بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
بازار تهران
جاذبه های گردشگری تهران

بازار تهران

۱ خرداد ۱۳۹۸ 10۰1,557

بازار تهران در بین تمام مراکز خرید و بازارهای بزرگ و کوچکی که در گوشه و کنار کشورمان به چشم میخورند، یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی ایران می باشد. این بازار نه تنها از بُعد اقتصادی از جایگاه مهمی برخوردار بوده، بلکه از نظر سیاسی و تاریخی نیز از گذشته تا امروز اهمیت زیادی داشته است. به طوریکه در حال حاضر بازار تهران به یکی از اصلی ترین جاذبه های این شهر تبدیل شده و در طول روز میزبان گردشگران و تاجران بسیاری از شهرهای مختلف می باشد.


برای آشنایی بیشتر با بازار تهران، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “معرفی بازارهای گل تهران

بازار تهران

پیشینه بازار تهران

بازار تهران یکی از ارزشمندترین یادگارهای به جای مانده از دوره صفویان می باشد که به مرور و در دوره های حکومتی مختلف دچار تغییر و تحول شد. مانند بسیاری از عمارت ها و مناطق تاریخی دیگر در اکثر شهرهای کشورمان، بازار تهران نیز در دوره قاجاریان با تغییر بسیار چشمگیری روبرو شد و رنگ و چهره ای باشکوه پیدا کرد. البته در دوره صفویان و زندیه نیز بخش های مختلفی به این بازار اضافه شد، اما قابل مقایسه با تغییراتی که محمد خان قاجار در آن ایجاد کرد نمی باشند. با بررسی اسناد به جای مانده از ساخت بازار تهران، متوجه خواهید شد که اکثر حجره ها، کاروانسراها و همچنین دالان های آن به دستور شاهان قاجار ساخته شده اند و باعث رونق بیشتر آن شد. نوع معماری به کار رفته در ساخت سردر و حجره ها و دالان های این بازار یکی از مهم ترین ویژگی های آن می باشد که به شدت توسط گردشگران خارجی مورد توجه قرار گرفته است.
بعد از پشت سر گذاشتن دوره ساخت و گسترش بازار و با وارد شدن به دوره ای که زمزمه های انقلاب مشروطیت به گوش میرسید، بازار تهران وارد بُعد سیاسی خود شد. اعتصاب بازاریان و کسبه این بازار یکی از اصلی ترین اتفاقات برای به وقوع انقلاب مشروطیت شد.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

بخش های مختلف بازار تهران

بازار تهران مجموعه ای از بازارچه، سرا، تیمچه بازار و مکان های مذهبی و خدماتی می باشد که در منطقه ای به وسعت ۱۰۵ هکتار در کنار هم قرار گرفته اند. برای اینکه بتوانید از تمام بخش های این بازار بازدید کنید، بیشتر از یک روز را باید در آن سپری نمایید، چون هر گوشه از این بازار دنیایی از زیبایی و تاریخ و هنر است. از معروف ترین و پرطرفدارترین بازارهای موجود در این مجموعه می توان به بازار مسگرها، خیاط ها، آهنگرها، فراش باشی و کفاش ها اشاره کرد و اگر قصد دارید قدیمی ترین نقطه از بازار تهران را ببینید، کافیست سراغ بازار چهل تن را در آن بگیرید.
از جمله سراهای بازار بزرگ تهران می توان به سرای قزوینی ها، سرای امیر، سرای دلشاد، سرای نادعلی، سرای نواب صفوی، سرای خوانسارها و سرای روحانی نو اشاره کرد. در هر روز از سال که قدم به این بازار بگذارید، شور و رونق و هیجان خاصی را در سراهای بازار بزرگ تهران می توانید ببینید که سوژه ی بسیاری از عکاسان و مستندسازان می باشند.

