بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » باغ خونی مشهد، یادگار فراموش شده قاجاری
باغ خونی مشهد
مشهد

باغ خونی مشهد، یادگار فراموش شده قاجاری

۴ خرداد ۱۴۰۱ 13۰2,669

باغ خونی مشهد یکی از یادگاری های دوران قاجار می باشد که در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده است. باغ خونی به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد شناخته می شود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ ایرانی در طول عمر خود فراز و نشیب ها و حکایت های مختلفی را به چشم دیده و بخشی از هویت شهر مشهد به شمار می رود. در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم این جاذبه گردشگری را به طور جامع و کامل معرفی کنیم. اگر شما هم قصد بازدید از این جاذبه را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید و اطلاعات تماس و عکس های باغ خونی مشهد را مشاهده کنید.

تاریخچه باغ خونی مشهد

زمان ساخت باغ خونی به سال ۱۲۴۸ باز می گردد. این مکان در ابتدا ملک شخصی فردی به نام حاج محمد مهدی تاجر قندهاری بوده است؛ سپس به خاطر اوضاع سیاسی آن سال های کشور، باغ خونی در اختیار کنسولگری روسیه قرار گرفت. این باغ زیبا مدتی به عنوان محل دفتر بازرگانی دولت روسیه و مدتی نیز به عنوان کنسولگری روسیه در مشهد در نظر گرفته شد. براساس اسناد به دست آمده و روایات مختلف، روس ها در جریان شورش های آن سالها از این باغ بمباران حرم مطهر رضوی و به توپ بستن آن استفاده نمودند.

پس از فروپاشی نظام کمونیستی، روس ها این باغ را ترک نمودند و اولین سند باغ در سال ۱۳۱۷ شمسی به نام اداره مالیه زده شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بانک کشاورزی و سپس نیروی انتظامی به عنوان مالکان باغ خونی مشهد مشخص شدند. مدت زیادی این باغ فراموش شده و وضعیت نامناسبی داشت و بخشی از آن خراب گردید؛ اما به همت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مشهد اقداماتی برای مرمت و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

خانه خونی مشهد یا عمارت باغ خونی مشهد، یکی از مقصدهای گردشگری رایگان در خراسان رضوی بوده که همه ساله پذیرای بازدید صدها هزار  گردشگر از داخل و خارج از کشور می باشد. عمارت خونی مشهد که به نام باغ چشمه نیز معروف است، در نزدیکی بلوار امام رضا واقع شده و شما می توانید پیاده، عازم این جاذبه گردشگری و  دیدنی شهر مشهد شوید. مخصوصا اگر با خانواده قصد مشهد گردی دارید، باغ خونین مشهد، مقصد عصرگاهی خوبی به نظر می رسد.

باغ خونی در مشهد در واقع یادگاری از عصر قجر است. البته یادگار فراموش شده عصر قاجار که با وجود ثبت در فهرست میراث ملی کشور، شاهد کم توجهی به این اثر ارزشمند و باشکوه مشهدی ها هستیم. چون از قدیمی ترین باغ های شهر مشهد به شمار می رود، شما را با معماری عصر قجر آشنا می کند و الهامی از باغ های باشکوه ایرانی است. از تفرجگاه های مهم مشهدی ها پیش از مقصدهای جذاب توریستی این روزهای شهر بوده و برای عاشقان تاریخ گردی، انتخاب خوبی به نظر می رسد.

باغ خونی خراسان رضوی در زمینی به مساحت ۵۶ هزار متر مربع یا ۵.۶ هکتار بنا شده و به همین خاطر، باغی وسیع در داخل شهر مشهد است. بنای مرکزی، حدود ۹۰۰ متر مربع است. اگر به دنبال لوکیشنی برای عکاسی های پر لایک اینستاگرامی در پاییز زیبای مشهد هستید، گردش عصرگاهی در باغ خونی مشهد را اقامت ۲۴ توصیه می کند.

عکس های باغ خونی مشهد

دلیل نامگذاری باغ خونی مشهد

در ابتدای ساخت این باغ به خاطر وجود چشمه ای در آن، نام باغ چشمه انتخاب گردید. با گذشت زمان واژه پهلوی خانیک یا خونیک، که به معنی چشمه است و در زبان فارسی کهن متداول بوده به این باغ اختصاص یافت. از آن زمان به بعد این باغ را باغ خونیک، باغ خانیک، باغ خین و در نهایت باغ خونی نامیدند.

البته روایتی دیگر نیز برای نامگذاری این باغ وجود دارد که از اعتبار زیادی برخوردار نیست. عده ای بر این باورند که در زمان به توپ بستن حرم اما رضا (ع)، روس ها اجساد کشته شدگان را به این باغ منتقل و در این مکان دفن نمودند. از آن زمان به بعد به این باغ، باغ خونی گفته شد.

باغ خونی

باغ خونی مشهد کجاست؟

این یادگار دوران قاجار در خیابان عنصری مشهد و در فاصله نزدیک به حرم مطهر ثامن الائمه واقع شده است. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده که باغ خونی  مشهد کجاست، باید مطلع باشید که باغ خونی مشهد در فاصله کمی از حرم مطهر امام رضا علیه السلام قرار دارد و مشهد گردان عزیز می توانند از بلوار معروف امام رضا مشهد، به سمت خیابان عنصری حرکت کرده و در کوچه نهم این خیابان، از این مجموعه گردشگری دیدن کنند. یعنی حدود پانصد متر پیاده روی باید بکنید.

