» جهانگردی » نجف » قبرستان وادی السلام نجف، بزرگترین قبرستان دنیا محل دفن پیامبران و علمای ایرانی
najaf wadi al salam cemetery
نجف

قبرستان وادی السلام نجف، بزرگترین قبرستان دنیا محل دفن پیامبران و علمای ایرانی

۵ خرداد ۱۴۰۱ 49۱۰10,452

قبرستان وادی السلام نجف که بزرگترین قبرستان عراق است با بیش از ۵ میلیون قبر و قدمتی تاریخی یکی از بزرگترین قبرستان های دنیا نیز به حساب می آید. این قبرستان که جزو جاهای دیدنی نجف عراق به شمار می رود، به خاطر وجود روایاتی درباره فضیلت آن از اهمیت مذهبی بسیاری مخصوصا برای شیعیان برخوردار است. همچنین واقع شدن وادی السلام در نزدیکی حرم مطهر امام علی (ع) و دفن شدن بزرگان و افراد سرشناس از دیگر دلایل شهرت این قبرستان محسوب می گردند. وادی السلام نجف اشرف بعد از قبرستان بقیع و ابوطالب، مهمترین قبرستان مسلمانان جهان است. در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم همه چیز درباره قبرستان وادی السلام در نجف اشرف را به طور جامع و کامل توضیح دهیم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره این قبرستان تاریخی هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه قبرستان وادی السلام نجف

قبرستان وادی اسلام چگونه جایی است؟ با اینکه اطلاعات دقیقی از تاریخچه وادی السلام در دست نیست اما به نظر می رسد این مکان از گذشته های دور محل دفن مردگان بوده است. بنابر روایات مختلف دینی قدمت این قبرستان به پیش از اسلام بازمی گردد. در یکی از این روایات که منسوب به امام علی (ع) است، آمده که تاریخ قبرستان شهر نجف وادی السلام به زمان سجده فرشتگان بر آدم می رسد. وادی السلام در طول تاریخ دستخوش تغییرات مختلفی شده و برخی از قسمت های آن تخریب و گاهی نقشه آن به هم ریخته است.

روایات و فضیلت قبرستان وادی السلام نجف

وجود روایات مختلف درباره اهمیت و فضیلت قبرستان وادی السلام موجب شده این مکان برای مومنان و شیعیان جایگاه ویژه ای داشته باشد. طبق روایات حضرت محمد (ص) در شب معراج به همراه جبرئیل برای خواندن نماز به این مکان آمده است. همچنین در روایتی دیگر این قبرستان را محل عبادت و نمازگاه پیامبران دیگر مانند حضرت آدم در نظر می گیرند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

قبرستان وادی السلام نجف

از دیگر دلایل اهمیت و فضیلت نجف قبرستان وادی السلام روایتی از امام علی (ع) است که درباره این قبرستان فرمودند: «هیچ مومنی در جایی از زمین نمیرد، مگر آنکه به روح او فرمان دهند که به وادی السلام آید. این جا نقطه ای از بهشت است».

واقع شدن این قبرستان قدیمی در نزدیکی مدفن امام اول شیعیان نیز دلیل دیگری است که بر اهمیت و فضیلت آن می افزاید. حتی در روایات آمده که امام علی (ع) به شهر نجف و وادی السلام علاقه داشته و از خداوند خواسته است که مدفن او را در این شهر و منطقه قرار دهد.

علاوه بر موارد بالا روایت های دیگری درباره فضیلت قبرستان وادی السلام اشرف وجود دارد. این روایات عبارتند از:

  • یکی از روایت ها بیانگر این است که پیامبر، قبرستان وادی السلام را وعده گاه خود و حضرت علی (ع) ذکر کرده است.
  • بر اساس روایت دیگری، بیان شده است که فرشتگان برای بار اول در وادی السلام به آدم سجده کردند.
  • برخی نیز این قبرستان را اولین عبادتگاه انسان معرفی کرده اند و گفته می شود که حضرت آدم برای اولین بار در این مکان برای خداوند نماز خوانده است.
  • از امام صادق (ع) نقل شده است که: “روح تمام مومنان شرق و غرب عالم در وادی السلام گرد هم می‌آیند”. همچنین در جای دیگری از ایشان نقل شده است که: از میان افرادی که در این مکان دفن شده‌اند، ۷۰ هزار نفر هستند که بدون هیچ حسابی به بهشت می‌روند.”
  • ادیب الملک نیز در رابطه با وادی السلام می گوید: “وادی السلام در واقع محل حضور ارواح مومن و بهشتی جاویدان است، اما ظاهر آن نیز بسیار باشکوه و با طراوت است و مانند آن در نقاط دیگر پیدا نمی‌شود.”

