بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
بازار تبریز
لیست جاهای دیدنی تبریز - جاذبه های گردشگری تبریز

شهرت جهانی بازار تبریز

۱۲ تیر ۱۳۹۸ 14۰1,949

این روزها که تعطیلات تابستان آغاز شده و گرمای آن هم ساکنان شهر های بزرگ را کلافه کرده، اغلب مردم قصد سفر می کنند برای فرار از گرما و روزمرگی. اما برخی طبیعت را برمی گزینند و برخی دیگر هم شهر هایی با امکانات مدرن، چه بهتر که این شهر ها یادگارهایی از گذشتگان هم در دل خود جای داده باشند. تبریز شاید همان مقصد ایده آل باشد که همه این جاذبه ها را برای میهمانانش فراهم کرده است. از جاهای دیدنی تبریز، می توان به بازار تبریز اشاره کرد.

یکی از جذابیت های شهر هایی با قدمت بالا، بازارهایی هستند که از گذشته های دور، نماد فرهنگ، هنر، اجتماعات و استعدادهای نهفته در شهر و ساکنانش هستند و می توان گفت قلب تپنده شهرها بوده اند.

مجموعه بازار تبریز
مجموعه بازار تبریز

شهرت بازار تبریز از دیرباز، بر سر زبان ها بوده است. رونق این بازار در بسیاری از سفرنامه های جهانگردان و مورخان ایرانی و خارجی از جمله ناصرخسرو، یاقوت حموی، ابن بطوطه، مارکوپولو و ژان شاردن هم مورد توجه قرار گرفته است. این بازار همچنان هم قلب تجاری تبریز به حساب می آید.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

بازارهای ایرانی با وجود تنوع، شباهت زیادی با هم دارند. مجموعه هایی که نه در ارتفاع، بلکه در سطح گسترش می یابند و به طور معمول، سقفی مشترک آنها را به یکدیگر پیوند می دهد. بازارهای قدیمی، تنها به مغازه ها محدود نمی شوند بلکه اغلب همراهشان مسجد، آب انبار، مدرسه، سقاخانه و  احتمالا فضاهای دیگری نیز هستند که قابل بررسی اند. اما از میان بازارهای قدیمی ایران، بازار تبریز جذابیت دیگری برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی دارد. برای اثبات این ادعا با ادامه این مطلب همراه ما باشید:

مسجد بازار تبریز
مسجد بازار تبریز

بازار تبریز

پیشینه مجموعه بازار تبریز به قرن ۴ ه.ق. بازمی گردد و به دلیل این که در دوره های مختلف، پایتخت بوده، امروز منبعی غنی از آثار پیشینیان و میراث فرهنگی ایران است. همچنین قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نیز از دیگر عواملی است که موجب شهرت بازار تبریز شده است. با این حال، بازار تبریز در طول تاریخ پر فراز و نشیبش، با عوامل گوناگونی مانند بلاهای طبیعی و جنگ ها دستخوش دگرگونی شده است. مثلا زلزله‌ی سال ۱۱۹۳ ه.ق. که موجب تخریب بخش بزرگی از این بازار شد.

جاهای دیدنی تبریز
جاهای دیدنی تبریز

افتخارات بازار تبریز

  • ثبت بازار تبریز در فهرست یونسکو

در مرداد ماه ۱۳۸۹، نام بازار تبریز به عنوان یکی از بزرگ ترین بناهای آجری سرپوشیده جهان، در لیست میراث فرهنگی بنیاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو ثبت شد.

مطلب مرتبط: ” ۱۰ بنای ایرانی ثبت شده در یونسکو

ثبت بناهای تاریخی یا طبیعی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو، یک اعتبار برای صنعت گردشگری کشور ها است و از پیامدهای آن جذب گردشگران خارجی بیشتر است.

دیگر بناهای ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل تخت جمشید و پاسارگاد، چغازنبیل، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، ارگ بم، گنبد سلطانیه، کتیبه بیستون، سه کلیسای ارامنه در شمال ایران، سازه های آبی شوشتر و بقعه صفی الدین اردبیلی است.

مطلب مرتبط: ” سازه های آبی شوشتر، شاهکار فنی و مهندسی کهن

بازار تبریز
بازار تبریز
  • برنده جایزه معماری آقاخان

جایزه معماری آقاخان، جایزه‌ای است که هر سه سال یک بار، از سوی بنیاد آقا خان اعطا می شود. این جایزه به لحاظ مالی، بزرگ ترین جایزه معماری جهان است که به برندگان آن، یک میلیون دلار جایزه داده می شود. تمرکز این جایزه بر شیوه‌ های بومی و اسلامی و همچنین تاثیرات معماری باستانی و نوین در توسعه جهان سوم است.

در آبان ماه سال ۱۳۹۲، مراسم اهدای جوایز معماری بنیاد آقاخان در لیسبون برگزار شد. مدت چهل سال است که این بنیاد به پروژه‌های معماری‌ که تاثیری جدی بر زندگی مردم در جهان اسلام داشته‌اند، جایزه می‌دهد. امسال یکی از پنج طرح برنده، طرح بازسازی یکی از زیباترین بازارهای ایران، یعنی بازار تبریز بود. برنامه تماشا در گزارشی به معرفی این طرح، شیوه اجرایش و ظرایف حرفه‌ایی که باعث شده، بازسازی بازار تبریز طرحی شاخص از دید داوران شناخته شود، پرداخته است.

جاهای دیدنی تبریز
جاهای دیدنی تبریز

اگر هنوز برای یک سفر تابستانی و رزرو هتل تبریز اقدام نکرده اید، هر چه زودتر برای برنامه ریزی اقدام کنید.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×