» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » خلیج یا بندر گواتر چابهار، انتهای جاده های ایران
بندر گواتر چابهار
چابهار

خلیج یا بندر گواتر چابهار، انتهای جاده های ایران

۷ مهر ۱۴۰۲ 5۰1,800

بازدید از مناطق مرزی همواره جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر این منطقه مرزی بندر گواتر چابهار باشد اهمیت بازدید از آن چند برابر می‌شود. خلیج گواتر از جاذبه های گردشگری چابهار و یک بندر اقیانوسی است. اقیانوسی بودن این بندر به معنای ارتباط آن با آب‌های آزاد جهان است. شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید این بندر بدون هیچ واسطه‌ای به قطب جنوب متصل است. در ادامه دانستنی‌های بیشتری را درباره این بندر می‌خوانید. 

بندر گواتر چابهار منظره‌ی بسیار زیبایی از اقیانوس را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. ساحل خلیج گواتر چابهار علاوه بر جانوران بومی و مهاجر محل تردد آزادانه‌ی شترها است. تماشای این موجودات در ساحل نیز خالی از لطف نخواهد بود. هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی در اطراف و فاصله‌ی چند کیلومتری بندر مکران قرار دارند که اقامت در هر کدام از این سکونت‌گاه‌ها با توجه به سلیقه و بودجه‌ی اقتصادی بازدیدکنندگان محاسن خاص خود را به همراه خواهد داشت.

با حضور در منطقه گواتر متوجه دختران و پسران کم سن‌و‌سالی می‌شوید که صنایع دستی خود را برای فروش به گردشگران ارائه می‌کنند. دستبند‌های زیبای بافت و سوزن دوزی شده هنر دست زنان و دختران این منطقه است که توسط دختر‌بچه‌ها به فروش می‌رسد. پسر‌ها نیز انواع صدف و گوش‌ماهی جمع‌آوری‌شده از محدوده‌ی ساحلی را  به علاقه‌مندان این دسته سنگ‌ها می‌فروشند. 

خلیج گواتر کجاست؟

خلیج گواتر که بومیان به آن بندر مکران نیز می‌گویند در چابهار و جنوب شرقی ایران قرار دارد. این بندر آخرین بندر ایران در محدوده‌ی جنوب شرق است که در ادامه‌ی این خط ساحلی به پاکستان خواهید رسید. این بندر مهم در ۹۵ کیلومتری چابهار جای دارد. اقیانوس هند نزدیک‌ترین اقیانوس به این منطقه است. نزدیکی خلیج مکران به این اقیانوس، بافت این منطقه را بسیار متفاوت‌تر از سایر مناطق جنوبی ایران مانند سواحل خلیج فارس کرده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، جاده‌ی چابهار به گواتر

چگونه به خلیج گواتر برویم؟

قدم اول در رسیدن به بندر گواتر رساندن خودتان  به چابهار است. اتوبان چابهار به بندر گواتر، مسیری است که شما را به این بندر می‌رساند. استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی یا خودروی‌ شخصی راه‌های تردد در این مسیر هستند. سی دقیقه پس از رانندگی در مسیر به مقصد خود خواهید رسید.

اطلاعاتی مهم درباره بازدید از بندر گواتر چابهار

بازدید از این بندر مانند بسیاری از جاذبه‌های طبیعی چابهار رایگان است و نیازی به پرداخت ورودی ندارد. در تمامی ساعات شبانه‌روز نیز می‌توان از بندر بازدید کرد و محدودیت ساعتی برای حضور گردشگران وجود ندارد.

بهترین فصل بازدید از بندر گواتر

بندر گواتر در فصل‌های مختلف
بندر گواتر در فصل‌های زمستانی هوایی بهاری دارد.

استفاده از سرمای فصل پاییز و زمستان موقعیت مناسبی برای سفر به خلیج گواتر چابهار خواهد بود. البته در این فصول هوای بندر گواتر و مناطق اطراف آن سرد نیست. در فصول یاد شده و همچنین در نیمه‌ی اول فصل بهار تجربه‌ی دمای متعادلی در این منطقه امکان پذیر است. برخلاف گردشگرانی که برای تماشای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پا به این مکان می گذارند، توریست‌های اهل ورزش  فصل تابستان را برای سفر به بندر مکران انتخاب می‌کنند.

دمای بسیار بالای هوا در تابستان و حتی بخشی از اوایل پاییز، بسیاری از توریست‌ها را از سفر به این منطقه می‌ترساند. افرادی که اطلاعات کافی درباره‌ی این منطقه را دارند می‌دانند که در تیر و مرداد شاهد وزش باد‌های موسمی در این منطقه خواهیم بود. در چنین شرایطی زندگی در گواتر حتی برای ساکنین و بومیان نیز سخت می‌شود. باد‌های موسمی شدید باعث ایجاد موج‌هایی به بلندی ده تا پانزده متر بر سطح آب می‌شوند. این اتفاق موقعیت مناسبی برای ورزشکاران موج سوار به وجود می‌آورد. گفتنی است که موج سواری بر امواج گواتر حتی توجه توریست‌های خارجی را به خود جلب کرده است.

