بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » ایران مال، نمایشی مدرن از معماری ایرانی
ایران مال
جاذبه های گردشگری تهران

ایران مال، نمایشی مدرن از معماری ایرانی

۲۶ تیر ۱۳۹۸ 20۰2,119

ایران مال یا بازار بزرگ ایران یکی از بزرگترین مراکز خرید و بازارهای خاورمیانه می باشد که در چند سال اخیر بسیار خبرساز بوده است. در حالت کلی اگر بخواهیم ایران مال را توصیف کنیم باید بگوییم مجموعه ای از بازارهای سنتی، مراکز خرید لوکس، مراکز تفریحی و فرهنگی که هر یک در نوع خود بی نظیر هستند.

"<yoastmark

برای آشنایی با بخش های مختلف ایران مال در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “بازار تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای گل تهران

معرفی ایران مال

ایران مال یکی از بزرگ ترین پروژه های تجاری در حال ساخت در کشورمان می باشد که دارای دو فاز بوده و فاز اول آن در سال ۹۷ افتتاح شده است. این بازار بزرگ در فاصله کمی با دریاچه چیتگر واقع شده و وسعت بخش افتتاح شده آن حدود یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع می باشد. ایران مال با ساختمان های بزرگ شیشه ای نوعی معماری مدرن و لوکس اروپایی را در ذهن ها تداعی می کند و نمونه ای کامل از معماری نوین می باشد.

با قدم گذاشتن به داخل این مجموعه کمی نظرتان نسبت به مدرن بودن و معماری اروپایی آن شاید تغییر کند و برای ساعاتی به گذشته و اصالت ایرانی سفر خواهید کرد. یکی از ویژگی های بسیار خوب این مرکز تجاری فرهنگی، تلفیق معماری ایرانی-اسلامی با معماری نوین می باشد که در بخش های مختلف آن، این موضوع براحتی احساس میشود.

"<yoastmark

بخش های مختلف ایران مال

بدون توجه به سرمایه گذاران اصلی ایران مال و دلایل اصلی ساخت آن و خبرها و حاشیه های موجود درباره ی این پروژه، به معرفی بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت. برای تقسیم بندی بخش های مختلف ایران مال، آنها را از نظر سبک معماری تقسیم بندی می کنیم و ویژگی های مهم هر یک را شرح می دهیم.

معماری اسلامی در ایران مال

همان طور که قبلا اشاره کردیم، ایران مال فقط معماری لوکس نیست و براحتی می توانید زیباترین هنرهای معماری اسلامی را در آن مشاهده کنید. برای تجربه ی این احساس کافیست به مسجد محمد رسول الله (ص) در طبقه اول آن بروید. اگر تجربه حضور در مسجد نبی را داشته باشید، با دیدن این مسجد حال و هوای آن برایتان زنده خواهد شد. همان طور که به زیبایی هنر به کار رفته در در و دیوار و سقف مسجد غرق شده‌اید، کافیست نگاهتان را به زمین بیندازید تا یکی از زیباترین هنرهای ایرانی را مشاهده کنید.

فرش یک تکه ۸۰۰ متری دست بافت بسیار زیبا با ترکیب رنگ روحانی و معنوی به این مسجد جلوه ای بخشیده که شاید در هیچ کجای دنیا نتوانید مثل و مانندش را پیدا کنید. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از افتتاح فاز اول ایران مال نگذشته است، در نتیجه تزئینات داخلی مسجد آن هنوز تکمیل نشده و به مرور می توانید چهره ی زیباتری از آن را ببینید.

معماری ایرانی در ایران مال

به جرأت می توان گفت یکی از زیباترین و منحصر به فردترین بخش های ایران مال را می توانید در طبقه دوم آن و در تیمچه بازار حاج علی اکبر مشاهده کنید. اولین چیزی که با قدم گذاشتن در تیمچه بازار، توجهتان را به خودش جلب خواهد کرد، حوضچه آرزوها می باشد! حوضچه کوچکی در این بخش در نظر گرفته شده است که با سکه انداختن در آن آرزو می کنید و سپس قدم به ورودی آن خواهید گذاشت.

"معماری ایرانی ایران مال

تالار آیینه

برای اینکه بتوانید شکوه کاخ گلستان و سعدآباد را در مجموعه ای کاملا مدرن ببینید، کافیست وارد تالار آیینه ایران مال شوید. هنر آیینه کاری در گرداگرد این مجموعه به اندازه ای زیبا و با شکوه است که چشم هر بیننده ای را به سمت خودش جلب میکند. جالب است بدانید که آیینه های به کار رفته در ساخت این تالار حدود ۴ میلیون قطعه می باشد که با دستان هنرمندانی از کشورمان کنار هم قرار گرفته و صحنه ای خارق العاده را خلق کرده اند.
زیبایی هنر آیینه کاری ایران مال در کنار زیبایی فرش دست بافت ۱۲۸ متری پهن شده در وسط آن تکمیل میشود و مجموعه ای از هنر مردان و زنان هنرمند ایرانی را در دل خود جای می دهد.

