بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » نجف » حرم امام علی (ع) نجف؛ مهم ترین زیارتگاه جهان تشیع
حرم امام علی (ع) نجف؛ مهم ترین زیارتگاه جهان تشیع
نجف

حرم امام علی (ع) نجف؛ مهم ترین زیارتگاه جهان تشیع

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 45۰3,959

حرم امام علی (ع)، امام اول شیعیان و یار نزدیک پیامبر اکرم (ص) در شهر نجف عراق واقع ‌شده است. آستان مقدس علوی بدون شک مقصد اول کسانی هست که با آرزوی زیارت به شهر مقدس نجف آمده اند. حضرت علی (ع) در ۲۱ رمضان سال ۴۰ قمری به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی به شهادت رسیده است. طبق وصیت ایشان محل دفن وی مخفی نگه ‌داشته شده بود تا قرن دهم هجری که محل قبر آشکار شد. به عقیده برخی از شیعیان حضرت آدم و حضرت نوح نیز در کنار امیرالمؤمنین (ع) دفن شده اند.

حرم امام علی (ع) نجف یکی از جاذبه های مذهبی و گردشگری این شهر به شمار می رود و روزانه میزبان زائران بسیاری از داخل و خارج کشور عراق هست. اگر قصد سفر و زیارت را دارید ما در این مقاله شما را با بخش های مختلف مقبره حضرت علی و همه آنچه قبل از سفر لازم هست بدانید را برای شما ارائه داده ایم، امیدواریم مورد توجه تان قرار بگیرد. آنچه در ادامه خواهید خواند شرحی از حرم مطهر امام علی (ع) است که در ادامه آن عکس های حرم امام علی (ع) برای فهم و درک بیشتر توصیفات آمده است.

فهرست این مطلب

علت مخفی بودن و چگونگی آشکار شدن مزار امام علی (ع)

حرم حضرت علی (ع) کجاست؟ پس از شهادت حضرت علی (ع) در سال ۴۰ قمری بنا به وصیتش محل دفن وی مخفی نگه‌ داشته شد. فرزندان آن حضرت، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و محمد بن حنفیه و دامادش عبدالله بن جعفر او را در پشت کوفه و در غریین (نجف کنونی) به‌صورت مخفیانه دفن کردند. علت دفن مخفیانه حضرت علی (ع) بنا به برخی گزارش ها و روایات به دلیل جلوگیری از اهانت دشمنان آن حضرت از جمله بنی امیه و خوارج به بدن و قبر وی می باشد؛ که ممکن بود در پی آن میان آنها و مسلمانان درگیری، کشتار و فتنه رخ دهد.

محل دفن حضرت علی (ع) نجف در حدود یکصد سال به‌ صورت مخفی بود اما پس از سقوط قدرت امویان مقبره آن حضرت توسط امام صادق (ع) آشکار شد. در رابطه با زمان دقیق آشکار شدن قبر وی نیز اطلاعات دقیق در دسترس نیست. بر اساس روایات برخی معتقدند زمان آشکار شدن محل دفن ایشان، در زمان سفاح اولین خلیفه عباسی (سال ۱۳۱ تا ۱۳۶ ق) و برخی نیز زمان منصور دومین خلیفه عباسی را (سال ۱۳۶ تا ۱۵۸ قمری) بیان می کنند. همچنین برخی دیگر از روایت ها حاکی از آن است که محل دفن ایشان در زمان هارون الرشید و توسط خود هارون نمایان شده است.

