» گوناگون » نگاهی بر خصوصیات اخلاقی مردم ایران فارغ از تعصب
خصوصیات اخلاقی مردم ایران
گوناگون

نگاهی بر خصوصیات اخلاقی مردم ایران فارغ از تعصب

۲۹ فروردین ۱۴۰۳ 69۴۵13,947

نقطه‌نقطه کشورمان با اقوام متنوع کرد، ترک، لر، بلوچ، فارس، عرب و… پر شده است و این تنوع یعنی گوناگونی و زیبایی آداب‌ورسوم، فرهنگ‌ها و خلق‌وخوی‌ها. کار بیهوده و اشتباهی است که یک قوم را برتر از قومی دیگر بدانیم چراکه هر یک از اقوام فرهنگ، آداب‌ و خلق‌وخوی مخصوص خودشان را دارند که ممکن است با سلیقه بعضی از افراد سازگار باشد و با نظر بعضی دیگر مخالف. ما در این مقاله از اقامت۲۴ قصد نداریم بگوییم چه قومی برتر است و فقط می‌خواهیم از خصوصیات اخلاقی مردم ایران در گوشه‌گوشه آن صحبت کنیم تا مردم سرزمینمان را با دید بازتری بشناسید.

فهرست این مطلب

خصوصیات کلی اخلاقی ایرانی‌ها

درست است که خصوصیات اخلاقی مردم ایران در شهرهای مختلف با هم تفاوت دارد، اما افرادی از که سایر کشورها به ایران می‌آیند، بعضی از خصوصیات اخلاقی را در بین مردم سرزمینمان مشترک می‌بینند. برای مثال یکی از پژوهشگران آمریکایی زیرکی و تیزهوشی را خصوصیت بارز ایرانیان می‌داند. بسیاری از گردشگران خارجی، مهمان‌نوازی، وابستگی به میهن، تعارفی‌بودن و خوش‌رویی را از ویژگی‌های اخلاقی ایرانیان می‌دانند. قبل از بازدید جاهای دیدنی ایران بهتر است با خصوصیات اخلاقی مردم کشورمان هم آشنایی داشته باشید، به همین دلیل در ادامه به معرفی هر یک از اقوام ایرانی می‌پردازیم و می‌گوییم هر یک از شهرهای ایران چه خصوصیت اخلاقی دارند.

خصوصیات اخلاقی اقوام فارس

فارس‌ها یا همان پارس‌ها ۶۱ درصد جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند و بیشتر این قوم در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد، شمال، یزد و شیراز زندگی می‌کنند. از آنجا که اقوام فارس در شهرهای مختلف ساکن هستند، خلق‌وخوی متفاوتی دارند اما به طور کلی مهمان‌نوازی و مهربانی از خصوصیات مشترک این قوم است.  

خصوصیات اخلاقی مردم اصفهان

خصوصیات اخلاقی مردم اصفهان

در حالت کلی اگر بخواهیم از یکی از ویژگی‌های اصفهانی‌ها صحبت کنیم، باید از هنرمندی و عشق آن‌ها به دنیای هنر بگوییم. جالب است بدانید که ابن بطوطه درباره مردم این شهر گفته که شجاع و نترس هستند. شیرین‌زبانی، هوش و ذکاوت و نکته‌سنجی از خصوصیات اخلاقی مردم اصفهان است که به این ویژگی‌ها معروف هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم تربت حیدریه

همان‌طور که احتمالا می‌دانید تربت حیدریه یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است که به‌ عنوان یکی از بزرگ‌‌ترین مراکز تولید زعفران شناخته می‌شود. اهالی تربت حیدریه مردمانی صمیمی، مهمان‌نواز و پرتلاش هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم تهران

از آنجا که سالهاست مردم شهرها و اقوام مختلف به تهران مهاجرت کرده‌اند، صحبت از خصوصیات اخلاقی مردم تهران کار سختی است. به طور کلی در توصیف خصوصیات اخلاقی مردم پایتخت باید گفت که مهمان‌نواز، دست‌ودل‌باز، اجتماعی و بامرام هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم اراک  

درباره خصوصیات اخلاقی مردم اراک باید بگوییم که مردمانی متشخص و محترم هستند و بعضی از افراد درباره بانوان این شهر می‌گویند که باسلیقه و هنرمند هستند. تفرش یکی از شهرهای نزدیک به اراک است که مردمی باکمالات و مهربان دارد. 

خصوصیات اخلاقی مردم نیشابور

 با سفری کوتاه به نیشابور متوجه می‌شوید که این خطه مردمی خوش‌اخلاق، مهربان، دست‌ودل‌باز، اصیل و هنرمند دارد. 

خصوصیات اخلاقی مردم قزوین

با اینکه ممکن است فکر کنید بیشتر مردم قزوین از قوم ترک هستند اما آمارها نشان می‌دهد ۳۴ درصد مردم قزوین فارس و ۲۴ درصد از آن‌ها ترک هستند. افرادی که با مردم قزوین وصلت کرده‌اند یا به این شهر سفر کرده‌اند درباره خصوصیات اخلاقی مردم قزوین می‌گویند که مردمانی مهربان، خوش‌اخلاق و مهمان‌دوست هستند و با روی خوش با غریبه‌‌ها برخورد می‌کنند.

خصوصیات اخلاقی مردم کاشمر

کاشمر شهرستانی است که در شرق ایران و خراسان رضوی قرار گرفته و حدود ۲۴۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. کاشمر مردمی اجتماعی دارد که در همان برخورد اول با شما به گرمی رفتار می‌کنند. مهمان‌نوازی و سخاوت از جمله دیگر ویژگی‌های مردم کاشمر است.

خصوصیات اخلاقی مردم همدان

در همدان ترکیبی از اقوام مختلف ترک، لر، کرد و لک زندگی می‌کنند و غالب این مردم فارس هستند. مردم همدان مردمانی مذهبی و خون‌گرم هستند و مردهای این شهر روحیه‌ای شجاع‌طلبانه دارند. بعضی از افراد از تجربه معاشرت با ترک‌های همدان می‌گویند که ساده‌دل و مهربان‌اند.

