بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » تنگه کریان قشم کجاست؟ بکر و بی نظیر در کوه های دولاب
تنگه کریان قشم
قشم

تنگه کریان قشم کجاست؟ بکر و بی نظیر در کوه های دولاب

۲۲ خرداد ۱۳۹۸ 12۰2,868

تنگه کریان قشم که به آن تنگه کریان دولاب هم می گویند نمونه ای بسیار عالی و بکر از منابع طبیعی تامین آب شیرین در قشم می باشد. آب فیروزه ای رنگ داخل این چاه ها با دیواره های خاکی اطراف، چنان ترکیب بی نظیری را بوجود می آورند که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. درباره تنگه کریان قشم ناگفته های زیادی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. اگر به دنبال یک جاذبه خاص در بین جاهای دیدنی قشم هستید پس برای آشنایی بیشتر با تنگه کریان با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

معرفی تنگه کریان

تنگه کریان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی قشم می باشد که بخاطر داشتن زیبایی های ظاهری و اهمیت بالا در تامین آب شیرین منطقه ارزش زیادی دارد. در این منطقه می توانید چاه های آبی را مشاهده کنید که تامین کننده اصلی آنها بارش های باران می باشد.
از دیگر دلایلی که باعث شده است تا کریان رنگ و چهره ای متفاوت نسبت به سایر جاذبه ها داشته باشد، بکر و دست نخورده بودن آن است. به طوریکه با قدم زدن در بخش های مختلف آن اثری از دست انسان و دخالت های بشر در بافت منطقه مشاهده نمی شود.
قدم گذاشتن به دره ای با دیوارهای بلند و اشکال هندسی عجیب و گوش دادن به صدای آرامشی که در هر گوشه از آن احساس میشود، چیزی نیست که بتوان در طول سفر به این منطقه براحتی فراموش کرد. زیبایی های طبیعی و نوع بافت و ظاهر شگفت انگیز کریان مستندسازان و تصویربرداران زیادی را به سمت خودش جذب می کند. پیشنهاد می کنیم در طول سفر به این منطقه ی بکر و نایاب دوربین عکاسی را فراموش نکنید و بعد از لذت بردن و درک زیبایی های منطقه با دل و جان عکاسی کنید.

تنگه کریان کجاست؟

تنگه کریان در واقع بخشی از بندر یا روستای دولاب می باشد که در ۱۰۰ کیلومتری مرکز قشم واقع شده است. فاصله ی نسبتا زیاد این منطقه با مرکز جزیره از جمله مواردی می باشد که این منطقه ناشناخته باقی مانده و بسیاری از گردشگران بازدید آن را از دست می دهند.
برای اینکه بهتر بتوانید موقعیت جغرافیایی روستای دولاب و کریان را تصور کنید لازم است بدانید که در شمال آن خلیج همیشگی فارس واقع شده و در جنوبی ترین بخش آن غار نمکی نمکدان را می توانید مشاهده کنید. روستای تم گس و سر ریگ هر دو به ترتیب در غرب و شرق دولاب واقع شده اند.
با کمی فاصله گرفتن از تنگه کریان می توانید قدم به روستایی قدیمی با بافتی منحصر به فرد بگذارید که شور زندگی هنوز در آن به چشم میخورد. روستای دولاب برخلاف دور افتاده بودنش از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی در سطح مطلوبی قرار دارد و تا مقطع پیش دانشگاهی در آن مدارسی وجود دارند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

آدرس: ۱۰۰ کیلومتری غرب قشم، روستای دولاب، ژئوسایت دولاب

بهترین زمان بازدید از تنگه کریان

یکی از زیباترین چهره های تنگه کریان را زمانی می توانید مشاهده کنید که بارندگی در منطقه وجود داشته باشد. پر شدن چاه ها و بالا آمدن سطح آب آنها تصویری خارق العاده را خلق می کند. روزهای گرم تابستان که دمای هوا و میزان رطوبت در منطقه به شدت افزایش پیدا میکند زمان مناسبی برای بازدید از تنگه کریان نمی باشد.
پیشنهاد می کنیم برای سفر به این منطقه به گونه ای برنامه ریزی کنید که پاییز و زمستان را در آن سپری کنید. آب و هوای عالی و چاه های پر از آب دو دلیلی هستند که سفر به جنوب ایران را در این فصل ها به یادماندنی می کند. خنکای نسیمی که از روی آب های این منطقه تن و جانتان را نوازش می دهد، چنان آرامشی را به همراه دارد که تجربه اش برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

حفرات تنگه کریان

نمونه های مشابه با تنگه کریان

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در شهرها و جزایر جنوب ایران براحتی به چشم میخورد، کمبود منابع تامین کننده آب شیرین می باشد. در جزیره قشم دو تامین کننده آب شیرین کاملا طبیعی وجود دارد که عبارتند از کریان و تنگه چاهکوه. تنگه چاهکوه با تندیس های بسیار عجیب و گاهی ترسناک و داشتن شب هایی به یادماندنی از جمله جاذبه های قشم می باشد که لقب عجایب هفتگانه را به خود گرفته اند.
علاوه بر چاه های طبیعی با اشکال پر از قوس و انحنا و دیوارهایی که گویی بر روی آنها حکاکی شده است، وجود تندیس های طبیعی چاهکوه ناخودآگاه شما را به سمت خودش جذب می کند. تجمع آب باران در این منطقه باعث شده است تا آب شیرین و گوارا در لابه لای آب های شور منطقه، خستگی را از تن ها برهاند.

