بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » سفر یک روزه اطراف شیراز ؛ از طبیعت سبز تا قلب تاریخ
سفر یک روزه اطراف شیراز
شیراز

سفر یک روزه اطراف شیراز ؛ از طبیعت سبز تا قلب تاریخ

۲۵ آبان ۱۴۰۱ 28۰3,667

شهر تاریخی و زیبای شیراز از قدیم پایتخت فرهنگ و هنر ایران بوده و جزء قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود؛ اما آیا تابه‌حال چیزی درباره جاهای دیدنی اطراف شیراز شنیده‌اید؟ اگر قصد سفر یک روزه اطراف شیراز، این شهر زیبا و تاریخی را دارید، بد نیست سری به اطراف آن نیز بزنید. جاذبه‌های گوناگون و بی‌شماری اطراف این شهر باستانی وجود دارند که می‌توانند شما را ساعت‌ها و حتی روزها سرگرم خودشان کنند.در این مطلب ما قصد داریم پابه‌پای شما با برخی از این دیدنی‌ها آشنا شویم.

از آنجایی که این دیدنی‌ها فقط به چند مورد ختم نمی شوند، ما بهترین و جالب ترین آنها را در اینجا برای شما جمع آوری کرده ایم پس مهم نیست که عاشق تماشای آثار تاریخی در بین جاهای دیدنی شیراز هستید یا که از گذراندن روز خود در طبیعت زیبا لذت می برید و یا اگر اهل تفریح های سرگرم کننده و مهیج هستید، سفر یک روزه اطراف شیراز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در ادامه این مطلب با این دیدنی‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

دشت ارژن در سفر یک روزه اطراف شیراز

دشت ارژن یکی از زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است. اگر شما روزی به این دشت سفر کنید از طبیعت بکر آن سیر نخواهید شد. طبیعتی سرسبز و باطراوت، آبشاری چشم‌نواز، دریاچه‌ای با آبی شیرین و گوارا و تالابی که آشیانه پرندگان مهاجر است، اینها تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می شود که در فصل بهار و یا اردیبهشت ماه به دیدار این دشت زیبا بروید زیرا در آن زمان از سال شما با دشتی بزرگ، پوشیده از لاله‌های واژگون مواجه می شوید.

فاصله دشت ارژن تا شیراز ۸۰ کیلومتر است

آدرس: استان فارس، جاده شیراز-کازرون

دشت ارژن

تنگه هایقر

تنگه هایقر یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در سفر یک روزه اطراف شیراز حتما باید از آن دیدن کنید.این تنگه به واسطه طبیعت وصف‌ناپذیری که دارد، عاشقان طبیعت را به خود جذب می کند. این تنگه حدود ۴۵۰ متر عمق دارد. ایستادن بر فراز دره ها و تماشای گذر رودخانه‌ای پرتلاطم در اعماق آن و گوش سپردن به آهنگ طبیعت کار هایی هست که در این مکان می توانید انجام داده و نهایت لذت را از آن ببرید.

فاصله تنگه هایقر از شیراز: ۱۴۰ کیلومتر

آدرس: استان فارس، کیلومتر ۳۵ جنوب شهرستان فیروزآباد

تنگ هایقر

دریاچه‌های هفت برم

این دریاچه از توابع شیراز و در نزدیکی کازرون است. برای بازدید از آن باید به‌سمت جنوب ایران و استان فارس بروید. دریاچه هفت برم در شمال شرقی منطقه حفاظت‌شده ارژن و پریشان شکل گرفته است. می‌توانید این دریاچه را در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و در شهرستان ممسنی فارس پیدا کنید. به‌خاطر نزدیکی دریاچه با این شهرستان، خیلی‌ها آن را به اسم دریاچه هفت برم ممسنی هم می‌شناسند.

دریاچه‌های هفت برم از تماشایی‌ترین جاذبه‌های استان فارس بوده که مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران برای لذت بردن از حضور در آغوش طبیعت است. واژه «برم» در زبان فارسی به معنای تالاب و آبگیر است. در این منطقه نیز چهار آبگیر زیبای دائمی وجود داشته و سه آبگیر دیگر، فصلی هستند؛‌ به همین دلیل نیز این منطقه را «دریاچه‌های هفت برم» نامیده‌اند.