خصوصیات اخلاقی مردم طبس

یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی مردم طبس این است که بسیار پای‌بند به آداب و رسوم خود هستند، حتی اگر برای آن‌ها زحمت زیادی داشته باشد. تعارفی‌بودن و خوش‌مشربی از ویژگی‌های مردم طبس است و این مردم تا جایی که بتوانند رسم‌ و سنت‌های گذشته خود را به جا می‌آورند.

خصوصیات اخلاقی مردم بوشهر

خصوصیات اخلاقی مردم بوشهر

برای اینکه خصوصیات اخلاقی مردم بوشهر را متوجه شوید تنها چند ساعت کافی‌ست تا با این مردمان خونگرم معاشرت کنید. مردم بوشهر در همان لحظات اول برخوردشان چنان با گرمی و مهر برخورد می‌کنند که حس می‌کنید سالهاست شما را می‌شناسند. خلوص نیت و صداقت در رفتار و مهمان‌نوازی از ویژگی‌های اصلی اخلاقی مردم بوشهر است.

خصوصیات اخلاقی مردم سبزوار

خصوصیات اخلاقی مردم سبزوار

اگر شرح وقایع تاریخی در سبزوار را بخوانید متوجه می‌شوید که مردمانی غیور و شجاع دارد. برای مثال هنگام حمله مغول به ایران،  مردم بخشی از سبزوار با شعار «سر به دار می‌دهیم تن به ذلت نمی‌دهیم» در برابر حملات مغول‌ها ایستادگی کردند. به طور کلی مردم سبزوار برای احترام به خانواده ارزش زیادی قائل هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم طالقان

از نگاه کسانی که به طالقان سفر کرده‌اند، این شهر مردمی قانع و خودکفا دارد که برای امرار معاش و گذران زندگی خود تلاش بسیاری می‌کنند و هم‌چنین صبور هستند. آنچه برای مردم طالقان اهمیت دارد این است که حرمت بزرگترها حفظ شود.

خصوصیات اخلاقی مردم گناباد

خصوصیات اخلاقی مردم گناباد

گناباد یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های ایران و جنوبی‌ترین شهرستان‌های خراسان است که مردمی ساده‌زیست، مذهبی و مهمان‌نواز دارد.

خصوصیات اخلاقی مردم شوشتر

شوشتر شهرستانی است که در شمال استان خوزستان قرار گرفته و لقب «پایتخت سازه‌های آبی جهان» را به خود اختصاص داده است. فاصله این شهر با خوزستان حدود ۹۵ کیلومتر است و ۱۴ میراث جهانی یونسکو را دارد. در توصیف اخلاق خوش و مهربانی مردم جنوب هر چه بگوییم کم گفته‌ایم و شوشتر هم به عنوان یکی از شهرهای جنوبی ایران از این قاعده مستثنی نیست. شوشتر مردمی خوش‌اخلاق، مهمان‌نواز، متمدن و صلح‌طلب دارد.   

خصوصیات اخلاقی مردم نایین 

نایین شهرستانی است که قدمتی دیرینه به اندازه ۴۰۰۰ سال دارد. در توصیف خصوصیات اخلاقی مردم نایین باید گفت که مردمی سخت‌کوش و غیور هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم دزفول

دزفول یکی از شهرستان‌های خوزستان است که در شمال این استان قرار دارد. هنگامی که با مردم دزفول معاشرت می‌کنید حس می‌کنید چه مردم باصفا، مهربان، بامعرفت و خون‌گرمی دارد. واقعا این حس چیزی جز واقعیت نیست و خوبی مردم این شهرستان زبان‌زد است.

خصوصیات اخلاقی مردم کازرون

مردم کازرون

کازرون یکی از شهرستان‌های پرجمعیت استان فارس است که بیشتر مردم آن از نژاد فارس و آریایی هستند. بسیاری از مردم کازرون هم‌چون گذشته به آداب‌ورسوم دیار خود پای‌بند هستند و اجتماعی‌بودن جزء یکی از خصوصیات اخلاقی آن‌هاست. 

خصوصیات اخلاقی مردم گلپایگان

گلپایگان مردمی ساده‌دل و بی‌آلایش دارد و کسانی که با مردم این شهرستان سروکار داشته‌اند می‌گویند که اهالی گلپایگان از دعوا و تنش گریزان و به دنبال صلح و آرامش در روابط خود هستند. بعضی از افراد هم معتقدند مردم گلپایگان بدون تعارف رفتار می‌کنند و روحیه رقابت‌طلبی دارند. گفتنی‌ست گلپایگان یکی از شهرهای استان اصفهان است که قدمتی تاریخی دارد.

خصوصیات اخلاقی مردم قم

بیشتر مردم قم مانند حال‌وهوای شهر خود، اعتقاداتی مذهبی دارند و بعضی از افراد در برخورد با آن‌ها این تجربه را دارند که معمولا بی‌تعارف رفتار می‌کنند.

خصوصیات اخلاقی مردم نطنز

نطنز شهرستانی در استان اصفهان است که با داشتن آثار باستانی ارزشمند و طبیعتی زیبا، لقب «نگین حاشیه کویر» را به خود اختصاص داده است. مردم این شهر متدین و سخت‌کوش هستند و احترام به خانواده برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

خصوصیات اخلاقی مردم سمنان

درباره خصوصیات اخلاقی مردم سمنان باید گفت که مردمی آرام و خون‌گرم و پای‌بند به عقاید مذهبی هستند. یکی از ویژگی‌هایی که درباره مردم این شهرستان گفته شده این است که معمولا سرگرم کار و زندگی خود هستند و در زندگی دیگران دخالت نمی‌کنند.

خصوصیات اخلاقی مردم گرگان 

مردم گرگان به راحتی با دیگران حتی با افراد غریبه ارتباط برقرار می‌کنند و سبک زندگی این مردم به گونه‌ای است که تفریح در زندگی آن‌ها جایگاه مهمی دارد.

