» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » بافت قدیم یزد از محله های معروف یزد تا بازارهای تاریخی
مسجد امیرچخماق یزد
یزد

بافت قدیم یزد از محله های معروف یزد تا بازارهای تاریخی

۵ تیر ۱۳۹۸ 10۰2,273

بافت قدیم یزد بهترین و اصلی‌ترین دلیل برای سفر به شهری می‌باشد که شهرتش در تمام دنیا پیچیده است. در محله‌های قدیمی و تاریخی شهر یزد می‌توانید بناهایی را مشاهده کنید که معماری و علم مهندسی به کار رفته در آن‌ها همه را به حیرت آورده است. بافت قدیم یزد با گذر سال‌ها هنوز ابهت و صلابت خود را به خوبی حفظ کرده و می‌تواند انتخابی عالی برای داشتن روزهای زیبا به شمار آید.

مسجد امیرچخماق یزد
مسجد امیرچخماق یزد

محله‌های معروف بافت قدیم یزد

قبل از مرور هر یک از زیبایی‌های نهفته در دل بافت تاریخی یزد، بهتر است بدانیم که در حالت کلی این بخش از شهر شامل چه محله‌هایی می‌باشد. چهار منار یزد یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال ارزشمندترین محله‌ی شهر یزد می‌باشد که تمامی بناهای تاریخی آن به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. از بهترین جاهایی که در این محله می‌توانید ببینید، باغ دولت‌آباد می‌باشد که در دل کویر خنکای سایه‌ی درختانش بی‌نظیر است.

بنر هتل داد یزد

از دیگر محله‌های بسیار کهن در بافت قدیم یزد می‌توان به فهادان اشاره کرد که خانه لاری‌ها و زندان اسکندر گل سرسبد جاهای دیدنی آن به شمار می‌رود. محله آب شاهی، خلف خانعلی، سردوراه، شاهدباز، لرد کیوان و لب خندق و آب‌شور از دیگر محله‌های بسیار قدیمی و با ارزشی هستند که هر یک بناهای با ارزشی را در خود نگهداری می‌کنند.

بافت قدیم یزد
بافت قدیم یزد

جاهای دیدنی بافت قدیم یزد

همان طور که در بالا اشاره کردیم، بخش تاریخی شهر زیبای یزد از چند محله تشکیل شده و هر یک جاهای دیدنی و باستانی مهمی را شامل می‌شوند. از بهترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی یزد در بخش قدیمی آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

باغ دولت‌آباد

باغ دولت‌آباد در منطقه چهار منار یکی از زیباترین و معروف‌ترین باغ‌های ایرانی می‌باشد که با ثبت آن در یونسکو، شهرتش جهانی شده است. با قدم گذاشتن در این باغ، علاوه بر مشاهده درختان سر به فلک کشیده و عمارتی باشکوه، بلندترین بادگیر جهان در مقابلتان خودنمایی می‌کند. نشستن در سایه درختان و نظاره‌ی باغی به قدمت ۲۶۰ سال و گوش دادن به صدای پرندگان و همچنین شب‌های خارق‌العاده‌ی این مجموعه گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند و بافت قدیم یزد را به یادماندنی کرده است.

زندان اسکندریه

زندان اسکندر یزد یا مدرسه ضیائیه از دیگر جاهای دیدنی یزد می‌باشد که در محله فهادان واقع شده است. در ساخت این بنا از معماری آذری یا مغول-ایرانی استفاده شده و برخلاف سایر بناهای تاریخی ایران، در آن خبری از کاشی‌کاری نیست. تمام بخش‌های مختلف زندان اسکندریه و نمای آن با خشت ساخته شده و نوع معماری به کار رفته در آن و قدمت بالایش باعث شد تا در لیست آثار ملی کشورمان به ثبت برسد.

پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از بخش‌های مختلف مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر، دقایقی را در موزه‌ی آن سپری کنید. بدون شک بازدید از کتیبه‌های تاریخی آن و مرور تاریخ ارزشمند ایران می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی در طول سفر به این شهر باشد.

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها و دیگر خانه‌های قدیمی را می‌توان بهترین جای دیدنی در یزد دانست. با روی کار آمدن دوره قاجار به مرور در شهرهای مختلف کشورمان عمارت‌هایی ساخته شدند که معماری و هنر ایرانی را به گونه‌ای هوشمندانه به هم گره زده‌اند. خانه لاری‌ها یکی دیگر از عبارت‌های دیدنی در بافت قدیم یزد می‌باشد که امروزه به عنوان موزه اسناد مورد استفاده قرار گرفته است.

در معماری این خانه ۳ حیاط، تالارها، ایوان‌ها، سردر و هشتی به چشم می‌خورد و از سال ۱۲۸۶ هجری قمری تا امروز در فهادان جلوه گری می‌کند. از دیگر خانه‌های تاریخی که همگی در بافت قدیم یزد واقع شده‌اند و اکثر آن‌ها به هتل و اقامتگاه یا موزه تغییر کاربری داده‌اند می‌توان به خانه کلاهدوزها (موزه آب)، خانه ملک‌زاده، خانه تراب، خانه آقازاده ابرکوه، خانه مشیرالممالک و ملک التجار اشاره نمود.

امیر چخماق

هر یک از شهرهای ایران نماد مخصوص به خود دارد و میدان امیر چخماق نماد شهر بادگیرها و دومین شهر خشتی جهان می‌باشد. در واقع امیر چخماق مجموعه‌ای از تکیه، مسجد، بازار و آب‌انبار می‌باشد که در دوره‌های مختلف حکومتی با تغییر و تحول زیادی روبرو بوده است.