فاصله دریاچه‌های هفت برم تا شیراز:‌ ۵۵ کیلومتر

آدرس: استان فارس، شیراز، شهرستان ممسنی، بخش دشمن‌زیاری، شمال‌شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان

دریاچه هفت برم

روستا و آبشار دشتک در سفر یک روزه اطراف شیراز

آبشار آسیاب دومن بستک در فاصله ۴ کیلومتری شمال غربی روستای گتاب از توابع دهستان کرخود شهرستان بستک قرار دارد. آسیاب دومن نام آسیابی در نزدیکی این آبشار است که به عنوان یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به شمار می رود.

اگر سفر یک روزه اطراف شیراز داشتید دیدن از این آبشار تجربه  و خاطره های بسیار خوبی به یمن برای شما رقم خواهد زد.

فاصله روستا و آبشار دشتک تا شیراز:‌ ۱۱۱ کیلومتر

آدرس : جاده ارتباطی بستک به بندرلنگه، بعد از عبور از روستای اسو

روستا و آبشار دشتک

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در ۱۸کیلومتری جنوب‌شرق شیراز و ۶۰کیلومتری جاده شیراز – فسا واقع شده است. این دریاچه در جوار روستایی با همین نام قرار دارد و برای دسترسی به آن باید ابتدا خود را بهروستای مهارلو یا همان دشت گل برسانید.

دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی است. در فصل تابستان عمده بخش آن خشک می‌شود و با بارش‌های پاییز، مجدداً حیات پیدا می‌کند. آب این دریاچه علاوه‌بر بارش باران، از طریق رودخانه خشک شیراز، رودخانه سلطان‌آباد و رود چناراه تأمین می‌شود. رودخانه‌های نام‌برده، سیلاب‌های غرب شیراز را در خود جمع می‌کنند و نهایتاً به دریاچه مهارلو می‌ریزند.

آب صورتی رنگ دریاچه مهارلو در جنوب‌شرق شیراز می تواند هر بیننده‌ای را شگفت‌زده کند. شاید دانستن این موضوع که آب این دریاچه به رنگ صورتی است، برای شما نیز باور‌کردنی نباشد و مایل به دانستن علت آن باشید.

علت رنگ عجیب و صورتی این دریاچه رشد نوعی جلبک خاص در آب آن بوده که باعث ایجاد منظره‌ای زیبا و منحصر به فرد شده است. در اطراف این دریاچه نیز تپه‌های نمکی بسیاری وجود دارند که همچون برف می‌درخشند و این منطقه را تماشایی‌تر کرده‌اند.

توصیه می‌کنیم که در سفر یک روزه اطراف شیراز خود، بازدید از این پدیده طبیعی حیرت‌انگیز را از دست ندهید.

فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز: ۳۰ کیلومتر

آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق شیراز

دریاچه مهارلو

تنگ دم اسب

تنگه دم اسب در روستای کره بس، در کوه‌های رشید کوهمره سرخی قرار گرفته است. مسیری که باید طی کنید از این قرار است: رودخانه دم اسب، تنگ دم اسب، آبشار دم اسب. نام این تنگه از شکل ظاهری آبشار گرفته شده است. این طبیعت زیبا از یک اتفاق ناگوار در گذشته که زلزله بزرگی در این منطقه بوده است پدید آمده است که باعث تغییری در مسیر گذر رودخانه شده است و در ادامه مسیر رانش زمین رودخانه‌ای به طول ۲۰۰ متر را به‌ وجود آورده است.

برای لذت بردن از زیبایی های این تنگه باید کوهنورد خوبی باشید زیرا رفتن در دل این تنگه با ماشین ممکن نیست پس اگر اهل کوهنوردی هستید کفش های مخصوص کوهنوردی خودتون رو به پا کنید و از این طبیعت زیبا لذت ببرید.

فاصله تنگ دم اسب تا شیراز: ۴۰ کیلومتر

آدرس: فارس، شیراز، کوهمره سرخی

تنگ دم اسب

دریاچه سد درودزن

دریاچه سد درودزن در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد که از توابع شهرستان مرو‌دشت است. به‌ بیانی دیگر سد درودزن روی رودی موسوم به «رود کر» احداث شده است. این سد منبع تأمین آب آشامیدنی شهر‌های مرودشت و شیراز است و از این نظر اهمیت بسیاری برای ساکنان این منطقه دارد. قدمت ساخت سد درودزن به دوره حکومت هخامنشیان در ایران باز‌می‌گردد. این سد در زمان «داریوش بزرگ» ساخته شده و به همین دلیل آن را «سد داریوش»‌ نامیدند. سد داریوش را می‌توان به‌عنوان یکی از بدیع‌ترین سازه‌های آبی کشور معرفی کرد. خوب است اشاره کنیم که در زمان حکومت قاجار در ایران، این سد به «تنگ دختر» یا «سنگ دختران» معروف شد.

