» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به سیستان و بلوچستان » چابهار » ۳۰+ جاهای دیدنی چابهار در بهار، تابستان، پاییز و زمستان
جاهای دیدنی چابهار
چابهار

۳۰+ جاهای دیدنی چابهار در بهار، تابستان، پاییز و زمستان

۲۷ آبان ۱۴۰۲ 10۰1,490

شهر چابهار یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این بندر شگفت‌انگیز و اقیانوسی تنها بندر در ایران است که در کرانه اقیانوس هند و دریای مکران قرار دارد. جاهای دیدنی چابهار و شگفتی هر کدام از آن‌ها باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهر رویایی و زیبا شده است. اگر شما نیز قصد دارید برای گذران اوقات فراغت به چابهار سفر کنید، هم نیاز به راهنمای سفر به چابهار دارید و هم باید با معروف‌ترین جاهای دیدنی و گردشگری این مقصد توریستی آشنا شوید، بنابراین توصیه می‌شود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

بهترین فصل بازدید از چابهار

پیش از آشنایی با جاهای دیدنی چابهار، باید بهترین زمان بازدید و سفر به این مقصد گردشگری شگفت‌انگیز را بدانید. از آنجایی که چابهار به آب‌های دریای عمان دسترسی دارد، به‌عنوان خنک‌ترین بندر ایران در فصل تابستان محسوب می‌شود. به این شکل که بیشترین درجه هوای چابهار در فصل تابستان، ۳۷ الی ۳۸ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است. همچنین میانگین دمای این شهر در طول سال، ۲۴ درجه سانتی‌گراد است، بنابراین در بیشتر ایام سال آب‌وهوای مطبوع، دلچسب و مناسبی دارد. اما اگر قصد دارید در بهترین شرایط آب‌وهوایی به بندر زیبا و خرم چابهار سفر کنید، پیشنهاد ما به شما فصل پاییز و زمستان است.

معروف ترین جاهای دیدنی چابهار

هر گوشه از بندر چابهار، نشانی از شگفتی و زیبایی طبیعت را پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد. اما برخی از جاهای دیدنی این شهر توریستی، به قدری شگفت‌انگیز و خاص است که تماشای آن‌ها هر گردشگری را مسحور و مجذوب می‌کند. در سفر به شهر رویایی و ب  ی‌نظیر چابهار، دیدن این جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی را از دست ندهید:

کوه های مینیاتوری

کوه‌های مریخی چابهار

یکی از جذابیت‌های طبیعی و منحصربه‌فرد چابهار که در حدود ۵۰ کیلومتری قسمت شرقی این بندر واقع شده است، کوه‌های مینیاتوری نام دارد. به این جاذبه گردشگری با ویژگی‌های ظاهری خاص و متفاوت، کوه‌های مریخی نیز می‌گویند. تماشای این کوه‌ها از فاصله دور و گشت‌وگذار در این منطقه، یکی از اصلی‌ترین تفریحات گردشگرانی است که به چابهار سفر می‌کنند.

جالب است بدانید که در سالیان دور، این کوه‌ها در زیر آب مدفون بودند، به همین خاطر انواع فسیل ماهی‌ها و حیوانات آبزی در کوه‌های مینیاتوری وجود دارد. قدمت این جاذبه گردشگری که از میراث مهم زمین‌شناسی محسوب می‌شود، به بیش از چهار میلیون سال می‌رسد. بازدید از کوه‌های مریخی چابهار رایگان بوده و در هر ساعتی از شبانه‎روز امکان‌پذیر است، فقط کافی است مسیر جاده چابهار گواتر را طی کنید.

ساحل صخره ای چابهار (ساحل دریا بزرگ)

ساحل صخره‌ای چابهار

همان‌طور که اشاره شد، چابهار در کرانه اقیانوس هند و دریای مکران واقع شده است و همین امر این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای توریستی تبدیل کرده است. سواحل زیادی در چابهار وجود دارد، اما نمی‌توان از شگفتی ساحل صخره‌ای آن غافل شد. این ساحل که به ساحل دریا بزرگ معروف است، چشم‌انداز بی‌نظیری از زیبایی و جلوه طبیعت را پیش چشمان شما ترسیم می‌کند. منظره برخورد موج‌های خروشان با صخره‌ها، بسیار چشم‌نواز و تماشایی است. برای بازدید از این جاذبه طبیعی و گردشگری، بهتر است در فصل ورزش بادهای موسمی به چابهار بروید، چراکه در این زمان می‌توانید موج‌هایی تا ارتفاع ۱۵ متر را ببینید و از صدای آواز مرغان دریایی لذت ببرید.

