بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
تبریز
لیست جاهای دیدنی تبریز - جاذبه های گردشگری تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز : راهنمای سفر

۵ شهریور ۱۳۹۶ 11۰2,420

آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان شمال غرب کشور محسوب می‌شود که از شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از شرق به استان اردبیل و از جنوب شرق به استان زنجان محدودشده ‌است.

این استان دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی است. بیشتر محدوده آذربایجان شرقی را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌ و برای همین است که شهریورماه بهترین زمان سفر به تبریز و آذربایجان شرقی است، چرا که در این ماه خبری از سرمای اسفند و گرمای مرداد نیست.

اگر می‌خواهید در فصل بهار به این شهر سفر کنید، بهتر است در اواخر خرداد به این شهر سفر کنید، متوسط دمای تبریز در این ماه تقریبا ۲۰ درجه سانتیگراد است و حداقل و حداکثر دما به ترتیب ۱۲٫۷ و ۲۷٫۷ است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

همچنین در فصل تابستان و مخصوصا تیرماه جشنواره‌های مختلفی در تبریز و سایر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی برگزار می‌شود که می‌توان برای تماشا و بازدید آن‌ها در این زمان به تبریز سفر کرد. جشنواره‌هایی نظیر جشنوراه ورنی اهر که هر ساله از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ شهریور در اهر در ۱۱۹ کیلومتری شمال شرق تبریز برگزار می‌شود و در آن ورنی اهر (نوعی گلیم بدون پرز) و سایر دست‌بافت‌ها و صنایع‌دستی اهر به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره پنیر لیقوان که در روستای لیقوان در فاصله ۴۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز برای آشنایی مردم با جاذبه‌های گردشگری روستا، صنایع‌دستی آن و آشنایی با آداب و رسوم مردم روستا و مهمتر از همه آشنایی با نحوه ساخت پنیر لذیذ لیقوان برگزار می‌گردد.

مقاله مرتبط : “لیست هتل های ارزان تبریز

مقاله مرتبط : “بهترین رستوران های تبریز با آدرس

استان آذربایجان شرقی دارای ۲۱ شهرستان، ۳۱ شهر و ۳۰ بخش، ۱۳۳ دهستان و ۳۱۴۹ آبادی بوده و در دل خود هزاران بنای تاریخی، روستای گردشگری، اماکن تفریحی و ظرفیت‌های توریستی را جای‌داده است.

اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک آذربایجان‌ شرقی قدمتی به‌اندازه آشنایی انسان با تجارت و بازرگانی دارد، چرا که از زمان جاده ابریشم تاکنون، این استان محور ارتباط خاور دور با قلب آسیا بوده ‌است. همه این ویژگی‌ها در کنار داشتن بیش از ۵ هزار اثر تاریخی باعث شده تا این استان به قطب اصلی گردشگری در کشور تبدیل شود.

تبریز
شهریورماه بهترین زمان سفر به تبریز و آذربایجان شرقی

جاذبه‌های طبیعی، از آبشارهای پرآب تا قله‌های سر به فلک کشیده

آبشار آسیاب خرابه، آبشار سرکند دیزج، آبشار عیش ‌آباد، آبشار گل‌ آخور، بندر رحمانلو و تالاب قوری گل ازجمله جاذبه‌های طبیعی آذربایجان شرقی هستند.

آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است که در حدود ۲۷ کیلومتری هادی شهر قرار دارد. آبشار سرکند دیزج نیز چندان مرتفع نیست ولی آبشاری پرآب است و در دهستان میشوی جنوبی، در فاصله ۲ کیلومتری روستای سرکند دیزج شبستر قرار دارد .

آبشار عیش ‌آباد یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در حوالی روستای عیش ‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرارگرفته ‌است .

بندر و روستای رحمان لو در دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب‌شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه واقع‌شده است.

تبریز
استان آذربایجان شرقی یکی از نقاط بالقوه گردشگری ایران

استان آذربایجان شرقی به دلیل دارا بودن قلعه‌های متعدد، یکی از نقاط بالقوه گردشگری ایران محسوب می‌شود، دژهایی که گواه اقتدار و تمدن ایرانیان مقیم این سرزمین در طول تاریخ است.

قلعه ضحاک در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود، احتمالاً بازمانده‌ای از دوران اشکانیان یا معبدی زرتشتی و یا محلی برای پادگان نظامی محلی بوده است.

قلعه جمهور معروف به دژ بابک، در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شعبه‌ای از رود بزرگ قره‌سو قرار دارد؛ منطقه‌ای که به نام کلیبر معروف است.

دژ بابک خرم‌دین، دژی است بر فراز قله کوهستانی در حدود ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ متر بلندتر از سطح دریا قرارگرفته و یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای آذربایجان شرقی است.

قلعه تاریخی پشتو نیز بر روی یکی از کوه‌های بلند به نام «هشته سر» (هشت‌سر) در ۱۲ کیلومتری بخش هورند و ۵۰ کیلومتری شمال شرقی اهر واقع است.

تبریز

خانه‌های سنگی و روستاهای پلکانی در آذربایجان شرقی

کندوان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، یکی از روستاهای دهستان سهند هست که در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع‌شده است.