وجه تسمیه قبرستان وادی السلام نجف

وادی السلام از دو کلمه عربی «وادی» به معنای سرزمینی میان کوه ها و تپه ها و محل عبور سیلاب و کلمه «سلام» به معنای در امان و سلامت ماندن از آسیب های ظاهری و باطنی تشکیل شده است. طبق روایات نام این قبرستان توسط پیامبر (ص) و جبرئیل بر آن نهاده شده است و هر کسی در این مکان مدفون شود از عذاب قبر و عالم برزخ معاف می گردد.

بناهای قبرستان وادی السلام نجف

به جز قبور بسیار زیاد، بناهای دیگری نیز در قبرستان وادی السلام شهر نجف وجود دارند که از جایگاه بالایی برخوردارند. این بناهای با ارزش تاریخی، هنری، معماری و مذهبی همیشه در کانون توجه زائران به ویژه شیعیان قرار داشتند.

مقام هود و صالح

مقبره هود و صالح

براساس روایاتی مدفن دو پیامبر خدا، حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع)، در این قبرستان است. دو مقبره وادی السلام نجف منسوب به این دو پیامبر به چشم می خورد که به همت علامه بحرالعلوم ساخته شده اند. این بناها که از گچ و سنگ بوده در سال ۱۳۳ توسط یکی از خیران ایرانی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند و گنبد آنها کاشی کاری گردید. بنابراین در قبرستان وادی السلام نجف پیامبران بزرگی مدفون هستند.

مقام امام مهدی (ع) و امام صادق (ع)

در بخشی دیگر از قبرستان وادی السلام عراق نجف ساختمانی قدیمی با گنبدی آبی رنگ وجود دارد. طبق روایات امام مهدی (ع) در این مکان نماز خوانده و عبادت نمودند. در داخل این ساختمان یک چاه وجود دارد که به نام «بئر امام مهدی (ع)» شهرت دارد. گفته شده که امام زمان (ع) در این مکان دیده شده، به همین دلیل این مکان برای شیعیان بسیار مقدس و با ارزش است.

این بنا که دارای گنبد با کاشی کاری های زیبا می باشد نیز به همت علامه بحرالعلوم ساخته شده و در سال ۱۳۱۰ توسط فردی به نام سید محمد خان مرمت و بازسازی شده است. در داخل این مکان مقام دیگری منسوب به امام صادق (ع) وجود دارد که طبق روایات امام صادق (ع) نیز در این مکان نماز خوانده اند. در داخل بنا، سنگی دیده می شود که زیارت حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف بر آن حک شده است و تاریخ آن به سال  ۱۲۰۰  ق باز می گردد.

مقام امام مهدی و امام صادق

مقام امام سجاد (ع)

بنای دیگر قبرستان وادی السلام نجف، مسجدی با گنبد و دیوار های کاشی کاری شده و یک محراب است که محل نماز خواندن امام سجاد (ع) می باشد. ساختمان این مقام مربوط به دوران صفویه بوده که در پایان حکومت عثمانی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

بزرگان و مشاهیر مدفون در قبرستان وادی السلام نجف

چه کسانی در قبرستان وادی السلام نجف دفن شده اند؟ به خاطر مجاورت این قبرستان بزرگ با حرم مطهر امام علی (ع) بسیاری از بزرگان و افراد مشهور دینی، سیاسی و اجتماعی وصیت می نمودند که در این مکان دفن شوند. از مهمترین این افراد که در قبرستان وادی السلام نجف دفن شده اند می توان به سید جمال الدین گلپایگانی، سید محمدباقر صدر، سید جمال الدین افجه ای، سید علی قاضی طباطبایی، محمدرضا تنکابنی، سید محمد باقر حکیم، محمد علی کردوانی (فایز دشتی)،حسینعلی‌ خان هندسی گوران، آیت الله طه خراسانی نوقی، آیت الله سید سعید لیشی، ابومهدی المهندس، حسینقلی خان ابوقداره، حضرت لوط و حضرت یحیی (ع).

