بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه فرشچیان کاخ سعدآباد
موزه فرشچیان
تهران

موزه فرشچیان کاخ سعدآباد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ 18۰2,150

اگر کمی با هنر و هنرمندان ایران آشنایی داشته باشید، بدون شک بارها نام استاد فرشچیان و آثار ارزشمندشان به گوشتان رسیده است. ارزش هنر بی بدیل این هنرمند نامی کشورمان به اندازه ایست که موزه فرشچیان به عنوان یکی از مهم ترین موزه های کاخ سعدآباد در نظر گرفته شده است. در موزه فرشچیان آثار هنری بسیار زیبایی به نمایش گذاشته شده اند که چشم هر بیننده ای را به خودش جلب می کند.


برای آشنایی بیشتر با موزه فرشچیان در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی موزه های تهران

مقاله مرتبط : “محبوب ترین خانه موزه های ایران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

موزه فرشچیان

معرفی موزه فرشچیان

موزه فرشچیان یکی از معروف ترین موزه های موجود در مجموعه ی کاخ سعدآباد می باشد که در محل زندگی رضا شاه پهلوی و همسر چهارمش به نام عصمت دولتشاهی قرار گرفته است. عمارت و بنای این موزه به یادگار مانده از دوره ی قاجاریان می باشد و بعد از گذشت زمان و به سلطنت رسیدن محمد رضا شاه، در نهایت برادر وی در این کاخ زندگی میکرد. بعد از اینکه مجموعه ی سعدآباد به کاخ موزه تبدیل گردید، در سال ۱۳۸۰ موزه فرشچیان در این عمارت شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر این موزه یکی از پرطرفدارترین بخش های سعدآباد می باشد که عاشقان هنر را به سمت خودش جذب می کند.

معرفی استاد محمود فرشچیان

محمود فرشچیان یکی از هنرمندان و نقاشان بزرگ ایران می باشد که در سال ۱۳۰۸ در اصفهان به دنیا آمد. علاقه به هنر از همان دوران کودکی، در وجود استاد نمایان بود، به طوری که در هفت سالگی نقاشی را از استاد حاج میرزا آقا امامی آموخت. استاد فرشچیان تحصیلات عالی را در دانشکده هنرهای زیبا تهران شروع و سپس به اروپا و آمریکا رفت. تحصیل در رشته ی هنر و نقاشی و تلفیق آموخته های علمی با ظرافت های هنر ایرانی، در نهایت باعث شد تا استاد فرشچیان سبک منحصر به فردی را در نگارگری و مینیاتور ابداع نمایند.
از معروف ترین آثار فرشچیان می توان به تابلوی ظهر عاشورا و ضامن آهو اشاره کرد که نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا شناخته شده می باشد.

سبک آثار استاد فرشچیان

طراحی، شناخت و بکارگیری صحیح رنگ‌ها، قدرت قلم، صلابت و استواری خطوط قلم‌گیری از ویژگی‌های آثار استاد فرشچیان می‌باشد که باعث پدید آمدن سبکی جدید از نگارگری در ایران شده است. استاد فرشچیان برای به تصویر کشیدن آثار خود از باورها و ادبیات عرفانی و مذهبی بسیار بهره گرفته است و آثار او تلفیقی از اصالت و نوآوری هستند.

استفاده از خطوط روان و ترکیب بندی‌های ظریف و مدور، باعث به وجود آوردن راز و رمزها و اشارات درونی نهفته در آثار استاد فرشچیان می‌گردد. رنگ‌های خاص و درخشانی که در آثار ایشان به چشم می‌آیند،  نشانه از ابتکار استاد می‌باشد. به دلیل خاص بودن و منحصر بفرد بودن آثار ایشان، موزه‌ها و کتابخانه‌ها و مجموعه داران شخصی و عاشقان هنر در سرتاسر جهان از نمایشگاه‌های هنری ایشان استقبال ویژه‌ای می‌کنند.

