» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » آرامگاه سعدی (سعدیه شیراز)؛ اطلاعات بازدید و آدرس با عکس
آرامگاه سعدی یا سعدیه شیراز
شیراز

آرامگاه سعدی (سعدیه شیراز)؛ اطلاعات بازدید و آدرس با عکس

۵ بهمن ۱۴۰۲ 4۰845

اگر قصد سفر به شیراز و بازدید از آرامگاه سعدی گرفته‌اید، مطمئناً تجربه‌ای منحصر به فرد از هنر و زندگی این شاعر بزرگ را خواهید داشت. سعدیه در یکی از خیابان‌های زیبای شیراز واقع شده و همسایگی آن با باغ دلگشا که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است، زیبایی مکان را دوچندان می‌کند. با عبور از در ورودی، ستون‌های برافراشته آرامگاه پیش روی شما قرار می‌گیرند و بازوهای باشکوهی از هنر و افتخار را به شما نمایان می‌سازند.

این مقبره با ارزش به گونه‌ای درخشان است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سعدیه نه تنها یک مکان تاریخی است، بلکه در آن شاهکارهای هنری و مفاهیم عمیق ادبیات فارسی نیز به چشم می‌خورند. این سفر به دل تاریخ و هنر، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از ثروت فرهنگی ایران خواهد بود. با معرفی کامل سعدیه شهر شیراز با ما همراه باشید.

معرفی آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی یکی از نقاط دیدنی برجسته شهر شیراز است که همواره توجه دوستداران ادب و شعر فارسی را به خود جلب کرده است. مساحت سعدیه شیراز به همراه باغ اطراف آن به حدود ۷ هزار و ۷۰۰ متر می‌رسد. این مجموعه با حال و هوای خاص و بنای استثنایی که از ترکیب معماری قدیم و جدید، ستون‌های با ارتفاع بلند و کاشی‌های لاجوردی به وجود آمده است، با زیربنا حدود ۲۶۱ متر مربع در داخل این باغ قرار گرفته است.

این مکان که در زمان حیات این شاعر بزرگ خانه او بود، پس از درگذشت وی به مکانی تبدیل شد که گنجینه‌ای از یادگارهای ادبی و فرهنگی را در خود نهفته دارد. پس از گذر زمان و تحولات مختلف در طول تاریخ، آرامگاه به شکل فعلی خود می‌رسد.

آرامگاه سعدی کجاست؟

آدرس سعدیه شیراز در فاصله‌ای ۵ کیلومتری از مرکز شهر به سمت شمال شرق این شهر است. قرارگیری باغ دلگشا و سعدیه در مجاورت هم باعث شده که که اینجا نه فقط یک مکان تاریخی بلکه یک محیط سرسبز و تماشایی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح هم باشد.

چگونه به آرامگاه سعدی برویم؟

به منظور دسترسی به سعدیه، گزینه‌های مختلفی برای شما فراهم شده و همچنین مسیرهای دسترسی از اکثر هتل‌های شیراز به گونه‌ای است که احتمالاً به راحتی و بدون هیچ مشکلی به مقصد خواهید رسید. البته اگر از تور شیراز استفاده می‌کنید، نیاز به نگرانی درباره مسیرها ندارید.

تاکسی

برای استفاده از تاکسی‌های داخلی می‌توانید با نشانی بلوار بوستان، باغ دلگشا و سعدیه به راحتی به مقصد برسید. البته استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، خصوصا زمانی که تعداد افراد بالا است، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

خودرو شخصی

اگر با ماشین شخصی خود به سعدیه می روید باید به سمت چهارراه دلگشا و بلوار بوستان در منطقه سه شیراز حرکت کنید. آرامگاه شیخ اجل در انتهای بلوار بوستان قرار دارد، استفاده از مسیریاب‌های اینترنتی به شما کمک می‌کند سریع‌تر به مقصد برسید، البته پیشنهاد ما همیشه مسیر اصلی است. در ضمن پارکینگ مناسب نیز برای شما فراهم شده است.

اتوبوس

در صورت تصمیم به استفاده از اتوبوس‌های شهری شیراز، لازم است در ایستگاه سعدیه، که در نزدیکی آرامگاه واقع شده است، پیاده شوید. اتوبوس‌های مسیر پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان – پایانه نمازی، به عنوان گزینه‌های مناسب برای حرکت میان این مسیرها شناخته می‌شوند. از ایستگاه سعدیه تا آرامگاه، فاصله‌ای کمی پیاده‌روی دارید.