آدرس: چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر

اسکله رمین

اسکله رمین چابهار

در میان جاهای دیدنی چابهار، اسکله‌ای زیبا در دل روستای رمین وجود دارد که محلی برای رفت‌وآمد صیادان محسوب می‌شود. در اسکله رمین، علاوه‌بر دیدن چشم‌اندازهای بی‌نظیر از دریا، می‌توانید ماهی‌های تازه‌ای که صیادان پس از یک روز کاری با خود به ساحل می‌آورند، خریداری کنید. جالب است بدانید که روستای رمین، در زمینه تولید تن ماهی، رتبه سوم را در کشور دارد.

آدرس: ۷ کیلومتری بندر چابهار، روستای رمین

اسکله کنارک

اسکله کنارک چابهار

اسکله زیبای کنارک که در واقع محلی برای پهلو گرفتن قایق‌ها و لنج‌های صید ماهی محسوب می‌شود، بهترین مکان برای دیدن زیبایی و شگفتی طبیعت است. در این اسکله می‌توانید پرواز پرندگان دریایی را تماشا کنید و ساعت‌های خوش و آرام را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید.

آدرس: ۵۵ کیلومتری غرب چابهار

روستای درک

روستای درک چابهار

روستای درک یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است که خاص‌ترین مناظر طبیعی را در دل خود جای داده است. اکثر گردشگرانی که به این روستا می‌روند، به‌دنبال تماشای تضاد بی‌نظیری از قرار گرفتن بیابان در کنار دریا هستند. تصور تماشای کویر، دریا، نخل‌های زیبا، پرواز پرندگان و صدای رمل‌ها در یک قاب از طبیعت، بسیار شگفت‌انگیز است، این در حالی است که این رویا در روستای درک به واقعیت تبدیل شده است. توصیه می‌شود برای بازدید از زیبایی این منطقه، نزدیک به غروب آفتاب به روستای درک بروید.

پلاژ ساحلی تیس

پلاژ ساحلی تیس چابهار

یکی دیگر از زیباترین و خاص‌ترین سواحل چابهار که امکانات تفریحی و رفاهی مطلوبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد، پلاژ ساحلی تیس نام دارد. اگر جزو افرادی هستید که از انجام بازی‌ها و تفریحات آبی لذت می‌برید، حتما در طول سفر به چابهار، سری به این پلاژ زیبا بزنید. پیاده‌روی و کمپینگ در ساحل و تماشای شگفتی طبیعت از یک طرف و امکان تجربه تفریحات دریایی مانند شنا، جت اسکی و قایق‌سواری از طرف دیگر، پلاژ ساحلی تیس را به یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی چابهار تبدیل کرده است. جالب است بدانید که در این منطقه تفریحی، یک سرسره آبی بزرگ قرار دارد که برای دوست‌داران هیجان، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

آدرس: پنج کیلومتری جاده چابهار کنارک

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار

در شهرستان چابهار، یک موزه محلی وجود دارد که در ساختمانی قدیمی و متعلق به دوره قاجار راه‌اندازی شده است. ساختمان این موزه به تنهایی یک اثر تاریخی بی‌نظیر محسوب می‌شود که در بخش‌های مختلف داخلی آن نیز آثار باستانی مختلفی به نمایش گذاشته شده است. در بخشی از این ساختمان، موزه مردم‌شناسی قرار دارد که درباره نحوه پوشش و زندگی مردمان این منطقه سخن می‌گوید. اگر قصد خرید صنایع دستی چابهار را دارید، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های موجود در موزه محلی تهیه کنید.

آدرس:شهرستان چابهار، خیابان دریا

سواحل مکران

سواحل مکران

اگر دوست دارید در کرانه‌ی دریا عمان قدم بزنید و ساعات خوشی را تجربه کنید، به سواحل مکران بروید. پیاده‌روی و تفریح در ساحلی ماسه‌ای که چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از غروب خورشید را به تصویر می‌کشد، می‌تواند به بهترین خاطره شما از سفر به شهر زیبای چابهار تبدیل شود. در این ساحل، صخره‌های بلند و غول‌پیکری وجود دارد که می‌توانید روی آن بنشینید و شگفتی و سخاوت طبیعت را تماشا کنید. همچنین آن دسته از افرادی که عاشق تفریحات هیجان‌انگیز هستند، می‌توانند با شنا در دریا و یا قایق‌سواری، لحظات خوشی را سپری کنند.

