» راهنمای سفر به ایران » استان بوشهر » بوشهر » کوه پردیس جم یا پَدری بوشهر؛ کوهی با خواص ضد سرطانی
کوه پردیس جم بوشهر
بوشهر

کوه پردیس جم یا پَدری بوشهر؛ کوهی با خواص ضد سرطانی

۱۸ دی ۱۳۹۷ 7۰2,448

کوه پردیس جم معروف به کوه پَدری یکی از جاذبه های گردشگری پر حاشیه و شایعه ساز در جنوب کشورمان می باشد که در چند سال اخیر، خبرهای ضد و نقیضی در مورد خواصی درمانی و ویژگی های آن به گوش رسیده است. کوه پردیس از جمله جاذبه های گردشگری بوشهر است که شاید کمتر شناخته شده باشد بنابراین اینکه کوه پردیس بوشهر کجاست و چه ویژگی هایی دارد و تا چه اندازه حرفهایی که در مورد آن می زنند با واقعیت مطابقت دارد، در این مطلب بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با کوه پردیس بوشهر با اقامت ۲۴ همراه باشید.

کوه پردیس یا پدری شهر بوشهر

معرفی کوه پردیس جم بوشهر

کوه پردیس یا پَدری یکی از کوه های بسیار معروف در استان بوشهر می باشد که فاصله ی کمی با شهرستان جم دارد. در گذشته به این کوه، پَدری می گفته اند که از دو بخش پَد به معنای محافظ و ری به معنای شهر سلطنتی تشکیل شده است و در مجموع به عنوان محافظ شهر سلطنتی معروف بوده است. وجود فسیل و سنگ تراشه های قدیمی در اطراف کوه، قدمت بالا و غارنشینی در آن را به اثبات میرساند و بدون شک همگی نشانه هایی برای ارزشمند بودن این منطقه محسوب می شوند. البته قدمت بالای کوه به معنای این نیست که این کوه، اولین خانه روی دنیا بوده است! این یکی از شایعاتی است که درباره ی کوه پردیس بوشهر از گذشته تا امروز به گوش میرسد.

کوه پردیس از سطح دریا ارتفاعی نزدیک به ۱۰۴۷ متر دارد و به همین خاطر شایعاتی مبنی بر فاصله کم آن تا خورشید وجود دارد که البته به اثبات نرسیده اند.

کوه پردیس جم کجاست؟

قدمت بالای کوه پردیس بوشهر و وجود دیواره های سنگی صیقل یافته که به چرم آیینه معروف هستند، آب و هوای عالی، پوشش گیاهی مناسب، وجود نشانه های غارنشینی در روستاهای اطراف کوه و تندیس های سنگی، از جمله مواردی هستند که این منطقه را برای گردشگری بسیار مناسب کرده اند. خوشبختانه با توجه به فاصله ی بسیار کم عسلویه تا این کوه، در چند سال اخیر فرودگاه جم افتتاح شد و دسترسی به کوه پردیس بوشهر را بسیار ساده کرده است. بازدید از کوه بزرگ و خارق العاده با قله ی مخروطی که تاریخ را در دل خود جای داده است، بدون شک ارزش این را دارد که کوله بار سفر بردارید و چهره ی متفاوتی از منطقه ی نفت خیز ایران را در کوه پردیس بوشهر مشاهده نمایید.

جاده منتهی به کوه پردیس جم یا پدری

پوشش گیاهی کوه پردیس بوشهر

یکی از ویژگی های بسیار عالی این کوه که در جذب گردشگر نیز موثر بوده، موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای خوب آن می باشد، به طوری که پوشش گیاهی مناسبی را در این منطقه به وجود آورده است. شرایط ایده آل آب و هوایی در کوه پردیس و خارهای موجود در آن باعث شده اند تا عسل بسیار مرغوبی در این منطقه بدست آید و البته همین عسل مرغوب زمینه ساز شایعاتی نیز می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خرمای خصه یکی از بهترین نوع خرماست که شهد بسیار زیادی دارد و با توجه به خواص درمانی بالای آن، یکی از محصولات صادراتی در مناطق اطراف کوه پردیس می باشد که در ایجاد رونق اقتصادی نقش مهمی داشته است. زیتون های با کیفیت در دامنه ی شمالی کوه یکی دیگر از محصولات کشاورزی بسیار با ارزش و پرطرفدار در این منطقه می باشد.