علت مخفی بودن و چگونگی آشکار شدن مزار امام علی (ع)

درباره امام علی (ع)

امیر المومنین علی (ع) اولین امام شیعیان ۳۰ سال پس از رحلت حضرت محمد (ص)، در هنگام نماز صبح در نوزدهم رمضان به وسیله شمشیر عبدالرحمن ابن ملجم زخمی شد و در شب جمعه، ۲۱ رمضان ۴۰ هجری قمری در گذشت. بنا به وصیت امام علی (ع)، فرزندانش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پیکر ایشان را در زمین های مرتفع پشت کوفه مدفون کردند. علت این تصمیم ترس از نبش قبر امام علی (ع) به وسیله دشمنانشان مثل خوارج، بنی امیه و نواصب دانسته اند. قبر امام حدود ۱۵۰ سال بنا بر وصیتشان مخفی بود تا این که امام صادق (ع) در دوران خلافت هارون الرشید در سال ۱۳۵ هجری قمری برای اولین بار محل دفن امام علی (ع) را نمایان کردند. پس از آن در زمان حکومت عضد الدوله دیلمی ساختمانی با شکوه و بزرگ روی قبر ساخته شد. سپس در سال ۱۱۵۶ هجری قمری به دستور نادر شاه، تغییرات اساسی در حرم امام ایجاد شد و صحن و حرم گسترش یافت و چند سال بعد نخستین ضریح حرم امام علی (ع) توسط آقا محمد خان هدیه شد.

تاریخچه ساخت و توسعه حرم امام علی (ع) نجف

پس از آشکار شدن محل قبر امام علی (ع)، مرقد علوی به نام حرم حیدریه در سال ۱۷۱ قمری به دستور هارون الرشید ساخته شد. تا حدود چند دهه گذشته در زیر طاق نزدیک به قبر نقش بدیعی از مردی که تیر و کمان به دست داشت و آهویی در مقابلش قرار داشت جلب توجه می کرد.

در سال ۱۳۲۳ خورشیدی این نگاره زیبا از جای خود برداشته شد و به گنجینه حرم منتقل شد. عمارت نخست آستانه حیدریه چهار در داشت و ضریح حرم امام علی (ع) به رنگ سفید بود. در حرم حیدریه هم چنین گنبدی از گل سرخ که بالای آن علامت سبزی  قرار داشت نصب بود. عمارت دوم توسط یکی از اصحاب امام کاظم (ع)، عمر بن یحیی بنا شد. بعد از به قدرت رسیدن داعی صغیر یکی از نوادگان زید فرزند امام زین العابدین، ساخت عمارت سوم آستانه در نهایت عظمت و شکوه آغاز شد. عمارت سوم ۷۰ طاق داشت. پس از سوختن تزئینات حرم و خسارت های بسیار در آتش سوزی در سال ۷۶۰ مجددا تجدید بنا شد.

پس از آن زیور آرایی حرم امام علی (ع) را جمع کثیری از شاهان و شیعیان کامل کردند. بعد از به قدرت رسیدن خاندان صفویه، شاه اسماعیل صفوی تعمیرات آستانه علوی را در سال ۹۱۴ هجری قمری آغاز کرد. صحن حرم مطهر با مهندسی و طرح شیخ بهایی تکمیل شد و هدیه ها و نوسازی ها و آراستن ها در دوران صفویه بی کم و کاست و بی گسستگی ادامه یافت. همچنین شاه اسماعیل در سفرش به بغداد و بازدید از بارگاه حضرت علی (ع) هدایای گران بهایی به خزانه آستانه علوی در سال ۹۱۴ هجری پیشکش کرد. اسماعیل اول حرم مطهر را با فرش های ابریشمی فرش کرد و چراغواره هایی برای روشنایی و ۶ صندوق خاتم در حرم قرار داد.

در سال ۱۱۵۶ هجری قمری به دستور نادر شاه افشار کاشی های سبز رنگ صحن حرم را با کاشی های از جنس طلا تعویض کردند. نادر شاه هزینه ای زیاد برای تعمیر آستانه صرف کرد و هدایایی به خزانه علوی اهدا کرد که بیشترشان همچنان در خزانه باقی مانده اند. در زمان نادر شاه هم چنین گنبد آستانه با گنبدی زرین تعویض شد و تاریخش با طلا در روی کتیبه طلای ایوان آستانه نگاشته شد.