سرای فیروزه

اگر عاشق هنرهای اصیل ایرانی مانند خاتم کاری، مینا کاری و تابلو فرش هستید و یا دلتان تماشا و خرید از سفال های زیبای همدان و شیشه های اصفهان را می خواهد، سرای فیروزه ایران مال می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد. پیشنهاد می کنیم حتی اگر قصد خرید هم نداشتید، حتما دقایقی را برای تماشای آثار هنری و تزئینی موجود در این گالری بی نظیر اختصاص دهید.

سوغات سرا

برای خرید سوغاتی های خوشمزه و دیدنی شهرهای مختلف کشورمان، نیاز به سفر نیست! چون در سوغات سرای ایران مال مجموعه ای مغازه های فروش آجیل و خشکبار و سوغاتی های عالی کنار هم قرار گرفته اند. کیفیت عالی در کنار تنوع بالا از اصلی ترین ویژگی های اجناس این مغازه ها به شمار میرود.

سرای زمرد ایران مال

این بخش از ایران مال برای آن دسته از افرادیست که به هنر فرش بافی مانند تابلوهای نقاشی نگاه می کنند. مجموعه ای از فرش های کاملا دست بافت و ایرانی در سرای زمرد ایران مال به نمایش گذاشته شده اند. البته این فرش ها تنها برای تماشا نیست و در صورت تمایل می توانید از آنها خرید کنید.

"شربت

شربت سرا

بعد از لذت بردن از هنر و معماری ایرانی در بخش تیمچه بازار ایران مال، هیچ چیز به اندازه نشستن در فضایی آرامش بخش و سنتی و نوشیدن یک فنجان چای نمی تواند حالتان را خوب کند. شربت سرا در واقع همان کافه می باشد که سبک و سیاق آن کاملا سنتی بوده و حال و هوای فرهنگ ایرانی را براحتی می توانید در آن احساس کنید.

معماری مدرن اروپایی ایران مال

بعد از لمس هنر ایرانی در تیمچه بازار، بهتر است زمانی را برای لذت بردن از بخش مدرن این مجموعه اختصاص دهید. از جمله زیبایی های بخش مدرن و اروپایی ایران مال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کتابخانه جندی شاپور ایران مال

کتابخانه جندی شاپور

اگر کمی اهل کتاب و کتاب خوانی باشید، شک نکنید که کتابخانه جندی شاپور برایتان یکی از بهترین تجربیات زندگی خواهد بود. این کتابخانه با معماری الهام گرفته شده از کتابخانه دانشگاه آکسفورد و مجموعه ای از کتابهای مذهبی، هنری، ادبیات و تاریخ و غیره ارزش بسیار زیادی دارد.

در کتابخانه ایران مال در حال حاضر ۵۰ کتاب وجود دارد که در لابه لای آنها می توان کتابهای عتیقه را دید که ارزش مادی و معنوی زیادی دارند. لازم به ذکر است که از سه طبقه کتابخانه در فاز اول تنها بخش کتابخانه عمومی آن افتتاح شده است و به مرور سایر بخش ها افتتاح خواهد شد.

ایران مال

سرای عتیق

سرای عتیق انتخابی عالی برای افرادیست که به خرید لوازم منزل از قبیل مجسمه، مبلمان، میز و شمعدان ها و سایر وسایل تزئینی علاقه مند هستند. در این بخش از ایران مال در واقع به فروشگاه های اروپایی سفر میکنید و می توانید در کنار لذت بردن از تماشای وسایل آنها، خرید کنید.

باغ دیدار

جالب است بدانید که در دل مرکز خرید لوکس و مدرنی به نام ایران مال، می توانید باغی زیبا با رود روان و درختان کمی عجیب و نا آشنا را مشاهده کنید. باغ دیدار که در طبقه دوم قرار گرفته است، با درختان سرسبز پالم کالیفرنیا و رود همیشه روان در وسط آن منظره ای بسیار زیبا و آرامش بخشی را بوجود آورده است. یکی از ویژگی های جالب این باغ، آبشاری می باشد که از طبقه سوم سرچشمه میگیرد و رود را سیرآب می کند.