آدرس: شهرستان چابهار، سواحل مکران

بندر گواتر

بندر گواتر چابهار

بندر گواتر به‌عنوان نقطه پایانی شهر چابهار محسوب می‌شود که تنها با نیم ساعت قایق‌سواری می‌توانید به کشور پاکستان برسید. جاده‌ای که از طریق آن به بندر گواتر می‌رسید بسیار زیبا و تماشایی است و مناظری از دشت‌های وسیع و اقیانوس هند را مقابل شما به تصویر می‌کشد. در این ساحل، صخره‌های عظیمی وجود دارد که برخورد موج‌های ساحل به آن، بسیار تماشایی و خیره‌کننده است. شگفتی‌های این بندر به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا جنگل‌های بکری در آن وجود دارد که تنوع گیاهی بالایی دارد. همچنین بیش از ۴۰ گونه از پرندگان زیبا و رنگارنگ در این جنگل‌ها زیست می‌کنند که از طرف فعالان محیط‌زیست، تحت مراقبت و حفاظت هستند. توصیه می‌شود در سفر به چابهار، دیدن بندر گواتر را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آدرس:چابهار، بندر گواتر

ساحل و اسکله بریس

ساحل بریس چابهار

یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی چابهار، ساحل و اسکله بریس نام دارد که به‌عنوان منطقه‌ای بکر و تماشایی محسوب می‌شود. تردد قایق‌های صیادان این منطقه و رفت‌وآمد ماهیگیران، شگفتی این اسکله را دوچندان کرده است. در بخشی از اسکله بریس که به ساحل تراسی نیز معروف است، شاهد پدیده‌ای طبیعی و منحصربه‌فرد به نام موج فشان خواهید بود که آب دریا را از میان سنگ‌ها و صخره‌ها، به بیرون پرتاب می‌کند. بسیاری از گردشگران برای تماشای این پدیده بی‌نظیر به اسکله بریس می‌روند.

آدرس:شهرستان چابهار، جاده چابهار گواتر

روستای تیس

روستای تیس چابهار

روستای تاریخی و قدیمی تیس، جاذبه گردشگری دیگری است که نباید در سفر به چابهار از آن غافل شوید. قدمت این روستا به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و بناها و آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. روستای تیس همچنین از بنادر تجاری مهم و اصلی در جنوب کشور است که در زمینه واردات و صادرات کالاهای مختلف فعالیت دارد. کوه‌های مرتفع، کوچه باغ‌های زیبا، رودخانه خروشان و پرآب و همچنین بناهای تاریخی فراوان، تمام آن چیزی است که گردشگران را مجذوب این منطقه کرده است. بازدید از روستای تیس به‌ویژه برای کسانی که به تاریخ، تمدن و فرهنگ علاقه دارد، توصیه می‌شود.

آدرس: ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار

خلیج پزم

خلیج پزم چابهار

یکی از مکان‌های دیدنی چابهار که شامل منطقه‌ی ساحلی زیبا و با وسعت کم است، خلیج پرم نام دارد. این خلیج که در بین مردم محلی به خلیج تیاب معروف است، چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و جذابی از طبیعت را به رخ می‌کشد. بسیاری از گردشگران با هدف کمپینگ و استراحت به خلیج پزم می‌روند و ساعات خوش و آرامش‌بخشی را در این منطقه سپری می‌کنند.

آدرس: ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار

اسکله پسابندر

اسکله پسابندر

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار که به‌عنوان قطب صادرات ماهی در کشور محسوب می‌شود، خلیج پسابندر نام دارد. در نزدیکی این خلیج، یک جزیره زیبا وجود دارد که در واقع زیستگاهی مناسب برای شاه‌میگو است. ماهی‌های محبوب و رایج که در اسکله پسابندر عرضه و صادر می‌شود، شامل حلوا، ماهی تن و شیرماهی است. اگر به این بندر رفتید، حتما ماهی تازه خریداری کنید و یا در رستوران‌های محلی آن، ماهی کباب سفارش دهید.

آدرس:۸۸ کیلومتری جنوب شرقی چابهار

قدمگاه خضر نبی

قدمگاه خضر نبی

در میان جاذبه‌های طبیعی و تفریحی چابهار، برخی مکان‌های زیارتی مانند قدمگاه خضر نبی نیز وجود دارد. این بقعه در واقع زیارتگاه اصلی و مهم اقوام بلوچ ساکن در این منطقه است که آئین‌ها و مراسم‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود. قدمگاه خضر نبی، آرامگاه فردی به نام خواجه خضر است که در بین مردم محلی بسیار قابل احترام بوده و از راهنمایان حرفه‌ای و محبوب لنج‌های صیادی محسوب می‌شده است.