کاشی کاری ایوان العلمای کنار رواق از جمله آثار نادرشاه است که به مقام العلما معروف می باشد. در این مکان بسیاری از عالمان شیعه و بعضی از بزرگان خاندان صفوی به خاک سپرده شده اند. در سال ۱۲۱۱ هجری قمری ضریح نقره توسط آغا محمد خان قاجار به آستانه علوی تقدیم شد. همچنین به فرمان وزیر محمد شاه، عباس قلی خان ضریحی دیگر از جنس نقره در سال ۱۲۶۲ قمری به مرقد امام علی (ع) اهدا شد. امروزه مجموعه صحن حرم که از آثار دوران صفویه است و حرم که از آثار دوران آل بویه می باشد، از شاهکار های معماری اسلامی در دنیا به شمار می رود. آخرین تعمیرات بنای کنونی حرم امام علی (ع)، در سال ۱۳۷۰ قمری – ۱۳۳۲ خورشیدی انجام گرفت.

چه کسانی در حرم حضرت علی دفن هستند؟

درباره مدفونان حرم امام علی (ع) در حال حاضر در میان صحن بسیار بزرگ حرم، مرقد امام علی (ع) و آدم و حضرت نوح قرار گرفته است. در قسمت رواق غربی سید علی حسینی حائری، شیخ عبدالحسین بغدادی، شیخ جعفر شوشتری و سید محمود حکیم به خاک سپرده شده اند. قبر های سید اسماعیل سدهی اصفهانی و سید محسن جلالی حائری در قسمت صحن و مزار ملا احمد نراقی، ملا صدرا و سید علی داماد در ایوان علما قرار گرفته است.

همچنین مقدس اردبیلی در گلدسته جنوبی و سید مصطفی خمینی، نصرالله بنی صدر، محمد حسین غروی اصفهانی و آغا محمد خان قاجار در گلدسته شمالی مدفون شده اند. تعدادی از اشخاص بزرگ مثل ضیاء الدین عراقی، میرزا حسن یزدی، شیخ انصاری، محمد جواد بلاغی، شیخ عباس قمی، محمد کاظم شیرازی، میرزای شیرازی، میرزا ابوالحسن مشکینی، سید محمد کاظم یزدی، آخوند خراسانی و سید عبدالهادی شیرازی در حجره های حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شده اند.

تقریبا در وسط صحن روضه حرم به شکل مربعی به ضلع ۱۳ متر قرار گرفته است. درون این روضه که دو گنبد روی آن واقع شده است ضریح قرار دارد. ضریح کنونی توسط سید طاهر سیف الدین، پیشوای طایفه بهره های هند به حرم مطهر اهدا شده است. در این ضریح ۵۵۲ هزار گرم طلا و ۱۰ میلیون گرم نقره به کار رفته است. رواق کنونی روضه که ضریح امیر المومنین را از چهار طرف در بر گرفته است دارای ۵ در است.

  • ایوان های زیبای حرم

رواق خاوری که به صورت مستطیل است دری دارد که به ایوان طلا باز می شود. این ایوان در خاور حرم واقع شده است و دیوارهایش تماما از طلا است. فضای داخلی، صحن حرم می باشد که مکانی برای برگزاری نماز اموات، نماز جماعت و نماز عید است. ایوان های متعددی در صحن حرم در جهت های مختلف قرار گرفته اند که شامل ایوان میزاب الذهب یا ناودان طلا، ایوان طلا که دو مناره دارد و نوشته های فارسی روی آن ثبت شده، ایوان جنوبی معروف به باب الطوسی، ایوان شمالی و ایوان العلماء می باشد.

در قسمت میانی ایوان طلا در کنار درب ورودی به رواق، شعر های قصیده فارسی با حروف طلا در وصف و ستایش حضرت امیر المومنین به خط محمد جعفر اصفهانی در تاریخ ۱۱۵۶ هجری قمری از سروده ها و اشعار عرفی شیرازی نوشته شده است. ایوان طلای آستانه در قسمت شمال و جنوب دارای کفشداری یا کفش کن می باشد که به صحن می انجامد. این ایوان طلایی بدون سقف است و به همین دلیل در میان سایر ایوان ها یگانه است.

