بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کیش » آب انبار کیش کجاست؟ تنها آب انبار ۵ بادگیر ایران!
آب انبار کیش
جاذبه های گردشگری کیش - جاهای دیدنی کیش

آب انبار کیش کجاست؟ تنها آب انبار ۵ بادگیر ایران!

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ 37۰2,967

آب انبار کیش یکی از مناطق تاریخی و گردشگری در کیش است. هر ساله افراد زیادی برای بازدید این مکان زیبا، به جزیره کیش سفر می کنند. آب انبار جزیره کیش از پنج بادگیر و دو گنبد تشکیل شده است. معماری و ساختار آب انبار به سال های گذشته بر می گردد که در آن زمان با هدف جمع آوری آب های سطحی ساخته شده است. اما امروزه آب انبار در کیش به عنوان یک مکان گردشگری شناخته می شود. جزیره کیش در کنار آب و انبار، مناطق گردشگری بسیار زیادی دارد. شهر حریره، خانه بومیان، شهر زیرزمینی کاریزما، کشتی یونانی، درخت سبز و مسجد ماسه نمونه هایی از جاهای دیدنی کیش هستند.

بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش و آب انبار این جزیره، فصل های زمستان و پاییز است. فصل بهار نیز زمان خوبی برای سفر به آب انبار سنتی کیش است. اما به یاد داشته باشید هر زمانی که برای سفر به این جزیره انتخاب می کنید مناسب است و قطعا از این مکان لذت خواهید برد. در ادامه با آب انبار بیشتر آشنا می شویم و جاذبه های گردشگری اطراف آن را بررسی می کنیم.

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش یکی از جاذبه ‌های توریستی مهم در جزیره کیش است. آب انبار در جزیره کیش برای ذخیره و نگهداری آب به دست آمده از باران‌ های فصلی به کار می رفته است. طراحی آب انبار به گونه‌ای است که اجازه می ‌دهد تا آب به صورت تدریجی به داخل آن جمع شود. سپس در زمان‌ هایی که نیاز به آب باشد، آب را به سیستم آبیاری و مصرفی جزیره تامین کند.

آب انبار کیش نشانگر توانایی مهندسی هیدرولیک در قرون گذشته بوده و از ارزش تاریخی و فرهنگی بسیاری برخوردار است. این آب انبار به عنوان شاهکاری در معماری آب در ایران و جهان شناخته شده است. همچنین به عنوان یک میراث جهانی توسط سازمان ملل متحد محافظت می ‌شود.

مسیر آب ‌های سطحی در جزیره کیش با گذشت زمان به شدت تغییر کرده و این تغییرات باعث شده است که آب انبار پنج بادگیر کیش دیگر کارایی خود را از دست دهد. اما با وجود این مشکلات این آب انبار به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی که دارد، همچنان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش شناخته می ‌شود. همچنین جایگاه و موقعیت آب انبار جزیره کیش در جوار شهر حریره و نورپردازی آن در شب، باعث شده است این جاذبه گردشگری همچنان جذابیت خود را حفظ کند.

ساخت و معماری بی نظیر آب انبار کیش

معماری آب انبار جزیره کیش

آب انبار سنتی کیش از لحاظ معماری یکی از جذاب ترین مناطق ایران است. این آب انبار از دو گنبد بزرگ و پنج بادگیر تشکیل شده است. گنبد و بادگیر این آب انبار به نام ‌های دیگری همچون “آب انبار دو قولو” و “پنج بادگیر” نیز شناخته می ‌شود. به همین دلیل نام آب انبار پنج بادگیر کیش شناخته می شود.

این بنا با توجه به قدمت و تاریخچه‌ی آن در جزیره کیش و تعداد بیشماری از گردشگرانی که سالیانه به این منطقه سفر می‌ کنند، یکی از مهمترین جاذبه ‌های گردشگری در ایران است. آب انبار کیش علاوه بر معماری بی نظیر به دلیل داشتن مجموعه‌ ای از حفره‌ های ذخیره‌ سازی آب، به عنوان یک نمونه برجسته از هنر مهندسی و معماری ایرانی شناخته می شود.