خصوصیات اخلاقی اقوام لر

اقوام لر

قوم لر ترکیبی از اقوام آریایی با چند قوم دیگر مانند عیلامی‌ها، کاسی‌ها و لولوبی‌ها هستند و بیشتر در غرب و جنوب غرب ایران زندگی می‌کنند. در هر دوره تاریخ از ایران را که بررسی کنید، نقش پررنگ اقوام لر را در دفاع از خاک سرزمینمان می‌بینید. شاید به همین دلیل است که در بیشتر فیلم‌های تاریخی مردان لر را با اسلحه و تفنگ می‌بینید. روحیه مبارزه‌طلبی در اقوام لر جنسیت نمی‌شناسد و این روحیه در میان زنان غیور لر هم دیده می‌شود. در ادامه خصوصیات اخلاقی شهرهایی از ایران را می‌شناسیم که قوم غالب آن‌ها لر است.

خصوصیات اخلاقی مردم یاسوج

اقوام لر در یاسوج به ساده‌زیستی و بی‌آلایشی معروف هستند و در برخورد با آن‌ها حس می‌کنید با مردمی روراست و مهربان روبه‌رو هستید.

خصوصیات اخلاقی مردم نهاوند

نهاوند سومین شهرستان بزرگ همدان است که موسس آن براساس سندهای تاریخی، داریوش بزرگ است. مهربانی و خانواده‌دوستی از خصوصیات اخلاقی مردم نهاوند است.

خصوصیات اخلاقی مردم تویسرکان

اگر دقیقا ندانید تویسرکان به کدام استان تعلق دارد اما احتمالا از گردوهای خوش‌طعم این شهرستان باخبر باشید. تویسرکان بعد از نهاوند، چهارمین شهرستان بزرگ همدان است که انواع اقوام لر، لک و فارس در آن زندگی می‌کنند. مردم تویسرکان مقید به اعتقادات مذهبی و در برخوردهای اجتماعی خود تا حدی بی‌تعارف هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم بهبهان

یکسری از مردم بهبهان که درصد جمعیت آن‌ها مشخص نیست، جزو اقوام لر هستند. بهبهان یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که از نظر داشتن مناطق نفت‌خیز اهمیت زیادی دارد. در این شهرستان افرادی زندگی می‌کنند که مهمان‌نواز و هنرمند هستند.

خصوصیات اخلاقی اقوام کرد

اقوام کرد

حضور اقوام کرد به جای خاصی از ایران محدود نمی‌شوند و در تمام نقاط ایران از خراسان شمالی گرفته تا استان کردستان و کرمانشاه زندگی می‌کنند. وجه مشترک بین تمام کردهای ایران‌زمینمان شجاعت و جوان‌مردی و مهمان‌نوازی است. 

خصوصیات اخلاقی کردهای ایلام

یکی از ویژگی‌های اصلی کردهای ایلام این است که شجاع و دلیر هستند. مردم این خطه سعی می‌کنند با اجرای آیین و مراسم محلی مثل برگزاری جشن و پای‌کوبی به زندگی خود شور و نشاط ببخشند.

خصوصیات اخلاقی مردم بیجار

بیجار در شرق استان کردستان قرار گرفته و در نزدیکی استان‌های زنجان و همدان واقع شده است. مردم بیجار انسان‌هایی خوش‌نیت، دست‌ودل‌باز و مهربان هستند.

خصوصیات اخلاقی مردم کرمانشاه

بیشتر ما درباره خصوصیات اخلاقی مردم کرمانشاه، ویژگی‌های مثبتی هم‌چون شجاعت، مهربانی و مهمان‌نوازی را شنیده‌ایم که دور از واقعیت نیستند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت و مهم مردم کرمانشاه این است که در برابر مشکلات، شجاعانه مقاومت می‌کنند و به طور جدی در پی حل‌کردن آن برمی‌آیند.

خصوصیات اخلاقی مردم قوچان 

خصوصیات اخلاقی مردم قوچان

قوچان از شهرستان‌های شمالی استان خراسان رضوی است که حدود ۱۲۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. کردهایی که در قوچان زندگی می‌کنند به نام کردهای کرمانج معروف‌ هستند که از زمان‌های خیلی دور به شجاعت و جنگجویی معروف بوده‌اند. 

خصوصیات اخلاقی اقوام ترک‌

اقوام ترک در ایران

حتما ذکر و خیر اقوام ترک را در نقاط مختلف ایران شنیده‌اید که مردمانی وطن‌دوست، غیور و مهربان هستند. ایرانیان ترک‌زبان به همراه آذری‌ها ۱۸ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و در استان‌های مختلف مانند آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان ساکن هستند. اگر کتاب تاریخ ایران را ورق بزنید می‌بینید، عده زیادی از حماسه‌سازان تاریخ کشورمان مانند ستارخان و باقرخان ترک بوده‌اند. در ادامه با خصوصیات اخلاقی مردم ترک شهرهای مختلف ایران آشنا می‌شوید.

خصوصیات اخلاقی مردم تبریزی

خصوصیات اخلاقی مردم تبریز

تبریز همان‌طور که احتمالا می‌دانید پایتخت آذربایجان شرقی است و روزگاری پایتخت حکم‌رانی صفویان بوده است. مهمان‌نوازی، دست‌ودل‌بازی، خوش‌رویی، میهن‌دوستی و هنرمندی از خصوصیات مردم ترک تبریز است. یکی از ویژگی‌هایی که در برخورد و معاشرت با مردم تبریز متوجه می‌شوید این است که به بهداشت و تمیزی اهمیت می‌دهند.

خصوصیات اخلاقی مردم اردبیل

اردبیل شهری است قدیمی که قدمت آن به ۵ هزار سال هم می‌رسد و مردم این خطه با صفاتی مانند غیرتی و غیوربودن شناخته می‌شوند. مهمان‌نوازی و مهربانی از دیگر خصوصیات اخلاقی مردم اردبیل است. 

