» گوناگون » ۷ راهکار برای پیشگیری از بروز خشونت خانگی
خشونت خانگی
گوناگون

۷ راهکار برای پیشگیری از بروز خشونت خانگی

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ 14۰1,816

همزمان با شیوع ویروس کرونا، قرنطینه خانگی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، دغدغه های اقتصادی، بیکار شدن یا دورکار شدن اعضای خانواده، محدود شدن معاشرت ها و تفریحات همگی عواملی هستند که می توانند در بروز تضادها و خشونت خانگی موثر باشند. این روزها اعضای خانوده بیش از پیش در کنار هم هستند که این موضوع به طور طبیعی می تواند منشا بسیاری از بحث ها و اختلاف نظرها شود.

خشونت خانگی
خشونت خانگی

اما این اختلاف نظرهای عادی در خانواده هایی با زمینه های تضاد، مشکلات روانی و استرس می توانند زمینه ساز خشونت های شدید تری شوند. در شرایط فعلی بهتر است به جای ریشه یابی و یا پیدا کردن مقصر، به دنبال راهکاری برای پیشگیری از بروز اختلاف و مشاجرات باشیم. البته این را هم باید یادآوری کرد که تلاش برای پیشگیری از بروز خشونت و ایجاد جوی آرام در خانه، نیازمند تلاشی مستمر از سوی همه اعضای خانواده است.

راهکارهایی برای پیشگیری از بروز خشونت خانگی

برای پیشگیری از بروز خشونت در خانه نشینی، این موارد را پیشنهاد می کنیم:

بازی گروهی در خانه
بازی گروهی در خانه

۱-سرگرمی های جمعی و انفرادی

برای سرگرم شدن و پرهیز از مشاجره، سرگرمی های شخصی و گروهی داشته باشید. وقتی که همه اعضای خانواده زمان آزاد دارند، فرصتی است برای دور هم جمع شدن و مشغول یک بازی یا سرگرمی شدن. فعالیت هایی مانند فیلم دیدن، بازی کردن، یا حتی نوشیدن یک فنجان چای و فعالیت های مشابه آن، ضمن این که فضایی شاد ایجاد می کنند، موجب می شود تا فرصتی برای بروز کدورت پیدا نشود. همچنین در حین بازی ممکن است، اختلاف نظرها فراموش شوند و دلخوری ها رفع شود.

برای زمان هایی که امکان بازی دسته جمعی وجود ندارد هم سرگرمی هایی برای خود فراهم کنید. مطالعه، دیدن فیلم، آشپزی، کارهای دستی و غیره می توانند زمان شما را به صورت مفید پر کنند.

۲- استراحت کافی و خواب منظم

از نامنظم بودن ساعات خواب خود پرهیز کنید. به میزان کافی استراحت کنید و سعی کنید زمانی را به ایجاد آرامش برای خود اختصاص دهید. بسیاری از تندخویی ها و خشونت، هنگام خستگی و استرس به وجود می آیند. از مواردی که زمینه ساز نگرانی تان می شود اجتناب کنید.

۳- ورزش و مدیتیشن

تحرک و فعالیت فیزیکی، در تخلیه انرژی های منفی و ایجاد آرامش موثر هستند. مدیتیشن هم موجب آرام شدن ذهن و در نتیجه کاهش استرس و فشار روانی می شود. متخصصان توصیه می کنند در طول مدت خانه نشینی، از ورزش و تمرکز ذهنی، غافل نشوید.

همراهی در خانواده
همراهی در خانواده

۴- پرهیز از گفتگو درباره موضوعات تنش زا

گاهی بر اثر بیکاری، موضوعاتی فراموش شده در گذشته، راه خود را به ذهن ما و سپس به مکالمات ما پیدا می کنند. مباحث و اختلافاتی که در گذشته تمام شده اند را رها کنید و تازه کردن آن ها خودداری کنید. از به چالش کشیدن یکدیگر به ویژه در موضوعات اعتقادی و سیاسی اجتناب کنید و تلاش کنید تا خاطرات خوب و شیرین را مرور کنید. برای آینده برنامه ریزی کنید و زمان حال را به آموزش و تقویت جسمی و روانی خود مشغول باشید.

آشپزی زوج ها
آشپزی زوج ها

۵- فعالیت های مشترک داشته باشید.

برخی فعالیت ها که زیاد جدی نیستند را با هم انجام دهید. برای مثال آشپزی کردن می تواند فعالیتی خوشایند و مفرح برای اعضای خانواده باشد. فعالیت های مشترک شاد را در خانه گسترش دهید و برای انتخاب فعالیت و نحوه انجام آن نظرسنجی کنید.

۶- قهر کردن ممنوع

با این که بسیاری از اوقات، دلخوری ها ادامه پیدا می کنند و نمی توان در رابطه با آن ها به تفاهم رسید، اما قهر کردن راه حل خوبی نیست. دلخور شدن طبیعی است اما نباید موجب شود تا بیشتر از هم فاصله بگیرید. راه حلی برای خود پیدا کنید و قرار بگذارید که با هم قهر نکنید.

۷- از هم دلجویی کنید.

گاهی بسیاری از بحث ها، ریشه های عمیق و گسترده ای ندارند و ممکن است به دلیل حساس بودن روحیه یا برخی توقعات ایجاد شوند. در اغلب اوقات، تنها با یک دلجویی کردن ساده و محبت کردن، می توان از ادامه دلخوری و عمیق تر شدن آن جلوگیری کرد. هدیه دادن یک راه حل بسیار موثر است. هدیه ها می توانند یک کار دستی یا حتی یک نامه عاشقانه و یا شاید هم یک شام متفاوت باشند. موضوعات را سخت نکنید و در این شرایط که همه ما نیاز بیشتری به آرامش داریم، سعی کنید بیشتر با یکدیگر همدلی کنید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×