از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه می‌توان به مسجد امیر چخماق اشاره نمود که اسناد موجود سال ساخت آن را ۸۴۱ هجری نشان می‌دهند. یکی از باشکوه ترین لحظات در این مسجد و مجموعه را می‌توان در ایام عزاداری محرم و صفر دانست که نخ بزرگ و چوبی از اصلی‌ترین نمادهایی هست که در این مراسم به کار می‌رود.

بازار حاج قنبر از دیگر بخش‌های مهم در بافت قدیم یزد می‌باشد که بعد از گشت‌وگذار و مرور تاریخ در سایر بخش‌های امیر چخماق، فرصت خرید سوغات و شیرینی‌های خوشمزه و معروف شهر را برایتان فراهم می‌کند.

آثار باستانی یزد
مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مناره یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساخت مسجد می‌باشد و کاشی‌کاری و هنر به‌کاررفته در آن‌ها از نظر معماری اسلامی اهمیت زیادی دارد. برای مشاهده بلندترین مناره جهان می‌توان به خیابان امام خمینی، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بافت قدیم یزد رفت و سراغ مسجد جامع شهر را گرفت. بنای اولیه این مسجد در دوره ایلخانیان ساخته و به مرور و در طی یک قرن دچار تغییر گردید.

آتشکده یزد

دین زرتشت از جمله ادیان رایج در شهرهایی مانند یزد، اردکان و کرمان می‌باشد و به همین خاطر در هر یک از آن‌ها می‌توانید معابد و آتشکده‌هایی را مشاهده کنید. آتشکده یزد از معروف‌ترین نیایشگاه‌های این دین به شمار می‌رود که قدمت آن به بیش از ۱۵۰۰ سال میرسد. از جمله بخش‌های مهم در معماری این آتشکده نماد فروهر، آتش مقدس ورهام، تالار ورجاوند و آب‌انبار آتشکده می‌باشند که همگی از نظر تاریخی و معنوی اهمیت زیادی دارند.

بازارهای تاریخی یزد

در کنار تمام جاذبه‌های طبیعی یزد و قدم گذاشتن در کویر و نخلستان‌های کهن آن و همچنین عبور از لابه‌لای کوچه‌هایی با عمارت های تاریخی، نمی‌توان از بازارهای معروف آن غافل شد. به عبارت دیگر، یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی در بافت قدیم یزد، بازارهای بسیار کهن می‌باشند که هنوز رونق خاص خودشان را دارند. از جمله بازارهای یزد و مراکز خرید آن می‌توان به بازار دروازه مهریز، بازار زرگرها، بازار پنجه علی، بازار محمدعلی‌خان و بازار مسگری اشاره نمود. تمام این بازارها به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده و یادگاری از دوره‌های مختلف حکومتی از قبیل زندیه و قاجار می‌باشند.

بادگیرهای یزد
بادگیرهای یزد

رستوران‌های بافت قدیم یزد

جاهای دیدنی اشاره‌شده در بالا تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های بافت قدیم یزد می‌باشند و برای بازدید از تمام جاهای دیدنی شهر باید زمان زیادی را اختصاص دهید. برای لذت بردن و درک معماری و هنر به‌کاررفته در این بناها باید با انرژی زیاد پیش بروید و قطعاً خوردن غذا را باید در برنامه‌های اصلی سفرتان قرار دهید. خوشبختانه و با توجه به حضور زیاد گردشگران در بافت تاریخی شهر می‌توان رستوران و کافه‌های معروفی را ببینید و انتخاب کنید.

رستوران جاده ابریشم یکی از مکان‌های عالی برای خوردن غذاهای یزد در منطقه‌ای تاریخی می‌باشد که تاریخ و طعم‌های بی‌نظیر را در هم تلفیق نموده است. این رستوران علاوه برداشتن محیط تاریخی و سنتی، از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار بوده و در فاصله بسیار کم با مسجد جامع یزد واقع شده است.

از دیگر رستوران‌های معروف در این منطقه می‌توان به رستوران هتل ملک التجار، رستوران مشیرالممالک و خوان دوحد اشاره کرد.

هتل‌های معروف در بافت قدیم یزد

اغلب گردشگرانی که یزد را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، ترجیح می‌دهند در فاصله کم با جاذبه‌های تاریخی آن اقامت داشته باشند. در بافت قدیمی یزد می‌توانید برای رزرو هتل یزد مانند هتل ملک التجار، هتل باغ مشیرالممالک، هتل سنتی مظفر، هتل فهادان، هتل ادیب الممالک، هتل لب خندق، هتل سنتی داد و رز را انتخاب و رزرو کنید. با توجه به اینکه تمام این هتل‌ها عمارت های قدیمی بسیار باشکوه و بازسازی‌شده می‌باشند، حس و حال بسیار خوبی را می‌توان در آن‌ها تجربه نمود و اقامت در هر یک‌بخشی از زیبایی‌های سفرتان خواهد بود.

بهترین روش مسافرت به یزد

برای سفر به یزد گزینه های مختلفی دارید که شاید بهترین آنها رزرو تور یزد باشد. با رزرو تور شما نگرانی بابت بلیط سفر با قطار یا هواپیما و حتی اقامت در هتل ندارید چون همه این موارد با رزرو تور انجام شدنی هستند. ما در اقامت ۲۴ خدمات متفاوتی در نظر گرفته ایم. شما می توانید تور مدنظرتان را با هتلی که دوست دارید رزرو کنید و در این مورد دست شما کاملا باز است. اگر هنوز هم سوالی در ذهنتان باقی مانده کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۴.۱/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×