بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » بازار تجریش تهران
بازار تجریش تهران
جاذبه های گردشگری تهران

بازار تجریش تهران

۷ خرداد ۱۳۹۸ 10۱2,854

بازار تجریش تهران با حال و هوای دوست داشتنی و سنتی از گذشته تا امروز یکی از محبوب ترین بازارهای پایتخت کشورمان بوده و هست. این بازار با حجره های سنتی و ویترین های رنگارنگ و شور و هیجان و رونقی که در هر گوشه از آن به چشم میخورد، خاطره های زیادی را برای نسل های مختلف به همراه داشته است. به طوریکه بازار تجریش برای خیلی ها فقط یک بازار ساده نیست، بلکه دنیایی از خاطره و نوستالژی می باشد.


برای تجربه سفری کوتاه به بازار تجریش تهران در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای گل تهران

بازار تجریش تهران

معرفی پیشینه بازار تجریش

در بین بازارهای قدیمی تهران، چهره ی اولیه بازار تجریش به مرور زمان با تغییرات بسیار زیادی مواجه شده است و می توان گفت هیچ شباهتی با گذشته خود ندارد. وجود تکیه قدیمی و تاریخی تجریش و همچنین امامزاده صالح در شمال تهران و رفت و آمد مردم به این منطقه برای زیارت، بهانه ای شد تا زمینه شکل گیری بازار فراهم شود. باغداران محله های شمالی تهران از قبیل فرمانیه، دارآباد و تجریش و غیره به این منطقه آمدند تا محصولات باغی خود را بفروشند. بازار کوچک میوه و تره بار آن زمان بهانه ای شد تا به مرور بازار تجریش بوجود آید و حجره هایی در این راسته ساخته شوند.
در سالهای ابتدایی شروع فعالیت حجره داران و کسبه تجریش، این بازار کاملا روباز بود و به مرور سقف های چوبی برای آن ایجاد شد. با رشد بازار تجریش از نظر وسعت و همچنین از نظر اهمیت اقتصادی آن، به مرور و در سال ۱۳۵۲ سقف آهنی برای بازار در نظر گرفته شد و این سقف تا سالها حفاظ خوبی در برابر گرما و سرما و بارش برف و باران شد.
با گذشت زمان هر روز به اهمیت بازار افزوده شد و کم کم بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ و زندگی مردم تهران شد. به همین خاطر سازمان میراث فرهنگی رنگ و چهره ای خارق العاده را با مرمت و بازسازی به آن بخشید. در حال حاضر بافت و پوشش تمام ۴۰۰ مغازه ی آن به سبک معماری سنتی ایران ساخته شده و نام مغازه ها با تابلوهای کاشی کاری شده در سردر آنها نصب شده است. بازار تجریش از معدود بازارهای تهران می باشد که هنوز حال و هوای زندگی تهران قدیم را به خوبی حفظ کرده و به نوعی نمایانگر فرهنگ و آداب دیرینه این شهر به شمار می رود.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

بازار تجریش تهران

مکان های مذهبی بازار تجریش

در کنار بافت زیبا و معماری خارق العاده بازار، نمی توان از دلایل اصلی شکل گیری بازار تجریش غافل شد. تکیه تاریخی تجریش و امامزاده صالح (ع) دو مکان مذهبی بودند که در بین مردم تهران از جایگاه بسیار مهمی برخوردار می باشند.

تکیه قدیمی تجریش

تکیه یکی از مکان های مهم و قابل احترام برای ما ایرانی ها می باشد و بیشترین کاربرد آن در ایام عزاداری محرم و صفر است. تکیه تجریش از ۲۲۰ سال قبل تا امروز میزبان برگزاری عزادارای های اهل بیت بوده و شور و حال مراسم آن قابل توصیف نمی باشد. این تکیه قدیمی یادگاری از قرن یازدهم هجری شمسی می باشد که به همت مردم منطقه شمیرانات ساخته شد. لازم است بدانید که قدمت بالای این تکیه باعث شد تا در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار با ارزش و ملی ایران به ثبت برسد.