خصوصیات اخلاقی مردم خوی

خوی یکی از شهرستان‌های آذربایجان غربی است که قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسد. مردم خوی به آداب و رسوم گذشته خود احترام می‌گذارند و اجرای این مراسم برایشان مهم است. افرادی که با مردم خوی در ارتباط بوده‌اند، آینده‌نگری را یکی از ویژگی‌های این مردم می‌دانند.

خصوصیات اخلاقی مردم خلخال

خلخال یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های اردبیل است که قدمتی ۱۲ هزار ساله دارد. مردم خلخال پرتلاش و زحمت‌کش هستند، این موضوع را از مشغولیت آن‌ها به کشاورزی، دام‌داری و پرورش زنبور عسل می‌فهمیم. شجاعت و مهمان‌نوازی از صفاتی است که درباره مردم خلخال گفته می‌شود.

خصوصیات اخلاقی مردم ترک زنجان

مردم ترک زنجان نسبت به عقاید مذهبی خود علاقه شدید و بعضا تعصب دارند. مردم این شهر دوست دارند تمام آداب‌ورسوم مناسبت‌های مختلف را به درستی اجرا کنند. مردم زنجان به پذیرایی از مهمان اهمیت زیادی می‌دهند و آنچه در توان دارند در پذیرایی از مهمان به کار می‌گیرند.

خصوصیات اخلاقی اقوام عرب 

اقوام عرب در ایران

عرب‌ها از زمانی که حاکم بصره به نام «عبدالله بن عامر» به خراسان لشگرکشی کرد، وارد ایران شدند. بیشتر اقوام عرب ایران در استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و ایلام ساکن هستند. بخشندگی، مهمان‌نوازی، غیرت و شجاعت از خصوصیات اخلاقی مردم عرب ایران‌زمین است. 

خصوصیات اخلاقی مردم خوزستان

خوزستان نسبت به سایر استان‌های ایران سهم بیشتری از حضور اعراب را دارد. مردم عرب خوزستان مردمانی خوش‌خلق، خون‌گرم، بامعرفت، صادق و مهمان‌نواز هستند. وقایع تاریخی ایران نشان می‌دهد که مردم این اقلیم همیشه در هنگام سختی‌ها با شجاعت و صبوری ایستادگی کردند. 

خصوصیات اخلاقی اقوام مازندرانی 

خصوصیات اخلاقی مردم مازندران

 روایت جنگ‌های تاریخی نشان می‌دهد که اقوام مازندرانی یکی از بهترین تیراندازان بودند که شجاعت خاصی در هنگام مبارزات داشتند. اقوام این دیار مردمانی نجیب، مهمان‌نواز و مهربان هستند. در ادامه به معرفی خصوصیات اخلاقی مردم مازندران می‌پردازیم.

خصوصیات اخلاقی مردم مازندران

خلق‌وخوی مردم مازندران همچون طبیعتشان زیباست. اگر در مناسبت‌های خاص مانند تاسوعا و عاشورا به مازندران بروید، متوجه مهمان‌نوازی بی‌ریای این مردم می‌شوید که هم‌چون فامیل خودشان از غریبه‌ها پذیرایی می‌کنند. نکته جالب درباره زنان این خطه این است که هم‌پای مردان خود برای امرار معاش تلاش می‌کنند. بعضی از افراد در تجربه معاشرت با این مردم می‌گویند که مهربان، دست‌ودل‌باز و خوش‌مشرب هستند. 

خصوصیات اخلاقی اقوام گیلکی

اقوام گیلک در ایران

با یادکردن از اقوام گیلک چه چیزی برای شما تداعی می‌شود؟ شالیزارهای خوش‌عطر برنج یا مزارع دیدنی چای؟ تداعی ما از این قوم هر چه باشد، مهم است بدانیم که در طول تاریخ مرد و زن گیلک در کنار هم تلاش کرده‌اند تا خانواده‌شان در رفاه باشد. این قوم نه فقط در استان گیلان بلکه در استان‌های دیگری مانند مازندران، تهران، البرز و قزوین نیز ساکن هستند. در ادامه با خصوصیات اخلاقی قوم گیلک در شهرهای مختلف استان گیلان آشنا می‌شوید.

خصوصیات اخلاقی مردم رشت

قبول دارید که حال‌وهوای یک شهر نشان از حس‌وحال مردم آن جا را دارد؟ به گوشه‌وکنار رشت که سر می‌زنید جریان زندگی را در کوچه‌ها، غذاخوری‌های کوچک‌ سیار و بازار محلی آن می‌بینید. در گوشه‌ای از شهر کسی مشغول درست‌کردن فلافل و کتلت است و کنار دکه‌ای یک نفر با چای آلبالویی پذیرای مشتریانش است. این صحنه‌ها به شما یادآور می‌شود که با مردمی سرزنده و شاداب روبه‌رو هستید. خوش‌برخوردی یکی از ویژگی‌های اصلی مردم رشت است که در همان برخوردهای اول با آن‌ها حس می‌کنید.

خصوصیات اخلاقی مردم انزلی

مردم انزلی هم مانند سایر مردم گیلان خوش‌رو، خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. این توصیفات را کسانی می‌گویند که به عنوان مسافر با مردم انزلی برخورد داشته‌اند.

خصوصیات اخلاقی مردم لاهیجان

لاهیجان مردمی خوش‌اخلاق و شاد و مهربان دارد که در برخورد با آن‌ها متوجه می‌شوید با انسان‌هایی بافرهنگ روبه‌رو هستید. مردم لاهیجان با خوش‌گذرانی و تفریحات متنوع از لحظات زندگی خود لذت می‌برند و برای رفت‌وآمدهای خانوادگی اهمیت زیادی قائل هستند.

خصوصیات اخلاقی قوم لک

قوم لک در ایران

در اوایل حکومت صفویه، قوم لک به دستور شاه‌عباس به لرستان آمدند. جمعیت خانوار این قوم به صد هزار نفر می‌رسد به همین دلیل نام لک به معنای صد هزار را روی آن‌ها گذاشته‌اند. قوم لک در طول تاریخ یکی از اصیل‌ترین و نیک‌سرشت‌ترین اقوام ایرانی بوده‌اند و رفتارهای اصیل انسانی دارند.