جاهای دیدنی نزدیک بندر گواتر چابهار

تالاب لیپار؛ یکی از جاهای دیدنی خلیج گواتر
لیپار تالابی خوش‌رنگ‌ولعاب در نزدیکی بندر گواتر است.

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از خلیج گواتر به دیدن سایر مکان‌های تفریحی نزدیک آن نیز بروید. در ادامه از این مکان‌ها نام می‌بریم.

کوه‌های مریخی چابهار در مسیر جاده‌ی‌ چابهار به گواتر قابل مشاهده هستند. جالب است بدانید که فرسایش نوعی رسوبات باعث شده تا این کوه‌ها به ناهمواری‌های مریخ شباهت پیدا کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی چابهار به نام تالاب لیپار یا همان دریاچه‌ی صورتی نیز در کنار جاده‌ی چابهار به گواتر جا خوش کرده است. اواسط زمستان تا بهار بهترین زمان برای دیدن رنگ زیبای آب تالاب است. اگر زمستان به تالاب لیپار رفتید فرصت مناسبی است تا پرندگان خاصی را هم ببینید.

جنگل‌های حرا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به گواتر به حساب می‌آیند. البته محدوده‌ی این جنگل‌ها در بخش گواتر بسیار وسیع نیست ولی شگفتی‌های خاصی درون خود جای داده. سوار شدن قایق و عبور از آب‌هایی که میزبان درختان حرا هستند بسیار لذت بخش خواهد بود. تماشای منظره‌ی طلوع و غروب آفتاب در هنگام قایق سواری روی این آب‌ها آرامشی وصف نشدنی به بازدیدکنندگان می‌بخشد.

جانوران ساکن جنگل حرا در خلیج گواتر چابهار به شدت مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. دلفین‌های ساکن در اطراف این جنگل‌ها اغلب خود را به نزدیکی قایق‌های حامل مسافران می‌رسانند. تماشای بازیگوشی و جلب توجه این آبزیان دوست داشتنی از خاطرات مشترک بسیاری از گردشگران منطقه گواتر است.

جاذبه‌های گردشگری بندر گواتر

هر سال تقریبا چهار هزار پرنده‌ی مهاجر در دسته‌های صدتایی وارد بندر گواتر می‌شوند. اگر بخت با شما یار باشد ممکن است بتوانید در سفر خود به این منطقه این پرندگان غیر بومی را از نزدیک ملاقات کنید.

جاذبه‌های گردشگری بندر گواتر که دیدن آن‌ها حتما برایتان جذاب خواهد بود شامل جاذبه‌های زیر هستند:

  • تماشای پرندگان مهاجر
  • آب‌های دورنگ شیرین و شور خلیج گواتر
  • مسیر اتصال به قطب جنوب

مهم‌ترین نکات در سفر به بندر گواتر چابهار

  • در نظر داشته باشید که این منطقه مرزی بوده و شنا در آب‌های آن ممنوع هستند. حتی قایقرانان محلی نیز با دقت خاصی در این منطقه قایقرانی می‌کنند تا وارد حریم مرزی پاکستان نشوند. به هشدار‌های مرزی و مسائل ایمنی توجه کافی داشته باشید.
  • همراه داشتن پول نقد را برای استفاده از تفریحاتی مانند قایق سواری یا خرید صنایع دستی از بومیان گواتر توصیه می‌کنیم.
  • در صورت سفر با خودروی شخصی دقت کنید همواره مقدار مورد نیاز سوخت خود را در باک خودرو به همراه داشته باشید. فاصله‌ی بندر گواتر با چابهار کم نیست و ممکن است کمبود سوخت یا مواد غذایی باعث برجای ماندن خاطرات ناراحت کننده‌ای از سفر بشود.
  • بافت فرهنگی و مذهبی منطقه چابهار و به خصوص خلیج گواتر بسیار متفاوت از سایر نقاط ایران است. به دلیل مرز مشترک این اقلیم با پاکستان تشابهات زبانی و فرهنگی زیادی بین ساکنان مرزی این دو کشور وجود دارد. به فرهنگ و باور‌های مذهبی بومیان منطقه احترام بگذارید.
  • طبیعت کم‌نظیر بندر گواتر چابهار علی‌رغم زیبایی مثال زدنی به شدت تخریب شده است. در حفظ این طبیعت شگفت انگیز کوشا باشید و از ایجاد انواع آلودگی محیطی اجتناب کنید.
  • پیشنهاد می‌شود سهم خود را هرچند کوچک در راستای کمک به اقتصاد این منطقه انجام دهید. سکونت در اقامتگاه‌های بومگردی، خرید سوغات و یادگاری از بازار‌های محلی و تولیدکنندگان بومی صنایع دستی، قدم‌های کوچکی در راستای این هدف هستند.
  •  فعال‌ترین قطب پرورش میگو در کشور منطقه‌ی گواتر است و صادرات میگو از این بندر حجم قابل قبولی دارد.

