بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان بوشهر » بوشهر » گشتی در بازار بوشهر
chill boushehr malls1
بوشهر

گشتی در بازار بوشهر

۳ اسفند ۱۳۹۷ 12۰1,677

یکی از اصلی ترین دلایل در جذب توریست خارجی به ایران، داشتن فرهنگ غنی و بناهای تاریخی بسیار ارزشمندی می باشد که در هر گوشه از این خاک جلوه گری میکنند. بازار بوشهر یکی از همان زیبایی های تاریخی می باشد که گذشت زمان نه تنها چهره ی آن را کمرنگ نکرده، بلکه هر روز رونق در آن بیشتر میشود. با وجود مراکز خرید لوکس و متنوع در این شهر، هنوز بازار بوشهر یکی از مهم ترین جاهایی می باشد که می توان برای بازدید و همچنین خرید انتخاب کرد و نمی توان آن را نادیده گرفت.

برای آشنایی با بازار بوشهر در ادامه با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “نظرات و معرفی راجع به غذاهای بوشهر”

مقاله مرتبط : جاهای دیدنی بوشهر

گشتی در بازار بوشهر
Photo By Nasirnq

معرفی بازار بوشهر

بازار بوشهر یا همان بازار صفا، یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده ی ایران می باشد که مانند بسیاری از بناهای تاریخی این شهر بازمانده از زمان قاجاریان می باشد. اگر تا بحال تجربه ی بازدید از جاذبه های قاجار را داشته باشید، با ورود به این بازار براحتی می توانید سبک معماری منحصر به فرد و نشانه هایی از این دوره ی حکومتی را در ۲۵۰ غرفه ی موجود در راسته های مختلف آن احساس کنید. این بازار در یکی از قدیمی ترین محله های شهر به نام دهدشتی قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان می باشد. اگر بخواهیم نقشه ی این بازار را ترسیم کنیم، باید یک راسته ی شمال به جنوب و دو راسته ی شرق به غرب را برای آن در نظر داشته باشیم. شمال به جنوب همان راسته ی اصلی بازار بوده و معین التجار و رئیس التجار دو راسته ی دیگر می باشند که هر یک متعلق به یک صنف هستند.

علاوه بر غرفه های متنوع بازار بوشهر که رنگ و چهره ای جالب و بی نظیر به خود گرفته اند، تماشای زنان نقاب زده با لباس های محلی و پر زرق و برق و مردان سفید پوش یکی از بهترین مناظری می باشد که در آن به چشم میخورد. بدون شک در این لحظات جای یک دوربین عکاسی و نگاه هنرمندانه خالی می باشد تا یکی از بهترین صحنه های زندگی را ثبت کرد و برای همیشه به آلبوم خاطرات اضافه کرد. علاوه بر زیبایی های ظاهری این بازار نمی توان از اتحاد کسبه ی ۲۵۰ غرفه ی آن چشم پوشی کرد که علیرغم داشتن اختلاف در دین، سالهاست که در کنار هم و نسل به نسل به کسب وکار مشغول می باشند و حتی در مراسم مذهبی مانند ماه محرم در کنار هم به عزاداری می پردازند.

گشتی در بازار بوشهر
Photo By Hossein Esayi

از بازار بوشهر چه چیزی بخریم؟

یکی از خوبی های بازارهای قدیمی ایران، داشتن تنوع بسیار زیاد اجناس موجود در غرفه های آن می باشد و بازار بوشهر نیز مستثنی نیست. با قدم گذاشتن به این بازار، سرتان را به هر گوشه که بچرخانید از خوراکی های خوشمزه گرفته تا لباس و پارچه و صنایع دستی حواستان را به خودش پرت خواهد کرد. برای اینکه بدانید از این بازار چه چیزهایی می توانید بخرید، لازم است از لحظه ی ورود تا رسیدن به نقطه ی پایانی آن را برایتان شرح دهیم. غرفه های شیرینی فروشی که انواع شیرینی سنتی که عطر و بوی آن همه جا را فراگرفته در جنوبی ترین قسمت بازار قرار دارد و بعد از آن می توانید از غرفه های مسگری وسایل تزئینی و مسی بخرید.

بعد از پشت سر گذاشتن غرفه های مسگری وارد یکی از بهترین بخش های بازار برای خرید پارچه های رنگارنگ و لباس های محلی و همچنین ساعت و وسایل لوکس خواهید شد و شک نکنید که از این بخش دست خالی بیرون نخواهید رفت. عطر، کتاب، لوازم خانگی، به گوش رسیدن صدای آهنگری و نیمکت های چوبی قهوه خانه ها را که پشت سر گذاشتید، وارد دنیای از ماهی های متنوع خواهید شد. در این بخش از بازار تنوع بسیار زیادی از ماهی را مشاهده خواهید نموده که در کنار غرفه های فروش سبزیجات و لبنیات و همچنین خرما شرایط ایده آلی را برای خرید و آماده کردن غذاهای جنوبی فراهم کرده است. تنوع بالا در انواع خرمای صادراتی از جمله مزایای انتخاب بازار سنتی بوشهر می باشد.

گشتی در بازار بوشهر
Photo By Mohammad Sadegh Allami

جاذبه های گردشگری اطراف بازار بوشهر

علاوه بر زیبایی های منحصر به فرد موجود در بازار بوشهر، در فاصله ی بسیار کم با این بازار نیز می توانید از سایر جاذبه های شهر بازدید کنید. از جمله جاهای دیدنی اطراف بازار می توان به عمارت دهدشتی اشاره کرد.

عمارت دهدشتی (روغنی)

عمارت دهدشتی یا روغنی یکی از خانه های قدیمی بازمانده از دوره ی قاجار می باشد که از نظر معماری و فرهنگی اهمیت بسیار زیادی داشته و متعلق به یکی از تاجران روغن آن زمان بوده است. سقف نقاشی شده سالن پذیرایی این مجموعه، در و دیوار پر از نقش و پنجره های رنگارنگ، تمام چهار طبقه ی این بنا را دیدنی و خارق العاده نموده است.

مسجد شنبدی بوشهر

با رسیدن به شمالی ترین نقطه ی بازار بوشهر و عبور از غرفه های ماهی و سبزیجات، می توانید وارد محله ی شنبدی شوید و یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر را مشاهده نمایید. مسجد شنبدی حدود ۲۵۰ سال قدمت داشته و یکی از اصلی ترین مساجد برای برگزاری مراسم عزاداری محرم و ماه مبارک رمضان می باشد. این مسجد بخاطر آسیب هایی که به مرور به آن وارد شد، برای مدتی تعطیل و مورد بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر محل برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت در این محله می باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×