای دیدنی اطراف قلعه یدیکوله دیدن کنید از جمله مکان های دیدنی اطراف قلعه یدیکوله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هتل های نزدیک

از آنجایی که این منطقه یکی از منطقه های گردشگری مهم کشور ترکیه و شهر استانبول است و بنا های آن بسیار تاریخی و زیبا هستند در اطراف این بنا ها هتل های خوبی هستند که شما می توانید با تخفیفات خوب برای رزرو هتل استانبول از سایت اقامت ۲۴ اقدام کنید.

در اینجا به معرفی نزدیکترین این هتل ها به قلعه یدیکوله استانبول می پردازیم:

هتل ۵ ستاره مارمارا، هتل ۵ ستاره رامادا مرتر، هتل ۵ ستاره رادیسون، هتل ۵ ستاره آرکگون، هتل ۵ ستاره آرتز، هتل ۵ ستاره گرند جواهر، هتل ۵ ستاره الیت ورلد، هتل ۵ هیلتون بومونتی.

هتل ۴ ستاره لا ویلا، هتل ۴ ستاره الیت ورلد پرستیژ، هتل ۴ ستاره گلدن پارک، هتل ۴ ستاره گرین پارک، آراچ، هتل ۴ ستاره نو پلازا کریستال، هتل ۴ ستاره تایتانیک سیتی تکسیم، هتل ۴ ستاره کوناک، هتل ۴ ستاره کارتون.

هتل ۳ ستاره بایکال، هتل ۳ ستاره آبیسو، هتل ۳ ستاره هرتون، هتل ۳ ستاره هوبی، هتل ۳ ستاره گرند امین، هتل ۳ ستاره فیده.

سؤالات متداول

چه روزهایی بازدید از قلعه یدیکوله خلوت تره؟

در طول هفته خلوت تره نسبت به روزهای آخر هفته.

بازدید از موزه قلعه یدیکوله با موزه پاس تخفیف دارد؟

خیر.

بازدید از این قلعه چقدر طول می کشد؟

حدود ۱ ساعت.

بازدید از این قلعه رایگان نیست؟

اگر به وب سایت شهرداری منطقه فاتح بروید و یک زمانی را مشخص کنید می توانید در زمان مقرر شده از ۳۰ دقیقه خدمات راهنمای تور بعلاوه ورودی رایگان استفاده کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×