بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » تنگ دم اسب بهترین جاذبه طبیعی شیراز
horses tail strait
شیراز

تنگ دم اسب بهترین جاذبه طبیعی شیراز

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ 29۰17,590

استان فارس مهد تاریخ و تمدن ایران زمین بوده و وجود جاذبه های تاریخی فراوان در این استان سبب جذب مخاطبان و گردشگران بسیاری به این استان شده است. اما این استان در کنار جاذبه های تاریخی فراوانی که دارد، طبیعت زیبا، بکر و دیدنی نیز داشته که تنگ دم اسب از جمله این مکان هاست، که با ترکیب آنها به جذابیت های تاریخی آن سفری کامل به ارمغان می آید. تنگ دم اسب برای سفر یک روزه اطراف شیراز توصیه می کنیم تا تجربه ای فراموش نشدنی داشته باشید.

اگر قصد سفر به استان فارس و شهر شیراز را دارید با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با تنگ دم اسب، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این استان همراه باشید. قطعا توصیه می کنیم در کنار بازدید از جاهای دیدنی شیراز یک روز را هم به بازدید از این جاذبه طبیعی اختصاص دهید.

مقاله مرتبط: ” تنگه شیرز لرستان، طبیعتی در دل کوهدشت

مقاله مرتبط: ” تنگه کافرین

تنگ دم اسب
آدرس : فارس – شیراز فارس – شیراز منطقه ی کوهمره سرخی

تنگ دم اسب کجاست؟

برای دسترسی به این تنگه باید از شهرستان شیراز به روستای کره بس رفت. تنگ دم اسب در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شیراز در منطقه کوهمره سرخی روستای کره بس واقع شده است. پوشش جنگلی درختان بلوط و انواع درختان و بوته‌های دیگر و کوههای سر به فلک کشیده حاکی از طبیعت بکر و طبیعت زیبای این منطقه است.

تنگ دم اسب و آبشار زیبای آن به دلیل مسیر پرهیجان و زیبایی که دارد، یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می شود.

نام تنگ دم اسب از آبشاری شبیه به دم اسب گرفته شده و در واقع این آبشار  ادامه رودخانه دم اسب است که از بلندای صخره های مرتفع به پایین سرازیر می شود و ظاهری شبیه به دم اسب دارد.

مسیر پیمایش راه پاکوب مشخصی است که عبور از آن با فراز و نشیب های زیادی همراه است. هنگام پیمایش دره در بعضی نقاط می‌بایست به صورت دست به سنگ و با عبور از شکاف و تنوره‌هایی به صورت انفرادی ادامه مسیر داد. در طول راه از بلندای کوه دره‌ای عمیق دیده می‌شود که رودخانه خروشان دم اسب در دل آن جریان دارد. رودخانه پس از طی مسیر تنگه وارد روستای کره بس می‌شود. در ادامه مسیر رانش زمین باعث ایجاد دریاچه‌ای به طول ۲۰۰ متر شده است که گذر از آن با شنا یا قایق‌های بادی میسر است. ادامه این مسیر به آبشار تنگه دم اسب منتهی می‌گردد.

ارتفاع آبشاری که از بلندای صخره های پوشیده از بوته ها و درختان سبز جنگلی با زیبایی تمام به سمت زمین کشیده و  سرازیر می شود، به سی متر می رسد.

تنگ دم اسب
منطقه ای زیبا در جنوب شیراز همراه با مسیری هیجان انگیز

چگونگی پیداش این منطقه زیبا به سال های دور و به زلزله ای تقریبا مهیب باز می گردد که با لرزاندن زمین اطراف، رودخانه ای را که از ناحیه تنگ دم اسب عبور می کرد به تنگه دم اسب، آبشار دم اسب و دریاچه ای با طول دویست متر تبدیل کرد.

جالب است بدانید که منطقه کوهمره سرخی در دوران حکومت ساسانیان با نام رم دیوان شناخته می شده و محل زندگی مردم باصفای عشایر و قبایل کوچ نشین  بود.

این مردم عشایر دارای فرهنگ و تمدنی متفاوت با گویش و زبانی مختلف بوده اند که بعد از قیام مردم ایران و انقلاب به شهر شیراز مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شدند.

سفر به تنگ دم اسب برای افرادی که قصد ماجراجویی های دسته جمعی و دوستانه را دارند، می تواند یک سفر هیجان انگیز و در عین حال لذت بخش و وسوسه باشد.

چراکه در این سفر لذت بخش، برای دسترسی به آبشار زیبای تنگ دم اسب باید از دامنه های کوه های  بلند سنگی، بالا رفته و از مسیر آبی و خروشان رودخانه ای که از میان صخره های غول پیکر سرسبز در حال گذر است، عبور کرد.

برخی از نقاط این مسیر رودخانه ای، بسیار  باریک بوده و عرضی به پهنای یک انسان دارد و تنها یک نفر می تواند از آن عبور کند.