امامزاده صالح (ع)

در بین تمام مکان های زیارتی و مذهبی تهران، امامزاده صالح از جایگاه خاصی برخوردار می باشد و در تمام طول سال افراد زیادی از گوشه و کنار شهر به زیارت آن می روند. مقبره امامزاده صالح که برادر امام رضا (ع) می باشد، در منطقه شمیرانات و در قسمت انتهایی بازار تجریش واقع شده است. گنبد و کاشی کاری هایی با معماری ایرانی و اسلامی و همچنین درخت چنار کهنسال در محوطه آن و حال و هوای معنوی و روحانی که تمام فضا را پر کرده است، تنها گوشه ای از زیبایی های این قسمت از بازار می باشد.

بازار تجریش تهران

از بازار تجریش چه چیزهایی بخریم؟

یکی از اصلی ترین ویژگی های بازار تجریش، تنوع بسیار بالا در کالاهای آن می باشد و هر چیزی که بخواهید را می توانید از غرفه های رنگارنگ آن بخرید. در کنار مغازه های فروش صنایع دستی اکثر شهرهای ایران، آجیل و خشکبار و بدلیجات و وسایل تزئینی، کیف و کفش، ساعت، پارچه و غیره، هیچ چیز مثل بخش میوه و تره بار آن دیدنی نیست. گران بودن میوه های نوبرانه و همچنین میوه های وارداتی عجیب و غریب یکی از خبرسازترین محصولات موجود در این بازار می باشد.
تنوع بالا در کالا و میوه های رنگارنگ در بازار و ترکیب آنها با معماری زیبای مغازه ها، سوژه عکاسی گردشگران داخلی و خارجی شده است. مخصوصا در ساعات پایانی باقیمانده به تحویل سال که شور و هیجان و رونق در بازار بی مانند است.

جاذبه های اطراف بازار تجریش

یکی از ویژگی های بسیار خوب بازار تجریش، موقعیت مکانی مناسب آن و داشتن فاصله کم با سایر دیدنی های تهران می باشد. از جمله جاذبه ها و جاهای دیدنی تهران در این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

منطقه ییلاقی دربند

در روزهای گرم تابستان می توانید بعد از خرید و گشت و گذار در بازار، با طی مسافت بسیار کوتاه و حدود ۳ کیلومتر به منطقه ییلاقی دربند بروید. در این منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی می توانید کوهنوردی، خوردن غذاهای با کیفیت و ناب ایرانی، طبیعت گردی و عبور از منطقه ای سرسبز با تله سیژ را در کنار هم تجربه کنید.

بازار تجریش تهران

باغ فردوس

از دیگر جاهای دیدنی اطراف بازار تجریش می توان به باغ فردوس اشاره کرد. باغ فردوس که یکی از باغ ها و عمارت های به جای مانده از دوره قاجار می باشد، در فاصله کم با میدان تجریش واقع شده است. علاوه بر لذت بردن از طبیعت سرسبز و درختان سر به فلک کشیده اش، می توانید به داخل عمارت بروید و سینمای ایران و دنیا را مرور کنید. از سال ۱۳۸۱ عمارت باغ فردوس به موزه سینما تبدیل شد. مجموعه ای بی نظیر از تجهیزات تولید فیلم، فیلمنامه ها و جوایز بین المللی سینمای ایران و همچنین نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان در این عمارت نگهداری میشوند.

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های منطقه تجریش می باشد که با بازار فاصله زیادی ندارد. مجموعه ی سعدآباد در واقع از باغ بسیار بزرگ و زیبا در کنار عمارت های باشکوه در گوشه و کنار آن تشکیل شده است. عمارت های قدیمی موجود در این مجموعه در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته اند. موزه فرشچیان، موزه برادران امیدوار، کاخ موزه ملت، موزه هنرهای زیبا، موزه نگارستان، موزه مینیاتور استاد آبکار و موزه مردم شناسی از جمله موزه های دیدنی این کاخ می باشند. بدون شک بازدید از آنها بعد از خرید و قدم زدن در بازار تاریخی و زیبای تجریش، روزهای سفر را زیباتر خواهند کرد.

هتل های نزدیک به بازار تجریش

اگر قصد سفر به تهران را دارید و میخواهید در منطقه ای خوش آب و هوا اقامت داشته باشید و براحتی به بازار تجریش بروید، گزینه های خوبی پیش رو خواهید داشت. از بین هتل های تهران می توانید هتل استقلال، هتل هما، هتل آزادی، هتل اوین و هتل هویزه را انتخاب کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. افشین جوبه

    با سلام و احترام
    به استحضار می رساند که بازار تجریش در سال ۸۷ الی ۸۸ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران بازسای و ساماندهی شده است
    با تشکر از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×