موزه فرشچیان

بخش های مختلف موزه فرشچیان

عمارتی که موزه ی فرشچیان در آن واقع شده است، مساحتی حدود ۶۰۰ مترمربع دارد و شامل چند بخش می باشد. در حالت کلی این موزه از سه گالری تشکیل شده است که در گالری اول آن ۱۳ اثر ارزشمند از استاد به نمایش گذاشته شده است. سیمرغ و محیط زیست از جدیدترین آثاری می باشند که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به این گالری اضافه شده اند. در گالری دوم ۱۰ اثر و در آخرین گالری ۱۴ اثر قرار گرفته که ارزشمندترین آنها، تابلوی سحر می باشد. ورودی این موزه مجسمه ای نیم تنه از استاد فرشچیان قرار گرفته که به خوبی چهره ی استاد را به تصویر کشیده است.
در موزه فرشچیان علاوه بر نمایش آثار ارزشمند استاد، کارگاه ها و برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی برگزار میگردد که فرصتی عالی برای آشنایی با بخشی از هنر ایرانی به شمار میرود. لازم است بدانید که در برخی از روزها سال، استاد فرشچیان با علاقه مندانشان در این موزه دیدار دارند.

موزه فرشچیان

آثار موزه فرشچیان

در بخش های مختلف و گالری های این موزه می توان بیش از ۵۰ تابلوی مینیاتور بسیار معروف و ارزشمند را مشاهده کرد. از جمله آثار این موزه می توان به وساطت، گرداب، همهمه، شرارت، شکوفایی، خوبی و بدی، ابرهای متراکم، شیخ صنعان و دختر ترسا، حافظ و همچنین پرتره ی استاد فرشچیان اشاره نمود. البته همان طور که اشاره کردیم، آثار موجود در این موزه چیزی فراتر از این چند مورد هستند و تماشای هر یک، قطعا دنیایی از تجربه و زیبایی را برایتان به همراه خواهد داشت.

جاذبه های نزدیک به موزه فرشچیان

از آنجا که موزه فرشچیان در کاخ ۱۱۰ هکتاری سعدآباد واقع شده است، در نتیجه بعد از بازدید از گالری های مختلف آن، می توانید جاذبه های دیگری را نیز ببینید. موزه برادران امیدوار، موزه استاد بهزاد، موزه نگارستان، موزه مینیاتور استاد آبکار و موزه ظروف سلطنتی، موزه چهره های ماندگار و موزه هنرهای زیبا، از جمله مکان های بسیار ارزشمندی می باشند که می توانید با طی کردن فاصله ی کم از موزه ی استاد فرشچیان بازدید کنید.

موزه فرشچیان

امکانات تفریحی نزدیک به موزه فرشچیان

پیشنهاد می کنیم بعد از موزه گردی در مجموعه ی سعدآباد و لذت بردن از تماشای تابلوهای مینیاتور استاد محمود فرشچیان، حتما دقایقی را در باغ سرسبز این مجموعه قدم بزنید و به آواز طبیعت گوش فرا دهید. عکاسی با لباس های سنتی، کافه گردی و خوردن غذاهای خوشمزه در رستوران داخل محوطه، استفاده از کتابخانه ی جامع و کامل، سینما و ورزش در بخش ورزشی سعدآباد از دیگر کارهایی هستند که انجام دادنشان باعث میشود خاطره ی سعدآباد و موزه های بی نظیر آن را برایتان همیشگی کند.

هتل های نزدیک به موزه فرشچیان

با توجه به موقعیت مکانی خوب و مناسب مجموعه ی کاخ سعدآباد و نزدیک بودن آن به سایر جاذبه های تهران، از قبیل کاخ نیاوران، در نتیجه هتل های معروف و با کیفیتی در فاصله ی کم با آن وجود دارد. از بهترین هتل های نزدیک به موزه فرشچیان می توان به هتل استقلال، هتل آزادی، هتل اسپیناس پالاس و هتل هما اشاره کرد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×