» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » معرفی تجریش تهران
تجریش تهران
تهران

معرفی تجریش تهران

۶ اسفند ۱۳۹۷ 24۰13,047

تجریش تهران که در واقع به عنوان مرکز شمیرانات در نظر گرفته میشود، یکی از بهترین و خوش آب و هواترین مناطق در پایتخت کشورمان می باشد که بخاطر داشتن جغرافیا و آب و هوای منحصر به فرد در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به عبارت دیگر، تجریش تهران را می توان تلفیقی از طبیعت، تاریخ و اقتصاد دانست که به تنهایی فرصتی عالی در تهران گردی محسوب میشود.


برای داشتن سفری کوتاه و عالی به تجریش تهران، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “گشت یک روزه در تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “محله های اعیان نشین تهران از گذشته تا به امروز

معرفی تجریش تهران

در شمالی ترین نقطه ی خیابان ولیعصر و در دامنه ی رشته کوه البرز، تجریش تهران با جاذبه های تاریخی و میدان پر از رونق و بازاری که تا چشم کار می کند در زیبایی غرق شده است، جای گرفته و همیشه شلوغ می باشد. این منطقه در زمان قاجاریان و با آغاز سلطنت آغا محمد خان قاجار بسیار مورد توجه قرار گرفت و شاید به همین خاطر بود که در آن زمان، تهران به عنوان پایتخت ایران معرفی گردید.
اگر پای صحبت افراد سالمند در این شهر بنشینید و کمی در مورد گذشته و خاطرات جوانی شان از آنها سوال بپرسید، شک نکنید از خوردن کباب های خوشمزه در میدان تجریش و گشت و گذار در بخش های مختلف آن خاطرات به یادماندنی را برایتان تعریف خواهند کرد. گویی تجریش تهران به گذشته و دوران جوانی پدربزرگ و مادربزرگ های امروز گره خورده و این نشان دهنده ی اعتبار و قدمت این منطقه را میرساند. این محله ی قدیمی در شمال خود روستاهای سعدآباد، در جنوب الهیه و در شرق خود زعفرانیه را قرار داده و بخاطر داشتن ایستگاه های مترو و اتوبوس بسیار زیاد، دسترسی به آن راحت بوده و براحتی می توانید برای سفر یک روزه به تهران آن را انتخاب نمایید.

تجریش تهران

جاهای دیدنی تجریش تهران

همان طور که قبلا اشاره کردیم، تجریش تنها یک منطقه و محله ی ساده و معمولی نیست، بلکه گنجینه ای ارزشمند از طبیعت، بناهای تاریخی و همچنین مرکزی مهم برای تجارت و خرید محسوب میگردد. به همین خاطر است که اغلب گردشگران داخلی و خارجی با سفر به پایتخت ایران، در همان ابتدا بازدید از تجریش تهران را در لیست برنامه هایشان قرار می دهند. از معروف ترین جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بازار تجریش

در بین تمام مراکز خرید لوکس و مدرن که در هر گوشه از تهران به تعداد بسیار زیاد به چشم میخورند، بازار تجریش با حال و هوای سنتی و مغازه هایی که هنوز رنگ و چهره ی گذشته را با دیوارهای آجری به خوبی حفظ کرده اند، ارزش دیگری دارد. کافیست دوربین عکاسی تان را بردارید و با قدم گذاشتن به این بازار به گوشه و کنار آن نگاه هنرمندانه ای داشته باشید تا با سوژه های ناب و بی مانندی مواجه شوید. در این بازار می توانید سوغاتی هایی از اغلب شهرهای کشورمان را بخرید و علاوه بر پارچه های با ارزش و رنگارنگ، میوه و سبزیجات تازه خریداری نمایید. یکی از زیباترین چهره های بازار تجریش تهران را در روزهای نزدیک به عید نوروز مشاهده می کنید و شور و هیجان موجود در آن بدون شک شما را هم به وجد خواهد آورد.

تجریش تهران

کاخ سعدآباد

یکی از بهترین تفریحاتی که در تهران می توانید تجربه کنید، موزه گردی و بازدید از کاخ موزه های بسیار باشکوه در مناطق مختلف این شهر می باشد. از جمله کاخ موزه های بسیار نام آشنا که در محله ی تجریش تهران واقع شده است می توان به کاخ سعدآباد اشاره نمود. در شمالی ترین بخش تجریش، کاخ سعدآباد که بیشتر به مجموعه ای از کاخ، باغ، موزه، رود، رستوران و کافه شباهت دارد، یکی از بناهای تاریخی به یادگار مانده از قاجاریان و دوره ی پهلوی می باشد. در این کاخ می توانید به عنوان مثال از موزه های کاخ سبز، کاخ موزه ملت، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، سلاح های دربار، خط و کتابت میرعماد، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد فرشچیان و موزه آب بازدید کنید و در لابه لای درختان سر به فلک کشیده قدم بزنید و از آب و هوای پاک و عالی لذت ببرید.

تجریش تهران

امامزاده صالح

بعد از خرید و تماشای تمام بخش های بازار تجریش، اگر دلتان برای نشستن در مکانی مذهبی و رسیدن به آرامش تنگ شد، می توانید به انتهای بازار رفته و دقایقی را در صحن امامزاده صالح سپری کنید. نوع معماری ایرانی و اسلامی، کاشی کاری و آینه کاری های این مکان مذهبی نشان دهنده ی قدمت بالای آن می باشد و اسناد موجود در این زمینه عمر این بنا را به قرن هفتم و هشتم هجری قمری منسوب می کنند. روزهای تعطیل و در شب هایی که با مراسم مذهبی خاصی تقارن داشته باشند، جمعیت بسیار زیادی از گوشه و کنار تهران، امامزاده صالح را بخاطر داشتن فضایی روحانی و آرام برای زیارت انتخاب می کنند.