 خصوصیات اخلاقی قوم قشقایی

قوم قشقایی در ایران

قوم قشقایی ترکیبی از اقوام مختلف ترک، کرد و لر هستند که بیشترشان در استان فارس زندگی می‌کنند. البته حضور این قوم در استان‌های دیگری مانند کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و اصفهان نیز دیده می‌شود. قشقایی‌ها قومی بزرگ و شجاع هستند که هر لحظه سعی می‌کنند مراسمی برای شادی برپا کنند.

خصوصیات اخلاقی مردم ترک قشقایی

با اینکه گفتیم ریشه اقوام قشقایی در چند قوم مختلف دیده می‌شود اما بیشتر این قوم را ترک‌ها تشکیل می‌دهند. مردم ترک قشقایی در شهرهای مختلف ایران ساکن هستند و ویژگی‌هایی از آن‌ها مانند شجاعت، هنرمندی و مهمان‌نوازی معروف است.

خصوصیات اخلاقی اقوام ایل بختیاری

خصوصیات اخلاقی اقوام ایل بختیاری

اقوام ایل بختیاری در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، اصفهان و لرستان زندگی می‌کنند. ایل بختیاری شامل دو دسته هفت لنگ و چهار لنگ می‌شوند که تفاوت این دو قوم به دلیل تفاوت در پرداخت مالیات و محل سکونت آن‌ها بوده است. شجاعت، راستگویی، مهمان‌نوازی و سرسختی از ویژگی‌های اصلی مردم ایل بختیار است.

خصوصیات اخلاقی اقوام بلوچ‌

اقوام بلوچ در ایران

قوم بلوچ یکی از اقوام مظلوم و در عین حال شجاع ایرانی‌تبار هستند که در بلوچستان زندگی می‌کنند. این قوم در کشورهای دیگری مانند عمان، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم ساکن هستند. تاریخچه زندگی مردم بلوچ را که بررسی می‌کنید، چیزی جز شجاعت و ایستادگی در برابر سختی‌ها را نمی‌بینید. قوم بلوچ مردمانی هنرمند هستند که با آوای خوش موسیقی و هنر دستان خود شما را شگفت‌زده می‌کنند. اگر زمانی گذرتان به سیستان و بلوچستان افتاد، از معاشرت با قوم شریف بلوچ غافل نشوید.

خصوصیات اخلاقی اقوام ترکمن‌

خصوصیات اخلاقی اقوام ترکمن

اقوام غیور ترکمن حدود ۲ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و بیشتر در جنوب شرق دریای خزر و ترکمن صحرا و استان‌هایی مانند گرگان زندگی می‌کنند. ترکمن‌ها را باید جزئی از ترک‌تبارها دانست که از قدیم در صحراهای مختلف زندگی می‌کردند. درباره خصوصیات اخلاقی مردم ترکمن جمله متداولی که گفته می‌شود این است که اگر یک ترکمن بگوید کاری را انجام می‌دهد مطمئن باشید که آن کار انجام خواهد شد بنابراین می‌توان گفت که این قوم مردمانی راستگو و متعهد دارد. نجابت و شرافت از دیگر ویژگی‌های مردم این قوم است.

خصوصیات اخلاقی اقوام تالشی

مردم تالش قومی ایرانی‌تبار هستند که در استان‌های گیلان و اردبیل سکونت دارند. مردم این قوم صادق و بی‌ریا و شجاع هستند که از معاشرت با آن‌ها لذت خواهید برد.

بررسی خصوصیات اخلاقی مردم ایران فارغ از نژادپرستی

ما در این مقاله سعی کردیم به طور کلی از خصوصیات اخلاقی مردم ایران صحبت کنیم. آنچه گفته‌ایم قطعا کامل نیست و براساس تحقیقات و گفته‌ها و شنیده‌ها و تجربه معاشرت افراد مختلف نوشته شده است. دوست داریم بعد از مطالعه این مقاله، این نگاه را داشته باشید که تجربه منفی شما در معاشرت با افراد یک شهر دلیلی بر بدبودن مردم آن شهر نخواهد بود و در همه جای این کره زمین افرادی با صفات و رفتار منفی وجود دارند. اگر از نگاه نژادپرستانه کمی فاصله بگیریم، احتمالا با صلح بیشتری با مردم نه فقط کشورمان بلکه در تمام جهان در ارتباط خواهیم بود.

به امید داشتن روابطی صلح‌آمیز بین تمام انسان‌ها فارغ از نگاه نژادپرستی…

تا یادمان نرفته از شما می‌خواهیم درباره خلق‌وخوی زادگاه خود برایمان بنویسید، البته این نکته را درگوشی به شما می‌گوییم که فقط از ویژگی‌های مثبت مردم شهر خود بنویسید چراکه قصد نداریم باعث ایجاد حس منفی در افراد آن شهر شویم. دست به کار شوید و بنویسید…

اقوام کرد چه خصوصیات اخلاقی دارند؟

مردم کرد به ویژگی‌های اخلاقی مانند شجاعت، جوان‌مردی و مهمان‌نوازی مشهور هستند.

خصوصیات اخلاقی اقوام ترک چیست؟

اقوام ترک مردمانی غیور، مهمان‌نواز و وطن‌دوست هستند که در استان‌های مختلف آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و... زندگی می‌کنند.

خصوصیات تهرانی‌های اصیل چیست؟

تهرانی‌های اصیل دست‌ودل‌باز، اجتماعی و با معرفت هستند.

مردم بلوچ چه خصوصیات اخلاقی دارند؟

مردم بلوچ مردمانی شریف و باغیرت و مظلوم هستند که در سختی‌ها تحمل بالایی دارند.

اقوام عرب چه خصوصیات اخلاقی دارند؟

اقوام عرب در کشورمان به ویژگی‌هایی همچون مهمان‌نوازی، خون‌گرمی و شجاعت معروف هستند.