فاصله دریاچه سد درودزن تا شیراز: ۱۲۲ کیلومتر

آدرس: استان فارس، شیراز، مرودشت، ۵۰ کیلومتری شمال‌غرب مرودشت، روستای درودزن، سد درودزن

دریاچه سد درودزن

تنگ بستانک

پهنه این دشت مساحتی حدود ۱۵ هزار و ۳۲۴ هکتار با شگفتی‌های بی‌نظیر دارد و در امتداد رشته کوه دنا است. این تنگه که از جاهای دیدنی شیراز است، در عمق زمین قرار دارد. دیواره‌های دره تا سطح زمین از هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ متر سر به آسمان کشیده شده است. در شیراز برای بازدید از یادگار کوروش کبیر، ارگ با شکوه تخت جمشید تا تنگه حدوداً ۲ ساعت دارید.

از سوی دیگر از بنای نقش رستم تا تنگه حدوداً یک ساعت و نیم فاصله است. تنگه بستانک یکی از زیباترین جاذبه های شهر شیراز است که از آن با نام بهشت گمشده شیراز یاد می‌کنند. تنگ بستانک با کوه‌های مرتفعی که دارد، منطقه‌ای کوهستانی به‌شمار می‌آید و از آب‌و‌هوای مطبوع و خنکی برخوردار است.

فاصله تنگ بستانک تا شیراز: ۱۴۰ کیلومتر

آدرس: استان فارس، شمال غرب شیراز، مرودشت، کامفیروز 

تنگ بستانک - سفر یک روزه اطراف شیراز

تنگ تیزاب

این تنگه زیبا یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در  نزدیکی اردکان قرار دارد. اگر شما جزو افرادی هستید که از طبیعت سیر نمی شوید و عاشق طبیعت گردی و لذت بردن از رودخانه های زیبا با آب های خروشان جاری در آنها در کنار درختان سرسبز لذت می برید، دیدن تنگه تیزاب را اصلا از دست ندهید.

فاصله تنگ تیزاب تا شیراز: ۱۲۷ کیلومتر

آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان یاسوج، تنگ تیزاب

تنگ تیزاب

تنگ براق در سفر یک روزه اطراف شیراز

تنگ براق، روستایی خوش آب‌وهوا و یکی از جاهای دیدنی اقلید است. فردی به نام عسگرخان، در سال ۱۲۴۰شمسی، این روستا را به محل سکونت دائمی تبدیل کرد. زبان مردم این روستا لری و ترکی است. شما می‌توانید این روستا را در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه بیابید. همچنین اگر به سمت شمال این روستا بروید، به دره رؤیایی و خیره‌کننده تنگ براق می‌رسید که مقصد اصلی سفر ماست.

این دره در ارتفاع ۱۹۴۰ متری دریا قرار گرفته است و دیواره‌های آن تا ۳۰۰ متر ارتفاع دارند.خزه‌های روی صخره‌های دره، روکش سبزی روی رنگ‌های متنوع دره کشیده‌اند.

در کنار این‌ها، درختان فراوان و سربه‌فلک‌کشیده دره، منظره زیبا و آرامش بخشی را به تنگ براق اقلید بخشیده‌اند. البته نباید چشمه‌های پرآب، آبشارها و رودهای دره را فراموش کنیم که روح زندگی را به طبیعت این تنگه بخشیده‌اند.

رود کر، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت تنگه براق است. این رود، از رودخانه پالنگان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه، با سال‌ها استمرار جریان خود، دل کوه را شکافته و شکاف‌هایی عظیم در بین صخره‌های به وجود آورده است. این شکاف‌ها، حدود ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض دارند.

اگر روزی به تنگ براق سفر کردید حتما به آبشار بهشتی آن سر بزنید. این آبشار ۴۰ متر ارتفاع دارد. آب سد درودزن پس از عبور از تنگه براق، به دیواره‌های صخره می‌رسد. آب‌های بالادست هم از دشتی می‌گذرند و با یکدیگر، این آبشار زیبا را به‌وجود می‌آورند. این آبشار به حوضچه‌های شفاف و پرآبی می‌ریزد که محل مناسبی برای آب‌تنی و لذت بردن از طبیعت است.