  • گنبد های حرم مطهر

گنبد حرم امام علی (ع) در حال حاضر به بلندی ۲۳.۵ متر و به قطر ۱۳.۵ متر بوده و از درون آراسته به کاشی معرق و به شکل نیم دایره می باشد. همچون سایر بخش های طلاکاری حرم امام علی (ع)، قطعات طلاکاری شده گنبد حرم ۳۴۲۶ عدد بوده و برای هر قطعه ۸ مثقال طلای ناب استفاده شده است. زیبایی نمای بیرونی حرم مطهر در میان حرم ها و مسجد های دنیا بی نظیر می باشد.

  • گلدسته های پرشکوه و دیدنی

گلدسته های زرین حرم در شمال و جنوب ایوان طلا و به ارتفاع ۳۵ متر قرار گرفته اند. گلدسته های مرقد امام علی (ع) در سال ۱۲۳۶ هجری قمری سست شد و طلای آن از گلدسته ها فرو ریخت. سپس به دستور صدر اعظم فتحعلی شاه، محمد حسین اصفهانی بازسازی گشت. پس از آن به دستور سلطان عبدالعزیز عثمانی در سال ۱۲۸۱ قمری تمام الواح طلای گلدسته جنوبی برداشته شد و مناره کاملا تخریب شد و از نو ساخته شد.

نیمه بالایی گلدسته شمالی در سال ۱۲۸۱ هجری قمری به فرمان سلطان عبد الحمید عثمانی کاملا تخریب و بازسازی شد. مشابه این بازسازی در سال ۱۳۶۷ مجددا تکرار شد. گلدسته حرم امام علی (ع) مزین به شعر های عربی و فارسی و نیز سخنان حضرت امام علی (ع) می باشد. بالای  گلدسته های حرم مطهر بعضی از آیات سوره جمعه کتیبه نگاری شده است.

اصلی ترین درب ورودی حرم امام علی (ع) ،باب الکبیر می باشد که در سمت شرقی حصار، روبه بازار کبیر قرار گرفته و به نام باب الساعه هم معروف است. درب های دیگر حرم شامل باب قبله، در سمت جنوبی حصار، باب الطوسی در سمت شمالی حصار و باب الفرج روبروی مقام امام غائب حضرت مهدی (ع)، قرار گرفته است.

هم اکنون قسمت غربی حرم علی بن ابی طالب در طرح توسعه و تعمیر صحن حضرت فاطمه (س) قرار دارد. این صحن قسمت بسیار وسیعی از غرب حرم مطهر تا مقام امام سجاد (ع) می باشد. در صورت اتمام این طرح ۱۴۰ هزار متر مربع به فضای کلی حرم اضافه می شود.

بنای حرم امام علی (ع) نجف در عصر حاضر

بناها و بخش های مجاور حرم مطهر امام علی (ع) نجف

در مجاور حرم امام علی (ع) نجف بناها و بخش های مختلفی قرار گرفته اند برخی از این بناها به علت توسعه حرم و خیابان های اطراف آن تخریب شده و برخی دیگر از بناها هنوز پابرجا هستند. از جمله این بناها:

  1. مسجد عمران بن شاهین

مسجد عمران بن شاهین یکی از قدیمی ترین مساجد شناخته شده در نجف است که در قسمت شمالی حرم امام علی (ع) و در دالان منتهی به باب الطوسی قرار گرفته است. این مسجد به عمران بن شاهین حاکم عصر آل‌بویه در نیمه قرن چهارم هجری منسوب است.

  1. مسجد الخضراء

مسجد الخضراء در ضلع شمال شرقی حرم امام علی (ع) نجف واقع شده است. این مسجد جزو مساجد قدیمی شهر نجف هست که دارای تاریخ کهن می باشد. مسجد الخضراء طی سال ها مرکز تدریس آیت الله خویی بوده و امروزه نیز محل دفن این عالم بزرگوار می باشد.

