» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » دره تندیس ها قشم (دره مجسمه های قشم) کجاست؟ تفریحات و راهنمای سفر
دره تندیس ها قشم
قشم

دره تندیس ها قشم (دره مجسمه های قشم) کجاست؟ تفریحات و راهنمای سفر

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ 24۲3,034

دره تندیس ها یا دره مجسمه قشم یکی از اعجاب انگیزترین نقاط ایران است که بازدید از آن بسیار هیجان انگیز است. جزیره زیبای قشم جاذبه های طبیعی متعددی دارد اما دره تندیس ها به عنوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی قشم شناخته می شود. دلیل شهرت این دره به خاطر وجود صخره ها و سنگ هایی با اشکال شگفت انگیز و عجیب است. اگر شما هم قصد سفر به قشم و بازدید از دره تندیس های هرمزگان را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه اقامت ۲۴ باشید. در این مقاله به معرفی کامل و جامع دره تندیس های جزیره قشم می پردازیم و اطلاعات لازم جهت بازدید از این مکان حیرت انگیز را به شما عزیزان ارائه می دهیم.

معرفی دره تندیس ها قشم

دره مجسمه ها چیست و دره مجسمه ها کجاست؟ این دو پرسش اصلی قشم گردها است که به دنبال پاسخی شایسته برای آن هستند. در بین جاذبه های گردشگری جزیره قشم دره تندیس ها یکی از مهمترین مکان ها به شمار می رود. این دره اعجاب انگیز در اثر فرسایش باد و باران طی میلیون ها سال به وجود آمده است. صخره ها و سنگ های دره تندیس ها قشم به خاطر فرسایش به نوعی تراش خورده و به اشکالی مختلف درآمده اند.

دره مجسمه های قشم یکی از ۲۵ ژئو سایت قشم محسوب می شود. ژئو سایت، مکان دارای میراث زمینی بوده که تحت حمایت یونسکو سازمان ملل متحد قرار دارد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

با قدم زدن درون دره تندیس های قشم می توانید اشکال عجیبی شبیه به انسان، حیوانات و طرح های منظم و نامنظم را مشاهده کنید. این مجسمه ها کاملا طبیعی شکل گرفتند و با قدرت تخیل انسان شبیه به اشکالی آشنا به نظر می آیند. دلیل نامگذاری دره مجسمه های قشم نیز وجود همین سنگ ها و صخره ها است. دره مجسمه‌ های هرمز در استان هرمزگان و جنوب غربی جزیره هرمز قرار دارد.

دره تندیس ها قشم کجاست؟

برای دسترسی به دره مجسمه ها ابتدا باید خود را به جزیره قشم برسانید. شما می توانید با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی به این جزیره سفر کنید. اگر قصد سفر با قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی را دارید باید ابتدا به بندر عباس رفته و سپس از آنجا با استفاده از قایق ها و لنج های مخصوص به قشم بروید.

فاصله دره تندیس ها تا قشم کم است و می توان ظرف کم تر از یک ربع ساعت، عازم دره شد. چون در مرکز جزیره قشم واقع شده، دسترسی آسانی دارد. فاصله دره تندیس ها با اسکله مسافری شهید ذاکری حدود ۷۶ کیلومتر و فاصله دره مجسمه ها تا بندر لافت نیز ۳۷ کیلومتر است که برای جابجایی خودرو و مسافر استفاده می شود. دقت داشته باشید که دره تندیس ها جزیره قشم در قسمت جنوبی جنگل حرا قشم واقع شده که از جنگل‌ های پنج گانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌ گاه‌ های زیستی ایران به شمار می‌ رود.

بنر هتل آرتا قشم

این دره شگفت انگیز در غرب جزیره قشم واقع شده و فاصله آن تا فرودگاه ۲۴ دقیقه می باشد. شما می توانید با پرواز از شهرهای مختلف ایران خود را به قشم رسانده و با استفاده از خودروهای اجاره ای و یا تاکسی ها به بازدید دره مجسمه بروید. لذا مسیر دره تندیس ها قشم مسیری آسان و کم دردسر است.