آدرس: جنوب غربی چابهار، منطقه سپوزه

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک

تفرجگاه ساحلی دریا کوچک

در بین سواحل متعدد و بی‌شمار چابهار، دو ساحل وجود دارد که با استقبال زیاد گردشگران مواجه است. یکی از این سواحل، ساحل دریا کوچک نام دارد که به‌عنوان محبوب‌ترین تفرجگاه ساحلی برای تجربه لحظاتی شاد، مفرح و مهیج محسوب می‌شود. وقتی به این ساحل می‌روید، چادرهایی را خواهید دید که برای کمپینگ و تفریح در ساحل برپا شده است. انجام تفریحات دسته‌جمعی، شنا، پیاده‌روی، تماشای امواج زیبای دریا و ماهیگیرانی که مشغول صید ماهی هستند، می‌تواند بهترین و خاطره‌انگیزترین بخش سفر شما به شهر توریستی چابهار باشد.

آدرس:چابهار، انتهای بلوار امام

اسکله تیس چابهار

اسکله تیس چابهار

بازدید از اسکله تفریحی تیس به‌ویژه در روزهای گرم تابستان، برای هر گردشگری جذاب است. ماسه‌های نرم ساحل تیس، بهترین شرایط را برای قدم زدن و تجربه لحظاتی آرامش‌بخش و منحصربه‌فرد فراهم کرده است. تصویر ماهیگیران و صیادانی که در اسکله تیس رفت‌وآمد می‌کنند، زیبایی و شگفتی این منطقه را دوچندان کرده است. جالب است بدانید که در اسکله تیس، امکان انجام تفریحات آبی مانند شنا و قایق‌سواری وجود دارد. بنابراین علاوه‌بر تماشای چشم‌انداز عالی از طبیعت، می‌توانید بازی‌های آبی هیجان‌انگیز را نیز تجربه کنید.

آدرس: ۱۰ کیلومتری شرق چابهار، روستای تیس

روستای شیرگواز

روستای شیرگواز

در بین جاهای دیدنی چابهار، بازدید از روستای توریستی و گردشگری شیرگواز را از دست ندهید. چراکه با رفتن به این روستا، گویی به هندوستان سفر کرده‌اید. روستای شیرگواز در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که کوه‌های اطراف آن، زیستگاه حیوانات وحشی مانند گراز و شیر است. به دلیل وجود این حیوانات، نام این روستا به شیرگواز درآمده است. به‌طور کلی تنوع گونه‌های جانوری در این روستا بسیار زیاد است و با رفتن به حاشیه روستا می‌توانید تمساح، طاووس، کفتار و … را نیز ببینید. در این میان نباید از زیبایی باغ‌های سرسبز، زیبا و پرمیوه روستای شیرگواز غافل شد. باغ‌های تماشایی موز، پاپاپا و انبه با طعم اصیل و خوش، از دیگر جذابیت‌های این روستا محسوب می‌شود. وقتی در کوچه پس کوچه‌های روستای شیرگواز قدم می‌زنید، مردمان محلی خوش‌برخورد و خونگرم با لباس‌های محلی زیبا و رنگارنگ را مشاهده خواهید کرد.

آدرس:مسیر جاده چابهار ایرانشهر، روستای شیرگواز

فواره بلوچستان چابهار

فواره بلوچستان چابهار

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چابهار از شهرهای ایران است که پدیده‌ها و شگفتی‌های طبیعی منحصربه‌فرد و بی‌نظیری را در دل خود جای داده است. یکی از این زیبایی‌های طبیعت، فواره بلوچستان چابهار است که با رفتن به خط ساحلی این شهر می‌توانید آن را مشاهده کنید. این اثر طبیعی که بیشتر در ساحل دریا بزرگ رخ می‌دهد، در نتیجه خروج پر فشار آب از داخل زمین به سمت بیرون(بالا) رخ می‌دهد و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. جالب است بدانید که در برخی موارد ارتفاع این فواره‌ها، به ۱۰ متر نیز می‌رسد.

مسجد جامع دزک

مسجد جامع دزک

از دیگر بناهای تاریخی و جاذبه‌های مذهبی شهر چابهار، می‌توان به مسجد جامع دزک اشاره کرد. این مسجد به‌قدری زیبا و شگفت‌انگیز است که در لیست آثار ملی، به ثبت رسیده است. بازدید از مسجد جامع دزک، معماری زیبا و منحصربه‌فرد دوره صفویه را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. دیوارهای این جاذبه دیدنی چابهار با خشت و گل و سقف آن با تنه درختان گز و خرما ساخته شده است.

درخت مکرزن

درخت مکرزن چابهار

یک درخت کهنسال در چابهار وجود دارد که به‌عنوان زیباترین جاذبه دیدنی آن محسوب می‌شود. گیاه این درخت به هند شرقی تعلق دارد و به آن انجیر معابد یا مکرزن می‌گویند. سن درخت مکرزن چابهار به بیش از یک قرن می‌رسد و تماشای آن در بین گردشگران بسیار محبوب و پرطرفدار است. در صورتی که در فصل بهار از این جاذبه طبیعی دیدن کنید، می‌توانید از چشیدن طعم میوه آن نیز لذت ببرید.