شایعات کوه پردیس بوشهر

به جرأت می توان گفت، کوه پردیس بوشهر یکی از شایعه سازترین کوه های ایران بوده و اغلب شایعات آن ریشه در خواص درمانی این منطقه دارد. برای مثال، برخی معتقدند که این کوه نزدیک ترین نقطه در دنیا به خورشید است و همین نزدیکی به خورشید، شرایطی را فراهم میکند که هیچ نوع ویروسی در آن رشد نکند، در نتیجه زمینه ساز ایجاد شایعه ی دیگری به نام ضد ایدز بودن آن می باشد. البته هر دو ادعای ذکر شده کاملا از نظر علمی رد شده اند و شایعه ای بیش نبوده اند.

جالب است بدانید که برخی معتقدند، عسل بدست آمده در  این کوه برای ساخت مُسکن معروف Advil کاربرد دارد، اما این ادعا نیز مانند بقیه، فقط یک شایعه بوده و هیچ سند و مدرکی مبنی بر به کار رفتن عسل های آن در محصولات این شرکت وجود ندارد.

عسل کوه پردیس جم که ادعای ضد سرطان بودن را دارند

کوه پردیس بوشهر مغناطیسی است؟

علاوه بر شایعاتی که بیشتر در مورد خواص درمانی محصولات و محیط کوه پردیس وجود دارد، برخی ادعا می کنند که این کوه خاصیت مغناطیسی دارد و ناخودآگاه ماشین ها را به سمت خودش جذب می کند. با کمی جستجو در اینترنت قطعا با نام کوه های مغناطیسی و نمونه های مشابه آن در اقصی نقاط دنیا آشنا خواهید شد. واقعیت این است که حرکت برخلاف جاذبه ی زمین و پدیده ی کوه های مغناطیسی ریشه در خطای دید دارد و چنین چیزی از نظر علمی معنا ندارد.

درمان سرطان

یکی دیگر از خواص درمانی که برای این کوه در نظر گرفته‌اند و هنوز از لحاظ علمی با قطعیت مشخص نشده است ضد سرطان بودن آن می‌باشد. بر اساس نظرات مختلف عده‌ای عقیده دارند به دلیل خواص مغناطیسی این کوه سلول‌های سرطانی تخریب می‌شوند و بیماران سرطانی با کوهنوردی در این منطقه می‌توانند خود را درمان نمایند.

همانطور که گفته شد شایعات زیادی درباره این کوه وجود دارد که بعضی از آنها به طور کامل رد شده اند و درباره بعضی از آنها هنوز قطعیتی وجود ندارد. به هرحال همه این شایعات باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه و بازدید از کوه پدری شده است.

کوه پردیس بوشهر و منظره چشمه پای آن

جمع بندی

همانطور که گفتیم شایعات زیادی پیرامون کوه پردیس جم یا پدری وجود دارد اما هنوز هیچ کدام از آنها از لحاظ علمی ثابت نشده بنابراین با وجود اینکه مردم این منطقه شدیدا به این مواردی که بیان شده اعتقاد دارند اما نمی توانیم صحت آنها را تأیید کنیم. با این حال این گفته ها چیزی از زیبایی ها و جذابیت این کوه مخصوصا برای کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند کم نمی کند. پس توصیه می کنیم در سفر به بوشهر از این کوه زیبا دیدن کنید.

سؤالات متداول

کوه پردیس جم بوشهر کجاست؟

این کوه در ۲۴۲ کیلومتری بوشهر و در بین راه جاده قدیم شهر سیراف به جم قرار گرفته است.

چه موقعی از سال برای بازدید کوه پردیس بوشهر مناسبتر است؟

با توجه به گرمای بسیار زیاد در نیمه اول سال، توصیه می کنیم نیمه دوم سال را برای بازدید انتخاب کنید.

چرا به کوه پردیس، پَدری هم می گویند؟

با توجه به اینکه پَدری به معنای محافظ شهر سلطنتی است احتمالا نشان دهنده وضعیت بسیار عالی و اعیان نشین بوشهر در زمان های گذشته است که این نام را انتخاب کرده اند.

چه شایعاتی در مورد کوه پردیس بوشهر وجود دارد؟

در مورد این کوه ادعا می کنند نزدیکترین نقطه زمین به خورشید است، پوشش گیاهی آن خواص درمانی دارد که در شرکت های خارجی استفاده می شود و حتی ادعا دارند خرما و عسلی که از این کوه به دست می آید خواص ضد سرطانی دارد.

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×