» جهانگردی » نجف » مسجد حنانه نجف، مسجدی که در عزای ائمه دو بار گریه کرده است!
مسجد حنانه نجف، مسجدی که در عزای ائمه دو بار گریه کرده است!
نجف

مسجد حنانه نجف، مسجدی که در عزای ائمه دو بار گریه کرده است!

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 31۳3,934

مسجد حنانه نجف مسجدی معروف و تاریخی است که نقل قول های بسیاری در مورد آن وجود دارد. بسیاری از مسلمانان سالانه به کشور عراق سفر می کنند تا در جوار بارگاه امامان خود آرام بگیرند. زیارت و عبادت اصلی ترین عامل ورود مسافران و زائران به این کشور است. با این وجود جاذبه های تاریخی، مذهبی و تفریحی بسیاری در عراق وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود. مسجد حنانه نجف نیز یکی از این جاذبه هاست که فضای مذهبی و تاریخی آن امکان ماجراجویی و آشنایی با تاریخ کهن این کشور را در کنار زیارتی آرامش بخش به شما هدیه خواهد داد. در ادامه این مقاله با این مسجد معروف بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه مسجد حنانه نجف

تاریخ همیشه روایت های جالبی در باره مسجد حنانه برای گفتن دارد. روایات و داستان هایی که به روشنی نشان دهنده فلسفه اسم مسجد هم خواهد بود. علاوه بر ارتباطی که محل این مسجد کهن به ائمه و قرن ها پیش دارد، گمانه زنی های بسیاری در مورد سازنده مسجد و تاریخ ساخت آن وجود دارد. سال ها است که این مسجد بزرگ در این مکان ساخته شده و قداست و احترام و قدردانی مردم را به خود جلب کرده است و از این رو تحقیقات بسیاری در این مورد انجام شده است. مسنیون خاورشناس فرانسوی در مورد مسجد حنانه نجف می‌گوید: مسجد حنانه محل دفن جسد علی علیه السلام است.

آرامگاه کمیل نیز در مسیر نجف به کوفه، در منطقه ثویه (حی الحنانه) نزدیک مسجد حنانه نجف اشرف قرار دارد. کمیل بن زیاد نخعی از یاران شجاع امیرالمومنین و فرزندان ایشان بود که حضرت علی (ع) دعای «خضر» را به کمیل آموخت و به دعای کمیل شهرت یافت. کمیل بعد از شهادت امیرالمومنین کنار امام حسن (ع) بود و در زمان امامت امام حسین توسط دشمنان آن حضرت دستگیر شد. بعدها در سال ۸۳ هجری قمری و در سن ۹۰ سالگی به دست حجاج و طبق پیشگویی امام علی به شهادت رسیده است. وجود قبر همین فرد نشان از تاریخ کهن زمین گریان مسجد دارد.

تاریخچه مسجد حنانه نجف

وجه تسمیه مسجد حنانه نجف

 معجزات این مسجد حنانه نجف برای بسیاری از معتقدان ثابت شده است و گفته می شود زمین مسجد دو بار در عزای ائمه (ع) ناله کرده است. این اتفاقات یک بار در زمان تشییع امیرالمؤمنین (ع) و یک بار نیز بعد از واقعه کربلا رخ داده است. جالب است بدانید که وجه تسمیه مسجد نیز به همین علت است. معنی حنانه در زبان عربی چرخ چاه است چون هنگام چرخاندن صدایی نرم شبیه به ناله می دهد. همچنین برخی نیز گفته اند نام این مسجد از «حنا»، نام دیگر قدیمی مسیحیان که در این محل قرار داشته، گرفته شده است. همچنین این مسجد تاریخی به مسجد سر حسین یا مسجد الرأس نیز معروف است.

سیر تحول

تماشای این مسجد گلی و باشکوه شما را به وجد می آورد. گویی که در تاریخ سفر کرده اید و داستان های مسجد را می شنوید. در سده های اخیر با گسترش شهر نجف، مسجد حنانه از محل قبلی خود که حاشیه شهر بود، به داخل بخشی از شهر انتقال یافت. مساحت مسجد در حال حاضر ۷۴۰۰ متر مربع می باشد و تمهیداتی برای حفظ و جلوگیری از تخریب آن صورت گرفته است.