آدرس:چابهار، ضلع جنوبی روستای رمین

باهوکلات

باهوکلات

منطقه حفاظت‌شده گاندو در شهر چابهار، در واقع زیستگاه یکی از گونه‌های جانوری نادر محسوب می‌شود. این منطقه که در گذشته به باهوکلات معروف بوده است، محلی برای زندگی گونه‌ای از تمساح کمیاب به نام گاندو یا تمساح پوزه کوتاه است. در حال حاضر نیز بیش از ۲۱۰ عدد از این تمساح در منطقه گاندو وجود دارد که بازدید از آن برای هر گردشگری هیجان‌انگیز است. با رفتن به باهوکلات به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی چابهار، می‌توانید علاوه‌بر گونه‌های جانوری کمیاب، پوشش گیاهی خاصی را نیز مشاهده کنید.

آدرس: چابهار، منطقه محافظت شده گاندو

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس

برای دیدن یکی از بناهای به‌جامانده از دوران صدر اسلام به بازدید از مسجد جامع تیس بروید. این مسجد از بناهای تاریخی و قدیمی چابهار است که نام آن در فهرست ابنیه تاریخی این شهر ثبت شده است. معماری خاص و متمایز این مسجد برای هر گردشگری جذاب است، زیرا به‌دلیل نزدیکی روستای تیس به هند و پاکستان، از معماری این دو کشور نیز در ساخت آن الهام گرفته شده است. از ویژگی‌ها و مشخصات خاص مسجد جامع تیس می‌توان به تک مناره‌ای بودن آن و استفاده از رنگ‌های سبز و قرمز در تزئینات گنبد و مناره، اشاره کرد.

آدرس:چابهار، روستای تیس

کلبه‌ی غواصی چابهار

کلبه‌ی غواصی چابهار

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین تفریحات در سفر به چابهار، غواصی در بین آب‌های زلال و شفاف دریا است. بنابراین اگر به این تفریح هیجان‌انگیز و مفرح علاقه دارید، سری به کلبه غواصی چابهار بزنید. جالب است بدانید که این مجموعه تفریحی، اولین مجتمع آموزش غواصی در کشور محسوب می‌شود که فرصت غواصی در دریای مکران را برای گردشگران فراهم کرده است. بعد از تجربه بی‌نظیر و شگفت‌انگیز غواصی در این مجموعه، می‌توانید به تفریحاتی چون موج‌سواری، ماهیگیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب نیز بپردازید. توجه داشته باشید که تمام این بازی‌ها و تفریحات مهیج، تحت نظارت مربیان حرفه‌ای و آموزش‌دیده انجام می‌شود.

آدرس: چابهار، نرسیده به هتل لیپار

جنگل حرا

جنگل زیبای حرا در چابهار

مطمئنا درباره زیبایی و شگفتی جنگل حرا، توصیفاتی شنیده‌اید، اما تماشای این جنگل بی‌نظیر فرصتی است که نباید آن را در سفر به چابهار از دست بدهید. درختان همیشه سبز و شناور در آب‌های شور، زیباترین و شگفت‌انگیزترین جلوه طبیعت را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. بنابراین در لیست گردشگری خود در سفر به این شهر توریستی و رویایی، بازدید از جنگل حرا چابهار را در اولویت قرار دهید. درختچه‌ها و درختانی که تا نیمه در آب هستند که در کنار آن‌ها، پوشش گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد، یک چشم‌انداز رویایی و باورنکردنی محسوب می‌شود. با رفتن به جنگل حرا می‌توانید انواع لاک‌پشت، مرغ دریایی و دلفین را نیز تماشا کنید.

آدرس:چابهار، منطقه خلیج گواتر 

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی در چابهار

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار که گشت‌وگذار در بین انواع گیاهان و گل‌ها را برای شما امکان‌پذیر کرده است، باغ گیاه شناسی نام دارد. اکثر گردشگرانی که دوست‌دار طبیعت، گل‌ها و گیاهان هستند، از این مجموعه زیبا و سرسبز بازدید می‌کنند. آشنایی و کسب اطلاعات درباره گیاهان مختلف، فرصتی است که می‌توانید با بازدید از باغ گیاه شناسی چابهار به دست بیاورید. در این مجموعه، بیش از ۴۰۰۰ گونه گیاهی مختلف و متنوع وجود دارد که برخی از آن‌ها کمیاب و یا در حال انقراض هستند. با قدم زدن در بین گل‌ها و گیاهان می‌توانید از تماشای جست‌وخیز و بازیگوشی حیواناتی مانند سنجاب، طوطی و مرغ مینا نیز لذت ببرید.