جالب است بدانید که اولین فردی که از اصحاب امیرالمومنین (ع) و پیامبر، در این قبرستان دفن شده است، خباب‌ بن‌ ارت نام داشته است. وی ششمین فردی بوده که اسلام را پذیرفته و در جنگ های بدر، نهروان و صفین شرکت داشته است.

ایرانی های دفن شده در وادی السلام

بجز مشاهیر گفته شده چه کسانی در وادی السلام دفن هستند؟ در بالا نام مشاهیر دفن شده در این قبرستان را ذکر کردیم اما لازم است بدانید که تعدادی از علما و عرفای دفن شده در این مکان، ایرانی هستند. ایرانی های دفن شده در وادی السلام عبارتند از: آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (قسمت جنوبی قبرستان و در نزدیکی مرقد حضرت هود و صالح)، رئیس علی دلواری (یکی از مبارزان ایرانی بر علیه استعمار انگلیس)، سید جلال الدین گلپایگانی، جعفر پورعباس (اردبیلی)، لیلا قاسم، ، آیت الله محمدرضا جعفری اشکوری، آیت الله شیخ شعبان دیوشلی گیلانی  و … همچنین تعدادی از پادشاهان و وزیران به همراه افراد عادی از ایران، پاکستان، هند و … در این قبرستان به خاک سپرده شده اند. بنابراین با لیست قبرهای قبرستان وادی السلام می توانید به راحتی به زیارت بپردازید.

قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام نجف کجاست؟

این قبرستان که به عنوان بزرگترین قبرستان دنیا شناخته می شود، در قسمت شمالی حرم مطهر امام علی (ع) در شهر نجف واقع شده است. وادی السلام از جنوب به حرم علی ابن ابیطالب (ع) و خیابان اصلی نجف-کوفه، از شرق به مسیر نجف به کربلا، از شمال به منطقه حی المهندسین و از غرب به دریای سابق نجف محدود می گردد.

بزرگترین قبرستان دنیا چقدر مساحت دارد؟

جالب است بدانید که مساحت قبرستان وادی السلام نجف، حدود ۱۴۸۵ هکتار می باشد. همچنین وسعت قبرستان وادی السلام نجف حدود ۲۰ کیلومتر مربع است. به همین دلیل این قبرستان تاریخی، توانسته لقب بزرگترین قبرستان دنیا را از آن خود کند.

جاذبه های نزدیک قبرستان وادی السلام نجف

شما می توانید در سفر به نجف اشرف از دیگر جاذبه ها و جاهای دیدنی و مذهبی این شهر که در نزدیکی قبرستان وادی السلام قرار دارند نیز بازدید کنید. از مهمترین این اماکن می توان آرامگاه کمیل بن زیاد نخعی از یاران حضرت علی (ع)، مسجد جامع کوفه، قبر آدم و حوا، مسجد جامع السهله نجف، آرامگاه شیخ طوسی بنیانگذار حوزه علمیه نجف، مسجد شیخ انصاری، مسجد هندی، مسجد خضراء، دارالاماره کوفه، کتابخانه علوی، کتابخانه امیرالمومنین و قلعه نجف را نام برد.

هتل های نزدیک قبرستان وادی السلام نجف

هتل های نزدیک قبرستان وادی السلام نجف

شهر نجف به خاطر وجود حرم مطهر حضرت علی (ع) میزبان زائران بسیاری از کشورهای مختلف می باشد. شیعیان در ایام مختلف سال به نجف اشرف سفر می کنند از این رو در این شهر هتل های مختلفی با امکانات و خدمات و درجات متنوع وجود دارد. اگر قصد دارید در سفر به این شهر در نزدیکی حرم امام علی (ع) و قبرستان وادی السلام اقامتی راحت را تجربه کنید، گزینه های مختلفی پیش رو دارید.