برای دسترسی به دره مجسمه ها باید وارد جاده ضلع غربی جزیره قشم شده و به سمت سلخ حرکت کنید. سپس مسیر را به سمت جنگل حرا و روستای طبل ادامه دهید. دره تندیس ها دقیقا در میانه مسیر روستای طبل به ملکی واقع شده است. روستای طبل، روستای گوران و روستای سوزا همگی در فاصله کمی با دره مجسمه های قشم قرار دارند.

آدرس دره تندیس ها قشم یا دره مجسمه ها: استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده شمالی جزیره، پس از روستای طبل

بهترین زمان بازدید از دره تندیس ها قشم

جزیره قشم دارای آب و هوایی گرم و شرجی است. از این رو در نیمه اول سال آب و هوای مطلوبی جهت سفر ندارد. بهترین زمان بازدید از دره تندیس ها از اواسط پاییز تا اوایل بهار محسوب می شود. در این زمان دمای هوا ۲۰ درجه سانتیگراد و معتدل و دلچسب خواهد بود. به این موضوع در زمان عزیمت به دره مجسمه های قشم توجه داشته باشید تا لذت بیشتری از سفر خود تجربه کنید.

تاریخچه دره تندیس ها قشم

براساس بررسی ها و پژوهش های محققان و زمین شناسان، قدمت این دره مجسمه معروف به دو میلیون سال قبل و دوره سنوزوئیک باز می گردد. در آن زمان این دره بستر دریا بوده و انواع آبزیان درون شکاف های آن زندگی می کردند که امروزه آثار بسیاری از آنها مانند فسیل ها یافت شده است.

دره تندیس های هرمز تقریبا ۵۰ هزار سال قبل از آب بیرون آمده و صخره ها و سنگ های آن بر اثر عوامل مختلفی همچون حرکات و فشارهای درونی زمین، فرسایش های ناشی از باد و باران و اختلاف جنس و مقاومت لایه ها این شکل ها را به دره مجسمه جزیره هرمز گرفتند.

دره تندیس ها قشم با ارتفاع بسیار زیاد

چرا دره تندیس ها تا این اندازه مشهور است؟

اگر شما هم در جست و جوی پاسخ این پرسش هستید که دره تندیس ها نماد چیست، باید مطلع باشید که نماد پدیده زمین شناختی و شگفت انگیز طبیعی در ایران زمین به شمار می رود که در غرب چابهار قرار دارد.

دره تندیس ها از خیال انگیزترین جذابیت های طبیعی جزیره قشم است. یک مقصد گردشگری دیدنی که نمونه آن را کمتر در ایران می توان مشاهده نمود. دره تندیس های قشم، از شگفتی های طبیعی ایران زمین است. سطح آن غالبا از ترک های گلی پوشیده شده و از سنگ به وسیله فرسایش، تندیس هایی تراشیده شده است. جشنواره اشکال و احجام طبیعی پر شمار که گویی نقاش زبردست طبیعت، طنازانه قلم خود را بر بوم قشم ایران زمین، به رقص درآورده و مناظری چشم نواز و خیره کننده را رقم زده است.

علت شهرت ویژه دره تندیس های قشم، احجامی است که به صورت طبیعی و با گذر زمان، در این منطقه شکل گرفته و گالری تماشایی از چیدمان های طبیعی زیبا را به تصویر کشیده است. تماشای این ژئوپارک جزیره قشم، می تواند مقصدی ممتاز و خاطره انگیز برای گردشگران به خصوص طبیعت دوست ها و عاشقان چیدمان و دوستداران مجسمه سازی باشد.

دره مجسمه ها جزیره هرمز (The Valley of the Statues) یکی از مقصد های ممتاز طبیعت گردی محبوب قشم گردهای تریپ ادوایزر نیز  محسوب می شود که درباره آن نظرات متعددی در این وب سایت معروف گردشگری بین المللی درج شده است.

