بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » استانبول » تنگه بسفر ترکیه، این طرف آسیا، آن طرف اروپا را بیشتر بشناسید!
سفری زیبا به تنگه بسفر ترکیه، این طرف آسیا، آن طرف اروپا!
استانبول

تنگه بسفر ترکیه، این طرف آسیا، آن طرف اروپا را بیشتر بشناسید!

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 19۰1,932

استانبول شهری پر از جاهای دیدنی و جاذبه های تفریحی است. البته این شهر علاوه بر داشتن جاهای دیدنی بی شمار، دارای مجموعه ای از تناقض های جذاب هم می باشد! یک طرف شهر در قاره آسیا و طرف دیگر در اروپا قرار دارد. تنگه بسفر ترکیه، دقیقا همان منطقه ای است که آسیا را از اروپا در ترکیه جدا می کند. در استانبول هم می توانید بناهای با معماری کلاسیک و هم معماری بیزانس را پیدا کنید. به همین دلیل است که استانبول در لیست پربازدیدترین شهرهای توریستی در جهان قرار دارد.

تنگه بسفر ترکیه یکی از جاذبه های دیدنی در ترکیه است که مسافران زیادی از این منطقه جذاب بازدید می کنند. وجود بناهای زیبا و امکانات تفریحی و دیدنی در اطراف تنگه بسفر ترکیه هم مزید بر علت شده است تا در اطراف این تنگه واحد های مسکونی زیادی ساخته شود و تعداد بازدیدکنندگان هم بیشتر شود. اگر به استانبول سفر کرده باشید و طبیعت غروب های این تنگه باریک را دیده باشید، قطعا آن لحظات را از سفرتان به ترکیه هنوز هم در ذهن دارید! در ادامه از اقامت ۲۴ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره تنگه بسفر ترکیه و جاهای دیدنی منطقه اطراف آن در اختیار شما قرار دهیم و جاهای دیدنی استانبول و هتل های نزدیک به تنگه بسفر در این شهر توریستی را معرفی کنیم.

تنگه بسفر ترکیه، جزو محبوب ترین اماکن های گردشگری در ترکیه

همانطور که اشاره کردیم، تنگه بسفر ترکیه دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند و به نوعی مرز بین آسیا و اروپا در کشور ترکیه محسوب می شود. تنگه بسفر ترکیه دارای تعداد زیادی از قایق ها و کشتی های لوکس است و از این نظر هم‌ یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول به شمار می آید. این تنگه با نام تنگه استانبول یا بوغاز (Boğazı) نیز در بین مردم محلی مشهور است؛ تنگه بسفر یکی از تنگه های باریک و در عین حال دراز در جهان است و مهم ترین مسیر آبی داخل کشور ترکیه به سمت خارج از ترکیه به شمار می رود. امکان قایقرانی و عبور کشتی های بزرگ و کوچک از این تنگه وجود دارد و حمل و نقل زیادی هم از طریق تنگه بسفر ترکیه انجام می شود.

جالب است بدانید که بیشتر از ۱۷ میلیون نفر از جمعیت شهر مدرن استانبول در اطراف تنگه بسفر زندگی می کنند. آب و هوای معتدل و وجود منطقه ای بسیار زیبا در تنگه بوغاز استانبول باعث افزایش واحد های مسکونی در اطراف این تنگه شده است. تمام شهروندان ترکیه از اطراف بوغاز یا تنگه بسفر به عنوان یکی از بهترین مکان های استانبول یاد می کنند و هر ساله مراسم و جشنواره های مختلفی هم در این تنگه انجام می شود.

تنگه بسفر ترکیه، جزو محبوب ترین اماکن های گردشگری در ترکیه

موقعیت جغرافیایی تنگه بسفر ترکیه

تنگه بسفر ترکیه با عرض تنها ۷۰۰ متر و طول ۳۰ کیلومتر دقیقا از قلب شهر استانبول عبور می کند. این تنگه در وسط آبراه بسفر، یک جریان تند آب است که با سرعت از دریای سیاه به طرف دریای مارمارا در جریان می باشد. وجود چندین پل معلق که دو طرف تنگه را به هم وصل می کنند، یکی از جذاب ترین امکانات در تنگه بسفر ترکیه است که زیبایی های خاص خودش را دارد.

