» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » لیست بهترین غذاهای سنتی مشهد
کشک بادمجان
مشهد

لیست بهترین غذاهای سنتی مشهد

۲۸ خرداد ۱۳۹۷ 11۰3,575

یکی از بهترین بخش های سفر، رفتن به رستوران های محلی و چشیدن مزه غذاهای سنتی هر شهر بوده و بی تردید می تواند تجربه و خاطره ای جدید از سفر را برای هر فردی به ارمغان آورد.

اگر می خواهید به شهر مشهد سفر کنید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه بوده تا با غذاهای سنتی این شهر بیشتر آشنا شوید.

مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) هرساله میزبان هزاران زائر و مسافری است که به این شهر سفر می کنند. یکی از جاذبه های گردشگری این شهر، رستوران ها و غذاهای بی نظیر مشهد مانند شله و شیشلیک بوده که در ادامه با برخی این غذاهای سنتی و اصیل بیشتر آشنا می شویم.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

چنگالی

یکی از غذاهای سنتی مشهد، چنگالی نام دارد. این غذا با استفاده از نان بیات و روغن تهیه می شود.

چنگالی

طرز تهیه چنگالی

برای تهیه این غذا باید نان بیات خرد شده را در روغن داغ سرخ کرده و سپس به آن شکر، شیره و یا عسل اضافه کرد. در زمان طبخ، این غذا را با چنگال فشار داده و به عبارتی نان ها را در روغن با چنگال له می کنند که این امر سبب نام گذاری این غذا به نام چنگالی شده است.

شیشلیک

معروف ترین و شناخته شده ترین غذای مشهد، شیشلیک است. این غذا بیشتر در رستوران های منطقه ییلاقی طرقبه و شاندیز مشهد طبخ و عرضه می شود.

شیشلیک که یکی از غذاهای خانواده کباب ها و آن هم از نوع مرغوب آن بشمار می آید، با استفاده از گوشت راسته بره تهیه می شود. از رستوران های معروفی که در مشهد این غذا را طبخ می کنند می توان به رستوارن ارم، صفدری، پدیده، بلبل عنبران، شایان، معین درباری، پسران کریم مشهد و مهستان اشاره کرد.

شیشلیک
معروف ترین و شناخته شده ترین غذای مشهد، شیشلیک است.

آش کوفته قلقلی

یکی از غذاهای دلچسب و فراموش نشدنی مشهد، آش کوفته قلقلی این شهر است. اهالی و ساکنین بومی مشهد، بیشتر این غذا را همراه با ماست میل می کنند.

طرز تهیه آش کوفته قلقلی

برای تهیه این نوع آش خوشمزه، ابتدا باید کمی پیاز خورد شده را در روغن سرخ کرده و به آن نمک، فلفل و ادویه اضافه کرد. بعد از اینکه پیازها کمی تف خوردند، برنج و لپه ای که از قبل در آب خیس خورده اند را به آن اضافه کرده و آب و سبزی آش به آن اضافه می کنیم. بعد از اضافه کردن مواد صبر می کنیم تا آنها کاملا پخته شوند.

در این زمان گوشت چرخ کرده را با مقداری پیاز رنده شده ورز داده و آنها را به صورت گلوله های کوچکی در آورده و به آش اضافه می کنیم. سپس وقتی گوشت ها خوب در آب موجود در آش، پخته شد، آن را میل کرده و از طعم بی نظیرش لذت می بریم.

رشته پلو

رشته پلو که در گذشته به عنوان یکی از غذاهای اصلی شب های عید نوروز مردمان مشهد بشمار می آمد، غذایی است تهیه شده از رشته پلویی، برنج، پیاز، ران مرغ، زعفران و نمک. مردم مشهد بر این باورند که اگر این غذا در شب تحویل سال خورده شود، سبب افزایش طول و عمر و همچنین به دست گرفتن رشته امور زندگی می شود.

بیشتر بخوانید: “آشنایی با جشن های ایران باستان، از جشن نوروز تا چهارشنبه سوری

غذاهای محلی مشهد
رشته پلو در گذشته یکی از غذاهای اصلی شب های عید نوروز مشهدی ها بشمار می آمد

کشک بادمجان

شاید در ابتدا با شنیدن نام غذای کشک بادمجان، یاد شهر های شمالی ایران بیفتید. اما این غذا در هر خطه ای از کشور به سبک و روش ویژه خود طبخ می شود.

در مشهد برای تهیه کشک بادمجان سنتی، علاوه بر کشک، بادمجان و سایر مواد اصلی تشکیل دهنده آن، از نعنا داغ، گردوی خرد شده و سیر رنده شده استفاده می شود.

کشک بادمجان

از دیگر غذاهای سنتی و اصیل مشهدی که در سفر به این شهر می توان آنها را تجربه کرد و نمایانگر ذائقه‌ی مردمان این سرزمین است می‌توان به شله زرد، قرمه گوسفندی، شیربرنج و حلیم نیز اشاره کرد.

اگر می خواهید با این غذاها بیشتر آشنا شوید، با ادامه معرفی غذاهای سنتی مشهد، همراه باشید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×