بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
شیرازی پلو
شیراز

انواع غذا در شیراز

۳۱ تیر ۱۳۹۷ 5۰3,391

سفر به شهر شیراز با لذت ها و تجربه خاص و منحصر به فردی همراه بوده و می توان در سفر به این شهر خاطرات فراوانی را به یادگار ثبت کرد. یکی از لذت های ماندگار و فراموش نشدنی سفر به استان فارس، چشیدن انواع غذا شیراز است.

اگر می خواهید با غذاهای سنتی و محلی شیراز بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

دو پیاز آلوی شیراز

دو پیاز آلو، یکی از غذاهای خوشمزه شیراز است. این غذای بسیار لذیذ، طبخ راحتی داشته و برای تهیه آن کافیست سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز را با یکدیگر مخلوط کرده و مقداری رب و ادویه به آن اضافه کنید.

گاهی برای تهیه این غذا از گوشت خرد شده نیز استفاده می شود که آن را پر از پروتئین می کند. شیرازی ها بطور معمول این غذا را شب ها با مقداری نان تازه میل می کنند.

 

بیشتر بخوانید : “رستوران های شیراز، عکس، آدرس و مقایسه

 

دو پیاز آلوی شیراز

 

شیرازی پلو

شیرازی پلو یکی از پلوها و غذاهای شیراز بوده که در میان سایر غذاهای این شهر از معروفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار است. این غذای محلی شیراز، یک غذای شکیل و خوش عطر و بو بوده که طرفداران زیادی دارد و کاملا اشتها برانگیز است.

شیرازی پلو

 

مواد لازم برای درست کردن این غذا، برنج، مرغ، زرشک، زعفران، بادمجان و ماست است. شیرازی پلو از آن دست غذاهایی است که نمی شود به شیراز رفت و آن را امتحان نکرد.

شیرازی پلو

 

شکر پلو

شکرپلو از جمله غذاهای خوشمزه‌ شیرازی است و کسانی که به غذاهای شیرین علاقه دارند، می‌توانند در شیراز از این غذا بچشند. در این غذا از برنج، شکر، زعفران و مغز پسته و بادام و خلال پوست نارنگی استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : “آئین های کهن شیراز

 

شکر پلو

 

رنگ، ظاهر و طعم این غذا اشتها را آنقدر باز می کند که نمی توان در مقابل بشقاب دوم مقاومت کرد.

شکر پلو

 

قورمه به

قورمه به، یکی دیگر از غذاهای شیرین شیراز است که برای تهیه آن از شکر، به، گوشت، زعفران، پیاز و ادویه استفاده می شود. طعم به پخته شده در غذا منحصربفرد و خوشمزه است و مطمئناً از طعم بینظیر آن خوشتان می آید.

قورمه به

 

لوبیا پلو

لوبیا پلوی شیرازی ها، با لوبیا چشم بلبلی درست می شود. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، لوبیا چشم ‌بلبلی، شوید، زعفران، دارچین و گوشت است.

گاهی در این غذا به جای تکه های گوشت از گوشت چرخ کرده هم استفاده می شود که از نظر بعضی ها خوشمزه تر است.

لوبیا پلو

پاچه پلو

پاچه پلو یا همان کله پاچه پلو یکی از غذاهای خاص شیرازی‌ها برای فصول سرد می‌باشد زیرا دارای کالری و انرژی بالایی است. اگر از علاقه مندان کله پاچه هستید قطعا این غذا را هم می‌پسندید و از خوردن آن لذت خواهید برد. برای طبخ این غذای متفاوت و لذیذ از برنج، لپه، کشمش، کله پاچه گوسفند، زعفران، ادویه جان، سرکه و شیره استفاده می‌شود.

کلم‌ پلو

کلم پلو یکی از غذاهای محلی شیراز بوده که در شهرهای دیگر نیز درست می شود.

مواد لازم برای درست کردن این غذا، کلم، برنج، پیاز، آرد نخود چی، گوشت چرخ‌ کرده و سبزی بوده و عطر این غذا از  سبزی های معطر شامل شوید، تره، ریحان و ترخون که در طبخ این غذا استفاده می شود، است.

در این غذا مواد مقوی زیادی به کار می رود که آن را در دسته سالم ترین غذاها جای داده و  اگر از طرفداران غذاهای سالم و مقوی هستید می توانید با خیال راحت آن را میل کنید.

دستور پخت این غذا بسیار راحت بوده به طوری که می توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید و از عطر و طعم بی نظیرش لذت ببرید به خصوص اینکه خوردن این غذا با ماست و سبزی خوردن خیلی می چسبد.

کلم‌ پلو

 

اشکنه شیرازی

با اینکه اشکنه در شهرهای زیادی پخته می شود ولی روش های پخت زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه اشکنه شیرازی تخم مرغ، پیاز، نعناع خشک و شنبلیله بوده و از آن جایی که غذای سبکی است و خیلی زود آماده می شود معمولا در وعده شام خورده می شود.

اشکنه شیرازی

 

کوفته هلوی شیرازی

با اینکه شکل و شمایل این کوفته مثل کوفته های دیگر ایران است اما طعم و مزه ی متفاوتی دارد که آن را منحصر بفرد و خاص کرده است.

برای درست کردن این غذا گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌ مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی با هم ترکیب و در مقداری از آن ها پیاز داغ یا کشمش گذاشته می شود. مواد به شکل گلوله های کوچک در می آید و در روغن سرخ می شود.

کوفته هلوی شیرازی

 

یخنی نخود

این غذا مثل آبگوشت است و برای درست کردن آن از گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، نمک و زردچوبه استفاده می شود. با اینکه این غذا منتسب به شیراز است اما در بیشتر جاهای ایران آبگوشت را به همین روش درست می کنند.

خوردن این غذا به همراه نان تازه و ترشی، یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های شکم گردی در شیراز است.

یخنی نخود

 

رب پلو

در این غذا گوشت استفاده نمی شود و گیاهخواران به راحتی می توانند آن را استفاده کنند. مواد لازم برای تهیه این غذای سنتی، برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز است. با اینکه ظاهر این غذا بسیار ساده به نظر می آید اما گردو به همراه رب انار آن را مقوی و مفید کرده است.

در سر سفره  شیرازی ها با این غذا سالاد شیرازی و سبزی خوردن نیز گذاشته می شود.

هویج پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز که طعمی شیرین و لذیذ دارد هویج پلو می‌باشد. مواد اولیه مورد نیاز طبخ این غذای محلی شیرازی هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، نمک، فلفل و گوشت چرخ کرده است. همچنین برای بخشیدن طعم و رنگ خاص و دلنشین به این غذا از زعفران استفاده می‌کنند. برای تزیین این غذا نیز از خلال بادام و پسته بهره می‌برند.

دمپختک

از معروف‌ترین غذاهای شیرازی می‌توان به دمپختک اشاره نمود. این غذای نام آشنا که طرفداران زیادی دارد بسیار لذیذ و خوش آب و رنگ می‌باشد. اصلی‌ترین مواد اولیه این غذا برنج، عدس، هویج، کلم پیچ، جعفری، ریحان، پیاز، گوشت و ادویه جات است. دمپخت شیرازی شباهت بسیاری به استامبولی دارد و در شهرهای دیگر ایران نیز به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×