ساختار آب انبار سنتی جزیره کیش به گونه ای است که در فصول گرم سال، درون آن گرم شده و اگر هوای داخل آن تهویه نشود، باعث خرابی و فساد آب می ‌شود. به همین دلیل در گنبد های آب انبار کیش، روزنه ‌هایی وجود دارد که هوای داخل آب انبار را به خارج از آب انبار منتقل می ‌کند. در عین حال از طریق بادگیر ها، هوای خنک بیرونی وارد آب انبار شده و به قسمت پایینی آب انبار منتقل می ‌شود. در نتیجه آب در داخل آب انبار به خوبی خنک نگه‌ داشته شده می شود تا از فساد و خرابی جلوگیری شود.

بهترین فصل برای سفر به آب انبار کیش

فصل بهار با گرمای خورشید و هوای خنک، بهترین فصل برای سفر به آب ‌انبار کیش است. در این فصل درختان با گل‌ ها و برگ ‌های خود پوشیده شده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین به نمایش گذاشته می ‌شود. همچنین در این فصل، آب ‌های آب ‌انبار سنتی کیش بسیار آرامش‌ بخش تر هستند که باعث می ‌شود سفر شما بهتر و لذت بخش‌ تر باشد.

از دیگر فصولی که برای سفر به آب ‌انبار جزیره کیش مناسب است، فصل های پاییز و زمستان است. در این فصل رنگارنگ شدن برگ‌ های درختان و هوای خنک و مطبوع، سفر شما را دلنشین‌ تر می‌ کند. در مجموع سفر به آب ‌انبار کیش در هر فصل از سال، می‌ تواند بسیار لذت ‌بخش باشد اما بهار و پاییز با زیبایی ‌های خاص خود، بهترین فصول برای سفر به این مکان هستند.

سفر به آب انبار در کیش

آب انبار کیش کجاست؟

جزیره کیش در جنوب ایران، در شمال خلیج فارس قرار دارد و به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در این منطقه و ایران شناخته می ‌شود. آدرس آب انبار کیش به طور تقریبی در نواحی شمال این جزیره قرار دارد و در فاصله کمی از ساحل دریا واقع شده است. این آب انبار به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری مهم در جزیره کیش شناخته شده و با توجه به وضعیت مکانی آن در فاصله کمی از ساحل دریا، یکی از محل ‌های پرطرفدار و قابل دسترس برای بازدید کنندگان است.

موقعیت جغرافیایی آب انبار کیش به گونه ای است که در اطراف آن جاذبه های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. علاوه بر این موضوع هتل های اطراف آن می تواند تجربه فوق العاده ای برای شما باشد. در ادامه با این جاذبه ها و هتل ها آشنا می شویم.

اطلاعات بازدید آب انبار کیش

ساعت کار آب انبار کیش با توجه به فصل سفر شما متغیر است. برای مثال، در تابستان و بهار به دلیل طولانی بودن زمان روز، می توانید گردش طولانی تری را در آب انبار جزیره کیش داشته باشید. بطور کلی، از ساعت ۹ صبح می توانید وارد آب انبار در کیش شوید و تا ساعت ۱۰ شب اجازه دیدن این بنای زیبا را دارید. یکی از مزایای آب انبار پنج بادگیر کیش این است که فارغ از ساعت کار آب انبار کیش ، می توانید در کمتر از یک ساعت، از این بنای زیبا دیدن کنید.

جاهای دیدنی نزدیک آب انبار کیش

پس از دیدن آب انبار کیش، شما می توانید به مناطق نزدیک آن سفر کنید؛ به دلیل نزدیکی این مکان ها به آب انبار سنتی جزیره کیش، دسترسی ساده ای برای گردشگران وجود دارد. جزیره کیش از مناطق بسیار جذاب و تاریخی تشکیل شده که می توانید پس از بازدید از آب انبار کیش برای تجربه بیشتر به این مکان ها نیز سری بزنید. شهر قدیمی حریره، درخت سبز کیش، خانه مردم شناسی بومیان کیش، شهر زیرزمینی کاریز نمونه ای از جاذبه های نزدیک به این آب انبار است.

هتل های نزدیک آب انبار سنتی کیش

در نزدیکی آب انبار سنتی جزیره کیش هتل های بسیار زیادی قرار دارد. شما به راحتی می توانید با رزرو هتل های کیش، تجربه بسیار خوبی از سفر داشته باشید. هتل فانوس، هتل گلدیس، هتل امیر کبیر و هتل صدف نمونه ای از هتل های نزدیک به آب انبار کیش هستند.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×