از دیگر جاذبه های قابل توجه که در دره تندیس ها دیده می‌شود، وجود پدیده‌های رسوبی آن است که به مانند ترک‌های گِلی، چشم اندازه زیبایی از دره را روبروی دیدگان گردشگران به تصویر می کشد. در مورد دره تندیس قشم ذکر این نکته ضروری است که غار نمکدان قشم نیز که دومین غار نمکی جهان به شمار می رود، در دره تندیس ها واقع شده است.

عظمت دره تندیس های قشم

تصویر بالا یکی از تصاویر دیدنی از دره مجسمه ها قشم است! تو گویی مجسمه سازان ماهر، سال ها مشغول تراش صخره ها بودند تا چنین احجام خوش تراشی را خلق کرده و امروزه ما را به ضیافتی باورنکردنی دعوت کنند.

تفریحات دره تندیس ها قشم

گردشگران زیادی در طول سال به جزیره زیبای قشم سفر می کنند و از جاذبه های آن بازدید می نمایند. دره تندیس ها به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های قشم شناخته می شود که میزبان علاقمندان بسیاری است.

  • یکی از تفریحات جذاب در این منطقه قدم زدن در میان دره و ثبت عکسهای شگفت انگیز است. شما به هر سوی دره که بنگرید می توانید اشکال و طرح های خارق العاده ای را به عنوان سوژه عکاسی پیدا کنید. با کمی خلاقیت می توانید لحظات به یادماندنی در این دره به یادگار ثبت نمایید. گشت و گذار درون دره در شب و تماشای ستارگان و کهکشان راه شیری می تواند لحظات فراموش نشدنی از سفر به دره مجسمه های قشم برایتان رقم بزند.
  • از دیگر تفریحات در دره تندیس های ایران می توان خرید صنایع دستی اشاره نمود. در ورودی دره غرفه هایی توسط مردم بومی منطقه دایر شده است که انواع صنایع دستی و سوغاتی های جزیره قشم را عرضه می کنند.
  • شتر سواری در اطراف دره تندیس را می توان تفریح دیگر این جاذبه طبیعی جزیره قشم در نظر گرفت. علاوه بر تماشای گله های شتر که در اطراف دره وجود دارند می توانید سوار بر شترهای تزئین شده و زیبای مردم محلی شوید و با آنها عکسهای یادگاری بگیرید.

لایه های رسوبی گلی در پایین دامنه

توصیه ها و نکات بازدید از دره تندیس ها یا دره مجسمه قشم

اگر عازم این گالری طبیعی شگفت انگیز شدید، به یاد بیاورید که برای ساخت چنین احجام و اشکال هندسی توسط انسان های هنرمند، به چه میزان تجهیزات و نیروی انسانی ماهر نیاز بود. بنابراین از فرصت گالری گردی طبیعی در یک محیط بزرگ مملو از مجسمه های چشم نواز استفاده کنید.

این تندیس های غول آسا، کمتر در مستندهای گردشگری و اخبار، روایت می شود. لذا با ثبت تصاویر دیدنی و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی، نقشی کوچک در برندینگ دره تندیس ها بردارید. دره تندیس های قشم، میراث طبیعی و ملی ایرانیان است و باید با همین وضعیت، به نسل بعدی سپرده شود. ما باید میراث دار و امانت دار خوبی برای میراث طبیعی بزرگ ایران زمین باشیم. لذا در حفظ محیط زیست دره کوشا باشید. اصلا سعی نکنید روی سنگواره ها، یادگاری ثبت شود.

دقت کنید که در بخش هایی از دره تندیس، صدف های دو کفه ای دیده می شود و در برخی نقاط نیز سنگواره ها به صورت توده ای جمع شدند. چون این گالری طبیعی بزرگ جزیره قشم، محصول دوران مختلف زمین شناسی است، کمی درباره آن تحقیق کنید و به اطلاعات عمومی خود بیفزایید.

