بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » ۱۰ روش حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت در سفر
محیط زیست
دانستنی‌های سفر

۱۰ روش حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت در سفر

۱۰ شهریور ۱۳۹۸ 187۲۱147,067

با این که سفر کردن به طبیعت، یکی از فعالیت هایی است که برای سلامتی بسیار مفید است و بسیار توصیه می شود، اما حفاظت از محیط زیست  ملاحظاتی هم دارد. حضور انسان ها در طبیعت می تواند آسیب هایی نیز داشته باشد. آلودگی ها و تخریب محیط زیست، از پیامد های حضور بشر در طبیعت است. یادمان باشد که محیط زیست متعلق به همه انسان ها و آیندگان ماست.

محیط زیست
محیط زیست

همچنین حفاظت از محیط زیست، موجب سلامت انسان ها و توسعه پایدار است. اما برای حفظ محیط زیست و احترام به آن باید چه کرد؟ چگونه می توان ضمن آسیب نزدن به محیط زیست، از حال و هوای طبیعت لذت برد؟ در ادامه این مقاله از اقامت ۲۴ به معرفی ۱۰ روش برای حفاظت از محیط زیست پرداخته‌ایم.

مطلب مرتبط: محیط زیست ایران و حفاظت از آن

حفاظت از محیط زیست
حفاظت از محیط زیست

حفاظت از محیط زیست در سفر

به منظور حفاظت و احترام به محیط زیست، اقداماتی را می توان انجام داد که بدون آسیب رساندن به آن، بتوانیم از طبیعت لذت ببریم. این اقدامات شامل:

  • استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی

سعی کنید به جای کیسه های پلاستیکی، از ساک ها و کیسه های پارچه ای در اندازه های متفاوت و کاریردهای گوناگون استفاده کنید.  هنگام خرید از فروشگاه ها، به کیسه های پلاستیکی، نه بگویید و همیشه کیسه های پارچه ای خود را همراه داشته باشید. به این ترتیب زباله کمتری تولید می شود و پلاستیک کمتری وارد چرخه طبیعت می شود.

مطلب مرتبط: زباله پلاستیکی ؛ چگونه با این دشمن محیط زیست مقابله کنیم؟

  • استفاده از ظروف تجزیه پذیر و چند بار مصرف

به جای استفاده از ظروف یک بار مصرف، می توانید ظروفی که چندین بار قابل استفاده هستند، به کار ببرید. همچنین به جای استفاده از بطری های آب معدنی، می توانید قمقمه داشته باشید و به بطری های یک بار مصرف، نه بگویید.

آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان
آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان
  • جمع آوری زباله ها

زباله ها را در طبیعت رها نکنید. زباله ها هم موجب تخریب زیبایی بصری طبیعت و هم تجمع موجودات موذی و گسترش بیماری ها می شوند و به این ترتیب انواع آلودگی محیط زیست را افزایش می‌دهند. سعی کنید هنگامی که قصد ترک کردن مکانی را دارید، پاکیزه تر از قبل باشد. جمع آوری زباله ها و نظافت محیط زیست را باید از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم. در بزرگسالی دیگر نمی توان این نکات بدیهی را آموزش داد!

تفکیک زباله ها
تفکیک زباله ها
  • تفکیک زباله

تفکیک زباله های تر و خشک، کمک زیادی به حفظ محیط زیست می کند. این تفکیک شاید زمان بر به نظر برسد، اما تنها نیاز است که ۲ کیسه داشته باشید که زباله ها را از هم تفکیک کنید و کار بسیار آسانی است.

  • اسراف نکنید

در مصرف خود، صرفه جویی کنید و از هدر رفتن انرزی و مواد غذایی جلوگیری کنید. مصرف به اندازه و صرفه جویی در مصرف، موجب تولید زباله کمتر و جلوگیری از هدر رفتن منابع انرژی می شود. از پخت و پز بیش از حد پرهیز کنید تا هم زباله کمتری تولید شود و هم مواد غذایی کمتری هدر برود. پیشنهاد ما این است که از غذا های محلی استفاده کنید. به این ترتیب هم به اقتصاد آن منطقه کمک می کنید و هم از غذا هایی که پخته شده اند و آماده مصرف هستند، استفاده می کنید.

