» آیین های محلی » آداب عید فطر در برخی از کشورها
دادن عیدی به کودکان
آیین های محلی - دانستنی‌های سفر

آداب عید فطر در برخی از کشورها

۳ خرداد ۱۳۹۹ 8۰1,764

با پایان ماه مبارک رمضان، روزه داران در تدارک برگزاری جشن عید سعید فطر هستند. عید فطر از مهم ترین اعیاد مسلمانان است که یک ماه بندگی را گرامی می دارند. اما برگزاری جشن عید فطر در کشورهای مختلف با روش های متفاوتی انجام می شود. ببینیم مردم چگونه به استقبال این روز می روند:

مطالب بیشتر:

برگزاری نماز عید فطر
برگزاری نماز عید فطر

آداب عید فطر در کشورهای جهان

ترکیه

روز عید فطر در ترکیه به شکر بایرامی یعنی عید شکر معروف است. مردم ترکیه چند روز مانده به عید، خانه تکانی می کنند و شیرینی های مخصوص می پزند. روز عید هم لباس های نو می پوشند و به دید و بازدید خویشان می روند. نماز عید فطر نیز با حضور گسترده مردم ترکیه در مساجد سراسر این کشور برگزار می ‌شود. مردم به آرامستان ها می روند و برای درگذشتکان دعا می کنند. ترکیه به مناسبت عید فطر، ۳ روز تعطیل رسمی است.

مصر

یک هفته پیش از فرا رسیدن عید فطر، مردم مصر به استقبال آن می روند و نماز عید فطر با شکوه خاصی برگزار می شود. در مصر هم تعطیلات عید ۳ روز است. پختن انواع کیک و برگزاری مسابقات ورزشی از جمله اسب دوانی از مراسم ویژه عید فطر در کشورمصر است.

عراق

عید فطر در عراق همراه است با پخت نوعی شیرینی به نام کلیجه. پخت این شیرینی به صورت دسته جمعی و خانوادگی است. در این روز، مردم به خانه های هم می روند و با کلیجه و نوشیدنی از مهمانان پذیرایی می کنند. همچنین غذای مخصوصی به نام المطبک که از برنج و گوشت تهیه می شود، می پزند.

عربستان

مردم عربستان صبح روز عید فطر را با نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، انواع آبمیوه و خرما آغاز می کنند. از معروف ترین خوردنی های اسن روز “الکبسه” است که با برنج و گوشت تهیه می شود. “المنار” هم یک شیرینی محبوب است که ویژه پس از نماز عید فطر است.

نماز عید فطر
نماز عید فطر

عمان

در روز عید فطر درهای کاخ برای دیدار با پادشاه باز می شود. در این روز همه بهترین لباس های خود را بر تن می کنند و در نماز عید شرکت می نمایند و پس از اقامه نماز عید با یکدیگر رو بوسی می کنند.

یمن

پخت انواع شیرینی های محلی، یکی از مراسم ویژه روز عید فطر در کشور یمن است. مردم یمن روز عید فطر را در طیبعت می گذرانند و لباس های نو می پوشند. غذای ویژه این روز کباب است که با چوب درختان آماده می شود.

خرید لباس نو برای روز عید
خرید لباس نو برای روز عید

امارات

مردم امارات، روز عید لباس نو می پوشند و برای خانه نیز وسائل نو تهیه می کنند. جشن عید فطر در کنار اعضای خانواده و دوستان برگزار می شود و خوردن خرما و شیرینی‌های سنتی، کشیدن نقاشی بر روی دست و رفتن به مسجد برای اقامه نماز عید از آداب این روز است.

کویت

کویت تنها کشوری است که  هفت شبانه روز جشن عید فطر برگزار می شود. در این روز ها مردم به عید دیدنی اقوام و آشنایان می روند و لباس های نو می پوشند.

فلسطین

مردم فلسطین، شیرینی می پزند و در روز عید بر سر مزار اموات و شهدا می روند و قرآن تلاوت می کنند.

سودان

عید فطر برای مردم سودان یکی از مهم ترین اعیاد است که آداب و رسوم ویژه ای دارد. مردم سودان خانه تکانی می کنند. همچنین انواع کیک و شیرینی های محلی آماده می کنند و پس از نماز عید به مساجد می برند. بعد از ظهر روز عید هم بر سر مزار اموات خود می روند.

اندونزی

مردم اندونزی برای روز عید مراسمی دارند به نام حلال به حلال که به معنی روز مصالحه و آشتی است که در مساجد برگزار می‌شود. از رسوم خاص آن ها در شب عید این است که به کوچه و خیابان ها می روند و الله اکبر سر می دهند و با نواختن موسیقی رسیدن عید فطر را جشن می گیرند و به یکدیگر تبریک می گویند.  همچنین برای دوستان خود کارت تبریک ارسال می کنند. در اندونزی، سه ‌روز پیش از عید و دو روز پس از آن تعطیل رسمی است.

هندوستان

مسلمانان هندوستان پس از نماز عید فطر، در خانه بزرگ‌ خانواده جمع می شوند و کوچک ترها با حلقه های گل به دیدار بزرگ تر ها می روند. پوشیدن لباس های نو هم از سنت های این روز در هندوستان است.

دادن عیدی به کودکان
دادن عیدی به کودکان

پاکستان

مردم پاکستان روز عید را با اقامه نماز عید فطر و صرف صبحانه آغاز می کنند. در این روز به دیدار بزرگان خانواده می روند و آقایان به فرزندان و همسرانشان عیدی می دهند. تعطیلات عید فطر در پاکستان سه روز است و مردم بیشتر وقت خود را با اقوام و آشنایان می گذرانند.

اردن

چند روز پیش از فرا رسیدن عید فطر، مردم در تدارک هستند و خانه تکانی می کنند و لباس نو و سایر مایحتاج عید را تهیه می کنند. دید و بازدید و زیارت اهل قبور از دیگر سنت های این روز است. در اردن به مناسبت عید فطر چهار روز تعطیل رسمی است.

عید فطر بر مزار رفتگان
عید فطر بر مزار رفتگان

قزاقستان

مسلمانان قزاقستان در روز عید فطر به پخت خمیرهای سرخ شده مانند بورساکی می‌پردازند و به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و آن را بین مردم پخش می‌نمایند.

چین

در برخی از استان‌های چین که مسلمانان در آنجا سکونت دارند برای عید فطر سه روز جشن گرفته می‌شود و مردم انواع نذورات و هدایا را برای فقرا می‌برند.

افغانستان

عید فطر از اهمیت بالایی در بین مردم افغانستان برخوردار است و از روزهای قبل برای برگزاری جشن در این روز آماده می‌شوند. در روز عید لباس‌های نو می‌پوشند و دست و پاهای خود را حنا می‌کنند. دید و بازدید انجام می‌شود و زنان روستایی به صورت دسته جمعی و دورهم نان و انواع شیرینی محلی می‌پزند و بین مردم تقسیم می‌کنند.

مالزی

مردم مالزی از چند روز مانده به عید، شهر را چراغانی می کنند به خرید برای روز عید می پردازند. در شب غذا و شیرینی سنتی از جمله “رندانگ” که از گوشت گاو و مرغ در شیرنارگیل تهیه می شود، آماده می کنند. رسم جالب در این کشور سنت “سفره باز” است.

انگلستان

مسلمانان انگلستان در روز عید فطر می توانند برای برگزاری نماز عید فطر، از محل کار خود یک روز مرخصی بگیرند. پوشیدن لباس نو، پختن غذاهای محلی، عیدی دادن و دید و بازدید از دیگر آداب این روز در است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×