» راهنمای سفر به ایران » استان بوشهر » بوشهر » بندر سیراف بوشهر
siraf 2
بوشهر

بندر سیراف بوشهر

۵ مهر ۱۳۹۷ 18۰2,306

ایران به دلیل قرار گیری در مسیر جاده ابریشم و همچنین دسترسی به دریاها و اقیانوس های گوناگون، همواره یکی از کشور های مهم تجاری در جهان بشمار می آمد. این موضوع سبب به وجود آمدن بنادر زیادی در کشور شده و که هر کدام در طول تاریخ شاهد وقایع گوناگون بسیاری بودند. بندر سیراف بوشهر، شهری با معماری خاص که قدمتی بیش از هزار سال دارد.

برای آشنایی بیشتر با شهر بندری سیراف، در ادامه این مطلب با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : ” گنبد نمکی جاشک ، دیدنی بوشهر

مقاله مرتبط : ” شهرستان بوشهر

 

بندر سیراف
آدرس : بخش مرکزی شهرستان کنگان استان بوشهر

بندر سیراف کجاست؟

سیراف، شهری قدیمی و تاریخی است که در بخش مرکزی شهرستان کنگان استان بوشهر واقع شده است.

این بندر باستانی در گذشته به دلیل سکونت مسالمت آمیز مردمانی با ادیان مختلف، به شهر گفتگو تمدن ها معروف بوده و در واقع شهر سیراف یک اثر تاریخی شگفت انگیز و دیدنی برای گردشگران است.

این بندر به دلیل اینکه در باریکه ای بین کوه و دریا قرار داشته دارای چشم اندازی متفاوت و زیبا است.

 

بندر سیراف
تاریخچه بندر سیراف به زمان پارت ها بر می گردد

 

تاریخچه بندر سیراف

جالب است بدانید که بندر سیراف از زمان پارت ها، محل سکونت و تجارت بوده اما با روی کار آمدن ساسانیان و توجه مخصوص پادشاهان ساسانی به سیراف، این بندر از نظر تجاری ارزش و رونق بیشتری یافت.

وجود آثار بازمانده از بناهای چند طبقه، گچ بری های ستون ها، دیوارها و اتاق های این شهر جنوبی، نشان دهنده ویژگی های معماری منحصر به فرد و خاصی است که شباهت زیادی با معماری روستای ماسوله در شمال ایران دارد.

تقریبا حدود ۱۳۰۰ سال پیش شهر کهن و متمدن سیراف، از نظر تجاری و همچنین از لحاظ آبادانی و ثروت، یکی از وسیع ترین و باشکوه ترین بنادر ایرانی در پیرامون حوزه خلیج فارس به شمار می رفت.

 

بندر سیراف
بندر سیراف بوشهر ۱۳۰۰ سال پیش به عنوان وسیع ترین بنادر ایران شمرده می شد

 

رونق بندر سیراف در دوران باستان

بندر سیراف به دلیل روابط تجاری بسیاری که در دوران ساسانیان و نیز دوره اسلامی با کشور های اروپایی چون روم و یونان و ماداگاسکار در آفریقا و دیگر کشورها داشته است، یکی از پربازده ترین و پر رونق ترین بنادر ایران در آن زمان بوده است.

همچنین سیراف علاوه بر اینکه از نظر سیاسی، اقتصادی و بین المللی، از مهمترین بنادر ایران محسوب می شده است.

شهری که پرورش دهنده ی دانشمندان، علما و فرهیختگان بسیاری در زمینه های مختلف همچون ادب، تاریخ، طب و نجوم بوده است.
همچنین در همان دوران طلایی و باشکوه این بندر؛ زیبایی، ثروت، معماری و نیز دریانوردان متبحر و کاربلد بندر سیراف زبان زد و شهره بود.

سیراف شهر گفتگوی تمدن ها

در گذشته های دور به علت وارستگی و آزادی دین و آیین در  بندر آزاد و بین المللی سیراف،  پیروان و طرفدارن ادیان مختلفی همچون زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان و بوداییان و همچنین ملیت هایی چون رومیان، یونانیان و چینی ها، همگی در کنار هم زندگی صلح آمیز و آزادانه ای در این بندر داشتند.

وجود گورستان های تاریخی بر جای مانده از ادیان گوناگون، سندی قطعی برای تایید آزادی دینی و فرهنگی گذشته ایران است.
با وجود همین تمدن ها، ملیت ها و ادیان گوناگون، شهر سیراف با نام شهر گفتگو تمدن ها شهرت داشت.

زلزله مرگباری که در سال ۳۶۷ هجری قمری به مدت ۷ روز متوالی به وقوع پیوست تا حد زیادی بندر سیراف را تخریب و در زیر آب مدفون کرد.

البته برخی از باستان شناسان بر طبق  تحقیقات متعددی که انجام داده اند، بر این باورند که سیراف با زلزله از بین نرفته، بلکه برخورد مداوم امواج سنگین طوفانی به سازه های شهر را، دلیل تخریب سیراف می دانند.

در حال حاضر برخی از آثار تاریخی بر جای مانده  شهر خاموش سیراف مانند دخمه های سنگی، مسجد جامع، قلعه نصوری و گور سیبویه در لیست آثار ملی قرار گرفته و به ثبت رسیده است.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×