آدرس: ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار، جاده تیس

دکه بازار

دکه بازار چابهار

در بازار محلی و سنتی فجر یا همان دکه بازار چابهار، انواع صنایع دستی، محلی و هنری در غرفه‌های کوچک و بزرگ به فروش می‌رسد. این بازار که در بین مردم بومی به بی بی بازار معروف است، لباس‌های محلی، پارچه‌های دست‌دوز، انواع لوازم برقی، وسایل آشپزخانه و… را به گردشگران و اهالی چابهار عرضه می‌کند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های دکه بازار که در بین گردشگران بسیار پرطرفدار است، دکه‌های حناکاری است که نقش و نگارهای زیبایی را با استفاده از حنا روی دستان یا صورت طراحی می‌کنند.

آدرس: چابهار، بعد از پاساژ دوستخواه

قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت

در میانه دره تیس، قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که متعلق به دو دوره تاریخی اشکانیان و ساسانیان است. قلعه پیروز گت، با دیوارهایی از سنگ‌های آهکی و ساروچ، همچون بنایی استوار از گردشگران میزبانی می‌کند. این قلعه قدیمی از جاهای دیدنی چابهار است که در روستای باستانی تیس واقع شده است و با وجود تخریب شدن برخی از قسمت‌ها، هنوز ارزش دیدن را دارد. بخش‌هایی از سکوهای سنگی و دیوارهای قلعه و همچنین دو اتاق که برای دیدبانی کاربرد داشته، پابرجا مانده است.

آدرس: ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس

آرامگاه سید غلام رسول

آرامگاه سید غلام رسول

وقتی به شهر چابهار وارد می‌شود، می‌توانید آرامگاهی را ببینید که به شخصی به نام سید غلام رسول تعلق دارد. قدمت این آرامگاه زیبا به سال ۴۵۶ هجری قمری بازمی‌گردد و به همین دلیل از بناهای تاریخی چابهار محسوب می‌شود. معماری خاص این آرامگاه، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند، زیرا تمام این بنا که شامل دو مناره و یک گنبد می‌شود، سفید رنگ است. برخی بر این باور هستند که معماری آرامگاه سید غلام رسول از سبک معماری آرامگاه‌های هندی نشات گرفته است. جالب است بدانید که در حیاط این مکان تاریخی، درختان تمر هندی وجود دارد که زیبایی خاصی به محوطه آن بخشیده است.

آدرس: شهرستان چابهار، بلوار شهید ریگی

ساختمان قدیمی تلگراف خانه چابهار

ساختمان قدیمی تلگراف خانه چابهار

در لیست آثار ملی ایران، یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی چابهار به نام تلگرافخانه چابهار به چشم می‌خورد. قدمت ساختمان این اثر تاریخی که به تلگرافخانه انگلیسی نیز شهرت دارد، به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این ساختمان در گذشته با هدف توسعه روابط تجاری این منطقه، احداث شده است. این اثر تاریخی، زیبایی و ویژگی‌های ظاهری بی‌نظیری دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس:  چابهار، نبش خیابان مولوی

دریاچه صورتی لیپار

دریاچه لیپار چابهار

تماشای تالابی با رنگ صورتی، یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین تجربه شما در سفر به بندر زیبای چابهار خواهد بود. دریاچه صورتی لیپار از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود که رنگ منحصربه‌فرد خود را مدیون وجود جلبک‌های خاص و تعداد زیاد از پلانکتون‌ها است. در واقع واکنش‌های شیمیایی که جلبک‌ها ایجاد می‌کنند، رنگ آب این دریاچه را به صورتی تبدیل کرده است. بازدید از دریاچه صورتی لیپار رایگان و به‌صورت ۲۴ ساعته است و بهترین زمان بازدید از آن به شرح زیر است:

  • بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت
  • شهریور تا اوایل آبان است

آدرس: ۲۰ کیلومتری شرق چابهار

غارهای سه گانه بان مسیتی

غارهای سه‌گانه چابهار

از دیگر جاهای دیدنی چابهار که داستان‌های زیادی از گذشتگان را نقل می‌کند، غارهای بان میستی نام دارد. این جاذبه گردشگری شامل دو غار طبیعی و دستکند است که به باور مردم بومی، در روزگاران قدیم، بانویی صالح در آن زندگی می‌کرده است. با این حال مقبره‌ای درون غار وجود دارد که مشخص نیست به چه کسی تعلق دارد. شواهد موجود در غارهای بان میستی نشان دهنده این موضوع است که در گذشته از این غارها برای ذبح و عبادت استفاده می‌شده است. برای بازدید از این جاذبه دیدنی نیاز به پرداخت هزینه نیست و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به این منطقه بروید.

