» راهنمای سفر به ایران » استان بوشهر » بوشهر » ۱۰+ نوع از غذاهای بوشهر؛ لیست کامل غذاهای سنتی و محلی
ماهی و خرما مواد اصلی غذاهای بوشهر
بوشهر

۱۰+ نوع از غذاهای بوشهر؛ لیست کامل غذاهای سنتی و محلی

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ۰3,054

مانند تمام شهرهای خطه جنوب کشورمان، غذاهای بوشهر را می توان تلفیقی از غذاهای دریایی و دسرهای خوشمزه که خرما ماده اصلی تشکیل دهنده ی آنها می باشد دانست. تنوع بالا در بین غذاهای بوشهر شرایط مناسبی را برای سفرهای خانوادگی با هر سلیقه و ذائقه فراهم میکند. قطعا بازدید از جاذبه های دیدنی بوشهر و لذت بردن از محیط آن و هم صحبت شدن با مردم خونگرم بوشهری وقتی تکمیل می شود که طعم غذاهای بوشهری هم بچشید. به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ایم به لیست غذاهای بوشهر اعم از غذاهای سنتی و محلی، انواع حلواها، نان ها و آش های مختلف بپردازیم. برای تجربه متنوع ترین طعم ها در غذاهای بوشهر با اقامت ۲۴ همراه باشید.

غذای بوشهر

غذاهای دریایی بوشهر؛ غذاهایی که نمیتوان از آنها گذشت

به هر گوشه از خاک و آب جنوب کشورمان که نگاه کنیم، چیزی جز برکت و سرمایه نمی توانیم ببینیم و لنج های ماهیگیری در خلیج فارس گواه این ادعا می باشد. به همین خاطر در بین غذاهای بوشهر رد پای غذاهای دریایی به راحتی دیده میشود و می توان گفت یکی از بهترین بخش های سفر به این شهر، خوردن این غذاها می باشد. از معروف ترین غذاهای دریایی بوشهر که در مراسم و اعیاد مختلف نقش مهمی دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ته انداز ماهی

یکی از غذاهای بوشهر که اصلی ترین جزء آن ماهی های تازه می باشد، ته انداز ماهی نامیده میشود و شباهت زیادی با ته چین مرغ دارد. برای تهیه ی این غذا می توانید هر یک از انواع ماهی های تازه را انتخاب و بعد از قرار دادن در نمک و ادویه جات معطر، تعدادی از آنها که در ته ظرف چیده میشوند را فقط یک طرفشان را سرخ کنید. مابقی ماهی ها هر دو طرف سرخ شده و لابه لای سبزی پلو قرار داده میشوند. این غذا بخاطر داشتن عطر ادویه و سبزیجات یکی از بهترین گزینه ها برای پذیرایی از مهمان محسوب میشود.

ظرف غذای قلیه ماهی

قلیه ماهی

اصلا نمیشود به جنوب ایران سفر کرد و در بین غذاهای بوشهر از قلیه ماهی غافل شد. طعم ترش تمبر هندی در کنار گوشت لذیذ ماهی های تازه و عطر سبزیجات باعث میشود تا این غذا در لیست بهترین و پرطرفدارترین غذاهای دریایی قرار گیرد.

قلیه میگو

قلیه میگو در واقع همان قلیه ماهی می باشد که در آن از گوشت میگو استفاده میشود. اگر به عنوان مهمان به خانه ی مردم خونگرم بوشهر دعوت شوید، این غذا یکی از اصلی ترین غذاهایی می باشد که با آن پذیرایی خواهید شد. عطر گشنیز، سیر، پیاز و انواع فلفل، طعم و مزه ی این غذا را فوق العاده میکند و شک نکنید که با یک مرتبه امتحان کردن آن، برای همیشه به یکی از طرفداران آن تبدیل خواهید شد.

میگو سوخاری

با شنیدن اسم میگو سوخاری اصلا نباید تصور کنید که این غذا چیزی شبیه به مرغ سوخاری که اغلبمان در فست فودها خورده ایم و از طعم آن لذت برده ایم می باشد. گوشت نرم و لذیذ میگو در کنار طعم ترش آبلیمو و ادویه جات معطر عربی یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای دریایی را برایتان به ارمغان می آورد.

ظرف غذای ماهی شکم پر

ماهی شکم پر

یکی از اصلی ترین غذاهای بوشهر که اغلب در مراسم عروسی و مهمانی های مهم سرو میشود، ماهی شکم پر می باشد که طعم ترش تمبر هندی در کنار عطر زعفران ناب ایرانی، این غذا را فوق العاده می کند. مخلوط غلیظ سبزیجات معطر مانند گشنیز و شنبلیله همراه با گردو و زعفران وقتی در شکم ماهی قرار میگیرند، به گوشت آن طعم منحصر به فردی داده و این غذا را برای پذیرایی از مهم ترین افراد زندگی یک گزینه ی عالی خواهد کرد.