چون دره تندیس ها در ۵.۵ کیلومتری روستای طبل و ملکی واقع شده، لذا مقصدهای روستاگردی خوبی در اطرافش قرار دارد. از آن ها استفاده کنید. قشم، روستاهای دیدنی بی شماری دارد با مردمانی خونگرم و زحمتکش و خرید از صنایع دستی آن ها، کمک شایانی به رونق اقتصاد گردشگری منطقه خواهد بود. لذا پس از گشتی در دره ۲ میلیون ساله قشم ،  روستاگردی را نیز در نظر داشته باشید.

دره مجسمه ها پدیده زمین شناختی شگرف

پیاده روی شبانه در دره تندیس ها، تبدیل به یک رسم متداول در میان تورهای طبیعت گردی منطقه شده و لذا اگر قصد پیاده روی شبانه در دره دارید، حتما با تور لیدر مجوز دار و بلدهای منطقه این کار را انجام دهید. چون دره تندیس قشم در فاصله ۳۰ دقیقه ای با بندر لافت قرار دارد، لذا بندرگردی بخشی جدا ناپذیر از برنامه قشم گردهای آماتور و حرفه ای است. آن را نیز در نظر داشته باشید.

در دره تندیس ها، امکاناتی برای اقامت وجود ندارد. نه از سرویس بهداشتی خبری هست نه از امکانات بوم گردی و کمپینگ. لذا مراقب کودکان و نوجوانان باشید و مدت زمان اقامت خود را مدیریت کنید تا به مشکل برنخورید. البته اگر برای تماشای دیدنی های چشم نواز دره در شبانگاهان، قصد کمپینگ دارید، حفظ محیط زیست در اولویت شما باشد.

آسمان شب دره، هر ورقش دفتری است و شما را با گوشه ای از کهکشان راه شیری آشنا می کند. البته در اطراف دره، خانه های بومیان برای اجاره و اقامت شبانه در دسترس است. به هر حال در اطراف دره، اقامتگاه های بوم گردی در دسترس است اما هیچ اقامتگاهی داخل دره وجود ندارد.

دره تندیس ها دارای مسیرهایی با عبور سخت است و از جمله مناطق صعب العبور جزیره به شمار می رود. لذا بدون تجهیزات صخره نوردی و دره نوردی حرفه ای، به دنبال ماجراجویی نباشید. سعی کنید بالای صخره های مرتفع نروید و در زمان عکاسی، از پایین عکس بگیرید. در تابستان ها، یا صبح خیلی زود عازم دره نوردی شوید یا شبانگاهان تا از آفتاب سوزان منطقه در امان باشید.

عکس دره تندیس ها قشم

همه زباله ها را در کیسه قرار داده و هیچ زباله ای در دره رها نکنید. هیچ رد پایی از خود در دره به جای نگذارید و این رسم همیشگی شما در طبیعت گردی در ایران و جهان باشد. حتما آب و هوا را پیش از عزیمت به دره از اداره کل هواشناسی استان چک کنید.

بارندگی، سبب چسبندگی در برخی نقاط شده و تبدیل به باتلاق شده و خطراتی را برای انسان به ارمغان می آورد. تجهیزات لازم برای پیاده روی شبانه، شامل چراغ قوه و وسایل گرم کننده است. دره، فاقد نورپردازی بوده و سکوتش ممکن است ترسناک باشد. البته سکوت ترسناک وقتی با جمع های دوستانه و طبیعت گرد همراه می شود، لذت بخش و لحظات جذابی را برای شما و همراهان رقم خواهد زد.