اگر برای زیارت بارگاه های مطهر به نجف رفتید، در مسیر بین کوفه و نجف به مسجد حنانه نجف دسترسی خواهید داشت. این مسجد در محله حنانه، به فاصله ۲.۵ کیلومتری از حرم امیرالمؤمنین (ع)، سمت شمال نجف، و در نزدیکی مرقد کمیل بن زیاد نخعی واقع شده است. در نهایت فراموش نکنید عکس های هنری خود را با نمای باشکوه تاریخ نجف ثبت کنید.

اعمال زائران

برای ورود به هر مکان مذهبی، لازم است آداب و مناسب خاص آن را به جا بیاورید. در خصوص اعمال مسجد حنانه نجف هم به گفته شیخ مفید، سید بن طاووس و شهید اول، مردم هنگام ورود به مسجد الحنانه باید دو رکعت نماز بخوانند. در حالت کلی مساجد از مکان های مقدس مسلمانان و جز مکان هایی است که مسلمانان در آن به نیایش و عبادت مشغول می شوند.  مساجد از نظر معماری و تاریخی جاذبه های گردشگری بسیار جذاب و پر اهمیتی دارند. بنابراین بازدید از مسجد حنانه نجف به عنوان یکی از تاریخی ترین مساجد جامعه اسلامی نیاز به رعایت بسیار دارد. اعمال وارده این مسجد زیارت امام حسین (ع) و نماز زیارت سیدالشهداء است. در روایات است که وقتی امام صادق (ع) وارد شهر نجف و کوفه شدند در سه جا از اسب پیاده شده، سلام داده و به نماز پرداختند، اولی حرم امام علی (ع)، دومی مسجد حنانه و موضع رأس الحسین (ع)، و سوم مقام امام زمان (عج) در وادی السلام.

اعمال زائران مسجد

مسجد حنانه کجاست؟

با توصیفاتی که در بخش های بالایی در مورد مسجد حنانه بیان کردیم، قطعا این سوال برایتان به وجود آمده که مسجد حنانه نجف در کجا قرار دارد. بیشتر زائرانی که به عراق سفر می کنند، در کنار سفر به کربلا، به شهر نجف نیز سفر کرده و به مکان های زیارتی آن نیز سری می زنند.

از نظر جغرافیایی اگر بخواهید بدانید که مسجد حنانه نجف کجاست، زیاد دچار مشکل نخواهید شد؛ زیرا این مسجد درست در بین نجف و کوفه و در بخش شمالی شهر نجف مسجد واقع شده است. خود مسجد هم که ۳ کیلومتر از حرم حضرت امیرالمومنین (ع) دور است. می توانید بعد از زیارت مرقد مطهر حضرت، سری به مسجد حنانه نیز بزنید. مرقد کمیل بن زیاد نخعی نیز در نزدیکی همین مسجد واقع شده است.

آدرس: بخش شمالی شهر نجف، واقع در محله حنانه

بهترین زمان بازدید از مسجد حنانه

زیارت و بازدید از مکان های مذهبی مانند مسجد حنانه شور و شوق فوق العاده ای ایجاد می کند. شهر مسجد حنانه یعنی نجف اشرف، در کشور عراق واقع شده است. کشور عراق تقریبا کویری بوده و خشک بوده و ممکن است در تابستان و اواخر بهار برای مسافرت زیاد خوشایند نباشد.

آب و هوا در اوایل پاییز و زمستان برای سفر بسیار مناسب است. اما بدون شک زیارت مکان های مقدسی مانند نجف اشرف و کربلا به همراه دیگر زائران شور دیگری دارد. بنابراین می توانید مناسبات مذهبی مانند عاشورا و تاسوعا یا ایام شهادت یا ولادت را برای این سفرها انتخاب کنید.