لخ لاخ (دمپخت ماهی)

قبل از معرفی این غذا باید بگوییم که اگر عاشق طعم تند هستید، باید در زمان مرور لیست غذاهای بوشهر، با رسیدن به نام لخ لاخ کمی بیشتر تامل کنید. ترکیب ماهی شیر، فلفل تند، تمبر هندی، سبزیجات معطر و لوبیا سفید که همراه با برنج به صورت دمپختک طبخ میشوند، علاوه بر فراهم کردن یک غذای مقوی، این فرصت را در اختیارتان قرار می دهد تا طعم جدیدی را تجربه کنید.

ظرف حلوا و چایی از غذاهای بوشهر

انواع حلوا و دسر، متفاوت با طعم جذاب

در مراسم مذهبی مانند ماه مبارک رمضان و یا مهمانی و جشن های عروسی و سنتی، زنان هنرمند بوشهر در کنار غذای اصلی، انواع دسر و حلوا را آماده می کنند. معروف ترین دسر و حلواهایی که می توان در لیست غذاهای بوشهر قرار داد عبارتند از:

حلوا انگشت پیچ

اگر تجربه ی شرکت در مراسم عزاداری و همچنین سایر مراسم مذهبی مانند ماه مبارک رمضان بوشهر را داشته باشید، بدون شک نوعی حلوا که اصطلاحا کمی کِشدار می باشد را دیده اید. این حلوا که به انگشت پیچ شهرت دارد، علاوه بر داشتن آرد و شکر و گلاب، نیاز به داشتن مهارت کافی برای طبخ دارد که تهیه ی آن کار هر کسی نیست.

حلوا خرمایی یا رنگینک

همان طور که می دانید، بهترین و مرغوب ترین خرما از جنوب ایران و در نخلستان های آن برداشت میشود و به همین خاطر یکی از اصلی ترین دسرهای بوشهر با همین میوه ی خوشمزه و مقوی تهیه میگردد. مخلوط خرما و گردوی چرخ شده وقتی با یک لایه آرد سرخ شده پوشانده میشود، در نهایت به یکی از دسرهای معروف این شهر به نام رنگینک یا همان خرمای سیاه تبدیل میشود.

لگیمات

لگیمات را علاوه بر بوشهر در کشورهای همسایه نیز می توانید بخورید و یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی می باشد که بیشتر در حکم دسر استفاده میشود. برای تهیه ی این شیرینی از شهد و شیره ی بسیار مقوی خرما استفاده شده و بهترین انتخاب برای شروع روز و کار می باشد.
علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، حلوا مسقطی و نشا که شباهت زیادی به شله زرد دارد، از دیگر دسرهای جنوبی هستند که هر کدام طعم و عطر جدیدی را برایتان به یادگار خواهند گذاشت.

ظرف آش و نان و سبزی

انواع آش؛ غذای محبوب بین بوشهری ها

به هر یک از شهرهای ایران که سفر کنید، امکان ندارد که در بین غذاهای سنتی و محلی آنها به یک یا چند آش خاص که مخصوص بومیان همان منطقه می باشد برخورد نکنید. غذاهای بوشهر نیز از این قضیه مستثنی نیست و دو نوع آش خوشمزه در این شهر طبخ میشود که عبارتند از:

آش گوشت

به طور خلاصه می توان گفت آش گوشت همان حلیم است که در آن از لوبیا و برنج استفاده میشود و بخاطر نوع طبخ آن، کمی غلیظ می باشد و حالت کشدار دارد. اگر نگران بوی گوشت در این آش هستید، باید بدانید که عطر ترخون و شوید به کار رفته در آن، به طور کامل بوی گوشت را از بین برده و شک نکنید که از خوردن آن حسابی لذت خواهید برد.

آش گوجه

یکی دیگر از غذاهای بوشهر که بخاطر داشتن بلغور گندم و برنج یکی از مقوی ترین غذاها به شمار می آید، آش گوجه فرنگی می باشد. همان طور که از نام این غذا مشخص است، طعم ترش و رنگ قرمز این آش، بخاطر گوجه فرنگی های پوست کنده در آن می باشد که برخی به جای آن از آبغوره نیز استفاده می کنند.

سایر غذاهای بوشهر

علاوه بر غذاهای دریایی و سایر مواردی که به عنوان غذاهای بوشهر معرفی کردیم، دو غذای دیگر در این شهر و در مراسم خاص تهیه میشود که شامل شکر پلو و قیمه بوشهری می باشد. این دو غذا از اصلی ترین غذاهایی می باشند که در ماه مبارک رمضان می توانید در این شهر نوش جان کنید و یکی از طعم های متفاوت دیگر زندگی تان را تجربه نمایید. لازم است بدانید که در قیمه بوشهری گوشت کاملا له میشود و شباهت زیادی به حلیم دارد و در کنار طعم شیرین و بوی زعفران و گلاب شکر پلو، یکی از بهترین غذاهای بوشهر را تشکیل می دهد.

سؤالات متداول

غذاهای بوشهری به چی معروف هستند؟

ماهی و خرما در اکثر غذاهای بوشهری استفاده می شوند. فلفل و سیر زیاد با تمبر هندی هم از مواد اصلی غذاهای بوشهر هستند.

قیمه بوشهری چه فرقی با قیمه معمولی دارد؟

بعد از پخته شدن گوشت آن را می کوبند به همین دلیل قیمه بوشهری حالت و فرم کشدار پیدا می کند.

۴.۹/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×