از بهترین هتل های نجف نزدیک قبرستان وادی السلام نجف می توان به هتل های نجف الدولی، بستان، قصرالنبلاء، هتل اغنار، هتل غدیر، هتل نور و قصرالدر اشاره نمود. در این هتل ها امکانات و خدمات رفاهی کامل و استانداردی برای فراهم آوردن اقامتی دلنشین و خاطره انگیز درنظر گرفته شده است.

سؤالات متداول

[toggle title=”قبرستان وادی السلام کجاست؟” state=”close”]وادی السلام نجف، در ضلع شمالی حرم امام علی (ع) قرار گرفته است و تنها ۱۵ دقیقه فاصله دارد.[/toggle]

[toggle title=”فاصله نجف تا وادی السلام چقدر است؟” state=”close”]قبرستان وادی السلام تا نجف حدود ۶ دقیقه (۴.۵) کیلومتر فاصله دارد. [/toggle]

[toggle title=”چه کسانی در قبرستان وادی السلام نجف دفن هستند؟” state=”close”]پیامبرانی نظیر حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع)، بزرگان و مشاهیر مختلف و حتی علمای دینی ایرانی زیادی در قبرستان وادی السلام دفن هستند.[/toggle]

[toggle title=”بزرگترین قبرستان دنیا کجاست؟” state=”close”]بزرگترین قبرستان جهان، قبرستان وادی السلام در نجف اشرف با ۵ میلیون قبر و مساحتی در حدود ۱۴۸۵ هکتار است.[/toggle]

۴.۵/۵ - (۱۹۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱۰

  1. رضا

    بنده هم آروزو دارم در آن محل به زندگی ادامه دهم ، و در آخر هم همانجا دفن شوم ، ان شاءالله

    • کمیل ثقفی

      برو زودتر

  2. ابوالفضل سبحانی

    محل دفن مهم است ،ولی اعمال صالح انجام بده ،تا هرکجا قسمت شد برات بهشت و جنت باشد،عمل ،عمل ،وعمل

  3. مهدی

    سلام من تابحال چندسالی است که اربعین به نجف وکربلا میروم ولی تابحال اینقدر از فضیلت این بهشتگاه مطلع نبودم واز حضرت علی م حضرت امام حسین وحضرت عباس میخواهم که درقبرستان به خاک سپرده شوم که آرزوی قلبی من است خدا قسمت دوستاران این جایگاه بهشتی رابفرماید

  4. حسینی

    سلام

    یک نکته اینکه بقیع قبرستان نیست حرم اهل بیت علیهم السلام است اگر آن را قبرستان حساب کنید آن موقع باید همه حرم ها را هم قبرستان حساب کنید که البته این طور نیست
    پس بقیع قبرستان نیست

  5. محمد رضا مکی ابادی

    سلام اکنون هم کسی در این مکان بخاک سپرده می شود یا خاکسپاری متوقف شده هزینه خاکسپاری در این مکان چقدر است

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر
      اطلاعاتی در این رابطه در دسترس نیست و بعید است امکان دفن افراد عادی فراهم شده باشد.

    • طاهر

      سلام،
      در آذر ماه ۱۴۰۲ به زیارت رفته بودم و با دقت در تاریخ وفات مدفونان در این محل، مشخص هست که خیلی از افراد به تازگی دفن شده اند…

  6. مجید

    با تشکر از اطلاع رسانی شما
    از خداوند متعال آرزو دارم در این قبرستان خاک شوم و عطر و بوی مرقد مولایمان امام علی علیه السلام از روی سرمان رد شود
    خدایا این پاداش را با هیچ چیز عوض نخواهم کرد
    آرزو دارم مولا شفاعتمان کند و از خداوند بخواهد تقصیراتمان را بواسطه شیعیان خودش ببخشد

    • پریسا

      ان شاالله. منم آرزو دارم در وادی السلام دفن شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×