آدرس: شمال غربی روستای تیس

گل فشان تنگ

گل‌فشان‌های چابهار؛ خاص‌ترین پدیده زمین‌شناسی

منطقه‌ای در چابهار وجود دارد که عجیب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی را در دل خود جای داده است. تماشای گل فشان‌های چابهار با ظاهری عجیب و باورنکردنی، هر گردشگری را هیجان‌زده می‌کند. با رفتن به این منطقه می‌توانید ۳ گل فشان زیبا و حیرت‌انگیز را ببینید که به آن ناف دریا نیز می‌گویند. گل فشان در واقع یک پدیده طبیعی خاص محسوب می‌شود که به چشمه شباهت دارد، با این تفاوت که به جای آب، گل و لای از آن بیرون می‌آید. توصیه می‌شود در سفر به بندر توریستی چابهار حتما سری به این جاذبه گردشگری بزنید.

آدرس:  ۱۰۰ کیلومتری غرب چابهار

گورستان جن تیس

گورستان جن تیس چابهار

اگر عاشق هیجان هستید، باید از گورستان تیس به‌عنوان قدیمی‌ترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی چابهار، دیدن کنید. برای بازدید از این مکان عجیب باید به دامنه کوه پیل بند بروید. ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد گورهای گورستان تیس این است که به جای زمین، در دل صخره‌ها قرار دارد و همچنین ابعاد آن‌ها بسیار بزرگ است. مردم بومی بر این باور هستند که این گورها به مردگان جنیان تعلق دارد، به همین دلیل به گردشگران توصیه می‌کنند که پس از غروب آفتاب، به این منطقه نروند.

آدرس:  ۳۰۰ متری غرب روستای تیس

ساحل درک

ساحل درک چابهار

از دیگر شگفتی‌های چابهار که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد، ساحل درک است که محل تلاقی دریا با کویر محسوب می‌شود. این ساحل زیبا که نمونه آن تنها در چند کشور خارجی وجود دارد، تجربه خاص‌ترین و به یادماندنی‌ترین لحظات را برای گردشگران فراهم کرده است. تصور کنید که در طبیعتی هستید که دریا، کویر، آسمان و نخل را یک جا و در کنار هم تماشا می‌کنید. جالب است بدانید که در نزدیکی ساحل درک، باغ‌های موز وجود دارد که دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

 آدرس: روستای زرآباد

 قلعه پرتغالی ها

 قلعه پرتغالی ها

در جاده تیس، می‌توانید بقایای قلعه‌ای قدیمی را ببینید که روزگاری محل اقامت سربازان پرتغالی بوده است. این قلعه زیبا و تاریخی با ۴ برج که در اطراف آن قرار دارد، محبوب‌ترین جاذبه گردشگری در چابهار است که چشم‌انداز بی‌نظیری را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. توصیه می‌شود در سفر به این بندر رویایی و زیبا، بازدید از قلعه پرتغالی‌ها که به قلعه تیس نیز معروف است را در لیست جاهای دیدنی چابهار در نظر داشته باشید.

آدرس: جاده تیس

جاهای دیدنی چابهار در بهار

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برای تماشای زیبایی‌ها و شگفتی‌های چابهار می‌توانید هر فصلی از سال را در نظر داشته باشید. در صورتی که قصد دارید در فصل بهار به چابهار بروید، بهتر است فرودین ماه را در اولویت قرار دهید. چراکه آب‌وهوای چابهار در این ماه، به‌طور میانگین، در حدود ۲۴ درجه سانتی‎گراد است. اگر در بهار به چابهار سفر کردید، بازدید از این جاذبه‌های دیدنی و گردشگری را از دست ندهید:

  • سواحل چشم‌نواز
  • کوه‌های مریخی (کوه‎های مینیاتوری)
  • کوه گِل افشان تنگ

جاهای دیدنی چابهار در تابستان

جاهای دیدنی چابهار در تابستان

درست است که چابهار از خنک‌ترین بنادر در جنوب کشور محسوب می‌شود، اما باید بدانید که تابستان‌های گرمی دارد و در برخی از روزها شاهد میانگین دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد در این شهر زیبا، هستیم. این شرایط ممکن است بازدید از برخی از جاهای دیدنی چابهار را کمی سخت کند. بنابراین اگر در فصل تابستان به این شهر توریستی و رویایی سفر کردید، از مکان‌های گردشگری دیدن کنید که مناسب این فصل است و آب‌وهوای خنک‌تری دارد، ازجمله:

