» جهانگردی » نجف » دریاچه نجف یا بحرالنجف؛ دریایی غنی از مخازن طبیعی
دریاچه نجف یا بحرالنجف؛ دریایی غنی از مخازن طبیعی
نجف

دریاچه نجف یا بحرالنجف؛ دریایی غنی از مخازن طبیعی

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ 33۰3,471

همگی شهر نجف را به آب و هوای گرم و وجود بیابان های متعددش می شناسیم. در حالی که اگر با طبیعت و تاریخ هیجان انگیز این شهر آشنا شوید شگفت زده خواهید شد. دریاچه نجف از محبوب ترین جاهای دیدنی نجف است که دریایی از مخازن ارزشمند و طبیعتی غنی است. در غرب نجف و در منطقه ای وسیع با چشم اندازی بسیار زیبا، گودالی طبیعی با سرسبزی های اطرافش وجود دارد. فرورفتگی طبیعی این منطقه به گفته بسیاری از محققان یک معجزه زیست محیطی به شمار می رود. دریای نجف امروزه یکی از کودآورترین مناطق کشاورزی نجف برای کاشت سبزیجات و محصولات زراعی محسوب می شود. علاوه بر این، نخل های سر به فلک کشیده و زیبایی های طبیعت عراق در این منطقه به وسعت ۳۳۶ کیلومتر به صف شده اند. در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم به معرفی کامل و جامع دریا نجف بپردازیم. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا نجف دریا دارد و به دنبال تماشای تصاویر بحر نجف و کسب اطلاعات لازم درباره آن هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

دریاچه نجف کجاست؟

متاسفانه در حال حاضر از دریاچه نجف چیزی جز نام باقی نمانده است و همه آب آن در سال ۱۲۴۰ هجری قمری خشک شده است. مورخان دیگری هم مدعی شده اند که آب بحر النجف در سال (۱۳۰۵ هجری قمری – ۱۸۸۷ م) خشک شده است و همچنین گفته اند که در آن زمان دریاچه نجف تالاری از کشتی های سقوط کرده بوده است. البته خبر خوب این که تمهیداتی برای احیای مجدد این دریاچه کهن در حال انجام است. برای پاسخ به این سوال که دریاچه نجف کجاست باید بگوییم که در حال حاضر دریاچه نجف اشرف نزدیک حرم صفی صفا و در امتداد خیابان المحیط در ضلع جنوبی شهر قدیم در نجف قرار گرفته است و داستان های زیادی از سفرهای طولانی در آب های پرخروش خود در دل دارد. اگر از بخش نقشه خوانی هم بگوییم، دریای نجف بین عرض های جغرافیایی ۳۱° ۵۸′ ۴۱,۲۸۴″ شمالی و ۳۲° ۱′ ۵۴,۳۹۵′ شمالی و طول جغرافیایی ۴۴° ۱۳′ ۱۰.۷۹۹″ شرقی و ۴۴° ۱۷″ ۴۷.۷۹۲″ شرقی توسط مناطق بیابانی احاطه شده است.

دریاچه نجف کجاست؟

علت خشک شدن دریاچه نجف چیست؟

اصلی ترین علت خشک شدن دریاچه نجف آب و هوای نجف است. علت دیگر به سال ۱۸۸۷ میلادی بر می‌گردد. با تصمیم سلطان وقت عثمانی که دستور تعلیق کانال های عرضه آن را صادر کرد، بحر النجف خشک شد. همانطور که اسکندر مقدونی برای اولین بار در عصر خود احداث کانال را بدون در نظر گرفتن عواقب آن انجام داد.

اقلیم و آب و هوای کویری نجف

آب و هوای شهر نجف کویری و در تابستان گرم و خشک است. در تابستان به خصوص تیرماه باد گرم (السموم) می‌وزد. دمای این بادها ممکن است به (۴۵ درجه سانتیگراد) برسد. در ماه های زمستان، آب و هوا بسیار سرد است. فصل بارندگی در بهار و پاییز است و در این زمان دریا نجف پر آب می شده است. با این حال در این فصول نیز آب و هوای عمومی منطقه معتدل است. در گذشته این منطقه مکانی برای پادشاهان الحیره بوده است تا عمارت های خود مانند الخاورناق، الصادیر و ابی الخصیب را در طبیعت خنک و بی نظیر آن بسازند. پس از پادشاهان حیره، شاهان عباسی عمارت های خود را در دشت های دریاچه شهر نجف بنا کردند و به دلیل هوای پاک و معتدل بودن آب و هوا، محل گردشگری آنها شد.

دریاچه نجف، هدیه با ارزش طبیعت

دریاچه های سالم و سواحل آنها نه تنها مزایای زیست محیطی متعددی را برای مردم منطقه به ارمغان می آورند، بلکه بر کیفیت زندگی و اقتصاد مردم نیز موثرند. در بحبوحه هوای گرم عراق، بحر النجف همچون نعمتی چشم نواز و محل تفریح برای مردم بوده است و در حال حاضر نیز با وجود خشک شدن آب دریای نجف عراق، طبیعت دل انگیز و دیدنی های تاریخی آن پابرجاست و ذخایر غنی از انواع عناصر مهم هم در آن انباشته شده است.

واقعیت های هیجان انگیز درباره دریاچه نجف

شیخ صدوق با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) مدعی است که «نجف» از عبارت «نای جف» به معنای «دریای نای خشک شده» است که به تدریج به «نجف» تبدیل شده است. «نجف» معمولاً با صفت «الاشرف» (زمان) همراه است. در سال های گذشته تحقیقاتی برای تبیین علل وجود این معجزه طبیعی انجام شده است تا مشخص شود علت وجود دریاچه ای خنک در قلب کویر نجف چیست؟ در همین راستا چندین فرضیه مطرح شده که در زیر به آن اشاره می شود.