این موضوع جالب است که معماری و زیرساخت اولین پل اصلی بر فراز تنگه بسفر به دستور کوروش کبیر ساخته شده بود تا بتوانند مناطق زیادی از اروپا را به تصرف خود درآورند. به نظر می رسد که قسمت آسیایی این تنگه که سمت راست آن است، به مراتب شیک تر و امروزی تر از قسمت اروپایی آن باشد. البته در بخش اروپایی بوغاز یا تنگه بسفر ترکیه، می توانید اسکله زیبا به همراه کافه ها و رستوران ها را ببینید.

موقعیت جغرافیایی تنگه بسفر ترکیه

سوار بر کشتی تفریحی کروز در تنگه زیبای بسفر

شاخص ترین تفریح لذت بخش در تنگه دیدنی بسفر، سوار شدن بر کشتی تفریحی کروز است که شما را از دل این تنگه عبور می دهد و می توانید یک نمای زیبا از شهر از داخل آب ببینید. اگر بعد از غروب آفتاب نزدیک به شب سوار این کشتی شوید، نورپردازی بسیار جذاب بر روی کشتی و همینطور روی پل های معلق، یک منظره فوق العاده زیبا برای شما می سازد.

سوار بر کشتی تفریحی کروز در تنگه زیبای بسفر

دیدنی های تنگه بسفر استانبول

با توجه به اینکه تنگه بسفر یا بوغاز ترکیه جزو ۳ جاذبه گردشگری برتر شهر استانبول است، اماکن دیدنی و قلعه های زیادی در اطراف این تنگه وجود دارند. اگر سوار کشتی تفریحی کروز شدید، می توانید با راهنمای تور مناسب به برج دختر بروید و در راه روایت شیرین و جذاب این برج را از راهنمای تور بشنوید. بزرگترین کاخ استانبول هم که کاخ توپکاپی است، در منطقه تنگه بسفر واقع شده است. هم چنین بندر زیبای شهر استانبول، قلعه روملی و برج گالاتا از دیگر دیدنی های اطراف تنگه بسفر ترکیه هستند که بسیار جذاب و پربازدیدند.

پل های تنگه بسفر

برای اتصال دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول ترکیه که در دوطرف تنگه بسفر قرار دارند، پل هایی ساخته شده است. هرکدام از این پل ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند و در قسمتی از تنگه واقع شده اند. مهمترین پلهای تنگه بسفر عبارتند از:

  • پل بسفر

پل بسفر یا پل بسفروس که در سال ۱۹۷۳ میلادی ساخته شده، اولین پل روی تنگه بسفر است که به پل شهدای ۱۵ جولای نیز نامیده می شود. این نام به خاطر گرامیداشت افراد کشته شده در کودتای سال ۲۰۱۶ انتخاب شده است. یک طرف پل بسفر در منطقه بیلربی بخش آسیایی و طرف دیگر آن در منطقه اورتاکوی بخش اروپایی قرار گرفته است.

این پل تنگه بسفر از طراحی منحصربفردی برخوردار بوده و به عنوان یک پل معلق از برج های فولادی و آویزهای مایل تشکیل شده است. طول پل بسفر استانبول ۱۵۶۰ متر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۶۴ متر است. طولانی ترین پل معلق اروپا آسیا محل عبور شرکت کنندگان دو ماراتن در ماه اکتبر هر سال است.

بزرگراه پل بسفر به صورت هشت خط یا هشت لاین طراحی شده که ۳ لاین برای حرکت خودروهای شخصی، یک لاین برای حرکت وسایل نقلیه ضروری و لاین آخر به عنوان محل عبور عابران پیاده می باشد. البته در سال های اخیر عبور عابران پیاده و همچنین وسایل نقلیه تجاری مانند کامیون از روی پل بسفر ممنوع شده است.