  1. تکیه فرقه بکتاشیه

این تکیه جهت تجمع و برگزاری مراسم صوفیان بکتاشی ترک، در زمانی که عثمانیان حاکم عراق بودند، ساخته شده است. تکیه فرقه بکتاشیه در ضلع غربی صحن حرم حضرت علی قرار گرفته و از آن به عنوان انبار آستانه استفاده می شود.

  1. ایوان علما

این ایوان در مرکز ضلع شمالی صحن حرم امام علی (ع) نجف قرار گرفته است و به علت اینکه محل دفن برخی از علمای بزرگ دینی می‌باشد به این نام، نام گذاری شده است.

  1. حسینیه آل زینی

حسینیه آل زینی در بخش شمالی صحن و در سمت چپ باب الطوسی واقع شده است. بنای این حسینیه که توسط سید محسن زینی از خیرین نجف ساخته شده، برای استراحت زائران می باشد. درب حسینه صحن از قسمت ایوان سوم از بخش شمال شرقی باز می شود و  دارای وضوخانه می باشد. بنای این حسینیه تا سال ها متروکه بود تا این که تحت نظر آیت الله سیستانی بعد از سقوط صدام تکمیل و قابل استفاده شد.

  1. مسجد بالاسر

مسجد الراس یا مسجد بالاسر در قسمت غربی صحن و متصل به رواق در دوران ایلخانان بنا شده است. درباره علل نامگذاری این مسجد دو احتمال داده اند: اول اینکه این مسجد در مقابل سر امیر المومنین علی (ع) قرار گرفته است و دوم طبق روایاتی از امام صادق (ع) سر امام حسین (ع) در این مکان دفع شده است. لازم به ذکر است که بر اساس برخی از روایات سر امام حسین (ع)، در نزدیکی مزار امام علی (ع) در نجف اشرف دفن شده است.

  1. کتابخانه الروضه

کتابخانه الروضه در سمت غربی مسجد عمران بن شاهین قرار دارد. این کتابخانه اولین بار در سده چهار هجری قمری پایه گذاری شد ولی در گذر زمان، مکان آن دستخوش تغییر شد. کتابخانه الروضه کنونی بعد از سقوط صدام در سال ۱۴۲۶ برای سومین بار بازسازی و راه اندازی شد. از ویژگی های این کتابخانه تاریخی می توان به قرآن های خطی و نفیس به خط مولفان برگزیده ای همچون شیخ صدوق، شیخ طوسی و ابن سینا اشاره کرد. آمار دقیقی از تعداد کتاب های کتابخانه الروضه در دسترس نیست ولی طبق آمار پراکنده می توان گفت حدود ۴۰ هزار کتاب در این کتابخانه وجود دارد.

  1. تکیه بکتاشیه

در قسمت شمالی مسجد الراس و در بخش غربی حرم امام علی (ع) واقع شده است. این تکیه در دوره عثمانی بنا شد و از آن برای اقامت درویشان در آن دوره استفاده می شد. ساختمان تکیه بکتاشیه تا حدودی شبیه به صحن آستانه علوی می باشد و از قالب های بزرگ سنگی در ساخت آن استفاده شده است.

  1. مقام امام صادق

نزدیک در مسجد الراس مقام امام صادق (ع) قرار گرفته است. بنا به روایتی امام صادق (ع) در هنگام زیارت مزار امام علی (ع) در آنجا نماز خوانده است. در حدود ۵۰ سال پیش گنبد سفیدی بر روی  مقام قرار داشت و مساحتی در حدود صد متر مربع داشت. اما اکنون این مکان در دست برنامه توسعه حرم قرار گرفته است.

بناها و بخش های مجاور

توصیف معماری حرم امام علی (ع) نجف

آرامگاه مطهر حضرت علی (ع) علاوه بر فضا و ویژگی های معنوی خاصی که دارد از نظر معماری نیز یک اثر بی نظیر از هنر اصیل هنرمندان مسلمان به شمار می رود. این بارگاه ملکوتی که به دست دانشمندان توانمند دوره صفوی از جمله شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی، معروف به شیخ بهایی طراحی و ساخته شده است در حوزه های مختلف از جمله معماری یکی از شاهکارهای بی بدیل را به لحاظ زیبایی و بصری رقم زده‌ است. این آرامگاه با طراحی شگفت انگیز و تازه بنا گشته و دارای صحن ها، حجره ها و درب های متعددی می باشد.