۳.۸/۵ - (۱۶۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴۵

  1. علی محمدبیرانوند

    ترک هامردمانی خودشیفته وخودپرست هستند.فکرمیکنن یک تیکه خاص اززمین هستن.همش ادعا.مخصوصای ترک های تبریز
    بسیاردعوایی وخشن وبی رحم وبسیارپرتوقع وجزخودشون هیچ قومی روقبول ندارن فقط کافیه یک مدتی تبریززندگی کنیدتابفهمیداگردرتبریزترکی صحبت نکنی چه قدرتحقیرمیشی و…لعنت خداوندبرترک های تبریزوکلاترک ها.
    شماهاحق لرهاروخوردید.لرستان بیکارترین استان ایران وفقیرترین مردم ایران امااستانهای ترک نشین مرفه ترین استانهای ایران
    چراواقعاشماکرداتاحالاکولبری نکردید؟؟لعنت برشماهاغارتگران ایران مخصوصاتبریزی ها

  2. محسن

    من خودم اصالت پدربزرگی همدانی هستم،از ترک زبانان همدان که دوستی در بالا از خجالتمون در اومده بود😅ببینید حتی نظرهای منفی راجع به شهرها و اقوام،کاملا عاری از حقیقت و واقعیت نیستند،من به عنوان فلان جایی ساکن مرکز،بخشی از نظرات منفی رو می پذیرم ولی باور کنید بخش عمده رفتار دیگران با ما،در واقع بازخورد و انعکاس رفتار خود ماست و نه خصلت واقعی و دائمی طرف مقابلمون.اگر ما بی دریغ و طولانی مدت مهربان باشیم،خوشرو و خوش مشرب باشیم،حق دیگران رو رعایت کنیم،اونوقت از برخورد دیگران چنان کیفور و شاد خواهیم شد که حس کنیم بهترین مردمانیم،کسی نمی تواند منکر خونگرمی،مهربان و دلسوز بودن ایرانیان باشه.رفتارهای سرد و یخ زده و پر از سوظن غربیان و اکثر کشورها رو دیده باشید اونوقت عاشق مردم پرشور و دوست داشتنی و سفره دار ایرانیان خواهید شد.این احساس شخصی منه که نیمه جنوبی ایران،مردمانی به مراتب سازگارتر و مهربانتر و خالص تر دارد هرچند خودم هم در اصالت و هم در اقامت،نیمه شمالی ام.پاکیزگی غذایی و فردی و خانگی ایرانیان هم از نکات برجسته ست،واقعا حتی اروپاییها که گنده دماغ و خود پاک انگارن،بهداشت و تمیزیشون رقت انگیزه و من جدا تمایل نداشتم غذاها و ظروف و …رو استفاده کنم و بسیار با کراهت و در شرایط اجبار تن میدم.بسیار آیین های زیبا و رسوم قشنگی هست در ایران و این رنگ آمیزی فرهنگی،پرمایگی سنن،عمق مدنیت و معماری بی همتای ایرانی در بناهای تاریخی رو بسیار می پسندم.الان نوروز هست و فصل سفر،عاشق ایران و ایرانیان باشید تا اونوقت ببینید رفتار و خلق و خوشون چیه.من که جدا حظ میکنم هر جا میرم.وای چقدر پهناور و پر رنگ و لعابه اقوام و غذاها و سنتها و آیین ها،هزار بهار عمر کنیم و هزار سفر بریم تا بتونیم ببینیم این زیباییهای کم نظیر مردم نجیب و شهرهای زیبا رو.درون تمام پوشاک ها،انسانه،و اگر به درون نگاه کنیم اونوقت عاشق میشیم به انسان،درون چادر و مانتو و بلوز،داخل کت شلوار و آرخالق و جین،انسانی ست و من عاشق اون انسان ایرانیم،هر پوشش و هر عقیده و مسلکی که داشته باشد،اگر نیاز باشد از جانم برای هرکدام مایه میذارم،و این جانفدا شدن شایستگی میخاد و خیلی امید دارم که روزی شایسته بشم.

  3. بی نام

    لر ها جنگی و غیور ترین مردم ایرانن،هیچکس تو دعوا حریفشون نیست،اصفهانیا هم خیلی بچه خوشگلن

  4. Parnia🌈

    🇮🇷سلام من یکی از بچه های استان بوشهر هستم💐🌸🌺🌼🌷🌹🌻
    چرا خصوصیات اخلاقی استان بوشهر رو نگفتین؟؟؟

    • علیرضا قانع

      سلام این مقاله به مرور تکمیل میشه

    • حسین

      سلام از ما بلوچ ها چرا چیزی ننوشتی،‌،🤕🤕🤕

      • علیرضا قانع

        سلام حتما اضافه میشه

  5. مهلقا

    یاسوج مردم خوش اخلاقی داره؟؟؟😂😂 چه جوکی!! خدارو شاهد میگیرم سرد تر از یاسوجیا ندیدم و بشدت نسبت به غریبه نژاد پرستن! همش حرفن و زناشون انقدر سیاست دارن که نمیشه براش حد مشخص کنی
    باز مردا بهترن

  6. Fighter

    دلیل اینکه میخواهید با این حرف ها وجهه ایرانی جماعت رو موجه جلوه بدین چیه ؟ کدوم شهر ایران مهمان نوازه چرا یاوه میگید جدایی از قومیت ها و سبک زندگی اقوام مختلف باید بگم این شهرهایی که میگم بدترین مردم دنیا و تو خودش داره تهران در درجه اول کاری نداریم تهران جایگاه چه قومیت هاییه مردمی بسیار مغرور خودخواه مدعی و گنده دماغ ، دوم کرجی ها مردمی درگیر خود بزرگ بین و جنگ طلب .اراکی ها هم متاسفانه مردمی بسیار دور از تمدن داره ،ورامین، همه شهرهاش متاسفانه مردمی بسیار بدخلق داره ،انزلی در شمال کشور. مردمی خود درگیر ،کردهای همیشه مدعی انگار همشون از بدو تولد دوره چریکی پارتیزانی رو سپری کردند در حالیکه در مقابل علم روز ابن چیزها کشکه ،ترک عای علم شنگه به پا کن و ناسازگار که فقط خودشون میتونن همدیگه رو به زور تحمل کنن، جنوبیهای همیشه ادعا ،سیستان و بلوچستان مردمی ارام و بی سرو صدا اما بسیار خطر ناک و بدون پیش بینی که ممکنه در اوج رفاقت سرتو از دست بدی ،مردم مازندران مردمی ناسازگار با بقیه اقوام ایرانی در حدی که یک مازندرانی دقیقا شبیه اجداد هزار سال پیش تپوری همه افراد غیر ه رو دشمن خود میدونن اگه در مازندران مورد بی مهری قرار گرفتین بدونید شما رو به رسمیت نمیشناسن ..🤔😐🖐️