مترو

اگر تصمیم به استفاده از مترو دارید، باید بدانید که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مقصد، ایستگاه مترو ولیعصر است که فاصله آن تا آرامگاه چند کیلومتر است. به همین دلیل مترو گزینه مناسبی برای رسیدن به آرامگاه، خصوصا اگر شهر شیراز نمی‌شناسید، نیست.

اطلاعات بازدید از آرامگاه سعدی

یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌ها برای گردشگران اطلاع از زمان بازدید و هزینه‌های بلیط سعدیه است. بسیاری از گردشگران علاقه دارند پیش از سفر، برنامه‌های گردش خود را مشخص کرده و هزینه‌های مختلف را برآورد ‌کنند. در این بخش با قرار دادن اطلاعات کافی برای حضور در آرامگاه و راه‌های ارتباطی به شما کمک می‌کنیم تا حتما در برنامه سفر خود به شیراز، بازدید از سعدیه را داشته باشید.

  • تهیه بلیط ورودی برای بازدید از این بنای زیبا فراموش نشود، قیمت بلیط سعدیه شیراز به ازای هر نفر ۲۰ هزار تومان است.
  • برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بنای تاریخی شما می‌توانید با شماره تماس سعدیه شیراز «۰۷۱۳۷۳۰۲۳۰۰» تماس گرفته و درباره باز بودن آرامگاه خصوصا در روزهای خاص سال و تهیه بلیط اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  • ساعت بازدید سعدیه شیراز برای شما گردشگران و ادب دوستان عزیز به صورت یکسره از ۷ صبح تا ۸ شب می‌باشد.
  • بهترین زمان بازدید از شیراز و دیدار از آرامگاه شیخِ اجلّ، همانطور که خود این شاعر بزرگ ایرانی می‌فرماید، در فصل بهار و بهترین ماه، اردیبهشت است؛ که شکوفه‌های زیبای بهارنارنج در سطح شهر دیده می‌شود. اما اگر علاقه به سکوت و آرامش دارید ما فصل پاییز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آرامگاه سعدی در شب

جاهای دیدنی آرامگاه سعدی شیراز

در زمان بازدید از سعدیه شما با قسمت‌های مختلفی روبرو می‌شوید که هرکدام در وجود خود زیبایی شگفت انگیزی پنهان کرده‌اند، در ادامه به صورت مختصر این قسمت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

حیاط

امکان دیدن یک بنا با معماری ایرانی و اسلامی بدون حیاط و حوض وجود ندارد؛ این دو اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع معماری هستند. حیاط و حوض جزء جدایی‌ناپذیر از مساجد، آرامگاه‌ها و حتی برخی از منازل با معماری ایرانی و اسلامی می‌باشند. وقتی به بهشت سرسبز سعدیه وارد می‌شوید، گل‌ها، گیاهان با لطافت روح شما را نوازش می‌کنند.

حوض سکه

حوض سکه یک فضای مقدس و زیباست که به عنوان نمادی از ارتباط مردم با سنت‌ها و آرمان‌های خود است. افراد با اعتقاد به این سنت، سکه‌های خود را در حوض سکه سعدیه پرت می‌کنند و امیدوار به برآورده شدن آرزوهای خود هستند.

حوض ماهی

در آرامگاه سعدی با وجود دو حوض مستطیلی بزرگ در حیاط، یک حوض ماهی هشت ضلعی نیز در زیر ساختمان قرار دارد که از آب قنات سعدیه سیراب می‌شود. این حوض ماهی با مساحت ۳۰ مترمربع در سمت چپ آرامگاه است و برای مردم شیراز بسیار با ارزش بوده، در حدی که برخی اعتقاد به شفابخشی آب آن دارند. همین بهانه‌ای برای حضور مردم در شب چهارشنبه سوری برای دور کردن زردی‌ها و بیماری‌ها در این مکان است.

ساختمان اصلی

زیبایی خارجی آرامگاه سعدی با سنگ تراورتن سفید و ستون‌های گرانیت قرمز به چشم می‌خورد و داخل ساختمان با سنگ‌های مرمر ۸ ضلعی نمایانگر هنر معماری ایرانی است. حتی زیبایی خارجی آرامگاه نمی‌تواند واقعیت آن را به شما نشان دهد؛ برای لذت بردن از زیبایی‌های آرامگاه، باید وارد آن شوید. در اینجا، نور وجود شعرهای سعدی بر دیوارها، بر دل شما می‌تابد.

