بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » غار خربس قشم؛ سفر به غاری رمزآلود
غار خربس در قشم
قشم

غار خربس قشم؛ سفر به غاری رمزآلود

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ 30۰7,442

غارها، یکی از پدیده‌های جالب و شگفت انگیز دوره‌های زمین‌شناختی هستند. غار زیبای خربس که نمونه‌ای از این پدیده‌های طبیعی است؛ در پانزده کیلومتری قشم، در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. این غار یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی قشم است. در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیم خاص، دارای تاریخ پرفراز و نشیب و جالبی است. در جای ‌جای این خاک، آثار و دیدنی‌های بی‌نظیری وجود دارد که اکثر آن‌ها برای مردم ایران ناشناخته هستند. یکی از این مکان‌های دیدنی و زیبا و تأمل‌برانگیز غار خربس در جزیره قشم است که با معماری صخره‌ای و عالی خود، گوشه‌ای از تاریخ این مرز و بوم را روایت می‌کند. در ادامه با معرفی بیشتر این غار همراه ما باشید.

 

بررسی و معرفی کامل غار خربس جزیره قشم

این غارها، از درون، با وجود مجموعه دهلیزها و تالارها و اتاق‌های متعدد به ابعاد  ۵/۵*۴ متر و چشمه ‌ها و روزنه ‌های گوناگونی که رو به شمال و جنوب قرار دارند مؤید حضور مردمانی از دوره‌های کهن در این جزیره هستند. پیداست که دست آدمیان به ‌مرور زمان و به‌ منظور کاربردهای گوناگون، شکل و سیمای این غارها و دیواره‌های آن ‌ها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود درآورده است. ساختار راز آمیز این غارها و قرار گرفتن آن بر بلندی، این عقیده را دامن زده که اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. مهم‌ترین ویژگی آن‌، که تعجب و شگفتی هر بیننده را برمی‌انگیزد و آن را رمز آلود نموده، معماری صخره‌ای غار است.

قدمت غار خربس

طبق بررسی‌ های انجام‌شده روی محوطه باستانی خربس، قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد . غارهای خربس، بر پیشانی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است که ۴ دهانه غار از درون به ‌هم ‌پیوسته در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر آن به چشم می‌خورد که به غارهای خربس شهرت دارند. این غارها که از پدیده‌های کهن زمین‌شناختی به شمار می‌روند؛  همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم، دنباله چین ‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ های زاگرس هستند که در هزاره‌ های گذشته از زیر آب سر برآورده‌اند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف
مسیر پیاده روی غار خربس در جزیره قشم
مهم‌ترین ویژگی که تعجب و شگفتی هر بیننده را برمی‌انگیزد معماری صخره‌ای غار است.

غار خربس کجاست؟

غار خربس در جنوب جزیره قشم و به فاصله ۱۵ کیلومتری از آن قرار گرفته است. هنگامی که به سمت روستای خربس و روستای رمچاه حرکت می کنید در سمت راست جاده این غار را خواهید دید.

ویژگی های غار خربس

درباره‌ شباهت این غار، با سایر غارهای دیگر در اقصی نقاط ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مجموعه، از نظر نماسازى، با معبد یا آرامگاه صخره‌اى «کلات خورموج» در دامنه‌ی‌ کوه مُند بوشهر شباهت بسیار دارد. هم ‌جوارى این محل با شهر باستانى خربز نشان مى‌دهد که در دوره‌ی‌ مادها یک تمدن بزرگ پیشرفته در جزیره‌ی قشم وجود داشته است. غارهاى خربس را به لحاظ شکل و ساختار با دخمه ‌هاى آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه مى‌کنند. غارهاى خربس به‌ویژه از نظر فضاهاى درونى، شکل و طرح اولیه خود را حفظ کرده و به همان صورت کهن خود باقى ‌مانده است.

بنر هتل آرتا قشم

غارهاى خربس را بعضى معبد مهرى مى‌پندارند، بعضى آن را استودان (جاى نگهدارى استخوان‌هاى مردگان پس از مرگ، در آیین زرتشت) مى‌دانند و حدسى که قریب‌ به ‌یقین مى‌تواند باشد این است که این حفره‌ها در دل صخره‌ها، اگر استودان (استخوان دان) دوره‌هاى پیش از اسلام نباشد، به‌طور مسلم پناهگاه‌هایى است براى مردم بى‌دفاع که روزگارى در دشت هموار خربز زندگى مى‌کرده‌اند و دزدان دریایى با یورش، امان آن‌ها را بریده بودند. ناچار، آنان این حفره‌هاى در هم را که از درون با یکدیگر مرتبط هستند در دل این دیواره به‌صورت غارهایی به وجود آورده‌اند تا به هنگام احساس خطر بتوانند کودکان، زنان و پیرمردها را درون آنها اسکان دهند.

فضای داخل غار خربس قشم

اطلاعات بازدید از غار خربس قشم

برای بازدید از این غار می توانید همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعد از ظهر تشریف ببرید. برای بازدید از کل این غار حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارید. بهای بلیط نیز برای هر نفر ۲ هزار تومان است.

بهترین فصل بازدید

بهترین زمان بازدید از این غار با توجه به آب و هوای گرم جزیره قشم در فصل تابستان، فصل های پاییز و زمستان است. با این حال طبقه گفته برخی مسافران، داخل غار هوای خنکی دارد و در فصل تابستان هم برای بازدید مناسب است.

جاهای دیدنی نزدیک

بعد از یک بازدید پر رمز و از راز از غار خربس قشم در ابتدای صبح می توانید سری هم به جاهای دیدنی نزدیک آن بزنید. البته مکان های دیدنی اطراف این غار نسبتا دور هستند اما ارزش بازدید دارند:

هتل های نزدیک

سفر به قشم و بازدید از جاذبه های آن یک طرف، اقامت در یک هتل زیبا و شیک با امکانات مناسب و دسترسی عالی هم از یک طرف مهم است. شما می توانید برای رزرو هتل قشم مدنظرتان از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید و بیشترین تخفیف ممکن را بگیرید. یکی از بهترین هتل های قشم که فاصله بسیار نزدیکی هم با پارک زیتون دارد، هتل آرتمیس قشم است که می توانید با تخفیف عالی رزرو کنید.

سؤالات متداول

غار خربس بسته است؟

فعلا به دلیل ریزش و تعمیرات بسته است.

غار خربس چه کاربردی داشته است؟

نظرات متفاوتی در این رابطه وجود دارند، برخی آن را برای پرستش، و برخی به عنوان پناهگاه و عده ای از محققین هم آن را نوعی استودان می دانند.

بازدید از غار چند ساعت طول می کشد؟

حدود ۲ ساعت.

غار خربس نزدیک کدام روستای قشم است؟

سمت راست جاده منتهی به روستاهای خربس و رمچاه.

۳.۸/۵ - (۱۱ امتیاز)
×