    • مهدی

      تو مطمنم ایرانی نیستی! درخت اجدادی ات را با دقت تر برسی کن . البته اگر درختی باشه!

  7. ..

    هیچی نمیگم فقط بدون که
    بزرگترین و ابرقدرت ترین قوم ایران لر ها هستند
    هرچند خودم فارسم‌.

    • Parnia🌈

      آره جون خودت😝😎😆

  8. کامران هدایت

    ببخشید اراک قم راهش ببندیم ممنون کسی نیامد ممنون فامیل گول ما همکاران فزل بله

  9. حبیب

    تمام این خصوصیات بدی که دوستان عرض کردند ریشه اش از زمان استقرار اسلام در این سرزمین هستش . مردم زرتشتی ایران حتی آب رو مقدس می‌دونستن در حالیکه یکی از خصوصیات بد مردم ایران هدر دادن آب به بهانه نجاست و تمیزی و غسل و از این آداب اسلامی هستش . یا به گفته مراجع عالی قدر اسلام (( خدعه در اسلام جایز است ))

    • احمد

      حرف بدون مطالعه نزن.

    • سورنا

      اشتباه میکنید که حتی یک ذره هم جست و جو نکردید.
      در مورد غسل مستحبه با یک صاع غسل کنیم که تقریبا مساوی با سه کیلو آب است و در مورد وضو مستحبه با یک چهارم صاع وضو بگیریم که تقریبا مساوی با ۷۵۰ گرم آب است.

  10. عل

    امر به معرف و نی از منکر مپل نماز واجبه.
    بی وفاترین افراد کشور از نظر بنده تربت حیدریه و سبزوار هستند . چند سال با هاشون کار کردم واقعا کارشون درست نیست و داعمنا دنبال حرف های منفی و حاشیه هستند ..‌

  11. ابوالفضل سرخی

    توی همه استان ترک هستند(مهاجرت و ساکن شدن در استان های سایر اقوام رو دوست دارند) اما نباید اونجا رو سرزمین قومی خودشون بدانند مثلاً در گیلان یا در گلستان خیلی زیاد شدند در گلستان که مغولستان (ترکمنستان نو در ایران) به وجود آوردند دشت گرگان رو تبدیل به ترکمن صحرا کردند در صورتی که تا قبل از جنگ ترکمن ها و قاجار اکثر گلستان طبری(مازنی و گیلک و تالش)بودند.

  12. سارا

    سقوط اخلاق و زرنگ بازی و دروغگویی رو توی خیلی از شهرها بین مردم دیدم بخصوص مشهد و اصفهان و چهارمحال و بختیاری ها و زن ستیزی توی ایران بیداد میکنه

  13. صفا

    هرکی خودش خوبه.همه روخوب میبینه.هرکی بده دنیاروبدمیبینه..من خودم کردکرمانشاهم.به تمام مردم سرزمینم احترام میزارم وبرای همشون ازسمیم قلب بهترینهاروارزومیکنم..ملت ماجزبهترینهای این زمین خاکی هستن..درودبرترک وعرب وبلوچ وکردولرولک

  14. سعید

    همدانی ها بداخلاق ترین و بی شعورترین و بی اعصاب ترین مردم ایرانن حرف زدن عادیشون دعوا کردنه عقب مونده های بی فرهنگ

  15. هموطن

    از عرب های ایران و از اصیلترین ایرانیان که بلوچ های غیور و شجاع و دلاور و البته و صد البته محسود و مظلوم یادی نکردین

    • علیرضا قانع

      ممنونم از بازخوردتون حتما به مرور این مقاله تکمیل میشه

  16. بهمن

    ایل بزرگ بختیاری یادت رفت

    • علیرضا قانع

      سلام و عرض وقت بخیر
      حتما اضافه خواهد شد

    • Lol

      آخه چی میفهمی تو از ایرانی …
      مهمان نوازی فارس ها مثبت تو ایران نیست
      آخه جنوبی کجاش پر ادعاس … من خودم جنوبی ام میگم آقا اخلاق های بد داریم ولی باز هم از برترین اقوام ایرانی هستیم بخاطر مهربانی و دست و دلبازی مون
      و درباره بلوچ ها . مردم عادی بلوچ ها هیچ مشکلی ندارن ولی چون که در استان سیستان و بلوچستان ارگان های دولتی هیچ کاری انجام نمیدن اونجا مکانی بی قانونه و نمیشه بخاطر بی قانون بودنی منطقه بگی مردم بدن . الان داخل تهران کا بقولا همه ارگان های دولتی فعالیت کامل دارن ، فرهنگ کجاس تو تهران ؟ (بعضی از )تهرانی ها تنها ایرانی هایی هستن که از شعور و خاکی بودن بویی نبردن و فکر میکنن از دماغ فیل افتادن