توصیف معماری حرم امام علی

  • صحن ها و حجره ها

مساحت صحن آستان به طول هشت هزار مترمربع می‌باشد که از سه ضلع شمالی، جنوبی و شرقی حرم مطهر را احاطه کرده است. طول دو ضلع جنوبی و شمالی ۷۲ متر بوده و طول دو ضلع غربی و شرقی نیز ۷۷ متر می‌باشد. دور تا دور صحن شریف هم حجره ها و ایوان های متعدد در دو طبقه قرار گرفته اند. تعداد ایوان‌ها در طبقه اول به ۵۴ ایوانچه و تعداد حجره ها در طبقه دوم به ۷۸ حجره می رسد.

  • دروازه‌های صحن حرم

در حال حاضر آرامگاه مقدس علوی دارای ۵ دروازه می باشد که چهار دروازه در زمان شاه عباس و یک دروازه در دوره عثمانی ساخته و افزوده شده است که عبارت‌اند از:

۱- باب السوق الکبیر یا درب بزرگ

این در رو به‌ روی ایوان اصلی حرم امام علی (ع) نجف واقع شده است و به عنوان در ورودی اصلی آستان مقدس نیز به شمار می رود. باب کبیر به دروازه امام رضا (ع) نیز مشهور بوده و بر بالای آن مناره بزرگ ساعت قرار گرفته است.

۲- باب الطوسی

این در رو به خیابان و مقبره شیخ طوسی واقع شده است و در ضلع شمالی آستان حرم امام علی (ع) نجف قرار دارد.

۳- باب القبله

این در کوچکترین باب آستان مقدس است که در سمت جنوب صحن قرار گرفته و به در قبله نیز شناخته می شود.

۴- باب الفرج

باب الفرج در ضلع غربی آستان مقدس واقع شده است و علت تسمیه آن این است که به مقام حضرت مهدی (عج) منتهی می‌گردد. همچنین این در به باب السلطانی نیز شناخته می شود به علت اینکه در زمان سلطان عبدالعزیز عثمانی باز شده است.

۵- باب مسلم بن عقیل

این در ورودی در سمت راست دروازه اصلی یا همان باب الکبیر واقع شده است.

دیدنی های نزدیک

حرم امام علی (ع) علاوه بر زیبایی و چشم‌نوازی دل‌انگیزی که دارد، جاذبه‌های دیدنی و گردشگری نیز در اطراف خود دارد که می‌توانید بعد از زیارت از حرم مطهر ایشان به این مکان‌ها نیز سری بزنید. از جمله این مکان‌ها می‌توان به مسجد امام علی، رستوران ابوجلال نجف، حمام رسول الرجال، پارک حسام یوسف الشمری و رستوران الرضویه قرار دارند.

هتل های نزدیک

اگر قصد سفر دارید و شهر نجف و زیارت امام اول شیعیان را برای تجربه یک سفر عالی انتخاب کرده اید، این شهر مهمان نواز برای استقبال از زائران و مسافران آمادگی کامل را دارد، برای اقامت در نجف هتل‌ های زیادی از جمله هتل های ایوان، الخیام، هتل های ۴ ستاره قصر الدر و اغنار و هتل های ۵ ستاره بستان و قصر الضیافه که جزء هتل های خوب و باکیفیت و تا حدودی گران قیمت در شهر نجف هستند، وجود دارد.

آن دسته از مسافرانی که اقامت در هتل های نزدیک حرم امام علی (ع) نجف را می‌پسندند، هتل‌های ۳ ستاره دارای هزینه اقتصادی و مناسب ارض السهله، البیان، نورالنجف و هتل ۴ ستاره نسبتاً گران اغنار را توصیه می کنیم. اما اگر می خواهید بدون دغدغه اقامتگاه، سفری معنوی و زیارتی خاطره انگیز را داشته باشید می توانید قبل از سفر به این شهر با رزرو هتل در نجف با بالاترین میزان تخفیف از طریق اقامت ۲۴ با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید.