موقعیت کنونی مجموعه تاریخی و گردشگری باغ خونی مشهد همان طور که در بالا گفتیم، در خیابان عنصری نهم است. نزدیک بلوار امام رضا و خیابان هفدهم شهریور شهر مشهد. یعنی ضلع شمال شرقی میدان بسیج و حد فاصل فلکه آب و فلکه برق. چون در فاصله پانصد متری حرم مطهر قرار دارد، می توانید عصرها تا پیش از ساعت ۱۸، از این عمارت زیبا دیدن کنید.

چگونه خودمان را به باغ خونی برسانیم؟

برای دسترسی به باغ خونی مشهد باید خود را به میدان بسیج رسانده و از آنجا به خیابان عنصری ۹ بروید. بهترین گزینه برای بازدید از این باغ تاریخی مترو می باشد. نزدیکترین ایستگاه مترو به این جاذبه ایستگاه بسیج است. همچنین شما می توانید از اتوبوس های BRT و یا تاکسی های خطی و اینترنتی درون شهری نیز استفاده کنید.

اطلاعات بازدید از باغ خونی مشهد

ساعت کاری باغ خونی مشهد همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ پذیرای بازدید گردشگران بوده و می توانید از فضای سرسبز این اثر ملی و تاریخی نزدیک حرم مطهر، استفاده کنید. دقت کنید که این عمارت تنها باغ ایرانی در شهر مقدس مشهد محسوب می شود که بازدید از آن برای گردشگران ایرانی و غیر ایرانی، هزینه ای نداشته و رایگان است. یعنی نیازی به پرداخت پول برای خرید بلیط ندارید.

لذا یکی از مقصدهای گردشگری رایگان شهر مشهد است. این مجموعه زیر نظر شهرداری مشهد و میراث فرهنگی این شهر اداره می شود و برای تماس با مدیریت این مجموعه می توانید با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۲۲۱۷۷ شماره تلفن باغ خونی مشهد را بدست آورید.

جاهای دیدنی نزدیک

از آنجایی که باغ تاریخی خونی در مرکز شهر و فاصله کمی از حرم رضوی قرار دارد، شما می توانید بازدید از جاذبه های اطراف آن را نیز در برنامه خود قرار دهید. اگر قصد خرید دارید می توانید به سراغ مجتمع های تجاری و مراکز خرید خیابان هفده شهریور و یا بازار رضا در میدان بیت المقدس بروید. در این بازارها انواع محصولات و سوغات شهر مشهد را می توانید تهیه کنید.

باغ قاجاری

اگر از علاقمندان به آثار تاریخی هستید به شما پیشنهاد می کنیم فرصت بازدید از جاذبه هایی همچون:

و غیره را از دست ندهید. هر کدام از این اماکن توریستی از جذابیت خاص خود برخوردار بوده و لحظات و اوقات خوشی را می توانید با بازدید از آنها سپری کنید. همچنین اماکن دیگری مانند موزه آستان قدس، بوستان میرزا کوچک خان و پایانه مسافربری در نزدیکی باغ خونی مشهد واقع شده اند.

توصیه می کنیم برای برنامه ریزی راحت به سراغ رزرو تور مشهد بروید که در اقامت ۲۴ انتخاب هتل هم با شماست. بنابراین با فراغ بال بیشتری می توانید برای روزهای اقامت خودتان برنامه بچینید.

هتل های نزدیک

مشهد به عنوان توریستی ترین شهر ایران دارای هتل های متعددی است. شما می توانید هتل های مختلف با امکانات و خدمات متنوع را برای اقامتی دلنشین و خاطره انگیز انتخاب کنید. برای رزرو هتل های نزدیک حرم نزدیک به باغ خونی که دسترسی راحتی به این مکان تاریخی دارند می توانید از لیست زیر کمک بگیرید:

هتل سه ستاره پارمیدا، هتل ۵ ستاره الماس ۲، هتل ۴ ستاره مینو، هتل ۵ ستاره سی نور، هتل ۵ ستاره مجلل درویشی، هتل جواد، هتل مشهد، هتل آدینا، هتل رضویه، هتل قصر،هتل منجی، هتل جواهر شرق و هتل ۵ ستاره قصر طلایی.

در لیست هتل مشهد، این هتل ها از محیطی بسیار زیبا و راحت برخوردار بوده و با رعایت استانداردهای به روز هتلداری و فراهم آوردن امکانات و خدمات متنوع و بی نظیر، بهترین گزینه برای اقامتی به یاد ماندنی در نزدیکی باغ خونی مشهد به شمار می روند.

سؤالات متداول

باغ خونی مشهد کجاست؟

باغ خونی مشهد در خیابان عنصری کوچه نهم و نزدیک بلوار امام رضا و خیابان ۱۷ شهریور است. با حرم مطهر امام رضا (ع) نیز ۵۰۰ متر فاصله دارد.

باغ خونی مشهد جمعه ها بازه؟

این مجموعه در حال حاضر امکان بازدید عمومی در هیچ روزی ندارد.

هزینه بلیط بازدید باغ خونی مشهد چقدر است؟

هزینه بازدید رایگان است.

چرا به آن باغ خونی می گویند؟

اوایل به دلیل وجود چشمه به آن باغ چشمه می گویند. در دوران پهلوی واژه خانیک یا خونیک به معنای چشمه به این باغ اطلاق گردید. به مرور زمان به آن باغ خانیک، باغ خونیک، باغ خین و در نهایت باغ خونی گفتند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×