  • پل سلطان محمد فاتح

یکی دیگر از پل های تنگه بسفر، پل سلطان محمد فاتح می باشد که در سال ۱۹۸۸ میلادی احداث شده است. این پل که به عنوان دومین پل ساخته شده بر روی تنگه بسفر شناخته می شود، منطقه کواچیکه در بخش آسیایی را به منطقه هیساروستو در بخش اروپایی متصل می کند.

عرض عرشه پل سلطان محمد فاتح تنگه بسفر ۳۹ متر و طول آن ۵۱۰ متر است. بر روی این پل بزرگراهی با ۴ خط برای تردد وسایل نقلیه و یک لاین اضطراری در نظر گرفته شده است. همچنین قسمتی از پل سلطان محمد فاتح نیز برای عبور و مرور عابران پیاده می باشد.

  • پل سلطان سلیم

پل سلطان سلیم که با نام پل یاوز نیز شناخته می شود، تنها پل بر روی تنگه بسفر ترکیه است که علاوه بر وسایل نقلیه موتوری، قطار نیز از روی آن عبور می کند. پل یاوز سلطان سلیم فاصله نزدیکی با ورودی دریای سیاه دارد و دو منطقه پویرازکوی در بخش آسیایی و منطقه گاریپچه در بخش اروپایی را به یکدیگر متصل می کند.

این پل معلق که در سال ۲۰۱۶ ساخته شده دارای ۵۸.۴ متر عرض و ۲۱۶۴ متر عرض می باشد. به خاطر ارتفاع ۳۲۲ متری از سطح دریا، پل سلطان سلیم به عنوان سومین پل بلند جهان معروف است. بر روی این پل ۴ خط برای حرکت خودروها و یک لاین راه آهن برای عبور قطار در نظر گرفته شده است.

تفریحات تنگه بسفر

استانبول دارای جاذبه های گردشگری منحصربفردی است که تعدادی از آنها در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارند. علاوه بر بازدید از این اماکن دیدنی مانند قلعه تنگه بسفر، مسجد سلیمانیه، آکواریوم و … می توانید از تفریحاتی نیز در اطراف تنگه بسفر نهایت لذت را ببرید و لحظات خاطره انگیزی برای خود رقم بزنید.

  • کشتی سواری

یکی از اصلی ترین تفریحات تنگه بسفر ترکیه، سوار شدن بر کشتی های کروز است. گشت و گذار در تنگه بسفر با کشتی های معمولی یا لوکس می تواند به هیجان انگیزترین بخش سفر شما به استانبول تبدیل شود. به شما پیشنهاد می کنیم کشتی سواری در زمان غروب خورشید در تنگه بسفر را حتما تجربه کنید و از تماشای مناظر و چشم اندازهای خیره کننده نهایت لذت را ببرید. همچنین می توانید با استفاده از کشتی ها به چند جزیره تنگه بسفر رفته و گشت و گذاری جذاب در آنها داشته باشید.

  • عکاسی

موقعیت تنگه بسفر و مناظر این منطقه برای علاقمندان به عکاسی می تواند بسیار رویایی باشد. شما می توانید سوژه های منحصربفردی برای عکس های خود در تنگه بسفر پیدا کنید. ثبت تصویر از پل های معلق این تنگه که دارای نورپردازی های شگفت انگیزی هستند، می تواند مرور خاطرات دلنشین از سفر به ترکیه را برایتان در آینده به همراه داشته باشد.

  • شکم گردی

از دیگر تفریحات تنگه بسفر می توان به شکم گردی اشاره کرد. رستوران ها و کافه های متنوع و متعددی در اطراف تنگه بسفر قرار دارند که مکانی ایده آل برای استراحت و صرف انواع غذاهای خوش طعم و نوشیدنی های دلچسب محسوب می شوند. شما می توانید پس از یک پیاده روی لذت بخش در اطراف بسفر، یک رستوران یا کافه را انتخاب کنید و اوقات خوشی را در آن سپری نمایید.

  • تماشای پرندگان

در اطراف تنگه بسفر می توانید پرندگان مختلفی به ویژه مرغ های ماهیخوار زیادی را ببینید. تماشای این پرندگان از فاصله نزدیک، غذا دادن به آنها و گرفتن عکس های یادگاری از تفریحات محبوب گردشگران در تنگه بسفر به شمار می رود.