سؤالات متداول

حرم امام علی (ع) در کدام شهر است؟

حرم مطهر امام علی (ع) در شهر نجف عراق قرار گرفته است.

پخش زنده حرم امام علی (ع) را می توانیم ببینیم؟

بله شما می توانید با مراجعه به سایت حرم امام علی (ع) به نام وب سایت تکیه، به شکل آنلاین حرم امام علی (ع) را ببینید.

کسانی که به زیارت امام علی (ع) نرفته اند، چطور می توانند زیارت کنند؟

در حال حاضر امکان زیارت مجازی حرم امام علی (ع) فراهم گردیده است. با مراجعه به لینک حرم امام علی (ع) امکان زیارت وجود دارد.

حرم امام علی (ع) نجف به چه معناست؟

نجف به معنی زمینی مستطیلی است که نسبت به زمین های اطراف خود بلندتر است و آب به آن نمی رسد. البته نجف از دو کلمه «نی» که نام دریاچه قدیمی و وسیع نزدیک کوفه و «جف» نیز به معنای خشک شده است. به دلیل اینکه شهر نجف با خشک شدن این دریاچه مشخص گردید، به آن «نی‌جف»، سپس «النی‌جف» و امروزه نجف می گویند.

ثواب نماز در حرم امام علی (ع) چقدر است؟

نماز خواندن در کنار حرم حضرت علی مستحب است و ثواب آن برابر با دویست هزار نماز است. امام صادق (ع) نیز فرموده اند «هر کس امام واجب الاطاعه را زیارت نماید و چهار رکعت نماز بخواند، ثواب حج و عمره برای او می نویسند.

چرا گنبد حرم مطهر حضرت علی (ع) پرچم ندارد؟

در بین اعراب مرسوم است که هر کس خونش به ناحق ریخته شود و تقاص آن پس گرفته نشود، بر سر مزارش پرچم قرمز قرار می دهند. اما چون تقاص خون حضرت علی (ع) توسط امام حسن (ع) از ابن ملجم ملعون گرفته شد، پرچم قرار نمی دهند.

نقش انگور ضریح امام علی (ع) به چه معناست؟

دلیل این نقش ضریح دقیقا مشخص نیست و صرفا براساس حدس و گمان است. یک دلیل این است که انگور تنها میوه ای است که هیچ یک از قسمت های آن را دور نمی ریزند که مشابه با وجود مقدس امام علی (ع) برای دیگران در زمان حیات تا ابد است. نظر دوم این است که چون هندی ها ضریح را ساخته اند و در هند خانه عالم را با نقش انگور تزیین می کنند. دلیل سوم به دلیل این است که روی ضریح ساقی ها نقش انگور حک می کنند و حضرت علی (ع) نیز ساقی حوض کوثر است. دلیل چهارم نیز به زمان نادر شاه بر می گردد که با ورود شراب به داخل حرم، فورا به سرکه تبدیل می گردد که نادر شاه باور نمی کند و دستور می دهد دوباره تکرار کنند و اگر چنین شد تمام ضریح را طلاپوش خواهم کرد. این اتفاق دوباره رخ می دهد و نقش انگور را به نشانه آن حک می کنند.

کدام امام به زیارت حضرت امام علی (ع) نرفته است؟

طبق نظر علامه حلی، تمام ائمه معصومین بجز امام رضا (ع) که در مشهد و مدینه زندگی می کرده اند قبر امام را زیارت نکرده اند.

طراحی حرم امام علی (ع) را چه کسی بر عهده داشته است؟

طراحی گنبد حرم مطهر حضرت علی، توسط دانشمند مشهور دوره صفویان، شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی مشهور به شیخ بهایی انجام گرفته است.

۴.۴/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×