در فاز دوم ایران مال یکی از زیباترین باغ های ایرانی را مشاهده خواهید کرد که از باغ ماهان کرمان الهام گرفته شده است. بدون شک این باغ نیز به اندازه باغ دیدار زیبا و تماشایی خواهد بود. این باغ به‌صورت باغ تخت و پلکانی ایجاد شده است و این باغ دو ورودی با نمای شیشه‌ای دارد و محوطه شمالی ایران‌مال را به دریاچه و آب‌نمای موزیکال در ضلع جنوب وصل می‌کند.

ایوان اشراق

در این بازار بزرگ سازه‌ای طلایی رنگ و تماشایی با ۲۵ متر ارتفاع وجود دارد و از از طبقه‌ی اول تجاری آغاز و تا بام مجموعه ادامه یافته و به‌وسیله راهروی شمالی به‌طور مستقیم با ایوان الماس ارتباط پیدا می‌کند. ایوان اشراق به‌دلیل طرحی که دارد، مانند کریستال‌های فرورفته در ساختمان دیده می‌شود. در فضای میان کریستال‌های طراحی شده در ایوان اشراق، فضای تجاری برای ارائه کالاهای خاص و در اطراف آن، کافه‌ها و چایخانه‌ها قرار دارند.

راهنمای طبقات مختلف ایران مال برای خرید

  • هایپر استار: طبقه‌ی ۱ G
  • لوازم و دکوراسیون منزل: طبقه‌های G0 و G1 و G2 (تیمچه‌ی حاج علی اکبر)
  • محصولات فرهنگی و تفریحی: طبقه‌ G3
  • کفش و محصولات چرمی: طبقه‌های G0 و G1 و G3
  • لوزام خانگی و الکترونیکی: طبقه‌ G0
  • جواهرات، ساعت و زیورآلات: طبقه‌های G0 و G1
  • محصولات زیبایی و سلامت: طبقه‌های G1 و G2 و G3
  • مد، پوشاک و لوازم ورزشی: طبقه‌  G3در مجاورت مجموعه ورزشی

امکانات تفریحی و رفاهی

در تمام بازار و مراکز خرید مدرن بخشی برای تفریح و استراحت در نظر گرفته میشود و ایران مال نیز از این امر مستثنی نیست. برای خوردن انواع غذاهای ایرانی و فست فودهای عالی می توانید به رستوران و فودکورت و فست فود موجود در طبقه سوم بروید و از غذاهای خوشمزه آن لذت ببرید. برای استراحت های کوتاه مدت و خلوت های دوستانه، کافه سینما در طبقه دوم و کافه کتاب با محیطی دنج و آرام و همچنین کافه دیدار واقع در باغ ایرانی می توانند انتخاب های خوبی باشند.

فود کورت ایران مال

شما می‌توانید بعد از بازارگردی در ایران مال برای استراحت و صرف غذا و یا نوشیدنی به مجموعه فودکورت ایران مال مراجعه کنید. در این فود کورت چندین رستوران و کافی شاپ بزرگ وجود دارند که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، فست فود و انواع قهوه و دسرهای خوشمزه را ارائه می‌دهند. از مهمترین رستوران های فود کورت ایران مال می‌توان به رستوران ام شریف، ساج، قریشی و هانی اشاره کرد.

فست فودهای مانچ باکس و فریکادل نیز جزو بهترین فست فودهای تهران به شمار می‌روند که در مجموعه فودکورت ایران مال انواع ساندویچ‌ها، پیتزاها، سوخاری‌ها و دیگر غذاهای فست فودی را سرو می‌کنند.

کافی شاپ‌های دیدار، کافه کتاب، کافه سینما، کافه لانژ، کافه ورزش و کافه کاپوچینو در کنار شربت خانه بازار بزرگ، بهترین مکان‌ها برای استراحت، سپری کردن لحظات آرام بخش و مفرح و صرف انواع نوشیدنی‌ها محسوب می‌گردند.

مسیر دسترسی

با توجه به اینکه ایران مال در فاصله کمی با مجموعه ی تفریحی چیتگر قرار گرفته است، در نتیجه برای دسترسی به آن می توانید از اتوبان شهید خرازی استفاده کنید. با ورود به این اتوبان و حرکت به سمت چیتگر تابلوهای ایران مال را مشاهده خواهید کرد.

هتل های نزدیک به ایران مال

بخشی از پروژه ایران مال به ساخت دو هتل ۵ ستاره اختصاص یافته است که در مجموع دارای ۲۱۱ و ۱۹۵ اتاق می باشد. علاوه بر این دو هتل، می توانید برای رزرو هتل های تهران که در فاصله کمی با این مجموعه قرار گرفته اند، گزینه های مناسبی را انتخاب نمایید. از جمله هتل های نزدیک به ایران مال می توان به هتل اسپیناس، هتل کوثر، هتل لاله، هتل بزرگ تهران و هتل آرامیس اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×