بنر هتل آرتا قشم

جاذبه های اطراف تنگه کریان

در کنار قدم زدن و عبور از لابه لای دیوارهای عجیب با تندیس های طبیعی منحصر به فرد، می توانید از سایر جاذبه های نزدیک به تنگه کریان نیز بازدید کنید. از جمله جاذبه های این منطقه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کارگاه های صنایع دستی و گرگورسازی در قشم

کارگاه های صنایع دستی

تفاوتی ندارد که به کدام گوشه از دنیا سفر کنید، در هر صورت زنان و مردان هنرمندی را خواهید دید که فرهنگ و هنر خود را در قالب صنایع دستی به نمایش می گذارند. در فاصله کمی با تنگه کریان نیز روستایی را می بینید که صنایع دستی نقش مهمی در زندگی آنها و تامین مخارجشان دارد. کارگاه های گرگورسازی و لنج سازی از جمله گزینه هایی هستند که در این منطقه به چشم میخورند.
لازم است بدانید که دریا برای مردم روستای دولاب تنها یک تصویر دیدنی و آرامش بخش نیست، بلکه نقش یک منبع درآمد و روزی رسان مهم را برای آنها دارد. مردان آفتاب سوخته بر روی قایق های ماهیگیری گویای اهمیت دریا در منطقه هستند.

بافت قدیمی روستای دولاب

زندگی در کنار بومیان منطقه و آشنا شدن با سبک زندگی و فرهنگ منطقه یکی از بهترین بخش های سفر می باشد. بعد از گشت و گذار در تنگه کریان می توانید وارد روستایی شوید که هنوز بافت قدیمی خود را به خوبی حفظ کرده و زنان و دختران با لباس های محلی در آن دیده میشوند. در این روستا می توانید صنایع دستی بخرید و همچنین از بناهای تاریخی مانند پاسگاه ساحلی و قدیمی آن نیز بازدید کنید.

خلیج فارس

در شمالی ترین نقطه از دولاب، خلیج فارس با آب های زلال و وسعت بی کرانش جلوه گری می کند. ایستادن در کنار این عظمت و تماشای رقص آب های روان و ماهی هایی که دیدنشان نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، آرامشی بی بدیل را به وجودتان هدیه خواهد داد.

غار نمکی قشم نزدیک تنگه کریان

غار نمکی نمکدان

در کنار تماشای عجایب نهفته در تنگه کریان، بدون شک قدم گذاشتن در غار نمکدان قشم با بلورهای خارق العاده و درخشان می تواند سفرتان را هیجان انگیز و کاملا به یادماندنی کند. البته ممکن است فاصله ای که بین کریان و غارهای نمکی وجود دارد کمی زیاد باشد، اما بدون شک زیبایی های آن ارزش طی کردن این مسافت را خواهد داشت.

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به تنگه کریان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با تور قشم آسان سفر کنید

برای سفر به جزیره قشم روش های زیادی وجود دارد ولی هیچ کدام به اندازه تور قشم راحتتر و سریعتر نیست. خیلی از افراد امروزه برای اینکه بتوانند رزرو هتل قشم و برنامه سفرشان را ساده کنند به سراغ تور می روند. ما در اقامت ۲۴ خدمات جدیدی از تور را ارائه کرده ایم به شکلی که شما می توانید تور مدنظرتان را براساس هتل انتخابی خودتان رزرو کنید و اینگونه از صفر تا صد طبق سلیقه شما خواهد بود.

سؤالات متداول

فاصله تنگه کریان تا قشم چقدر است؟

حدود ۱۰۰ کیلومتر

چرا تنگه کریان اهمیت خیلی زیادی دارد؟

چون منبع اصلی تأمین آب شیرین و شرب این منطقه است.

چه موقعی برای بازدید تنگه کریان برویم؟

فصل پاییز و زمستان چون در این فصل ها هم آب و هوا خیلی دلچسب شده و هم بخاطر بارندگی، چاله ها پر از آب هستند.

با ماشین میشه تا تنگه کریان رفت؟

بله جدیدا یک پل ماشین رو ساخته شده که میتونید تا نزدیکی تنگه کریان بروید.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×