مکان های مذهبی بازار تهران

از گذشته تا امروز مسجد و مکان های مذهبی در بین ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند و نزدیک به هر بازار قدیمی مکانی برای عبادت در نظر گرفته شده است. با قدم زدن در بازار تهران نیز می توانید مکان های مذهبی مختلفی را مشاهده کنید که عبارتند از:

بازار تهران

مسجد امام خمینی یا مسجد جامع

همان طور که قبلا اشاره کردیم اغلب بناهای مهم در بازار تهران در دوره قاجاریان ساخته شده اند و مسجد امام خمینی نیز یکی از همان بناها می باشد. این مسجد که از قدیمی ترین مساجد پایتخت کشورمان به شمار میرود، به دستور فتحعلی شاه قاجار و با هزینه مهد علیا؛ مادر فتحعلی شاه ساخته شد. به مرور زمان و به دستور ناصر الدین شاه بخش هایی به این مسجد اضافه شد و محل برگزاری نماز جمعه بود. از جمله وقایع تاریخی اتفاق افتاده در مسجد امام خمینی می توان به نقطه شروع قیام مشروطیت و قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۲ و همچنین به شهادت رسیدن علی رزم آرا در این مسجد اشاره نمود.

بقعه امامزاده زید

در بخشی از بازار تهران می توانید بقعه امامزاده زید را مشاهده کنید که از معروف ترین مکان های مذهبی شهر به شمار میرود. اسناد به جای مانده و صندوقچه ی بسیار قدیمی که روی سنگ قبر این امامزاده قرار گرفته است، نشان می دهند که این بنا در سال ۸۷۶ هجری خورشیدی ساخته شده است. در طول تاریخ این مکان دچار تغییر و تحول شد و آرامگاه فعلی توسط مادر فتحعلی شاه ساخته شده است. با قدم گذاشتن به داخل این مکان، هنر آیینه کاری و کاشی کاری ایرانی را مشاهده خواهید کرد که رنگ و جلوه ی خاصی را به بقعه امامزاده بخشیده است. جالب است بدانید که لطفعلی خان زند و پسر کامران میرزا نیز در این مجموعه به خاک سپرده شده اند. این امامزاده بخاطر داشتن قدمت تاریخی بالا در سال ۱۳۱۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای طاطاووس

یکی دیگر از مکان های مذهبی واقع در بازار تهران، کلیسای طاطاووس می باشد که در دوران حکومت فتحعلی شاه ساخته شده است. این کلیسا در فاصله کمی با بقعه امامزاده اسماعیل ساخته شده و بخاطر داشتن معماری زیبا و نقاشی های هنرمندانه در بخش های مختلف آن از شهرت زیادی برخوردار است. علاوه بر مراسم مذهبی و عبادت ارامنه، هر سال در یک روز مشخص اغلب ارامنه تهران و سایر شهرها برای برگزاری نماز در این کلیسا حاضر میشوند.
از دیگر مکان های مذهبی بازار تهران می توان به بقعه امامزاده اسماعیل، مسجد بروجردی و مسجد همت اشاره کرد.

بازار تهران

از بازار تهران چه چیزهایی بخریم؟

پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است، چون در بازار تهران هر چیزی که بخواهید می توانید بخرید. وجود کارگاه های تولیدی در سراهای مختلف بازار و همچنین حجره هایی با انواع و اقسام کالای مورد نیاز زندگی این بازار را به مجموعه ای بی نظیر تبدیل کرده اند و قطعا دست خالی از آن بیرون نخواهید رفت. به عنوان مثال می توانید به راسته چهارسوق بروید و از خشکبارهای مرغوب و متنوع آن بخرید. غرفه های طلا و جواهرات راسته زرگرها و لوازم خانگی تیمچه حاجب الدوله و همچنین فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی در کوچه مروی و حجره های فروش انواع پوشاک از جمله جاهایی هستند که اغلب مسافران برای خرید انتخاب می کنند. پیشنهاد می کنیم بعد از خرید و گشت و گذار در بازار تهران، دقایقی را در یکی از قهوه خانه ها یا رستوران های قدیمی آن سپری کنید. خوردن غذاهای با کیفیت ایرانی در فضایی بی آلایش و بدون تجملات، یکی دیگر از زیبایی های بازار می باشد که شاید در جاهای دیگر شهر نتوانید حس و حالش را تجربه کنید.