  • پیاده روی

اگر دوست دارید یک پیاده روی لذت بخش و به یادماندنی در سفر به استانبول ترکیه را تجربه کنید، قدم زدن در اطراف تنگه بسفر بهترین گزینه است. آب و هوای مطبوع، چشم اندازهای خیره کننده و مسیرهای مناسب مهمترین دلایلی هستند که گردشگران و حتی ساکنین استانبول را به پیاده روی اطراف تنگه بسفر جذب می کنند. همچنین پارک تنگه بسفر یکی از بهترین مکان ها برای پیاده روی محسوب می شود که از فضایی دلنشین و امکانات مختلفی برخوردار است.

  • عبور از روی پل معروف گالاتا

از میان پل های متعدد ساخته شده بر روی تنگه بسفر، پل گالاتا از محبوبیت فراوانی برخوردار است. این پل مهم و معروف طراحی زیبا و منحصربفردی دارد و گذر از آن می تواند بسیار هیجان انگیز و لذت بخش باشد. پل گالاتا به عنوان یکی از جاذبه های تنگه بسفر به صورت دو طبقه طراحی شده که قسمت بالای آن مخصوص عبور وسایل نقلیه و بخش پایینی به عبور افراد پیاده اختصاص یافته است. با قدم زدن در قسمت پایین پل می توانید علاوه بر لذت بردن از تماشای مناظر، از فروشگاه های مختلف خرید کنید و یا در رستوران های جذاب آن یک وعده غذای خوشمزه میل نمایید.

تنگه بسفر ترکیه کجاست؟

شما برای دسترسی به تنگه بسفر و جاذبه های اطراف آن، گزینه های مختلفی پیش رویتان دارید؛ میدان تکسیم و بشیکتاش دو میدان معروف در مرکز شهر استانبول است که اتوبوس هایی برای رفتن به تنگه بوغاز دارد. همچنین شما می توانید از طریق ایستگاه تراموا کاباتاش به کنار تنگه بسفر بروید. دقت کنید که کشتی های فری ‌یا ۲۴ ساعته اسکودار و کادیکوی در اسکله بشیکتاش لنگر می اندازند.

مسیر رفتن تنگه بسفر از میدان تکسیم بهترین مسیر برای رفتن به این جاذبه توریستی استانبول محسوب می شود. میدان تکسیم به عنوان یکی از اصلی ترین مناطق ترکیه و شاهراه مهمی شناخته می شود که می توان به راحتی از آنجا به نقاط مختلف دسترسی داشت. آسانترین راه رسیدن به تنگه بسفر از میدان تکسیم، استفاده از مترو است. برای این امر ابتدا باید در ایستگاه متروی تکسیم سوار قطار شده و به ایستگاه کاباتاش یروید. پس از پیاده شدن در این ایستگاه می توانید با استفاده از تراموای خط T1 خود را به ایستگاه امینونو برسانید. همچنین می توانید از ایستگاه مترو کاباتاش سوار خط ۴۲ اتوبوس شده و به ایستگاه بشیکتاش بروید. سپس با ۱۵ دقیقه پیاده روی به منطقه اورتاکوی و تنگه بسفر خواهید رسید.

بهترین زمان بازدید از تنگه بسفر

استانبول در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و شما می توانید برای بازدید از تنگه بسفر در هر زمان از سال به ترکیه و شهر استانبول سفر کنید. اگر قصد شرکت در جشن های باشکوه کریسمس را دارید باید زمستان و دی ماه را انتخاب کنید. در بهار و پاییز نیز مناظر اطراف تنگه بوسفور زیبایی فوق العاده ای پیدا می کنند و برای تماشا و عکاسی بهترین زمان محسوب می شوند. البته اگر قصد سوار شدن بر کشتی های کروز و تفریحی و گشت و گذار در تنگه بسفر را دارید باید روزهای گرم که آب و هوا مطلوب است مانند تابستان را انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید تنگه بسفر

ساعت کاری خاصی برای بازدید از تنگه بسفر ترکیه استانبول وجود ندارد و شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز به این بخش از استانبول بروید و به تماشای مناظر، پیاده روی و … بپردازید. همچنین برای بازدید از تنگه بسفر ترکیه نیاز به پرداخت هزینه یا تهیه بلیط نیست.