مطلب مرتبط: احترام به محیط زیست با صرفه جویی در مصرف آب

  • حفظ پاکیزگی و صرفه جویی در مصرف آب

منابع آب محدود هستند و این فقط مختص شهر شما نیست. صرفه جویی در مصرف آب و حفظ پاکیزگی منابع آب و رودخانه ها، وظیفه همه ما است. باز نگذاشتن شیر آب، خودداری از شستشوی بیش از حد، استفاده از ابزار هایی جهت کاهش مصرف آب، مواردی هستند که موجب محافظت از منابع آبی هستند. همچنین در آب رودخانه ها، برای شستشو از مواد شوینده استفاده نکنید.

مطلب مرتبط: کمپینگ در طبیعت و توصیه هایی برای حفاظت از محیط زیست

زباله های پلاستیکی
زباله های پلاستیکی
  • حفظ سکوت و آرامش در طبیعت

    طبیعت محل زندگی جانداران مختلفی می‌باشد و ما به نوعی وارد حریم زندگی آنها می‌شویم، از این رو باید مواردی را رعایت کنیم تا در روند زندگی آنها خللی وارد نشود. یکی از این موارد خودداری از سر و صداهای مزاحم و بلند می‌باشد. صداهای غیرعادی مانند پخش آهنگ با صدای زیاد و یا صدای موتور ماشین‌ها و همچنین صدای افراد و همهمه‌ها می‌تواند باعث ترساندن موجودات مختلف شود و در نتیجه این ترس آنها محل زندگی خود را ترک کنند.

    این امر باعث به خطر افتادن محیط زیست و جان موجودات مختلف می شود. خیلی از موجودات در اثر صداهای بلند و غیرعادی دچار مرگ در اثر استرس می شوند و یا از محل زندگی خود فرار می کنند که خطرات و مشکلات دیگری برای آنها در پی دارد.

     

  • محافظت از پوشش گیاهی و درختان

گیاهان و پوشش گیاهی، عامل تصفیه هوا و کاهش دی اکسید کربن هوا هستند. از شکستن شاخه درختان، چیدن گل ها، خم کردن نهال ها جلوگیری کنید و به دیگران هم آموزش دهیم. جنگل ها، ریه های زمین هستند. از آن ها محافظت کنیم.

  • استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

به منظور کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه ها، می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. به این ترتیب دود و آسیب کمتری به طبیعت و محیط زیست تحمیل می شود. همچنین می توانید از دوچرخه های کرایه ای، برای تردد در سطح شهر استفاده کنید. استفاده از دوچرخه و یا پیاده روی در مسیر های کوتاه، هم ورزش است و هم کمکی به حفظ پاکی هوا.

  • سبک سفر کنید

آیا می دانستید، با افزایش بار خودرو، میزان مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می کند. برای کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه ها و کاهش آلودگی هوا، از همراه بردن اقلام و وسایل غیر ضروری خودداری کنید. البته سبک سفر کردن می تواند آرامش بیشتری برایتان ایجاد کند.

  • به اقامتگاه ها و هتل های سبز مراجعه کنید

برخی از هتل ها و اقامتگاه ها هستند که در راستای گردشگری پایدار، برخوردی مسئولانه در قبال طبیعت و محیط زیست دارند. این هتل ها، که هتل سبز نامیده می شوند، تلاش می کنند تا زباله و گاز های سمی کمتری تولید کنند. این هتل ها تلاش می کنند تا از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کنند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