جاذبه های اطراف بازار تهران

با توجه به موقعیت مکانی بازار تهران و قرار گرفتن آن در فاصله کم با میدان ۱۵ خرداد و همچنین میدان حسن آباد، جاذبه های گردشگری معروفی در اطراف آن وجود دارند. از جمله جاذبه های اطراف بازار بزرگ تهران می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

موزه مقدم

موزه یا خانه مقدم یکی از یادگارهای به جای مانده از دوره قاجاریان بوده که متعلق به محمد تقی احتساب الملک می باشد. بعد از گذشت سالها این خانه به محسن مقدم یکی از بازماندگان خاندان احتساب الملک رسید و علاقه وی به باستان شناسی و موزه ها باعث شد تا در نهایت این عمارت را به موزه تبدیل کند. کاشی کاری های تاریخی، وسایل سفالی و شیشه ای و کلکسیونی بی نظیر از انواع پارچه های قیمتی و تابلوهای نقاشی از جمله اشیای با ارزش در موزه خانه مقدم می باشند.

بازار تهران

کاخ گلستان

یکی دیگر از جاذبه های معروف تهران که در فاصله کمی با بازار بزرگ قرار گرفته است، کاخ گلستان می باشد. این کاخ با داشتن محوطه ای سرسبز و زیبا و موزه های ارزشمند و عمارتی با معماری خارق العاده می تواند انتخابی عالی برای تهران گردی بعد از خرید از بازار بزرگ شهر باشد.

هتل های نزدیک به بازار تهران

با توجه به وجود کارگاه های تولیدی بزرگی که در گوشه و کنار بازار تهران به چشم میخورند، عمده فروشی در آن رونق زیادی دارد. به همین خاطر تاجران و کسبه ی زیادی از شهرهای مختلف به قصد خرید از این بازار به تهران سفر میکنند. برای این دسته از افراد گزینه های مناسبی در بین هتل های تهران وجود دارد که براحتی و بدون از دست دادن زمان می توانند به بازار بروند.

اگر به دنبال اقامتی اقتصادی و کم هزینه در نزدیکی بازار تهران هستید، می‌توانید به سراغ هتل یک ستاره مهر تهران بروید. این هتل که در خیابان امیر کبیر و کوچه سراج الملک قرار دارد، دارای ۳ طبقه بنا و ۳۰ اتاق می‌باشد. فاصله هتل مهر تا بازار بزرگ تهران ۲ کیلومتر است و با توجه به قیمت مناسب، امکانات و خدمات خوبی در این هتل به مهمانان ارائه می‌شود. هتل شهریار از دیگر هتل‌های قیمت مناسب نزدیک بازار تهران است که فاصله ای حدود ۳.۵ کیلومتر با این بازار دارد. این هتل ۵ طبقه با ۷۴ واحد اقامتی شیک و تمیز از مهمانان پذیرایی می‌نماید. هتل دو ستاره شهریار تهران در میدان امام خمینی و خیابان سعدی جنوبی واقع شده و علاوه بر بازار بزرگ، دسترسی خوبی به موزه ایران باستان، و کاخ گلستان دارد.

یکی دیگر از هتل های نزدیک به بازار تهران هتل ۲ ستاره زیبا می‌باشد که در ابتدای خیابان سعدی جنوبی واقع شده است. این هتل نیز در فاصله ۳.۵ کیلومتری بازار تهران قرار گرفته و دارای ۴ طبقه بنا و ۵۲ اتاق یک تخته، دو تخته، سه تخته و چهار تخته می‌باشد. اگر دوست دارید اقامتی راحت و به یادماندنی در نزدیکی بازار تهران داشته باشید به شما هتل بزرگ فردوسی را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل ۴ ستاره ۳.۵ کیلومتر با بازار تهران فاصله دارد و به عنوان لوکس‌ترین هتل نزدیک به این بازار شناخته می‌شود. هتل بزرگ فردوسی که در میدان امام خمینی، خیابان فردوسی و خیابان کوشک مصری واقع شده، از ۶ طبقه بنا و ۲۱۵ باب اتاق و سوئیت اقامتی با امکانات و خدمات رفاهی کامل برخوردار است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×