بهترین زمان بازدید مسجد حنانه

جاهای دیدنی نزدیک

توصیه می‌کنیم حال که با این مسجد تاریخی و مقدس آشنا شده‌اید حتما بازدید از آن را در لیست سفرهای زیارتی خود به نجف اشرف قرار دهید. در این میان تجربه آشنایی با تاریخ پر رمز و راز مسلمانان و چشیدن طعم غذاهای خوشمزه عربی خاطره به یاد ماندنی برای شما خواهد ساخت. پس از زیارت و گردش در تاریخ کوفه و مسجد حنانه نجف، نوبت به امتحان کردن غذاهای لذیذ عراق می رسد. همگی شهرت غذاهای عربی را شنیده ایم و بی شک در این سفر سیاحتی – مذهبی امتحان کردن طعم های جدید خالی از لطف نخواهد بود‌.

برای تجربه این طعم ها می توانید به غذاخوری های اطراف مسجد با دسترسی آسان مراجعه کنید. جاذبه های نزدیک این مکان مقدس شامل مرقد کمیل بن زیاد، فروشگاه اسوق العصری، فروشگاه اسواق الدره، فروشگاه مجمع لولوه العرب قسم لبسه ۳۰۰۰ دبنار، مدرسه ایرانیه، مسجد جامع و حسینیه الحسین، حرم امام علی (ع) و فروشگاه بیت الطفل می باشد.

هتل های نزدیک

از هتل و مسافرخانه های مجهز اطراف مسجد حنانه نجف برای اقامتی آسایش بخش می توان به مرتضی فخرالدین، فندق و مطعم طیبه النجف، فندق و مطعم قصر الرضا، هتل زمزم، فندق و مطعم مدینه النور، مجمع العلوی، هتل قصر الدر، هتل اغنار نجف، هتل نور نجف، هتل النهرین، هتل خیام نجف و جعفر العارضی اشاره کرد. دسترسی به این مسجد بسیار آسان بوده و حتی رو به روی آن ایستگاه اتوبوس قرار دارد که برای زائران عزیز قابل استفاده است. در نهایت با دسترسی بسیار آسان از طریق وسایل نقلیه عمومی و یا تاکسی ها به هتل های اطراف رفته و استراحت خواهید کرد.

سؤالات متداول

مسجد حنانه نجف در کدام شهر قرار دارد؟

این مسجد در شهر نجف، واقع در محله حنانه است.

چرا نام حنانه بر روی مسجد گذاشته اند؟

حنانه در زبان عربی به معنی چرخ چاه است و چون موقع چرخش آن صدایی شبیه به ناله می دهد و معتقدند یکبار در زمان تشییع پیکر امام علی (ع) و یکبار بعد از واقعه کربلا زمین مسجد گریسته است این نام را انتخاب کرده اند.

چرا بازدید از مسجد حنانه نجف تا این حد مهم است؟

این مسجد از لحاظ تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارد و برخی معتقدند بعد از واقعه کربلا سر امام حسین (ع) را به این منطقه آورده اند.

مهمترین بناهای زیارتی نزدیک مسجد حنانه کدامند؟

از مهمترین بناهای زیارتی نزدیک مسجد حنانه، مرقد کمیل بن زیاد نخعی و حرم امام علی (ع) هستند.

فاصله مسجد حنانه تا حرم امام علی (ع) چقدر است؟

مسجد حنانه نجف تا حرم حضرت علی (ع) ۳ کیلومتر فاصله دارد.

۳.۹/۵ - (۵۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. آرزو

    تشکر از زحمات و تلاش خوب شما
    خدا روزی کنه همه آرزومندان به این مکانهای مقدس برن.

  2. راضیه

    با سلام . خیلی ممنون از اطلاعات بسیار مفید ولی در عین خال مختصر که به مخاطبان خود ارائه می دهید . موفق و مفید و از منتظران مولایمان مهدی موعود و ولایت مدار باشید و بمانید

    • علیرضا قانع

      سلام و عرض وقت بخیر
      خیلی ممنون از لطف شما. انجام وظیفه و سعادتی هست برای ما که چنین اطلاعاتی رو منتقل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×