» آیین های محلی » در تدارک شب نشینی بلند ترین شب سال، شب یلدا
ایده های شب یلدا
آیین های محلی

در تدارک شب نشینی بلند ترین شب سال، شب یلدا

۲۰ آذر ۱۳۹۸ 13۰1,779

دیگر چیزی تا شب یلدا نمانده است. چه بهانه ای بهتر از بلند ترین شب سال، برای در کنار هم بودن؟ یکی از قشنگ ترین و هیجان انگیز ترین قسمت های شب یلدا، تدارک و دیزاین وسایل این شب است تا خانواده در طولانی ترین شب نشینی سال، دور هم جمع شوند.

با توجه به این که شب یلدا یک مناسبت ایرانی و باستانی است، اگر به روشی سنتی برگزار شود می تواند زیباتر و جذاب تر باشد. برای مثال رومیزی و ظروف سنتی، خوراکی های اصیل ایرانی و اجرای مراسم به روشی ایرانی، با این مناسبت همخوانی بیشتری دارد. معمولا میزبان شب نشینی یلدا، از چند روز قبل در تدارک این شب است تا با ذوق و سلیقه، شبی خاطره انگیز تر برای میهمانان رقم بزنند.

در ادامه همراه اقامت ۲۴ باشید با ایده های میزبانی شب یلدا.

ایده های شب یلدا
ایده های شب یلدا

میزبان شب نشینی بلند ترین شب سال باشید

در بیشتر مواقع میزبان، میزی برای خوردنی های شب یلدا می چیند و میهمانان خودشان از خودشان پذیرایی می کنند. این روش پذیرایی بهتر است از این که شما شخصا از هر نفر به صورت جداگانه پذیرایی کنید زیرا در روش دوم، احتمال هدر رفتن و دور ریخته شدن خوراکی ها بیشتر است. در پذیرایی سلف سرویس میهمانان با هر چیز که تمایل دارند از خودشان پذیرایی می کنند.

شاید شهر های مختلف ایران، خوردنی ها، غذا ها و آداب و رسوم متفاوتی برای شب یلدا داشته باشند و این موارد در مناطق مختلف متفاوت باشند.

مطلب مرتبط: غذاهای ایرانی پرطرفدار در جهان

پذیرایی شب یلدا
پذیرایی شب یلدا

یک پذیرایی سنتی در شب یلدا

بنابراین می توانید یک میز مخصوص شب یلدا بچینید و با یک رومیزی ستنی زیبا آن را تزیین کنید. رومیزی ترمه و ساتن، سماور قدیمی، سینی مسی، شمعدان های لاله عباسی و یا برنزی و ظروف سفالی می توانند ایده های مناسبی برای شب یلدا باشند.

خوراکی هایی که در شب یلدا مناسبت دارند هم میوه هایی مثل هندوانه، انار، خرمالو و موز هستند. همچنین آجیل شامل انواع مغز ها و تخمه ها هم بخشی از خوردنی های این شب هستند. از دیگر خوردنی های مناسب شب یلدا می توان به باقلوا، خشکبار و میوه خشک، پشمک، باسلوق و گز اشاره کرد.

اما اگر قرار باشد شام هم سرو شود، غذا های ایرانی مانند آش رشته، کوکو سبزی، کشک بادنجان و حتی نان و پنیر و سبزی هم گزینه های هیجان انگیزی به این منظور هستند. غذا های دیگری از این دست و با سبک سنتی حتما طرفداران بسیاری خواهند داشت.

فرهنگ و ادبیات فارسی
فرهنگ و ادبیات فارسی

شعر و ادبیات فارسی در بلندترین شب سال

اما در این شب ملزومات دیگری هم هست که شاید روح شب یلدا باشند. روح این شب دید و بازدید و بازگشت به ادبیات و فرهنگ اصیل کشورمان است. خوب است اندکی از بحث شکم فاصله بگیریم و به ادبیات بپردازیم.

دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی و کتاب هایی از این دست و خواندن بخش هایی از آن ها، شاید ادای دین کوچکی باشد به ادبیات فارسی و مشاهیر ایران. بنابراین از گذاشتن این کتاب ها در دورهمی شب یلدا غافل نشوید.

میزبانی شب یلدا
میزبانی شب یلدا

پیشنهاد ما برای بهتر برگزار شدن آیین یلدا

  • همان طور که می دانید، ایده های جذابی برای تزیین خوراکی های شب یلدا وجود دارند. هر چند که تزیین میوه ها و خوراکی ها کار جذابی است که باعث زیباتر شدن آن می شود، اما یک نکته مهم وجود دارد. این نکته این است که در این تزیینات، معمولا مقدار زیادی از خوراکی ها و به خصوص میوه ها هدر می روند و این موضوع اصلا منصفانه نیست. اجازه ندهیم مواد غذایی ضایع و فدای زیبایی ظاهری شوند.
  • با توجه به گران شدن مواد غذایی، بهتر است از چشم و هم چشمی و تجملات صرف نظر کنیم و در تهیه خوردنی ها زیاده روی نکنیم. شب یلدا تنها برای خوردن نیست. بیشتر به ارتباط و لذت بردن از همنشینی با عزیزانمان بپردازیم. یادمان باشد سادگی همیشه زیباست و ما را به هم نزدیک تر می کند.
  • از آن جا که یلدا، شبی برای دورهمی است و در این شب، اغلب اعضای فامیل در خانه بزرگ تر ها جمع می شوند، پیشنهاد می کنیم با توجه به افزایش هزینه ها و شرایط اقتصادی، تهیه هر یک از خوراکی های شب یلدا به عهده مهمانان باشد. در دورهمی ها سعی کنیم همدلی هایمان را بیشتر کنیم تا روابط صمیمی تری را تجربه کنیم.

در آخرین شب پاییز هم همراهتان خواهیم بود با آداب و رسوم شهر های مختلف ایران در شب یلدا …

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×