موزه پرفسور حسابی

اگر کمی با داستان زندگی دکتر حسابی آشنا باشید و کتاب استاد عشق را مطالعه کرده اید، قطعا می دانید که خانه ی پدری دکتر حسابی در منطقه ی تجریش تهران واقع شده و بعد از سرنوشت پر از فراز و نشیب پروفسور حسابی، سالهای پایانی عمرشان را مجدد در عمارت پدری زندگی میکردند. این خانه در حال حاضر به موزه ی دکتر حسابی تبدیل شده و با قدم گذاشتن در آن، تا حد زیادی می توانید با شیوه ی زندگی و مطالعات و دستاوردهای یکی از بزرگترین فیزیکدانان جهان آشنا شوید.

مراکز خرید تجریش

مراکز خرید تجریش

تجریش تهران بخاطر داشتن موقعیت جغرافیایی خاص و دسترسی بسیار آسان به آن و همچنین همجوار بودن با محله های اعیان نشین این شهر، از نظر اقتصادی اهمیت ویژه ای داشته و در آن بازار و مراکز خرید زیادی را می توانید مشاهده نمایید. علاوه بر بازار تجریش که بیشتر به عنوان یک جاذبه می توان از آن یاد کرد، مراکز خرید دیگری در این منطقه وجود دارد که عبارتند از:

مرکز خرید قائم

در فاصله ی بسیار کوتاه از بازار قدیمی تجریش، می توانید برای خرید انواع لباس و پوشاک، کیف و کفش و هر چیزی که لازم دارید، به مرکز خرید قائم بروید. این مرکز خرید که در مجموع از ۷۰۰ مغازه در ۶ طبقه تشکیل شده است، تنوع خوبی را در اجناس ارائه می دهد و بعد از یک خرید عالی، می توانید به طبقه پنجم بروید و از غذاهای خوشمزه در رستوران و فست فود آن نوش جان کنید.

مرکز خرید ارگ تجریش

در بین تمام مراکز خرید اطراف میدان تجریش، ارگ بخاطر داشتن تنوع بالا در اجناس و همچنین شرایط تفریحی مناسب یکی از بهترین جاهایی می باشد که می توانید برای خرید و البته گشت و گذار انتخاب نمایید. پردیس سینمایی، رستوران های متنوع، شهربازی و مرکز بازی کودکان و بزرگسالان، خوردن غذا در رستوران ها با فضای باز از جمله امکانات مناسبی می باشند که می توانند خستگی خرید را برطرف نمایند.

مرکز خرید پالادیوم

اگر در گشت و گذارهایتان در تجریش تهران دوست دارید از برندهای نام آشنای لباس و پوشاک خریدی عالی و البته گران را تجربه کنید، پالادیوم می تواند بهترین گزینه باشد. در این مرکز خرید، علاوه بر لباس و پوشاک می توانید انواع طلا و جواهرات، ساعت، عینک و عطر و لوازم آرایشی را تهیه کنید و بعد از خرید به سالن های بازی و ورزش این مجموعه بروید. استخر، رستوران و سالن سرپوشیده بازی کودکان از دیگر مزایای انتخاب پالادیوم در بین سایر مراکز خرید این منطقه می باشد.

تجریش تهران

رستوران های تجریش

از گذشته تا امروز یکی از بهترین بخش های تجریش گردی، خوردن کباب های خوشمزه و عالی با نان تازه بوده و هست. به همین خاطر در این منطقه رستوران های بسیار خوبی را می توانید انتخاب کنید که غذاهای با کیفیتی را برایتان ارائه می دهند.

چلوکبابی اطمینان

یکی از رستوران‌های قدیمی تهران و منطقه تجریش کبابی اطمینان می‌باشد که مدت زمان زیادیست کباب کوبیده خوبی را به مشتریانش ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های چلوکبابی اطمینان حفظ حال و هوای قدیمی خودش است و انواع کباب و خورشت و … در ظروف فلزی سرو می‌شود و صندلی‌های قدیمی در کنار میزهایی که با رومیزی‌های شیشه‌ای پوشیده شده‌اند بخشی از هویت این رستوران قدیمی و باکیفیت می‌باشند.

رستوران منهتن گریل

اگر از عاشقان فست فود هستید می‌توانید به سراغ یکی از بهترین رستوران‌های تجریش به نام منهتن گریل بروید. منهتن گریل در محیطی بسیار زیبا و آرامش بخش در دو فضای بسته و باز از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. دکوراسیون آمریکایی خاص، میز و صندلی‌های شیک، غذاهای لذیذ و فضایی صمیمی از مزیت‌های منهتن گریل در تجریش هستند که می‌توانند اوقات خوش و خاطرات ماندگاری را فراهم کنند.

این رستوران در خیابان دربند و خیابان جعفری قرار گرفته و انواع غذاهای فست فودی را سرو می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام گشت و گذار در تجریش برای صرف ناهار یا شام به رستوران منهتن گریل رفته و برگرهای خوشمزه و لذیذ آن را امتحان کنید.

از دیگر رستورانهای تجریش می‌توان به رستوران فلوت، اردک آبی، دنیز، کباب سرای شمرون و رستوران ماهی دریایی اشاره کرد.

دسترسی به تجریش

برای رسیدن به خیابان تجریش می‌‌توانید هم از مترو و هم از تاکسی و BRT استفاده کنید. برای استفاده از مترو تنها کافی‌ است که در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. همچنین شما می‌‌توانید از تاکسی‌‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می ‌کنند نیز استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به میدان تجریش را دارید می ‌توانید از خط BRT راه‌آهن به تجریش استفاده کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۹/۵ - (۲۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×