معرفی لذیذترین غذا‌های محلی گواتر

غذاهای محلی بندر گواتر

غذا‌های ارائه شده در بندر گواتر چابهار همان غذاهای محلی چابهاری هستند. ماده اولیه اصلی بسیاری از غذا‌های محلی این منطقه، آبزیانی مانند میگو و انواع ماهی هستند. ماهی شیر و شوریده از محبوب‌ترین ماهی‌هایی هستند که در آشپزخانه‌های این منطقه طبخ می‌شوند. تنوع غذا‌های محلی چابهار زیاد است و به انواع ماهی و میگو خلاصه نمی‌شود. کابلی پلو، کرایی گوشت و کرایی مرغ و بریانی از دیگر غذا‌های معروف خلیج گواتر چابهار هستند. وجه مشترک تمام غذا‌های نام برده شده، ادویه‌های زیاد و طعم تند و تیز این غذا‌ها است. غذا‌های هندی و پاکستانی شباهت بیشتری به غذا‌های ارائه شده در منطقه گواتر دارند.

میوه‌ی کاکتوس، انار گلی و زیتون چابهاری میوه‌های مخصوص این منطقه هستند. زیتون چابهاری ربطی به تصور عمومی از زیتون ندارد. زیتون محلی یا زیتون چابهاری نام نوعی میوه مشابه گلابی است که طعمی شبیه به انبه دارد. البته اندازه‌ی زیتون چابهاری بسیار کوچک‌تر از گلابی است.

رستوران‌های نزدیک بندر گواتر

صرف ناهار یا شام در نزدیکی بندر و آشنایی با غذا‌های محلی منطقه بخش جذابی از سفر شما است. در میان گشت‌های تفریحی خود در منطقه به رستوران‌های اطراف سر زده و غذای خود را نوش جان کنید. در ادامه اسامی رستوران های چابهار نزدیک به بندر گواتر را مشاهده می‌کنید.

  • رستوران سنتی حیات
  • رستوران جواهر چابهار
  • رستوران بلوچ
  • رستوران تهرانی

هتل‌های نزدیک بندر گواتر

اگر برای اقامت در بندر گواتر دنبال هتل هستید، باید به چابهار بروید و از هتل‌های این شهرستان استفاده کنید. معروف‌ترین هتل های چابهار برای رزرو شامل موارد زیر می‌شوند که از نظر امکانات و هزینه انواع مختلفی را دربرمی‌گیرند:

  • هتل پنج‌ ستاره لیپار
  • هتل چهار ستاره لاله
  • هتل چهار ستاره فردوس
  • هتل چهار ستاره شاهان
  • هتل سه ستاره آذین
  • هتل دو ستاره سپیده
  • هتل آپارتمان رز مکران
  • هتل آپارتمان گراناز
  • هتل آپارتمان شوهاز

کلام پایانی درباره سفر به بندر گواتر

بازدید از بندر گواتر و  مکان‌های گردشگری نزدیک به آن بسیار دلنشین خواهد بود. خرید از بومیان منطقه و آشنایی با آداب و فرهنگ آنان نیز بخش دیگری از زیبایی‌های این سفر است. آشنایی با قطب صادرات میگو در کشور و تهیه‌ی میگو از این مکان در صورت نیاز یکی از لذت‌های سفر به خلیج گواتر چابهار خواهد بود. بندر‌های زیادی مانند بریس در نزدیکی بندر گواتر چابهار قرار دارند. بازدید از جاذبه‌های طبیعی به دلیل محدودیت در ساعت‌های بازدید و گرمای هوا، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین علت پیشنهاد می‌شود با اقامت در هتل‌های چابهار و رزرو تور چابهار از اقامت ۲۴ سفری همراه با آرامش را برای خود رقم بزنید.

فاصله بندر گواتر تا چابهار چقدر است؟

بندر گواتر در جنوب شرقی و ۹۵ کیلومتری چابهار قرار گرفته است.

معنی بندر گواتر چیست؟

این اسم از نام یکی از طوایف ناحیه مکران گرفته شده که سابقه تاریخی زیادی دارد و معنای دقیق آن مشخص نیست.

برای اینکه شنا کردن دلفین‌ها را در آب‌های خلیج گواتر ببینیم چه ساعتی برای بازدید برویم؟

بهترین زمان ساعت ۷ صبح است تا قایق کرایه کنید و بتوانید شنا کردن دلفین‌ها را ببینید.

آیا می‌توانیم در آب‌ های خلیج گواتر شنا کنیم؟

خیر. با توجه به اینکه خلیج گواتر هم‌مرز با پاکستان است، امکان شناکردن در این خلیج وجود ندارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×