ایوان

از لحظه ورود به محوطه سعدیه، نگاه شما به ایوانی زیبا با ۸ ستون سنگی قهوه‌ای می‌افتد. این ستون‌ها، یادآور چهل‌ستون معروف، هر یک با سنگ گرانیت قرمز، اطراف آرامگاه را فرا گرفته‌اند. این ایوان با این سنگ‌های گرانیت قرمز، به همراه سنگ نوشته‌هایی از شعرهای استاد سخن دورتادور آرامگاه سعدی را تزیین کرده است.

کتابخانه

در سمت غربی آرامگاه کتابخانه‌ای زیبا به رنگ سفید وجود دارد، که با وجود ۱۸۳۷۸ نسخه و ۱۵۱۰۱ عنوان از کتاب‌های اصیل، بسیار خاص و منحصر به فرد است. این کتابخانه از سال ۱۳۵۱ گردشگران را به خواندن چند صفحه از این کتب خاص دعوت می‌کند.

قنات سعدیه

قنات در زیر آرامگاه و در فاصله ده متری از سطح زمین قرار دارد، آب این قنات که در زیر زمین جریان دارد، حاوی مواد گوگردی و جیوه است و در آخر به حوض ماهی آرامگاه می‌ریزد.

مقبره شوریده شیرازی

شوریده شیرازی از شاعران بزرگ این شهر با وجود اینکه در کودکی به دلیل آبله بینایی خود را از دست داد، اما در طی چند سال توانست به یکی از شاعران مشهور صفویه تبدیل شود. مقبره او در نزدیکی آرامگاه واقع شده است.

جاهای دیدنی آرامگاه سعدی

تاریخچه آرامگاه سعدی

سعدی شیرازی، پس از بازگشت به ایران، شهر محبوب خود یعنی شیراز را به‌عنوان محل زندگی انتخاب کرد و تا آخر عمر خود در همین جا زندگی کرد. قدمت سعدیه شیراز به قرن هفتم هجری که برای اولین بار در توسط شمس‌الدین محمد صاحب‌دیوانی، وزیر مشهور اباقاخان، تصمیم به ایجاد مقبره‌ای بر مزار این شاعر بزرگ گرفت، برمی‌گردد.

سال‌ها بعد، به دستور حاکم فارس، یعقوب ذوالقدر خانقاه، مقبره استاد سخن سعدی که برای شیخ اجل کاملاً نابود شد. در سال ۱۱۸۷ هجری قمری، کریم‌خان زند دستور داد تا عمارت ملوکانه‌ای از گچ و آجر ساخته شود.

معماری قبلی آرامگاه سعدی

در طبقه پایین این عمارت که در دوران کریم‌خان زند احداث شده بود، یک راهرو وجود داشت که راه پله ورود به طبقه دوم در آنجا قرار گرفته بود. در هر دو طرف این راهرو، دو اتاق کرسی‌دار ساخته شده بود و آرامگاه ابدی شیخ اجل در اتاق شرقی قرار داشت. اطراف مقبره سعدی را معجری از چوب تشکیل می‌داد.

سمت غربی راهرو موازی با راهروی شرقی بود و دو اتاق را دربر می‌گرفت، که بعدها شوریده شیرازی، از شاعران برجسته شیراز در یکی از آن‌ها دفن شد. طبقه بالایی بنا کاملا مشابه طبقه پایین بود، فقط در بالای مکان دفن سعدی اتاقی احداث نشده بود تا سقف این محل بلندتر از سایر قسمت های طبقه اول باشد.

ساختمان قدیمی سعدیه

چرا ساختار بنای قدیمی عوض شد؟

پس از یعقوب ذوالقدر، بار دیگر یکی از علمای شیراز به نام محمد تقی بهروزی با ادعای سنی بودن سعدی، دستور تخریب آرامگاه او را داد. در پی این حادثه، علی‌اکبر خان قوام الملک شیرازی سنگ جدیدی که اشعار این شاعر بزرگ بر روی آن نقش بسته است را در آرامگاه نصب کرد و این سنگ مزار تا به امروز باقی مانده است. در دوره قاجاریه، بنای سعدیه توسط فتحعلی خان ترمیم شد و بعد از آن نیز تا به امروز با تمام تلاش از آرامگاه شیخ اجل نگه‌داری شد.