تجهیزات مورد نیاز

در زمان تندیس گردی در جزیره قشم، حتما کفش مناسب کوهنوردی و صخره نوردی و پیاده روی طولانی مدت به همراه داشته باشید. اگر صخره نورد حرفه ای هستید، وسایل خود را همراه داشته باشید اما مراقب طبیعت محیط باشید. وسایلی مانند کلاه، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، خوراکی سبک مقوی مثل خشکبار تازه، آب تازه و میوه همراه گردشگران عادی باشید. دره در نیمه دوم سال به خصوص نیمه دوم زمستان، آب و هوای نسبتا سردی دارد و بدون وسایل گرمایشی نمی توان عازم دره تندیس ها در قشم شد.

سیل عظیم گردشگران در دره مجسمه ها

دوربین مناسب برای عکاسی شبانه در دره مجسمه ها با لنز مناسب نیز به همراه داشته باشید. استفاده از سه پایه در عکاسی شبانه بسیار ضروری است. چون به شما این امکان را خواهد داد تا از سرعت های شاتر بسیار آهسته نیز استفاده کنید. لذا به نکات عکاسی با نور کم در شب دقت کنید. پاور بانک هم فراموش نکنید برای شارژ گوشی های هوشمند که خیل یزود در طبیعت گردی خالی می شود!

سفر با تور قشم و بازدید از دره تندیس ها

سفر به جزیره قشم به شکل هوایی بهترین گزینه است اما برای رزرو تور قشم چالش های مختلفی وجود دارد. ما در اقامت ۲۴ لیستی از تورهای قشم را براساس هتل انتخابی شما قرار داده ایم تا مهمترین عامل در کیفیت تور یعنی نوع هتل کاملا براساس سلیقه و بودجه شما باشد. کیفیت بالا و قیمت پایین را در دستور کار خود قرار داده ایم تا لذت سفر شما دو چندان شود.

دیدنی های نزدیک

جزیره قشم به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور دارای جاذبه های گردشگری متعدد و متنوعی است. شما می توانید علاوه بر بازدید از دره تندیس قشم، بازدید از سایر جاذبه های این جزیره فوق العاده زیبا را در برنامه خود قرار دهید.

از مهمترین جاهای دیدنی قشم که فاصله کمی با دره مجسمه ها جزیره هرمز دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تنگه چاهکوه

هتل های نزدیک

جزیره قشم به خاطر توریستی بودن دارای هتل های مختلفی است که با امکانات و خدمات متفاوت میزبان گردشگران می باشند. اگر قصد دارید در سفر به این جزیره در نزدیکی دره مجسمه ها اقامت کنید تا از دسترسی راحتی به این جاذبه طبیعی برخوردار گردید می توانید از هتل های قشم موارد پیشنهادی زیر را انتخاب نمایید:

  • هتل پرشین گلف
  • هتل سینگو
  • هتل خلیج فارس
  • هتل مارینا

سؤالات متداول

دره تندیس ها یا دره مجسمه های قشم کجاست؟

دره مجسمه های قشم در بخش مرکزی جزیره قشم بوده و می توانید از غرب جزیره به سمت سلخ سپس به سمت جنگل حرا و روستای طبل حرکت کرده و در میانه مسیر به دره تندیس ها یا مجسمه ها برسید.

تفریحات دره تندیس ها چیست؟

تفریحات دره مجسمه های قشم یا تندیس ها شامل قدم زنی در میانه دره و عکاسی، خرید صنایع دستی در غرفه های نزدیک، شترسواری و بازدید آثار ثبت شده در پایین دره ها هستند.

بهترین زمان برای بازدید از دره تندیس ها چه موقعی است؟

از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان بازدید از دره مجسمه های قشم است که با توجه به آب و هوای گرم و شرجی تابستان هم منطقی است.

دلیل شهرت دره تندیس ها یا مجسمه ها چیست؟

اشکال و حجم های طبیعی که در گذر زمان های طولانی شکل گرفته اند همراه با پدیده های رسوبی که مثل ترک های گلی هستند، از دلایل اصلی شهرت زیاد و بازدید حجم زیاد گردشگران از این منطقه است.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. Saman

    سوالات متداول را بررسی کنید

    • علیرضا قانع

      سلام متشکرم
      بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×