  • بندر گواتر
  • باغ گیاه شناسی
  • فواره بلوچستان
  • کلبه غواصی

جاهای دیدنی چابهار در پاییز

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پاییز ازجمله بهترین فصل‌ها برای سفر به شهر گردشگری چابهار است که فرصت بازدید از تمام جاذبه‌های طبیعی و دیدنی را به گردشگران می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید از دیدن مکان‌های دیدنی و گردشگری این شهر در بهترین شرایط آب‌وهوایی لذت ببرید، سفر خود را برای فصل پاییز برنامه‌ریزی کنید و از تماشای این پدیده‌های طبیعی و دیدنی لذت ببرید:

  • ساحل درک
  • جنگل حرا
  • روستای شیرگواز
  • اسکله پسابندر
  • روستای تیس
  • سواحل مکران
  • و…

جاهای دیدنی چابهار در زمستان

در صورتی که فرصت سفر به چابهار در فصل پاییز را از دست دادید، نگران نباشید، چراکه فصل زمستان نیز از بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر زیبا و رویایی محسوب می‌شود. برای بازدید از جاهای دیدنی چابهار در زمستان، هیچ محدودیتی وجود ندارد و به این شکل می‌توانید لیست گردشگری خود را بر اساس تعداد روزهای سفر و علاقه و سلیقه خود مشخص کنید. اما پیشنهاد می‌شود در سفر به چابهار در فصل سرد سال، سری به این جاذبه‌های تفریحی و دیدنی بزنید:

  • پلاژ ساحلی تیس
  • بندر گواتر
  • تفرجگاه ساحلی دریا کوچک
  • درخت مکرزن
  • باهوکلات
  • دریاچه صورتی لیپار

جاهای دیدنی چابهار در شب

یکی از جذابیت‌های سفر به چابهار برای گردشگران، انجام تفریحات شبانه در این شهر است. اما بهترین مکان‌های دیدنی چابهار در شب کدام است؟ گشت‌وگذار شبانه در این بندر شگفت‌انگیز، سفر شما را خاطره‌انگیز و به یادماندنی خواهد کرد، بنابراین بعد از یک روز پرماجرا به هتل بروید، کمی استراحت کنید و برای دیدن جاهای دیدنی چابهار در شب، به این مکان‌های گردشگری و زیبا سری بزنید:

  • ساحل مکران
  • ساحل درک
  • کلبه غواصی

جاهای تفریحی چابهار

جاهای تفریحی چابهار

چابهار به داشتن جاذبه‌ها و پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. این در حالی است که در کنار مکان‌های گردشگری و طبیعی این شهر، برخی جاذبه‌های تفریحی وجود دارد که با بازدید از آن می‌توانید لحظات مهیج و مفرحی را تجربه کنید. از آنجایی که تفریحات چابهار بسیار متنوع و گسترده هستند، بنابراین اگر به تفریحات آبی و دریایی مانند شنا، قایق‌سواری، جت اسکی و ماهیگیری علاقه دارید، باید به سواحل معروف و محبوب چابهار بروید که شامل موارد زیر است:

  • پلاژ ساحلی تیس
  • سواحل مکران
  • ساحل و اسکله بریس
  • ساحل درک
  • و…

تور چابهار برای بازدید از تمام جاهای دیدنی آن

اگر قصد دارید یک سفر شگفت‌انگیز را به چابهار تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم با تور چابهار اقامت۲۴ به این شهر بروید. این تور به شما اجازه می‌دهد تا هر تعداد روز دلخواهی را به عنوان مدت تور خود انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید از قبل برنامه‌ریزی کنید و یک سفر معرکه را تجربه کنید.

رزرو بهترین هتل‌های چابهار برای بازدید از جاهای دیدنی

چابهار جاهای دیدنی بسیاری دارد، برای اینکه لذت بازدید از آن‌ها دو چندان شود، توصیه می‌کنیم به صفحه هتل های چابهار بروید و بهترین هتل‌ها را برای اقامت خود رزرو کنید. برخی از آن‌ها را برای راحتی کارتان در زیر لیست کرده‌ایم.

  •  هتل لیپار چابهار
  • هتل آپارتمان شوهاز چابهار
  • هتل گراناز چابهار

سخن پایانی

چابهار از محبوب‌ترین و شگفت‌انگیزترین مقاصد گردشگری در جنوب ایران است که هر ساله از گردشگران داخلی و خارجی زیادی میزبانی می‌کند. جاهای دیدنی چابهار به قدری زیاد است که بازدید از تمام آن‌ها، به هفته‌ها اقامت در این شهر نیاز دارد. اگر قصد سفر به بندر رویایی و حیرت‌انگیز چابهار را دارید، بهتر است با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید تا به این شکل بتوانید لیست گردشگری خود را پیش از سفر مطابق سلیقه و علاقه خود، تعیین کنید. با توجه به استقبال زیاد گردشگران از سفر به این شهر توریستی، در این مطلب به معرفی برخی از معروف‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌های دیدنی چابهار پرداختیم.

۴.۳/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×