    • Lol

      آخه چی میفهمی تو از ایرانی …
      مهمان نوازی فارس ها مثبت تو ایران نیست
      آخه جنوبی کجاش پر ادعاس … من خودم جنوبی ام میگم آقا اخلاق های بد داریم ولی باز هم از برترین اقوام ایرانی هستیم بخاطر مهربانی و دست و دلبازی مون
      و درباره بلوچ ها . مردم عادی بلوچ ها هیچ مشکلی ندارن ولی چون که در استان سیستان و بلوچستان ارگان های دولتی هیچ کاری انجام نمیدن اونجا مکانی بی قانونه و نمیشه بخاطر بی قانون بودنی منطقه بگی مردم بدن . الان داخل تهران کا بقولا همه ارگان های دولتی فعالیت کامل دارن ، فرهنگ کجاس تو تهران ؟ (بعضی از )تهرانی ها تنها ایرانی هایی هستن که از شعور و خاکی بودن بویی نبردن و فکر میکنن از دماغ فیل افتادن

  17. رهگذر

    قوم پارس و قوم ماد ابتدا اطراف دریاچه ارومیه ساکن شدند بعد به جنوب ایران مهاجرت کردند و سلسله هخامنشیان را تأسیس کردند و تخت جمشید رو ساختن اعراب نام فرزندان خود را فارس fares می‌گذاشتند چون در عربی این کلمه به معنای شوالیه و جنگجو هست پارسها بهترین اسب سواران زمان خودشون بودند نژاد فارس پراکندگی زیادی داره حتی ما در بین کوردهای کرمانشاه و حتی در کوردستان عراق هم نژاد های اصیل فارس رو میبینیم که از نظر زبانی کوردی سخن میگن ولی ژنتیک فارس هستند کوردهای ساکن ارومیه و ترکیه بیشتر از نژاد ماد هستند حتی شما در بین اقوام دیگر ایرانی هم باز هم نژاد فارس رو به وفور میبینید که به زبانهای لری و ترکی گیلکی مازنی بلوچی هم صحبت میکنند و در پایان این رو بگم عزیزان واقعا نژاد مهم نیست مهم انسانیت هست و ذات خوب داشتن من به عنوان یه فارس دستبوس همه اقوام و قومیتهای ایرانی هستم و جونم رو هم برای هموطنانم میدم اگر لازم باشه

    • حامد

      درود بر شما و همه پارسیان پر افتخار

  18. یک گیلک

    دوست عزیز
    کشیشی انگلیسی که مدتی در زمان قاجار سعی به
    تبلیغ دین مسیحی کرده بوده بعد از برگشت به انگلیس یه کتاب کوچکی منتشر کرده بوده
    که ایران اون زمان رو به شکل گربه ترسیم کرده بوده
    گربه ای که پشتش رو به افغان و هند کرده
    و سرش به طرف روسیه هست و بالشی که روی
    خلیج فارس قرار داره که گربه تر نشه
    از نظر من کسی که مردم خودش رو تخریب میکنه
    گربه صفته روزی میرسه که مردم ما با مطالعه زیاد
    خودشون از جهالت نجات میدن و ما از قرون وسطا
    بیرون خواهیم آمد…

  19. مرادی

    این نوشته بامنظورنوشته شده .براساس کدوم سندتاریخی گزنفون راجع به کوردهانظرداده.کدوم محقق وتاریخدانی این گفته روتاییدکرده که منظورگزنفون ازقومی که راجع به شون گفته مربوط به اقوام امروزی اسکان داده شده به این مناطق هست.

  20. یکی

    بعضی از ترک ها واقعا خیلی بد هستند و اعتقادات بی‌ربطی دارند مثلا اینکه دختر با دوستاش نره بیرونو نظایر این ها.

  21. آریا

    دلیل این که انگلیس نقشه جغرافیایی این سرزمین را به شکل گربه ترسیم کرد و تحویل این مردم داد نشان از خصوصیات اخلاقی و رفتاری این مردم دارد آیا به حقیقت ایرانیان مردمانی گربه صفت هستند ارزش خوبی را نمی دانند و جواب محبت را با بی چشم و روی می دهند تاریخ که چنین نشان داده

  22. همشهری خلخال

    این مقاله ناقص هست ای کاش راجع به شهر خلخال مهم ترین نکته که این شهر متشکل از ترک/ تات/ کرد / فارس و سنی هست را هم ذکر می کردید

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر باشه و عید فطر هم تبریک عرض می کنیم
      ممنون از اینکه این اطلاعات رو دادید حتما طبق مواردی که گفتید ویرایش می شود اگر اطلاعات دیگری هم هست بفرمایید

  23. گمنام

    یه زمانی تا نوشهر جزع گیلان بود
    اصلا آمل به اون طرف رو کار نداریم
    غرب گیلان‌ خواهان پیوستن به ما هسن‌‌

  24. Miaad

    سلام، چرا از عرب‌های ایران نام نبردید،
    شما خودتون نژاد پرست هستید

    • علیرضا قانع

      سلام و درود بر شما و عرب های ایران عزیزمان
      ممنونیم از بازخوردی که دادید. حتما این مقاله به بهترین شکل آپدیت خواهد شد.

  25. مبین

    شمال کشور فقط گیلان و گلستان نیست. اصل شمال به مازندرانه و حتی تا چند سال قبل گیلان و گلستان جزو مازندران بودند. لطفا بررسی دقیقتری داشته باشید.

    • مبین

      آفرین دوست عزیزم کاملا حرفت درسته👍👍👌👌

  26. محمد نظری

    سلام من یکی از بچه های کرد کرمانشاه هستم یک سوال داشتم چرا خصوصیات اخلاقی جنوبی های عزیز ایران رو نگفتید؟
    باتشکر🙏

    • رسول

      ♥درود بر تو

    • علیرضا قانع

      سلام و درود بر شما جناب نظری عزیز
      این مطلب به زودی آپدیت خواهد شد به گونه ای که درخور و شایسته تمامی اقوام و قومیت های ایران عزیزمان باشد.

      • حسین

        خصوصیات مردم ایران؛دروغگویی،تهمت زدن،غیبت کردن،حسادت،حرص،طمع،زیراب زنی،کلاهبرداری،فحاشی،طلبکار همه بودن،بی اعصاب بودن،داشتن توقع بیخود،غرور بیش از حد،همیشه خودرا حق به جانب دانستن،شیادی،مال مردم خوری و هزاران هزار خصوصیت دیگر

        • احمد

          نه بابا! بی خیال..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×