تمام طول مسیر تا آبشار دم اسب، مملو از درختان سرسبز بلوط، انار، پونه کوهی، بوته هاو گیاهان پر شاخ و برگ کوتاه قامت بوده و همچنین در طی پیمودن این مسیر زیبا و دلپذیر، سنجاب های ایرانی قابل مشاهده هستند.

البته در این منطقه سرسبز و پر آب، انواع حیوانات وحشی، خزندگان و پرندگان بزرگ شکاری زندگی می کنند ولی با توجه به حضور گردشگران، در نزدیکی منطقه تنگ دم اسب دیده نمی شوند.

تنگ دم اسب
تنگ دم اسب با دریاچه ای به طول ۲۰۰ متر

این منطقه مملو از چشم انداز ها و منظره های زیبا بوده که رسیدن به آبشار زیبای تنگ دم اسب، ارزش خیس شدن ها و راهپیمایی های صخره ای را دارد.

معمولا آب و هوای منطقه نزدیک آبشار در فصل با طراوت بهار و فصل سرسبز و خوش رنگ تابستان، بسیار مطبوع و دلپذیر است.

به همین دلیل ماجراجویان و گردشگران علاقه مند و دوستداران طبیعت، این دو فصل سال را برای لذت بردن از طبیعت بکر و سبز تنگ دم اسب  انتخاب می کنند.

برخلاف بهار و تابستان زیبا و دیدنی تنگ دم اسب، پائیز و زمستان آن به شدت سرد است و برای گشت و گذار گردشگران مناسب نیست.

جلوه ی باشکوه طبیعت

طبیعت بی نظیر و صد البته حیرت بر انگیز است. مخصوصاً زمانی که خودش را در قالبی تازه و متفاوت به نمایش می گذارد. تنگ دم اسب یکی از همین جلوه های ناب، متفاوت و منحصر به فرد از طبیعت شمرده می شود. آن قدر شکوه و اعجاز دارد که اگر به طور کامل با طبیعت سطح زمین آشنا نباشید به شک خواهید افتاد که شاید این شگفتی های خارق العاده به جهانی دیگر تعلق دارد. پوشش گیاهی خاص، آبشار پر خروش و رعد آسا، آبی زلال و آرام، سبزی برگ ها و درخت ها و عطر فصل سبز که تمام فضای رؤیایی تنگ را پر کرده است؛ همه و همه بیشتر به یک خواب خوش افسانه ای شباهت دارد تا به یک تکه از طبیعتی آرام و بی صدا.

می خواهم بگویم سفر به تنگ دم است در واقع نوع بی نظیری از ماجراجویی است و صد در صد با کشف های جذابی همراه خواهد بود. پس، بنابراین لازم است اکیداً توصیه شود که هر زمان راهی تنگ دم اسب شدید لباسی مناسب ماجراجویی به تن کنید و حتماً مراقب باشید کفشی که انتخاب می کنید قدرت تحمل عبور از صخره های سخت و علف های پیچ در پیچ را داشته باشد که اگر نداشته باشد از ادامه ی را باز خواهید ماند. چون در تنگ دم اسب جایی برای عبور ماشین یا انواع دیگر وسایل نقلیه تعبیه نشده است. بنابراین تنها وسیله ی نقلیه ی قابل اتکا برای گردشگران عزیز همان کفش مناسب است و لا غیر. البته ناگفته نماند که استحکام کفش به تنهایی کافی نخواهد بود چون لازم است در کنار استحکام ضد آب باشد که اگر لازم بود از داخل آب عبور کنید با مشکل مواجه نشوید و دیگر اینکه بسیار نرم و راحت باشد که پا پس از گذر زمان طولانی دچار آسیب نشود. چون اگر در چنین موقعیتی دچار درد در قسمت پا شوید یا آبله و زخم بر کف پا را تجربه کنید تمام زیبایی سفر را از دست خواهید داد. نکته ی مهم دیگر اینکه حتماً همراه خودتان جعبه ی کمک های اولیه را بردارید که اگر اتفاقی رخ دادو مجروح شدید بتوانید به خودتان کمک کنید و هرچه سریع تر زخم یا جراحت پیش آمده را درمان کنید. توصیه ی دیگری که مفید به نظر می رسد این است که سعی کنید هر از گاهی پیش از اینکه خستگی تاب و توان شما را از بین ببرد اندکی حتی برای چند دقیقه به استراحت بپردازید. برای مثال اگر در کوله پشتی خودتان یک زیرانداز کوچک و سبک داشته باشید که بتوانید در صورت لزوم از آن استفاده کنید خیلی بهتر است. چون به شما این امکان را می دهد که چند دقیقه ای بنشینید اندکی نوشیدنی بنوشید و خوراکی میل کنید تا بتوانید ادامه ی مسیر را پیش بروید. این طوری می توانید از مسیر لذت ببرید.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۴.۴/۵ - (۵۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×