غار آهکی شگفت‌انگیزی در دیواره چپ دره وجود دارد. در این غار، آب به شکل قطره قطره به کف آن می‌ریزد و فضای مرطوبی را به وجود آورده است. این فضا، باعث شده خزه‌های متعددی روی صخره‌های دره برویند. قندیل‌های آهکی معلق این غارها، جزء عجایب دیگر آن است که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند.

فاصله تنگ براق تا شیراز: ۱۹۰ کیلو‌متر

آدرس: استان فارس، اقلید، ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده

تنگ براق - سفر یک روزه اطراف شیراز

آبشار فدامی

آبشار فَدامی یکی از منحصربه‌فردترین آبشار های ایران است و نسبت به سطح دریا بلندای ۹۰۰ متری دارد. به لطف چشمه‌های بستان و مُرزکوه رستاق، آبی زلال به طرف پایین‌دست جاری است. می‌شود در این آبشار مخلوطی از چهار نوع آب را دید. در فاصله ۲۰ متری از آبشار، رودهای مختلف با رود آب شیرین ترکیب می‌شوند.

به همین خاطر آب شیرین، آب شور، آب گرم و سرد یکجا در کنار آبشار در جریان است. این جریان‌ها استخر بزرگی از آب را به وجود آورده‌اند. شاخه‌هایی از این استخر به طرف روستاها می‌روند. این رودهای دائمی دو هزار هکتار از زمین‌های نخل را در مسیرشان سیراب می‌کنند.

فاصله آبشار فدامی تا شیراز: ۳۸۰ کیلومتر

آدرس: استان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، هشت کیلومتری شمال غربی فدامی

آبشار فدامی - سفر یک روزه اطراف شیراز

آبشار مروارید خفر در سفر یک روزه اطراف شیراز

آبشار مروارید خفر از چشمه‌ای به اسم مروارید سرچشمه می‌گیرد. به همین خاطر اسم این آبشار را هم مروارید گذاشته‌اند. یکی دیگر از علت‌های نام‌گذاری این آبشار، زیبایی خاص آن در برابر نور خورشید است. با طلوع خورشید و تابش نور به ‌آب آبشار، قطره‌های آب مثل مروارید می‌درخشند و خیره‌کننده‌ هستند.

آبشار زیبای خفر در دامنه کوه‌های گر و در شمال این شهرستان جاری است. این آبشار از سطح دریا ۱۳۸۳ متر ارتفاع دارد. آبشار مروارید از مهم‌ترین جاهای دیدنی جهرم در شهر خفر محسوب می‌شود؛ البته بی‌دلیل هم نیست. در فصل زمستان این چشمه جلوه ویژه‌ای دارد. در این فصل از سال، آبشار غرق در بخاری است که زیبایی‌اش را چند برابر می‌کند. این بخار به‌خاطر وجود هوای سرد در اطراف آب گرم این آبشار است.

فاصله آبشار مروارید خفر تا شیراز: ۱۱۰ کیلومتر

آدرس: استان فارس، جهرم، روستای خفر

آبشار مروارید خفر

آبشار مارگون

آبشار زیبای مارگون، این پدیده حیرت‌آور، بخشی از زیبایی‌های استان فارس را تشکیل می‌دهد و یکی از شاهکارهای طبیعت محسوب می‌شود. این آبشار در نزدیکی شهر اردکان، به‌روی صخره‌ای بلندقامت، زیبایی خودش را به رخ می‌کشد. صخره‌ای عظیم که با آبشار خروشان مارگون زیبا شده است و سبزینگی خزه‌ها در مسیر آب، آن را زیباتر نشان می‌دهد. ترکیب جریان الماس‌گون آب و سرسبزی دیواره‌های خزه‌بسته، صخره‌ای تماشایی در حوالی اردکان پدید آورده است.

اما آنچه که آبشار مارگون را خاص و قابل توجه می‌کند، تنها زیبایی آن نیست؛ این آبشار، زاده هزاران چشمه‌هایی است که در دل کوه جا خوش کرده‌اند. در واقع این آبشار ادامه جریان رودخانه نیست و خود نقطه شروع جریان آب است. پس حتما در سفر یک روزه اطراف شیراز خود از این آبشار زیبا و رویایی بازدید کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

فاصله آبشار مارگون تا شیراز: ۱۵۰ کیلومتر

آدرس: استان فارس جاده یاسوج-اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی آباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا، آبشار مارگون

آبشار مارگون - سفر یک روزه اطراف شیراز

۴.۱/۵ - (۱۰۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×