  • باران‌ها پس از سال ها خشکسالی در عراق منجر به طغیان رودخانه های دجله و فرات و جمع شدن مقدار زیادی آب در گودالی که از قبل وجود داشت شده است.
  • سطح آب های زیرزمینی که از عربستان سعودی می آیند و دیگر منابع آبی در واحه های شمال غربی و رودخانه های کوچک در مجموع با یک دیگر دریای نجف را شکل می دهند.

واقعیت های هیجان انگیز درباره دریاچه نجف

جاذبه های اطراف دریاچه نجف

در حالی که تحقیقات در مورد علل شکل گیری این اعجاز وجود دارد، همگی شاهد صحنه‌های خارق العاده دیگر از منطقه دریاچه نجف هستیم. با وجود خشک شدن دریا، حیات بخشی و تفاوت آب و هوای آن پا برجاست و ناگهان ۱۶۸ گونه مختلف از پرندگان محلی یا مهاجر از سال ۲۰۱۷ در منطقه دیده شده اند که همین موضوع از اصلی ترین دلایل گردشگر پذیری طبیعت رویایی و بکر بحر نجف است. همچنین تاکنون حدود ۳۰ گونه از گیاهان سازگار با آب و هوای بیابان و محیط آبی شمارش شده و امید است با تزریق دوباره آب به دریای نجف عراق شاهد فراوانی ماهی ها و گیاهان سرسبز اطراف آن باشیم. یک روزنامه فرانسوی بر این باور است که در صورت تداوم این احیاء در شرایط آب و هوایی خوب در سال های آینده، «دریا نجف» ممکن است روزی به یکی از مقاصد گردشگری برجسته عراق تبدیل شود که از نظر جاذبه های باستانی و طبیعی با ثروت فراوان کم ندارد.

ذخایر با ارزش دریاچه نجف

استفاده از فاضلاب و کود حیوانی به عنوان کود، چهل و هشت نمونه از رسوبات و غلظت هشت فلز (آهن، روی، کروم، منگنز، کو، سرب، کادمیوم و نیکل) در هر نمونه و برداشت نمک از دریاچه نجف اشرف، بخشی از ذخایر با ارزش منطقه است که البته گاهی نیز به عنوان آلودگی نیز در نظر گرفته می شوند و احتیاط لازم در برداشت این عناصر باید رعایت شود. در حالت کلی می دانیم که دریاچه ها نقش مهمی را به عنوان منابع آبی ایفا می کنند و زیستگاه طبیعی برای گونه های مختلف زنده محسوب می شوند. دریاچه نجف مخزن فرورفتگی است که آب های زیرزمینی منبع اصلی آب آن را تشکیل می دهند. مناطق مجاور بحر النجف از دفع بی رویه زباله های جامد و فاضلاب خانگی رنج می برند.

عکس دریای نجف

دیدنی های نزدیک

اگر مسیرتان به دریاچه نجف افتاد حتما از جاذبه های دیدنی و اطراف آن نیز دیدن کنید. بی شک خاطره ای خوش در ذهنتان به یادگار خواهد ماند. از جاذبه های دیدنی و گردشگری منطقه بحر النجف می توان به مقبره العیدان، قبر السید محمد الشوکی، جاذبه توریستی المرحوم ز غیر لفته الحریشاوی، مقبره آل جبرین، مقبره دلیل، پارک منتجع بحر النجف، مسجد جامع سهله، قبرستان وادی السلام و حرم حضرت علی (ع) اشاره کرد.

هتل های نزدیک

اگر به گردشی خاطره انگیز و متفاوت در طبیعت و تاریخ بی نظیر نجف عراق رفتید، حتما به دریاچه نجف دوباره متولد شده این شهر هم سر بزنید و از زیبایی های بکر آن لذت ببرید. گردش در عمارت های کهن و سازه های باستانی منطقه هم خالی از لطف نخواهد بود. در این میان اقامت در هتل های نزدیک دریاچه نجف کربلا و با امکانات شهر لذت سفر را چندین برابر خواهد کرد. از جمله هتل های اطراف بحر النجف می توان به هتل زمزم السیاحی، الشهلا لند، هتل قصر الدر، هتل الحریر، هتل نجف، هتل کراون بالاس، فندق قصر الملوک، هتل النخله، هتل مدینه النور، هتل اغنار، هتل الخیام و هتل الماس اشاره نمود. سفر به دریاچه نجف اهمیت نگهداری از ذخایر با ارزش طبیعی و اهمیت آن ها در زندگی را به خاطرمان خواهد آورد.

سؤالات متداول

بحر نجف کجاست؟

نزدیک حرم صفی صفا و در امتداد خیابان المحیط در ضلع جنوبی شهر قدیم در نجف

فاصله دریاچه نجف تا نجف چقدر است؟

جدود ۳۶ کیلومتر فاصله است.

چرا دریاچه نجف خشک شد؟

آب و هوای گرم و خشک نجف، تعلیق کانال های آبرسان دریاچه در زمان سلطان وقت عثمانی و احداث کانال آب غیر اصولی توسط اسکندر مقدونی اصلی ترین دلایل آن هستند.

بعد از بازدید دریاچه نجف کجا بریم؟

بعد از دیدن بحر النجف می توانید به بازدید از مسجد سهله، قبرستان وادی السلام و حرم حضرت علی (ع) بپردازید.

۴.۶/۵ - (۶۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×