بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » تاثیر کنترل استرس بر پیشگیری از کرونا
کنترل استرس
گوناگون

تاثیر کنترل استرس بر پیشگیری از کرونا

۱۱ اسفند ۱۳۹۸ 6۰1,452

این روزها صحبت از ویروس کرونا است و نظراتی درباره علائم بیماری و روش های انتقال زیاد شنیده می شود. شاید گاهی هم کل مکالماتمان به این موضوع اختصاص می یابد. اما همانطور که همیشه هم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. با توجه به این که هنوز هم روشی برای درمان کرونا وجود ندارد، بنابراین بهتر است تا برای پیشگیری، بیشتر مراقب خود باشید. یکی از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل استرس است.

·        تقویت سیستم ایمنی | چه با کرونا و چه بی کرونا

·        همه چیز درباره کرونا، پیشگیری، علائم، سفر

·        ویروس کرونا | آیا هیولائی ترسناک در کمین است؟

کنترل استرس
کنترل استرس

چرا کنترل استرس؟

اما تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل استرس هم راه های خودش را دارد. این روزها شایعات بسیاری شنیده می شود که موجب نگرانی بیشتر می شود. قطعا فضای مجازی و نظرات افراد غیرمتخصص، منبع مناسبی برای دریافت اطلاعات نیستند.

به خاطر داشته باشید که ترس و استرس می تواند ریشه بسیاری از بیماری ها و ناخوشی های ما باشد. استرس با تضعیف سیستم ایمنی بدن، زمینه ساز بروز بیماری ها است. ترس بیش از حد موجب وسواس فکری می شود و دائما ذهن شما را درگیر می کند. برای این که بر این استرس غلبه کنید، باید شایعات را از واقعیات تشخیص بدهید و پیگیر خبرهای مشکوک نباشید. اما رایج ترین شایعات در خصوص کرونا کدامند؟

شایعات درباره کرونا
شایعات درباره کرونا

شایعات مربوط به کرونا:

شایعات می توانند موجب افزایش اضطراب، ضعف سیستم ایمنی، اختلالات روانی و دامن زدن به شایعات بیشتری باشند. شایعاتی که در خصوص کرونا مطرح شده اند شامل:

۱-ویروس کرونا، تنها سالمندان را مبتلا می کند.

احتمال ابتلا به ویروس کرونا بستگی به توان سیستم ایمنی بدن دارد. در واقع افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بیش از دیگران در معرض ابتلاء هستند و این موضوع ارتباطی به سن افراد ندارد.

۲-بسته هایی که از چین آمده اند، ناقل ویروس هستند.

یکی دیگر از شایعات این است که برخی فکر می کنند که نامه یا بسته های ارسال شده از چین ناقل ویروس هستند. در حالی که ویروسکرونا بر روی اشیاء نمی تواند زمان زیادی زنده بماند.

۳-ویروس از طریق حیوانات خانگی انتقال می یابد.

کرونای حیوانی با کرونای انسانی تفاوت دارد و کرونای حیوانات به انسان قابل انتقال نیست. تنها لازم است اگر حیوانات را لمس کردید دست هایتان را بشوئید.

۴-آنتی بیوتیک ها کرونای جدید را درمان می کنند.

آنتی بیوتیک ها کاربردی در درمان ویروس کرونا ندارند و تنها برای درمان بیماری هایی با منشاء باکتری استفاده می شوند. بنابراین از مصرف آنتی بیوتیک ها جدا خودداری کنید.

۵-داروی کرونا تولید شده است.

با این که تحقیقات آغاز شده است اما هنوز دارو یا واکسن کرونا تولید نشده است. تولید چنین دارویی نیاز به زمان زیاد و آزمایش های متعدد دارد.

واکسن کرونا
واکسن کرونا

پیشنهاداتی برای مدیریت استرس

برای کنترل استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن موارد زیر را رعایت کنید:

  • استراحت و خواب کافی
  • مثبت اندیشی
  • دریافت اطلاعات واقعی و علمی
  • داشتن عادت های سالم در زندگی
  • ایجاد ارتباطات سالم برای کاهش استرس (البته با رعایت نکات بهداشتی و ترجیحا غیرحضوری)
  • سرگرم بودن و پرهیز از بیکاری
  • همراهی با خانواده
  • یوگا و مدیتیشن 
  • ورزش و پیاده روی 
  • پرهیز از پیگیری بیش از حد اخبار
  • در صورت نیاز، مراجعه به مشاور
پیشگیری از کرونا
پیشگیری از کرونا

گفتگو درباره کرونا و پرهیز از شرایط استرس زا

اطلاع داشتن از بیماری کرونا و جزئیات آن خوب است اما چند نکته را باید در نظر داشت. صحبت کردن درباره ویروس کرونا و ابتلا به این ویروس، نیاز به دانش و تخصص کافی دارد.

گاهی در اظهارنظر ها و نقل قول ها، راهنمایی های اشتباهی می شنویم که هیچ مبنای علمی ندارند و اظهارنظرها و تصورات شخصی هستند. سعی کنیم به شایعه ها دامن نزنیم و برای دیگران مشکل درست نکنیم. از طرف دیگر زیاد حرف زدن درباره کرونا و ایجاد ترس، موجب افزایش استرس و در نتیجه کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری و کاهش سطح ایمنی بدن است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×