بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » بهترین غذاهای ایرانی
غذاهای سنتی ایران
گوناگون

بهترین غذاهای ایرانی

۱۵ تیر ۱۳۹۶ 0۱34

دلیل عمده و اصلی سفر به نقاط مختلف را می‌توان کسب تجارب جدید، آشنایی با آداب، فرهنگ، آب‌وهوا و نیز چشیدن مزه‌های گوناگون رژیم‌های غذایی هر خطه دانست.

غذاهای سنتی ایران

در بخش اول این مطلب ، غذاها و شیرینی های سنتی چندین استان و شهر را به شما معرفی کردیم، اما در بخش دوم معرفی غذاهای سنتی شهرها و استان‌های کشور، وبلاگ اقامت ۲۴ به چند استان دیگر سری زده تا سفری خوشمزه را برای شما فراهم سازد.

 

گیلان

غذاهای سنتی ایران

 

کباب‌ترش گیلانی که گوشت خوابانده شده در رب انار و ادویه است، شیش انداز، باقالاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکو خاویار ماهی از غذاهای معروف گیلانی می باشد. همچنین نمک سبز یک افزودنی معطر برای ماست است که در این خطه از کشور استفاده می شود.

 

غذاهای سنتی ایران

 

از زیتون پروده گیلان هم نمیتوان به‌سادگی گذشت. حلوای درونگ، کلوچه و مربای ازگیل هم از شیرینی‌های معروف این دیار سرسبز است که هر فردی اگر تنها یک‌بار آن را تجربه کرده باشد، هرگز طعم و مزه آن را فراموش نمی‌کند.

 

قزوین

استان قزوین است و قیمه نثار آن؛ نان قندی، باقلوای لوزی، شیرینی اتابکی، نان نازک و نان برنجی از شیرینی‌های این استان به شمار می رود.

 

غذاهای سنتی ایران

 

البته پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این استان، پسته و فندق مخصوص قزوین و زغال‌اخته ترش و مرغوب آن را فراموش نکرده و برای یک‌بار هم شده از آن‌ها میل کنید.

گلستان

غذاهای سنتی ایران

نان خرمایی و حلوای آماج گرگان را از دست ندهید؛ هل آش، گوجه آش و ماش آش از خوراکی‌های لذیذ گلستان هستند و چوروک نیز نان سنتی معروف این منطقه است.

سمنان

غذاهای سنتی ایران

سمنان غذاهایی مانند ته‌چین و چرتمه پلو دارد. کشک و پسته هم از محصولات اصلی این استان بشمار می‌آیند. همچنین نان پنجه‌کش، نان گردو و کچیله نان از نان‌های لذیذ و دست‌پخت بانوان این منطقه است.

چهارمحال و بختیاری

غذاهای سنتی ایران

اسم کباب بختیاری را که حتماً شنیده‌اید؛ این غذای گوشتی-محلی چهارمحال و بختیاری که در فهرست تمام رستوران‌های ایرانی نیز نام آن به چشم می‌خورد از گوشت تازه گوسفند تهیه‌شده و به روشی خاص طبخ می‌شود.

کاچی‌های چهارمحال هم معروف بوده و همچنین به دلیل اینکه این استان محل اتراق عشایر است، انواع لبنیات محلی را می‌توان از نوع عالی آن در این منطقه امتحان کرد.

کرمانشاه

غذاهای سنتی ایران

هنگامی‌که به کرمانشاه سفر کردید، از خوردن خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل نشوید. نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم از خوراکی‌های مقوی این استان است.

اردبیل

غذاهای سنتی ایران

اردبیل است و مزه آش دوغ این منطقه؛ در هوای خنک اردبیل، خوردن آش دوغ محلی، مزه ای بسیار به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورد. پلو قیسی هم یکی دیگر از غذاهای معروف اردبیلی است. در سفر به اردبیل خرید و خوردن عسل سبلان و ساری حلوا را فراموش نکنید.

زنجان

غذاهای سنتی ایران

چغور بغور یا همان جغوربغور غذای محلی استان زنجان است. علاوه بر آن انواع آش چون آش بلغور، آش رشته، آش انار، یوتی آش، آبگوشت‌های محلی و انواع غذاهای دیگر مانند انواع دلمه، کباب‌ترکی، خورشت مسما با مرغ، خوراک هویج و انواع دسرها و ترشی‌ها بخشی از تنوع غذاهای سنتی این استان است.

مقاله مرتبط : “غار کتله خور زنجان”

اصفهان

غذاهای سنتی ایران

نام اصفهان که می‌آید، ناخودآگاه صدای جلیز و ولیز بریانی در ذهن تداعی می‌شود. هرچند بریانی معروف‌ترین غذای اصفهان است، اما از کنار خورشت ماست، حلیم‌بادمجان و گوشت و لوبیای این استان هم نمی‌توان به‌راحتی گذر کرد. گز و پولکی هم از شیرینی‌های معروف اصفهان است و نیاز به معرفی ندارد.

خوزستان

غذاهای سنتی ایران

خوردن سمبوسه و فلافل‌های تند دست‌ساز، آن هم درحالی‌که بر روی پل کارون در حال قدم زدن هستید را به تمام مسافران این استان و شهر اهواز پیشنهاد می‌کنیم. همچنین قلیه ماهی، پلو شوشتری، ماهی صبور و حریسه از دیگر غذاهای معروف خوزستانی‌ها است.

کردستان

غذاهای سنتی ایران

بریان کباب یا کباب‌ترکی از غذاهای سنتی رسمی کردستان به شمار می رود. علاوه بر این، آش دانه کولانه، قایرمه، آش سه نگه سیر و آش پرپوله از دیگر غذاهای سنتی این دیار است. کنگر ماست و کلانه که ترکیبی از نان محلی، پیازچه و کره محلی است از پیش‌غذاهای کردی محسوب می شوند. آش کردی، آش گزنه و دوغ هم از دیگر خوراکی‌های این منطقه است.

یزد

غذاهای سنتی ایران

شیرینی‌های یزدی در همه ایران معروف بوده و همانند ندارند. لوز پسته، لوز بادامی، لوز نارگیلی، کیک یزدی، باقلوا، پشمک، قطاب و حاجی‌بادام از شیرینی‌های منحصر به فرد یزد می باشند. همچنین آش شولی، آش بلغور، حلیم و کوفته یزدی هم از غذاهای خوشمزه یزد است.

لرستان

غذاهای سنتی ایران

آش بادمجان، قیمه ترش، کباب بروجردی و آش ترخینه از خوراکی‌های معروف استان لرستان بوده و اگر به این منطقه سفر داشتید حتماً این غذاها را امتحان کنید.

 

مقاله مرتبط : “معرفی غذاهای محلی بروجرد

 

بوشهر

غذاهای سنتی ایران

قلیه اسفناج، دم‌پختک ماهی و انواع خوراک بر پایه میگو، غذاهای اصلی بوشهری‌ها بوده و رنگینک خرما و نان پادرازی هم از شیرینی‌های سنتی بوشهری است.

برای آشنایی با غذاهای محلی و سنتی سایر استان های ایران ، میتوانید به بخش اول این مطلب با عنوان ” گردشگری در شهرهای خوشمزه ایران – بخش اول ” مراجعه نمایید .

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. apadanakitch.com

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به
    کارتون ادامه بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×