معماری جدید آرامگاه سعدی

موسیو گدار، مدیر باستان‌شناسی ایران، دو معمار موفق و مشهور آن دوران ایران، یعنی مهندس محسن فروغی و مهندس علی صادق را برای بازسازی آرامگاه برگزید. آرامگاه در حال حاضر از بیرون مکعبی و از داخل هشت ضلعی است. برای دیوارها از سنگ مرمر و برای گنبد آرامگاه از سنگ لاجوردی که جلوه بسیار زیبایی دارد، استفاده شده است. در طراحی آرامگاه با توجه به سبک ایرانی، هشت ستون ساخته شده از سنگ‌های قهوه‌ای قرار گرفته است. دیگر قسمت‌های بیرونی، بجز ستون‌ها، مابقی با سنگ‌های سفید و کاشی‌کاری‌های جذاب ساخته شده است. در داخل آرامگاه نیز هفت سنگ نوشته مملو از بخش‌هایی از اشعار سعدی با خط ابراهیم بوذری قرار دارد.

جاهای دیدنی نزدیک سعدیه

شهر شیراز سرشار از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی است که بازدید از آن‌ها را نباید فراموش کرد، پس از دیدن سعدیه زیبا چه خوش که قدمی در اطراف زده و با دیدار از زیبایی‌های از وجود این همه آثار ناب لذت ببرید. پس بر خود واجب می‌دانیم تا مکان‌های نزدیک را به شما معرفی کنیم.

سعدیه شیراز و دیدنی های جذابش

رستوران‌های نزدیک سعدیه

در سفر به شهر شیراز از شربت‌های عالی و غذاهای لذیذش نمی‌توان گذشت. این شهر زیبا با دیدنی‌های فراوان خود، همچون سایر شهرهای ایران، با غذاهای خاص و منحصر به فردی شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از رستوران‌ های شیراز را فراموش نکنید. در این قسمت به معرفی رستوان‌های نزدیک آرامگاه سعدی می‌پردازیم.

  • رستوران برشکنه
  • کباب زعفرانیه
  • رستوران ساوا
  • کافه رستوران ریتون
  • آباجی
  • رستوران هفت خوان
  • رستوران سنتی شرزه
  • رستوران کته ماس

هتل های نزدیک سعدیه

برای سفر به شیراز، توصیه می‌شود به دنبال هتل‌هایی با دسترسی آسان به جاهای دیدنی و امکانات حمل و نقل عمومی مناسب بروید. با رزرو هتل شیراز در نزدیکی جاهای دیدنی مثل سعدیه نه‌ تنها در زمان شما را صرفه‌جویی می‌شود بلکه هزینه‌های سفر را هم کاهش می‌دهد. در ادامه، برای اهالی شعر و ادب و دوستداران شیخ اجل، هتل ‌های نزدیک به سعدیه را معرفی می‌کنیم.

  • هتل جهانگردی شیراز
  • هتل آناهیتا
  • هتل ارگ
  • هتل پارک سعدی
  • هتل پرسپولیس
  • هتل بزرگ شیراز
  • پارک هتل
  • هتل زندیه
  • هتل رویال شیراز
  • هتل پارسه

جمع بندی مطالب

در نهایت، آرامگاه سعدی در شیراز، به عنوان یک نماد از عظمت ادبی، فرهنگی و هنری ایران، بر جای مانده و زنده است. این مکان مقدس، جایگاهی است که تاریخ، شعر و فلسفه شاعر بزرگ ایران را به نحوی منحصر به فرد و زیبا به تصویر کشیده شده است. این آرامگاه با معماری زیبا و محیطی پر از ارزش‌های فرهنگی، به عنوان یک جاذبه فرهنگی و گردشگری، در دل شهر شیراز باز هم درخشان است. این مکان تاریخی، مثل یک درخت بزرگ با شاخه‌های گسترده، حاکی از ادب و هنر بی‌پایان این سرزمین است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر و علاقه‌مند به فرهنگ و هنر را به خود جلب می‌کند. امیدواریم در این مقاله اطلاعات کافی برای حضوری راحت در شهر شیراز و بازدیدی مناسب از آرامگاه استاد سخن را در اختیار شما قرار داده باشیم. توصیه می کنیم در برنامه سفر خود با تور شیراز یا بدون تور حتما از آرامگاه سعدی دیدن کنید خاطره ای ابدی در ذهنتان نقش خواهد بست.

سؤالات متداول

قبر سعدی کجاست؟

این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد.‏

فاصله آرامگاه سعدی تا حافظیه چقدر است؟

حدود ۴ کیلومتر از خیابان شیراز

بازدید از آرامگاه سعدی چقدر طول می کشد؟

حدود ۲ ساعت

آیا آرامگاه سعدی به عنوان میراث جهانی شناخته شده است؟

متاسفانه به عنوان میراث جهانی شناخته نشده است، اما به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی ‏اهمیت زیادی دارد.‏

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×