  • دفن کردن پسماند‌های غذا

می‌دانیم که بسیاری از مواد در طبیعت تجزیه می‌شوند. برای مثال پسماند‌های غذایی مانند تفاله چای، پوست میوه‌ها، خرده‌های نان، پوست تخم مرغ، پوست آجیل‌ها ومعمولا پس از یک سفر طبیعت گردی روی دست ما می‌مانند. درست است که این مواد قابل تجزیه در طبیعت هستند اما نباید آن‌ها را در طبیعت رها کنیم. اگر در مکان‌های مرطوب مانند جنگل و کوهستان هستید، یک گودال کوچک حفر کنید، پسماند‌های غذایی را درون آن بریزید و با کمی آب آن‌ها را مرطوب نمایید. سپس روی تمام پسماند‌ها را با خاک بپوشانید. به این ترتیب به تجزیه سریع‌تر مواد کمک کرده‌اید. همچنین ظاهر طبیعت با پسماند‌های غذایی آلوده و کثیف به نظر نمی‌آید.

به طور کلی باید به یاد داشته باشیم که قصد ما از سفر به طبیعت، آشتی با آن است. بنابراین وقتی طبیعت را ترک می‌کنید کوچکترین اثری از خود بر جای نگذارید. نظم طبیعت با کوچکترین دخالت ما دچار اختلال می‌گردد.

روش های حفاظت از محیط زیست و کمک به سالم بودن طبیعت، زیاد هستند و اگر کسی دغدغه محافظت از محیط زیست را داشته باشد، قطعا خودش خوب می داند که چگونه می تواند در این جهت اقداماتی داشته باشد. اما شما کدام یک از این روش ها را به کار بسته اید تا از محیط زیست و طبیعت زیبا حراست کنید؟

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۲/۵ - (۱۰۱۷ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲۱

  1. جواد صفایی

    بسیار مطالب عالی و پر محتوایی بخصوص برای بچه ها بود .ممنون خسته نباشید

    • علیرضا قانع

      سلام خواهش میکنم ممنون از لطفتون

  2. EARTH Lover🌍

    من عاشق محیط زیست هستم و ممنون از شما که این مقاله رو نوشتین .ما با همین چیز های ساده می تونیم تغییر ایجاد کنیم.

  3. کسی که عاشق طبیعت هست

    به طبیعت احترام بیشتری بزاریم.انسان داره هر لحظه بیشتر به طبیعت آسیب میزنه.به طبیعت بگید که نمیخواید بهش آسیب برسه. اول از خودمان شروع کنیم……..

  4. ممنون عالی بود امیدوارم بقیه هم این کار هارو بکنن و به و طبیعت احترام بزارن🌺

  5. آرمان

    ممنون عالی بود حتما بیشتر اهمیت میدم به این موضوع . فقط زباله های الکترونیکی جزو زباله های خشک میشن ؟ یا باید جدا بازیافت بشه ؟

  6. غزاله

    ممنون از مطلب خوبتون. بازم درباره محیط زیست مطلب بزارید

  7. فاطمه

    عالی بود عالی

  8. زهرا

    سلام ممنون از مطلب خوبتون. بیشتر از اینها باید به محیط زیست بها داده بشه

  9. 🥳 J $ brett 🥸 ٪

    🤧 به امید اون روزی که انسان ها بیشتر به طبیعت اهمیت بدهند 🤠 #

  10. مجتبی

    مطلب خیلی خوبی بود ممنون از سایت خوبتون

  11. تینا

    خوب بود،بدردم خورد

  12. صبا

    مطالبتون بسیار عالی بود با تشکر.من امتحانم رو با این مطالب ۲۰ گرفتم

  13. یاسین

    یا با طبیعت کنار میایم و ازش حفاظت میکنیم یا طبیعت ما رو به خاطره اشتباهاتمون مجازات میکنه باید قدره جایی که توش زندگی میکنیمو بدونیم ممنون از اطلاعتتون

  14. یاسمین

    مطالبتون بسیار عالی بود با تشکر.

    • تینا

      خوب بود،بدردم خورد????

  15. حسن

    عالیـــ

  16. حسین

    باحفاظت از محیط زیست بیایید همین الان گامی در جهت زیباتر کردن محیط زندگی و محیط زیست خود برداریم.

    • RED STAR

      موافقم

    • علی اصغر

      من هم با شما موافقم

    • هستی

      وقت بخیر، ببخشید من میتونم با ذکر منبع، از مطالب شما استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×