جاهای دیدنی نزدیک

اشاره کردیم که جاذبه های بسیار زیادی در اطراف تنگه طویل بسفر چه در قسمت اروپایی، چه در بخش آسیایی وجود دارند. البته در قسمت آسیایی، بیشتر می توانید شاهد وجود قلعه ها و کاخ ها با معماری اصیل اسلامی باشید. مسجد سلیمانیه، مسجد ایاصوفیه، کاخ دلما باغچه، آنادولو کاوایی، کاخ بیلربیی، مسجد جامع Mecidiye، آرناووت کوی، ببک، پارک امیرگان، کانلیکا، اورتاکوی، ساریر، بنیاد ایزنیک، قلعه روملی، برج گالاتا و موزه ثاقب سابانجی از دیگر جاهای دیدنی استانبول نزدیک به بوغاز ترکیه هستند.

بَبک و اورتاکوی نام دو منطقه فوق العاده جذاب در اطراف تنگه بسفر است. در منطقه اورتاکوی اگر دور میدان مشهور نزدیک آب بروید، تعداد زیادی از کافه و رستوران را در کنار مسجد اورتاکوی مشاهده می کنید. اگر به دنبال شیک ترین منطقه تنگه بسفر ترکیه هستید، پیشنهاد می کنیم سری به منطقه ببک بزنید. انواع قایق های لوکس، فروشگاه های شیک با برندهای معتبر و جواهر و طلا فروشی های زیبا در این منطقه واقع شده اند. پارک امیرگان هم از جمله جاهای دیدنی با طبیعت زیبا در نزدیکی بوغاز ترکیه است.

هتل های نزدیک

با توجه به دسترسی گسترده از بیشتر نقاط شهر استانبول به تنگه بسفر ترکیه، با رزرو هتل های استانبول در منطقه مرکزی این شهر می توانید به راحتی تنگه بسفر دسترسی پیدا کنید. البته استقرار در هتل گرند تارابایا، هتل کرون پلازا استانبول، هتل فورسیزن بسفر استانبول، هتل کمپینسکی قصر چراغان و هتل مونپیک استانبول شما را کاملا در کنار تنگه بسفر قرار می دهد و می توانید از سفرتان به استانبول لذت ببرید.

سؤالات متداول

[toggle title=”تنگه بسفر کجاست؟” state=”close”]تنگه بسفر ترکیه متصل کننده دریای سیاه به دریای مرمره و جدا کننده بخش آسیایی و اروپایی ترکیه است که از دو سمت میدان تکسیم و میدان بشیکتاش قابل دسترسی است.[/toggle]

[toggle title=”چگونه از تکسیم به تنگه بسفر برویم؟” state=”close”]برای رسیدن به تنگه بسفر از سمت میدان تکسیم، ابتدا باید سوار مترو میدان تکسیم شده و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید. سپس با تراموای خط T1 در ایستگاه امینونو پیاده شوید یا از ایستگاه کاباتاش سوار خط ۴۲ اتوبوس ها شده و در ایستگاه بشیکتاش پیاده شوید و با ۱۵ دقیقه پیاده روی خودتان را به تنگه بسفر برسانید.[/toggle]

[toggle title=”فاصله تکسیم تا تنگه بسفر چقدر است؟” state=”close”]دو مسیر وجود دارد که مسیر اولی با عوارض بین راهی حدود ۴۱ دقیقه طول می کشد و ۳۵.۷ کیلومتر است. مسیر دوم عوارض جاده ای ندارد اما ۳۸.۷ کیلومتر فاصله دارد و تقریبا ۵۲ دقیقه طول می کشد.[/toggle]

[toggle title=”مهمترین پل های تنگه بسفر کدامند؟” state=”close”]پل بسفر، پل سلطان محمد فاتح و پل سلطان سلیم مهمترین پل های تنگه بسفر هستند.[/toggle]

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×