آنچه به کندوان هویت باستانی داده، وجود ۱۱۷ خانوار و منزل مسکونی درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

معماری صخره‌ای، حاکی از صحنه‌های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره‌های طبیعی است. در معماری مرسوم، به‌وسیله مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت،  بنای اصلی را به وجود می‌آورند، درصورتی‌که در معماری صخره‌ای، فضای موردنظر درون توده سنگ هویدا می‌شود و سنگ، مانند کالبدی، قشری مستحکم در اطراف این فضا ایجاد می‌کند.

روستای اشتبین نیز از توابع بخش سیه‌رود شهرستان جلفا، واقع در استان آذربایجان شرقی است. این روستا نمونه‌ای از روستاهای کوهستانی – میان دره‌ای محسوب می‌شود.

این منطقه ازنظر تقسیمات آب‌وهوایی، جزء مناطق با اقلیم سرد و دارای زمستان‌های طولانی بوده و برای چندین ماه از سال پوشیده از برف است. بافت روستای اشتبین به‌واسطه احاطه باغات و سایر عوامل کالبدی نظیر ناهمواری‌ها، بستر سنگی، شیب تند اراضی و شرایط اقلیمی خاص، کاملاً فشرده و فقط در محدوده شمالی روستا امکان توسعه محدود وجود دارد.

تبریز
روستای اشتبین از توابع بخش سیه‌رود شهرستان جلفا، واقع در استان آذربایجان شرقی است

از تبریز  تا روستای اشتبین ۲۵۰ کیلومتر فاصله است، البته اگر قبل از رسیدن به جلفا مسیر هادی شهر را انتخاب کنید.منظره زیبای رود ارس و طبیعت بی‌نظیر و مناظر شگفت‌آور که انسان را به وجد می‌آورد هیبت کوه‌ها و زیبایی جنگل‌های وصف‌ناپذیر هستند.

این روستا در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است. اسناد به‌دست‌آمده از سنگ‌نوشته‌های موجود در روستا تاریخ ۸۴۳ و ۹۷۶ هجری قمری را نشان می‌دهند، ولی به نظر می‌رسد معماری موجود در برخی بناها مربوط به دوره اشکانیان است.

«ارسباران» بهشت آذربایجان

اگر آدرس جنگل‌های سبز ارسباران را بخواهید، جایی گسیخته از زمین و نرسیده به آسمان است. همان نقطه تلاقی چندین آب‌وهوا و چندین رنگ که درنتیجه یک بهشت تمام‌عیار می‌سازد.

ارسباران علاوه بر آن‌که تحت تأثیر اقلیم مدیترانه‌ای است، تحت الشعاع اقلیم‌های خزر و قفقازی نیز قرار دارد و به دلیل وجود اختلاف ارتفاع زیاد از آب‌وهوا،از اقلیم‌های متنوعی برخوردار است.

جنگل‌های ارسباران یکی از بکرترین مناطق گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می رود.

تبریز
جنگل‌های ارسباران یکی از بکرترین مناطق گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می رود.

تبریز زیبا، منتظر حضور گردشگران داخلی و خارجی

فقط چند ماهی به آغاز تبریز ۲۰۱۸ زمان باقی‌مانده است و همه شهر و حتی استان برای برگزاری آن و میزبانی از این رویداد بزرگ آماده می‌شوند.

شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، دارای روز و شب‌های خنک در تابستان است که فضایی مفرح برای گردشگران داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید.

کوه عینالی را باید «دربند» شهر تبریز اطلاق کرد. کوه قرمز رنگی که در شمال این شهر واقع‌شده و با طرح جنگل‌کاری و تله‌کابین، نمایی دیدنی به این منطقه داده‌ است.

این تفرجگاه، دارای امکانات بسیاری مانند رستوران و کافی‌شاپ بوده و به‌جز استفاده از فضای تفریحی، مسافران در این مکان می‌توانند از فرصت زیارت امامزادگان عون بن علی(ع) و زید بن علی (ع) و یادمان شهدا گمنام نیز توشه‌ای معنوی برای خود مهیا کنند.

تبریز
ائل گولی یا همان (شاه گولی) ، یکی دیگر از گردشگاه‌های زیبای این شهر است

ائل گولی یا همان (شاه گولی) ، یکی دیگر از گردشگاه‌های زیبای این شهر است که در جنوب شرقی تبریز، بر دامنه تپه‌ای سرسبز واقع‌شده و مردم شهر تبریز و گردشگران دوست دارند آخر هفته حتماً در مجموعه پارک ائل گلی حضور داشته باشند.

بقعه امامزاده سید حمزه، مسجد جامع تبریز، مسجد صاحب‌الامر، مسجد کبود و ارگ تبریز از دیگر بناهای تاریخی این کهن شهر است.

بازار تبریز که عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را با خود یدک می‌کشد، از دیگر اماکن گردشگری این شهر است که این روزها همچون بیشتر ایام سال مملو از مسافران و گردشگران است.

این بازار یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که در سال ۱۱۹۳ هجری قمری براثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که به همت مردم شهر بازسازی شد .

خانه مشروطه نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی تبریز است. خانه مرحوم حاج میرزا مهدی کوزه کنانی (معروف به ابوالمله) – که یکی از بازرگانان خوش‌نام شهر تبریز و از شیفتگان حریت و آزادی بود – در جنب مجموعه بازار بزرگ تبریز و در کنار خیابان جدیدالاحداث استاد مطهری واقع‌شده است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×